kattikati: Jos et ole jo synnyttämässä...
Saitko jo lantiokuvien tulokset?
Minulla omien tuntemusten ja ultiren perustella vauva oli perätilassa rv25 lähtien. Käännöstä yritettiin ainakin kaksi, ellei jopa kolme kertaa. Olin yllättynyt kun sairaalassa suositeltiin alatiesynnytystä. Perusteltiin aika hyvin mm. sillä, että hyvin suunniteltu perätilasynnytys on yhtä riskitön kuin alatiesynnytys ja riskittömämpi kuin sektio.
Kyselin ihmisiltä paljon ja luin kaiken mahdollisen. Yksi nainen, joka oli kokenut ensin perätilasynnytyksen ja sitten normaalin suositteli vahvasti sektiota. Sitten taas tälläkin palstalla oli ihmisiä, jotka olivat myös kokeneet molempia ja lähtisivät uudestaan perätilasynnytykseen.
Itse lämpenin jo ajatukselle, että pukkaan lapsen alateitse. Lantion magneettikuvat kuitenkin yllättivät; olen kuitenkin ulospäin aika leveälanteinen. Lantiomitta oli aivan liian ahdas. Sektio varattiin rv 40+2.
Vaikka tiesin, että sektio ei ole kivuton vaihtoehto niin sekin yllätti. Ja toipumisen rankkuus, vaikka siitäkin kerrottiin selkeästi. Jos alatiesynnytys menee hyvin niin toipuminen on helpompaa, vaikka itse synnytys ei varmasti sitä ole. Tosin jos haluaisin lisää lapsia niin en pelkäisi hetkeäkään sektiota.
Oletko jo lukenut Kuismanen ym. artikkelin "Mitä kerron synnyttäjälle, jonka sikiö on perätilassa". On tarkoitettu lääkäreille ohjeeksi:
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=D94041.htm
Tosin toi on ärsyttävä artikkeli kun ei anna selvää vastausta
Mutta jos lantiomitat olisivat antaneet myöten niin minä olisin koettanut alateitse. En tiedä perustinko päätöksen järkeen vai tunteeseen. Ja tarkennukseksi, että jos lantiomitat olisivat olleet edes rajamailla niin todennäköisesti olisin itse päätynyt sektioon. En olisi ottanut riskiä.
Se mitä en tiennyt perätilasta on vauvan pään muoto: kätilöopiskelijat tuotiin erikseen katsomaan "tyypillistä perätilavauvan kirvespäätä", joka ei ole muotoutunut synnytyskanavassa.
Onnea matkaan!!! :heart: