Peräpukama

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hellu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hellu

Vieras
Heipä hei!

Olen saanut nyt 25. raskausviikolla elämäni ensimmäisen peräpukaman. Voitelin sitä ensiapuna Bepanthen-voiteella ja yhden yön jälkeen se yllätyksekseni helpottikin. Ajattelin kuitenkin kokeilla jatkossa ""oikeaa"" peräpukamavoidetta, mikäli vaiva vielä ilmenee.

Tietääkö/muistaako joku, minkä nimistä voidetta apteekista saa ilman reseptiä tähän vaivaan ja saako niitä ihan huoletta raskaana ollessa käyttää? Olen kyllä ymmärtänyt, että tämä vaiva on odotusaikana aika yleinen.

Syön kaurapuuroa ja leipää joka päivä ja suoli on toiminut ihan entiseen malliin ainakin tähän päivään saakka.

Kiitos.

Hei!

Just eilen soitin ja varmistin erään apteekin kanta-asiakasnumerosta farmaseutilta asiaa, ja hän kertoi, että Hädensa-nimistä peräpukamavoidetta voi käyttää. Olen nimittäin itse käyttänyt kyseistä voidetta aina silloin tällöin, kysynyt asiaa joskus aikoja sitten lääkäriltäkin ja apteekistakin voidetta ostaessani, ja nyt eilen luinkin apteekin nettisivuilta, että käytöstä pitäisi keskustella lääkärin kanssa. Tästä huolestuneena soitin apteekin kanta-asiakasnumeroon, ja sieltä kerrottiin, että Hädensaa voi käyttää ja että raskaana olevat naiset käyttävät sitä ihan yleisesti.

Voiteen käyttöohjeissa sanotaan, että voidetta on käytetty 30 vuoden ajan, eikä sen ole todettu aiheuttavan esim. sikiön epämuodostumia jne. Farmaseutti sanoi, että parempihan on, jos välttää mahdollisimman paljon kaikkien lääkeaineiden käyttöä, ja niinhän se tietysti on, mutta vaiva on usein sellainen, että jotain helpotusta siihen kyllä kaipaa!

Olen siis käyttänyt kyseistä voidetta, ja ainakin itselläni se toimii:) Voide on reseptivapaa.

- Saana

Voiko voidetta käyttää, vaikka tuo ongelma tihkuisi pikkuisen verta..?? Todella kivulias vaiva näköjään... Kolmatta päivää kärvistelen ilman voiteita, senkun pahenee..

Myös minä olen käyttänyt tuota Hädensa-voidetta raskauden aikana. Voi käyttää vaikka pukama vuotaa verta, mutta varaudu siihen että kirvelee. Muista suihkutella haalealla vedellä aina vessassakäynnin jälkeen. Mulla helpotti kolmessa päivässä, sitten siirryin takasin Bepantheniin. Kannattaa alkaa säännöllisesti ottaa esim. Duphalacia päivittäin raskauden loppuun saakka, pyydä neuvolasta resepti niin saat halvemmalla. (Voi ostaa myös ilman reseptiä apteekista, jauhe tai liuos.) Se ei ole ulostuslääke vaan pitää säännöllisesti käytettynä suolen sisällön pehmeänä ja siten helpottaa vatsan toimintaa ja sopii raskaana oleville ja imettäville myös.

Vielä unohtui sanoa, että mulle sanottiin neuvolassa että on tosi tärkeää hoitaa pukamavaivat pois raskauden aikana, koska synnytys yleensä aina pahentaa niitä. Eli älä enää kärvistele tuskissasi vaan hoida itseäsi! Toivottavasti olo helpottuu pian!

..vastauksesta. Menen kyllä hetimiten töistä päästyä apteekkiin ja taidan istahtaa pesuvatiin sen jälkeen ;) En usko raskauden tätä vielä aiheuttaneen, olen vasta 7llä viikolla. Varmaan vaan sattumaan, että sattui nyt tulemaan ensimmäisen kerran. En kyllä koskaan uskonut tämän vaivan olevan näin kivulias!!

Itselläni on myös tällainen ihana peräpukama, minulla on ollut niitä vaivoinani aiemminkin. KÄytän ihan tavallista paksua perusrasvaa. Vaiva on ikävä ""heltta"", jota en saa työnnettyä sisään ja joka vuotaa verta. Kaipa se täytyy leikata synnytyksen jälkeen pois. Ainakin toivoisin niin. Ei ole kyllä enää kipeä.

Yhteistyössä