Perätila - kääntöyritys - Kätilöopisto?

Onkos kellään kokemuksia perätilan käännöstä Kätilöopistolla (tai noin muuallakaan)? Miten nopeasti tuli kutsua lähetteen jälkeen (jos siis lähetteen tekijänä terveyskeskus/nlalääkäri), miten onnistui ja menikö kaikki ok - milloin lapsi syntyi ja miten?

Täällä on nyt menossa rv 34 ja edelleen jökötetään väärin päin ja nlalääkäri epäilee että näinköhän edes kääntyy itsestään kun on "alusta asti" istunut. Mä olen kallistumassa sen suuntaan että en antaisi yrittää kääntöä, ihan vain siksi jos perätila johtuu esim. liian lyhyestä napanuorasta, jota ei ilmeisimmin millään tapaa pysty todentamaan ultraamalla. En kyllä sektiotakaan tahtoisi ihan jo toipumisajan takia ja perätilasynnytyskin on kysymysmerkki, sillä esikoisen pään ympärys oli 38 cm (syntyi 42+3, käynnistys) ja ongelmia aiheutti pään koko siinä synnytyksessä.

Eli kokemuksia kaipailisin aiheesta - kiitos jo etukäteen jos joku eksyy vastailemaan.
 
"vierailijana"
Ei onnistunu mulla kääntöyritys. 4200g syntyessään painava vauva kääntyi viikkoa ennen LA itsekseen (AUTS). Huomattiin päivää ennen suunniteltua sektiota kun menin "leikkaustarkistukseen", "jäädään odottelemaan synnytyksen käynnistymistä" oli lääkärin sanat.
 
Ken guru
Ei ole kokemuksia, mutta itse olen nyt suunnilleen samoilla viikoilla (tai no rv 31), ja kättärin "asiakkaita" ollaan. Olen miettinyt tuota, enkä suostuisi kääntämisyritykseen. Sen verran pahoja kokemuksia olen kuullut ja lukenut.

Ei nyt ole tarkoitus pelotella.
 
Ei ole kokemuksia, mutta itse olen nyt suunnilleen samoilla viikoilla (tai no rv 31), ja kättärin "asiakkaita" ollaan. Olen miettinyt tuota, enkä suostuisi kääntämisyritykseen. Sen verran pahoja kokemuksia olen kuullut ja lukenut.

Ei nyt ole tarkoitus pelotella.
Juu, tiedän riskit ja olen paljon ottanut selvää - kuullut ikäviä asioita käännöistä ja niiden seurauksista, mutta sitten on ollut niitä positiivisiakin kokemuksia. Mua kiinnostaisi yrittää ihan alakautta, mutta juurikin toi että perätilavauvoja ei nähtävästi käynnistetä antaa mulle harmaita hiuksia. Ihan jo siis lapsen koon puolesta - turvallisempaa olisi synnyttää lapsi, jonka pään ympärys on 34 cm viikoin 36++ kuin 38 cm viikoin 42++.

No, mulla kuitenkin edessä synnytystapa-arvio tai vastaava muutaman viikon päästä, mikäli tilanne pysyy samana. Toivottavasti en saa inhottavaa asennetta Kättäriltä kun/jos kieltäydyn käännöstä.
 
Ken guru
Juu, tiedän riskit ja olen paljon ottanut selvää - kuullut ikäviä asioita käännöistä ja niiden seurauksista, mutta sitten on ollut niitä positiivisiakin kokemuksia. Mua kiinnostaisi yrittää ihan alakautta, mutta juurikin toi että perätilavauvoja ei nähtävästi käynnistetä antaa mulle harmaita hiuksia. Ihan jo siis lapsen koon puolesta - turvallisempaa olisi synnyttää lapsi, jonka pään ympärys on 34 cm viikoin 36++ kuin 38 cm viikoin 42++.

No, mulla kuitenkin edessä synnytystapa-arvio tai vastaava muutaman viikon päästä, mikäli tilanne pysyy samana. Toivottavasti en saa inhottavaa asennetta Kättäriltä kun/jos kieltäydyn käännöstä.
Mulla on myös edellinen lapsi syntynyt 42+3, joten senkään puolesta itse en lähtisi tuohon yritykseeen. Nytkin sf mitta on yläkäyrällä.

Edellinen beibi syntyi naistenklinikalla, joten kättärillä olen ollut vain tämän vauvan ultrat. Todella mukavia siellä ainakin tähän asti ollaan oltu. Eikös tuo kääntämiseen suostuminen ole ihan omasta päätkösestä kiinni? Enpä usko että saat mitään huonoa kohtelua siellä.
 
"vierailija"
Mulla on kokemusta juuri Kättäriltä ja perätila/poikkitila oli kyseessä keväällä 2012, esikoinen ja perätila onneksi huomattiin neuvolassa jo sillon kun sitä asentoa ekan kerran arvioitiin. Aika tuli nopeasti, olisiko seuraavalle viikolle sen viimeisen rv 36 lääkärineuvolan jälkeen, taisi olla käännössä viikkoja joku 38, meillä meni aika myöhään kääntö..

Sillon kaikki meni tosi hienosti ja oli koko ajan tunne, että tietävät todella mitä tekevät, käännön teki erikoistuva lääkäri äitiyspolilla ja kätilö ultrasi koko käännön ajan vauvan asentoa ja käyrillä olin ennen ja jälkeen käännön, eikä mitään merkkejä ollut siitä että vauva olisi siitä häiriintynyt.

Näistä kääntöyrityksistä kuulee aina hurjia tarinoita, mutta itsellä meni ainakin kaikki niin hyvin että menisin koska vaan uudelleen! Tärkeää on, että oot itse rentona, kääntö tuntui vähän kuin "omituiselta" vatsahieronnalta. Ja kääntöä ei yritetä ellei ole edellytyksiä kääntöön eli on tarpeeksi lapsivettä yms.

Ja lapsi syntyi lopulta avosuisessa tarjonnassa ihan alakautta, rv 42+0. Eli ei ollut ihan optimaalinen asento vauvalla syntyessä, kun perätilassa istui pitkään niin ilmeisesti vaikutti siihen ettei laskeutunut niin hyvään asentoon käännön jälkeen, mutta olin niiin tyytyväinen kun "sain" synnyttää alakautta, ja kaikki meni lopulta hyvin :)

Tsemmppiä ja usko siihen että Kätilöopisto on Suomen parhaita paikkoja tommoseen :)
 
"vierailee"
Minulla perätilassa olevaa vauvaa yritettiin kääntää viikolla 37. Aiemmin eivät täällä halunneet yrittää. Kääntöyrityksessä ei ollut mitään kamalaa ja väkisinhän eivät tietenkään lähde edes yrittämään käännöstä. Itsellä vauva istua jökötti niin tiukassa,että lääkäri totesi melkein heti alkuunsa,että tämä vauva ei kyllä käänny. Synnytin lopulta alakautta perätilassa olevan vauvan ja meni aivan erinomaisesti. Toki etukäteen tehtiin tarkat tutkimukset,että vauva varmasti mahtuu tulemaan.
 
"vierailija"
Vielä tuohon äskeiseen viestiini lisää..

Itse silloin perätilavauvaa odottaessa selvitin tuota syytä perätilaan. Mutta kun perätilaan kuulemma harvoin löytyy mitään selvää syytä, eli napanuoran pituus tms. on harvoin perätilan syynä. Eli itse luottaisin Kätilöopiston lääkärin mielipiteeseen siitä onko edellytyksiä käännökseen vai ei. Ja vauvaa kirjaimellisesti ultrataan siinä koko ajan, kätilö pitää anturia ja lääkäri kääntää. Siinä ei mun mielestä ollut sellaista hetkeä että vauvan vointi olisi ollut arvotus heille. Ja koko ajan voit itse myös vaikuttaa asiaan ja sanoa että haluat että lopetetaan jos sattuu tai muuten tuntuu siltä. Mua olisi jäänyt harmittamaan jos en olisi edes yrittänyt käännöstä, ja saanut siten mahdollisuutta alatisynnytykseen. Mä pelkäsin sektiota paljon enemmän kuin käännösyritystä!

Mua ainakin henk. koht. ärsytti muutenkin sillon perätilavauvan kanssa että kaikki vaan pelotteli koko ajan mikä kaikki voi mennä pieleen! Todellisuudessa perätilavauvoja on syntynyt ja käännetty vaikka kuinka ja valtaosa menee ihan yhtä hyvin kuin raivotarjonnassakin. Että kääntöyritys on hengenvaarallinen, ja perätilasynnytys vasta vaarallinen onkin, puhumattakaan sektiosta ja sen riskeistä! On riskejä raskaudessa muutenkin ja sitä varten lääkärit tekee kaikkensa että kaikki menee mallikkaasti..

Mun äitikaveri synnytti samaan aikaan 2012 esikoisensa perätilassa Naistenklinikalla ja kaikki meni hyvin, tarjonta huomattiin vasta synnytyssalissa. Ja 2 työkaveria synnytti 2011 perätilavauvansa sektiolla, että jotenkin on tätä perätilaporukkaa ollut tässä ympärillä ;) Älä siis kuuntele pelottelua vaan teet niinkun itse hyvältä tuntuu :)
 
vierasS
En antais edes yrittää kääntää, joku syyhän siihen on että on "väärin" päin. Enkä kyllä synnyttäis perätilassakaan että sektioon menis, nopsaan siitäkin toipuu ja turvallisempi vauvalle.
 
[QUOTE="vierailee";29793195]Niin ja minulla kyllä ihan käynnistettiin viikoilla 41+jotain kun ei itsestään lähtenyt käyntiin.[/QUOTE]

Huh. Tää on taas täysin päinvastaista kuin mitä mulle on neuvolassa sanottu. No, nähtäväksi jää mitä Kättärillä sitten tarjotaan vaihtoehdoiksi.

Ja kyllä, eihän mikään ole riskitöntä, eikä tässä maailmassa pärjää ilman että ottaa riskejä - mutta sekin on niin henkilökohtaista minkä kokee suurempana riskinä vauvalle tai itselleen. Mä esim. olen MRSA-kantaja ja sektio ei välttämättä mene ongelmitta, mulla on myös b-strepto joten alatiesynnytys vaatii antibiootit. Esikoisella sen verran iso pää että perätilasynnytyksessä olisi taatusti ollut omat haasteensa, enkä oikein uskalla laskea sen varaan että kuopuksen pään ympärys olisi kovinkaan pienempi.

Mä en millään haluaisi sektiota koska en toivu leikkauksista kovinkaan hyvin, arpeutuminen vaikeaa ja en mä kivuistakaan mitenkään liikaa nauti. Mutta jos se on vauvalle parhain tapa syntyä, niin sillä sitten mennään. Kääntö kyllä hirvittää ja olen kyllä sen suhteen hyvinkin negatiivisella mielellä liikkeellä. Siitä huolimatta kuuntelen lääkärinkin mielipidettä, kunhan vain loppupeleissä päätös on mun omani.
 

Yhteistyössä