Perätilassa olevan vaavin kääntäminen

Hei! Haluaisin mielelläni kuulla erilaisia kokemuksia perätilassa olevan vauvan kääntämisestä. Itsellä alkaa synnytys lähestyä rv30/32+5 ja kun on vielä ennenaikaisen synnytyksen riskikin. Olen kuullut, että se on todella kivuliasta ja pelkään sitä jo nyt. Kertokaa pliis kokemuksia. Esikoinen kääntyi jo rv 27, mutta tämä vauva jollottaa edelleen peppu menosuuntaan.

Mulla taitaa olla sama edessä, mulla nyt rv32+3..neuvolantädin mukaan mulla sen mallinen kohtu ettei pikkuinen mahdu kääntymään..istuu siellä vaan tyytyväisenä =) No joka tapauksessa seuraavalla neuvolankäynnillä pitäis saada lähete synnytystapa-arvioon ja mä en kyllä mielelläni anna niiden koittaa vauvaa kääntää. Ensin ne tietysti ultraa ja tutkii onko edes mahdollista ulkokautta kääntää ja sitten tehdään päätös. Kaverilla käynnistyi synnytys kun koitettiin kääntää. Eli siinä syy miksi pelkään sitä kääntämisyritystä.

Moi!
mulla huomattiin vauvan olevan perätilassa rv 37, kääntöä kuitenkin yritettiin vielä rv 38...hiukanhan se sattui, en nyt sanoisi että mitenkään ylitsepääsemätöntä tuo kipu olisi. tähdet vilkkui silmissä =) mutta mutta kääntöyrityksen jälkeen alkoi jatkuva supistelu ja vedet meni 3 päivän päästä, sektio tehtiin.

Kiitoksia vastauksista! Katsellaan nyt kuinka sitten käy. Eilen illalla oli sellaisia tuntemuksia, että vauva koittaisi ympäri, muttei pääse. Mulla kanssa todelle eteenpäin työntynyt kohtu, sellanen suippomainen maha ulospäinkin, joten voipi olla, ettei vauva mahdu siellä kunnolla kääntymään. Olen kanssa kuullut, että se saattaa käynnistää synnytyksen ja siksi pelottaa, kun haluaisin sinnitellä ainakin vkoille 36, jotta vauva olisi tarpeeksi valmis syntymään. Enkä haluaisi häntä jättää sairaalaan:( No, mutta seuraillaan tilannetta "tulevan mamin" kanssa, mihin tässä mennään. Ihanaa odotusta!

Meillä huomattiin perätila rv 36+4 ja ulkokäännös tehtiin rv 37+3. Hyvin meni, eikä minusta kyllä sattunut. Tuntui lähinnä epämiellyttävältä paineelta ja muljahdukselta :/ . Ensin lääkäri kokeili yhteen suuntaan ja kun ei lähtenyt kääntymään, koitti toiseen suuntaan ja tyttö kääntyi. Koko ajan seurattiin ultralla ja sekä ennen että jälkeen toimenpiteen olin pitkässä vauvan syke seurannassa. Tyttö syntyi rv 40 :heart:

Mulla yritettiin nyt keskiviikkona (rv35+0) ulkokäännöstä mutta ei onnistunut. Tiukasti on vauvan peppu jo kiinni tuolla mun lantiossa. Lääkärin mukaan ei tuu itestäänkään luultavasti enää kääntymään, joten sektio näillä näkymin edessä. Kävin eilen lantion magneettikuvauksessa ja ensi viikolla meen keskustelemaan lääkärin kanssa. Todennäköisin vaihtoehto kuitenkin sektio.

Mutta itse tuosta kääntämisestä. Eka lääkäri ultrasi ja varmisti että kääntäminen on mahdollista. Sen jälkeen menin puoleks tunniks makaamaan sänkyyn niin että pää alaspäin ja samalla sydänäänikäyriin. Sitten yritettiin käännöstä mutta ei hievahtanutkaan vauva. Lääkäri ei saanut kättä vauvan pepun alle kun on niin syvällä lantiossa. Koski niin että vedet tuli silmistä mutta ei se aivan sietämätöntä ollut. Ja nyt en enää ees oikeen muista että ois hirveesti koskenut eli ei kai se niin kauheeta ollut :) Ja ei se lääkäri pitkään sitä yrittänyt kun huomasi ettei tuu kääntymään. Tän kääntöyrityksen jälkeen laittoivat vielä sydänäänikäyrille puoleks tunniks. Kääntämisen ajan kätilö tarkkaili vauvan vointia ultralla. Sain myös supistuksia estävää lääkitystä ennen kääntöyritystä. Myöhemmin alkoi kyllä sitten supistelemaan mutta ne sitten helpottuivat onneksi levolla.

Olen molemmista lapsista ollut menossa kääntöyritykseen rv:llä 36, mutta molemmat ovat (onneksi) olleet oma-aloitteisia ja kääntyneet itsekseen. Esikko edellisenä iltana, mutta kakkonen meni huomaamatta. Nyt vasta rv 21, joten ei vielä ajankohtaista...

Yhteistyössä