Mulla tuli synnytyksen jälkeen ihan tolkuttoman kipeät pukamat. Siis meinasi oikeasti taju lähteä vessassa istuessa. Mulla oli sisäisiä pukamia ja sitten siinä ulkopuolella sellainen "heltta". Mikään muu ei auttanut, kuin pukamien poisto. Ne sisäiset "hirtettiin" sairaalassa kirurgian polilla ja sen ulkoisen kanssa menin yksityiselle, jossa se napsaistiin pois.
Kävin eri lääkäreillä vaikka kuinka monta kertaa ja niillä kaikilla oli ihme hinku kokeilla niitä sisäisiä pukamia... Se oli tosi ikävää ja sanoinkin lopulta, että nyt riittää se tunnustelu, koska peräpää on oikeasti aivan järkyttävän kipeä ilman mitään tunnusteluja...
Mulla helpotti sitä kipua pöntöllä istuskellessa Xylocain -niminen geeli, jota lääkäri määräsi. Se puuduttaa niin, että pystyy jotenkuten istuskelemaan pöntöllä. Ja lukuisista voiteista koin itselleni parhaaksi lääkärin määräämän Proctosedyl -voiteen.
Mulla ei ollut sellaisia pukamia, jotka olisivat ikäänkuin sisäpuolella, mutta tunkeutuvat peräaukosta ulkopuolelle. Ne ovat kuulema kaikkein kivuliaampia ja niitä pitää työntää sormilla takaisin sisäpuolelle.
Suosittelen kuitenkin, että menet lääkäriin ja pyydä sitä geeliä laitettavaksi ennen tutkimusta, niin ei tunnu niin ikävälle. Itseäni hävettä hirveästi mennä lääkäriin näyttelemään persuksiani ja sanoinkin sen lääkärille. Lääkäri sanoi, että häpeäminen on ihat turhaa. Joka toisella keski-ikäisellä ihmisellä on jonkunlaista ongelmaa peräaukon alueeella, eli lääkärissä kurkkukivun ja persuksen ongelmien valittaminen on yhtä yleistä.
Tsemppiä.