Perätila ! rv 39+3 !

Heippa..
haluaisin tietoa siitä kun vauva nyt yllätyksellisesti kääntynyt perätilaan ja laskettu aika on sunnuntaina. niin miten useissa tapauksissa kääntöä yritetään ja mikä on sen onnistuvuus prosentti. ? sattuuko kääntäminen ja mitkä ovat sen riskit vauvalle ? kannattaisiko vaatia sektiota ennemmin kuin kääntö yritystä ? :|
 
äitee 24vee
eivät enää yritä kääntää, vauva sen verran iso jo. Minä vaatisin sektiota, en uskaltaisi synnyttää perätilassa

2 perätilavauvaa tosin kääntynyt viimeisillä päivällä ennen LA
 
moi
Mulla oli sama tilanne ku sulla,noilla viikoilla yhtäkkiä perätilassa.Menin kiireelliseen kääntöyritykseen ja siellä olikin vauva oikeinpäin.Päivä sen jälkeen pyörähti taas istulleen ja taas kääntöön ja taas oli kääntynyt pää alaspäin.Ei ollut kiinnittynyt niin mahtui hyvin pyörimään,kun olen itse pitkä.Pysyi sitten pää alaspäin synnytykseen asti,varulta vielä käskivät tulla makuultaan sairaalaan jos vedet menee (ei onneksi mennyt) ja ultrasivat asennon synnytyksen käynnistyttyä.Syntyi vasta 41+5.Ja toinen lapsi oli kyseessä.Mutta olisin kokeillut kääntöä,jos olisin siihen joutunut.Sitten jos ei onnistu,sitten vasta sektioon.Perätilassa en olisi alkanut alakautta synnyttään.
 
moi
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Mulla oli sama tilanne ku sulla,noilla viikoilla yhtäkkiä perätilassa.Menin kiireelliseen kääntöyritykseen ja siellä olikin vauva oikeinpäin.Päivä sen jälkeen pyörähti taas istulleen ja taas kääntöön ja taas oli kääntynyt pää alaspäin.Ei ollut kiinnittynyt niin mahtui hyvin pyörimään,kun olen itse pitkä.Pysyi sitten pää alaspäin synnytykseen asti,varulta vielä käskivät tulla makuultaan sairaalaan jos vedet menee (ei onneksi mennyt) ja ultrasivat asennon synnytyksen käynnistyttyä.Syntyi vasta 41+5.Ja toinen lapsi oli kyseessä.Mutta olisin kokeillut kääntöä,jos olisin siihen joutunut.Sitten jos ei onnistu,sitten vasta sektioon.Perätilassa en olisi alkanut alakautta synnyttään.
Tarkistin vielä ihan neuvolakortista nuo tarkat viikot,kun tuossa joku sanoi,ettei enää kääntöä yritetä nuilla viikoilla.Tosiaan,ekaan kääntöön kun olin menossa oli 38+6,tokaan kääntöön 39+3.Ja lääkäri sanoi,että olisi kyllä mielellään kääntöä yrittänyt ja arveli että olisi onnistunutkin.Vauva siis keskikokoinen ja minä pitkä.Eli oli ihan hyvin tilaa vielä nuilla viikoilla kääntöä yrittää.
 
vielä kerran moi =)
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Mulla oli sama tilanne ku sulla,noilla viikoilla yhtäkkiä perätilassa.Menin kiireelliseen kääntöyritykseen ja siellä olikin vauva oikeinpäin.Päivä sen jälkeen pyörähti taas istulleen ja taas kääntöön ja taas oli kääntynyt pää alaspäin.Ei ollut kiinnittynyt niin mahtui hyvin pyörimään,kun olen itse pitkä.Pysyi sitten pää alaspäin synnytykseen asti,varulta vielä käskivät tulla makuultaan sairaalaan jos vedet menee (ei onneksi mennyt) ja ultrasivat asennon synnytyksen käynnistyttyä.Syntyi vasta 41+5.Ja toinen lapsi oli kyseessä.Mutta olisin kokeillut kääntöä,jos olisin siihen joutunut.Sitten jos ei onnistu,sitten vasta sektioon.Perätilassa en olisi alkanut alakautta synnyttään.
Tarkistin vielä ihan neuvolakortista nuo tarkat viikot,kun tuossa joku sanoi,ettei enää kääntöä yritetä nuilla viikoilla.Tosiaan,ekaan kääntöön kun olin menossa oli 38+6,tokaan kääntöön 39+3.Ja lääkäri sanoi,että olisi kyllä mielellään kääntöä yrittänyt ja arveli että olisi onnistunutkin.Vauva siis keskikokoinen ja minä pitkä.Eli oli ihan hyvin tilaa vielä nuilla viikoilla kääntöä yrittää.

Ai niin ja sanoi vielä tuolloin 39+3 että jos kääåntyy vielä perätilaan niin tervetuloa taas kääntöön =) Eikös ne joskus saata yrittää ihan synnytyksen alkaessakin kääntää vauvaa perätilasta pää alaspäin
 
Alkuperäinen kirjoittaja vielä kerran moi =):
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Mulla oli sama tilanne ku sulla,noilla viikoilla yhtäkkiä perätilassa.Menin kiireelliseen kääntöyritykseen ja siellä olikin vauva oikeinpäin.Päivä sen jälkeen pyörähti taas istulleen ja taas kääntöön ja taas oli kääntynyt pää alaspäin.Ei ollut kiinnittynyt niin mahtui hyvin pyörimään,kun olen itse pitkä.Pysyi sitten pää alaspäin synnytykseen asti,varulta vielä käskivät tulla makuultaan sairaalaan jos vedet menee (ei onneksi mennyt) ja ultrasivat asennon synnytyksen käynnistyttyä.Syntyi vasta 41+5.Ja toinen lapsi oli kyseessä.Mutta olisin kokeillut kääntöä,jos olisin siihen joutunut.Sitten jos ei onnistu,sitten vasta sektioon.Perätilassa en olisi alkanut alakautta synnyttään.
Tarkistin vielä ihan neuvolakortista nuo tarkat viikot,kun tuossa joku sanoi,ettei enää kääntöä yritetä nuilla viikoilla.Tosiaan,ekaan kääntöön kun olin menossa oli 38+6,tokaan kääntöön 39+3.Ja lääkäri sanoi,että olisi kyllä mielellään kääntöä yrittänyt ja arveli että olisi onnistunutkin.Vauva siis keskikokoinen ja minä pitkä.Eli oli ihan hyvin tilaa vielä nuilla viikoilla kääntöä yrittää.

Ai niin ja sanoi vielä tuolloin 39+3 että jos kääåntyy vielä perätilaan niin tervetuloa taas kääntöön =) Eikös ne joskus saata yrittää ihan synnytyksen alkaessakin kääntää vauvaa perätilasta pää alaspäin



niin mutta eikös riskit ole kuitenkin jo isot esim. kuristua napanuoraan ?? ja jostain oon lukenu et vauvalla joskus syy olla perätilassa kuten lyhyt napanuora tai äidin lantion muoto. mutta se että oli jo noin 2,5kk pää alaspäin ja nyt ollut muutaman päivän perätilassa.
 
vieras
Itselle lääkäri ei lopulta kääntöä edes yrittänyt, vauva oli liian alhaalla. Tuolloin kuitenkin kääntöyritykseen mennessä luin asiasta "kaiken mahdollisen" ja tulin tulokseen, että mikäli lääkäri haluaa kääntöä yrittää, niin saa näin tehdä. Netistä löytyy vaikka mitä "kauhutarinaa" mutta uskoisin, että lääkärit tietävät mitä tekevät. Käännössä ymmärtääkseni koko ajan seurataan sikiön vointia, ja mikäli kääntöä edes yritetään tulee äippäpolille jäädä muutamaksi tunniksi tarkkailuun.

Eli (helppo tosin sanoa, kun itsellä homma jo "ohi) koita luottaa lääkäreihin, vasta jos joku itsestä tuntuu ikävältä niin laita vastaan! Tsemppiä!
 
vierastus
mun esikoinen oli 39 viikolla perätilas ku neiti heitteli kuperkeikkaa. Illalla alko sit supisteleen ja lähettiin käymään sairaalalla niin noi supistelut johtu siitä et neiti päätti sit vielä kääntyy oikein päin yksiössänsä. yö vietettiin sairaalas ja sit aamulla päästiin pois. neiti synty sit tästä viikon päästä. hätäsektiolla ku ei edistyny tarpeeksi nopeesti ja se oli nostanu toisen käden pään päälle niin ettei olis sopinu alateitse syntyyn...muutoin olis kyl normaalisti tullu..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mami89:
Heippa..
haluaisin tietoa siitä kun vauva nyt yllätyksellisesti kääntynyt perätilaan ja laskettu aika on sunnuntaina. niin miten useissa tapauksissa kääntöä yritetään ja mikä on sen onnistuvuus prosentti. ? sattuuko kääntäminen ja mitkä ovat sen riskit vauvalle ? kannattaisiko vaatia sektiota ennemmin kuin kääntö yritystä ? :|
Meehän nyt ensin käymään siellä,kait sulle on joku poliaika annettu? Tilanteen mukaan toimitaan,eli jos lapsi on vielä tarpeeksi ylhäällä,vettä on tarpeeksi kääntämiseen ym ym ja ultrassa lapsella asiat hyvin niin voi olla että yrittävät kääntää. Kyllä arvioivat riskit siellä tapauskohtaisesti..Synnytyssalissahan käännöt tehdään ainakin meilläpäin. Ja vauvan sydänääniä ja vointia seurataan sekä ennen ja jälkeen kääntöyrityksen sen varmistamiseksi ettei vauvalla ole hätää.
 
Meillä onnistu kääntö rv38+1, eihän se mukavalta tuntunut, muttei järin kamalaakaan.
Ekan kerran kokeiltiin rv37+2, jolloin kääntäminen ei onnistunut, alkoi supistelemaan.
Tosin mä olisin tämänkin saanut synnyttää alakautta perätilassa, koska kyseessä oli mun neljäs synnytykseni.

Mä ottaisin mieluummin alatiesynnytyksen kuin sektion, jos kyseessä ei ole sun eka synnytyksesi.
 
sektioäiti
Mulle yritettiin ulkokäännöstä rv:lla 38+2, ei kääntynyt kun lapsivettä oli niin vähän ja vauva nökötti peppu jo niin niin tiukasti alhaalla.. Mulla kääntöyritys kävi todella kipeetä ja oli tyly lääkäri, mustelmat vaan tuli kylkiluiden alapuolelle =(. Tuosta viikon pääsät tehtiin sektio
 
Alkuperäinen kirjoittaja sektioäiti:
Mulle yritettiin ulkokäännöstä rv:lla 38+2, ei kääntynyt kun lapsivettä oli niin vähän ja vauva nökötti peppu jo niin niin tiukasti alhaalla.. Mulla kääntöyritys kävi todella kipeetä ja oli tyly lääkäri, mustelmat vaan tuli kylkiluiden alapuolelle =(. Tuosta viikon pääsät tehtiin sektio
niin että viikon kuitenkin odottivat ennenkuin tekivät sektion...
 
Meillä on kaksi perätilassa ollutta lasta. Ekaa yritettiin kääntää ja oli tosi kivuliasta; en enää koskaan mee ko. operaatioon (en kyllä tiiä onko tarvettakaan, mutta jos olis niin ei ikinä enää). Kääntäminen ei onnistunut ja suunnitellulla sektiolla syntyi tyttö. Kääntämisessä on riskinsä; napanuora saattaa mennä kaulan ympäri ja joudutaankin hätäsektioon samalla reissulla. Perätilassa olevaa vauvaa en kyllä ite uskaltais alkaa alateitse synnyttämään; jos vauva on jaloistaan ja alakropastaan jo ulkona, mutta pää ja olkapäät vielä sisällä, eikä mahdukaan ulos, niin mistäköhän käydään pilkkomaan...?! Toisen perätilan kohdalla annettiin meille suoraan sektioaika kun ilmotin että kääntämistä en halua kun koskee niin paljon.
 
nöppäri
No mulla käännettin ulkoisesti tämä kuopus viikoilla 40+2, 5 minuuttia meni kääntämiseen, ei sattunut, käännettiin jopa liki täysi ympyrä vauvan päänasennon vuoksi.
Herra siis heitti itsensä poikittain viikolla 39.
 
sektioäiti
Alkuperäinen kirjoittaja mami89:
Alkuperäinen kirjoittaja sektioäiti:
Mulle yritettiin ulkokäännöstä rv:lla 38+2, ei kääntynyt kun lapsivettä oli niin vähän ja vauva nökötti peppu jo niin niin tiukasti alhaalla.. Mulla kääntöyritys kävi todella kipeetä ja oli tyly lääkäri, mustelmat vaan tuli kylkiluiden alapuolelle =(. Tuosta viikon pääsät tehtiin sektio
niin että viikon kuitenkin odottivat ennenkuin tekivät sektion...
Lääkäri antoi meidän päättää, koitetaanko alakautta vai mennäänkö suunniteltuun sektioon. Lääkäri oli sektion kannalla ja me mietittyämme päädyimme siihen.. Saatiin itse päättää sektiopäivä, joka tehtiin rv:lla 39+0
 
sumppa
Alkuperäinen kirjoittaja Syynä perätilakäännös?:
Että sellaista. Käännettiin viikolla 39
Todella järkyttävää!!!! Itse en antanut kääntää ollenkaan naistenklinikalla ,kun kuulin mieheltäni että kollegan vauva kuoli käännöksen jälkeisenä päivänä. Otan osaa suruusi.
 

Yhteistyössä