Peräruiskeesta

Mä pyysin ruisketta, mut en saanut. Sanoivat, että kakkaat sit samalla. Siinä mielessä oli ok, että en saanut koska kun kakkasin niin se on samalla ponnistamista eli samalla tavalla tapahtuu molemmat =) En toki varsinaisesti alkanut kakkaamaan vaan kun kakkaa tuli niin sanoivat, että just noin ponnistetaan ja siitä sainkin lisää puhtia.. Eikä tuntunut mitenkään hävettävältä kun siinä oli myös opiskelija, jonka tehtäväksi lankesi siivoaminen. Mä en edes vastannu sun kysymykseen, mut kerroinpa oman juttuni :whistle:

 
En saanut peräruisketta ja muistoksi synnytyksestä jäikin sitten kiva pukama.. Jos kolmas tulee vielä tehtyä niin vaadin sen kyllä ihan sama mitä selittelevät (nyt ei muka ollut enää aikaa kun epiduraalinkin olin jo saanut).
 
äitee80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 12:36 Susan kirjoitti:
Synnytys lähenee, ja ajattelin kysäistä kuinka moni on ottanut peräruiskeen sairaalassa? Millainen se on? Se taitaa olla eri asia kun suolihuuhtelu(ko)?
kumassakin olen saanut peräruiskeen ja maha tyhjenty kunnolla. ruiskulla laittavat ainetta ja jonkin aikaan ootat makuulla et alkaa toimimaan ja sitte vaan tyhjennykselle.
kakkosta kun synnytin niin sain peräpukamat vaikkakin sain peräruiskeen et ei se estä pukamien tuloa.
mielummin otan peräruiskeen kun et sitte kakat tulee sinne synnytyssalin pöydälle.
 
bona
Sen pitäisi olla ns. pienoisperäruiske, mikä annetaan synnyttäjille. Eli ei mitään litratolkulla valutella nestettä rööristä sisään. Tehoaa nopeasti ja suosittelen kaikille. Ihan jo hygieniankin puolesta synnytyksen yhteydessä.
 
77mm harmaana
En saanut peräruisketta synnyttäessä enkä pyytänytkään. Minulla alkoi maha tyhjentyä heti kun supistukset alkoivat eli siinä supistusten välissä ramppasin vessassa tyhjentämässä suolta luonnollisesti. Tosin siitäkin huolimatta että suoli oli tyhjentynyt pitkin päivää (tarkalleen ottaen 14 tuntia), tuli ponnistaessa vielä hieman, mutta kätilö hyvin asiallisesti pyyhkäisi vain pois.
 
mie
Mulla on molemmissa synnytyksissä laitettu kysymättä peräruiske. En edes ole osannut "epäillä" se tarpeellisuutta... Liekö syynä se, että molemmat synnytykset on käynnistetty. "Teknisesti" se toimi niin, että makuulla ruitattiin (vettä) peräsuoleen ja sitten (n. minuutin päästä) juosten pytylle. Se oli minusta kiusallista, kun oli kuitenkin synnytyksen aikanakin kiinni kaikissa piuhoissa ja vessahätä yllätti vielä monesti synnytyssalissakin. Niinkuin olisi kamala ripuli ja pakko päästä pian pytylle. Niiden piuhojen kanssa se oli aika näky, varmaankin... Mutta olipa "turvallisempi" tunne ponnistaa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 17:36 bona kirjoitti:
Sen pitäisi olla ns. pienoisperäruiske, mikä annetaan synnyttäjille. Eli ei mitään litratolkulla valutella nestettä rööristä sisään.
Mulla valutettiin nimenomaan litratolkulla vettä sisään. Ei ollut mikään pienoisperäruiske. Tulipahan ainakin puhdas olo :D
 
Esikoiselta sain ja laitto kummasti vauhtia synnytykseen, kun laukoin vessassa. Pääse vauvakin paremmin tulemaan kun ei oo ne kovat kikkareet suolessa painamassa, sano kätilö. Ja oikeasti helpotti oloa kun ei ollut vatta toiminu kuukausiin kunnolla ja sit tyhjenikin kertaheitolla :LOL: Enkä muista kyselikö kätilö mitään, tais vaan ilmottaa että laittaa sen.
 
bona
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2005 klo 21:25 Omppu-Pomppu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 17:36 bona kirjoitti:
Sen pitäisi olla ns. pienoisperäruiske, mikä annetaan synnyttäjille. Eli ei mitään litratolkulla valutella nestettä rööristä sisään.
Mulla valutettiin nimenomaan litratolkulla vettä sisään. Ei ollut mikään pienoisperäruiske. Tulipahan ainakin puhdas olo :D
Ilmeisesti eri sairaaloissa on eri käytäntö. Harvemmin enää missään törmää missään kunnon vesiperäruiskeeseen, jossa tosiaan valutellaan litratolkulla vettä suoleen. Siinähän kestää ikuisuus kun se laitetaan. Ei sitä voi tosta vaan kaataa menemään. On todella varmasti ollut tyhjä olo :D , en epäile.
 
On varmaan sairaalakohtaista.Kummallakaan kerralla asiaa ei ole otettu edes puheeksi ja olenkin komeasti kakannut ponnistusvaiheen alussa.Hienosti ja luonnollisesti asiat hoituivat,vaikka jotenkin se ehkä tuntuikin inhottavalta kakata siinä kaikkien nähden....
 
Harmuli
Mä itse pyysin suolentyhjennystä! :wave: Ja sain. Letkulla laitettin jotain nestettä pyllyyn ja vähän aikaa odottelin niin kaikki tuli ulos. Helpotti olo kun tiesi ettei tarvi p.askantaa synnytyssalissa.

Mun kaverilla kävi sillai et kakat tuli jossain vaiheessa hänen huomaamattaan ja mies oli tokaissu "täällä haisee paska". :LOL: Ei varmaan kovin mieltä ylentävä kokemus ja vauvan pää kakassa...
 
Mulle ainakin vaan ilmotettiin et nyt sellanen laitetaan
ja sillä sipuli. Oli musta kyllä ihan hyväkin ja tyhjeni kaikki. Nyt oon vaan muutamilta tuttaviltani kuullu jotka kätilöks opiskelee et kätilölle saattaa olla mukavampi jos pökäle tulee kiinteenä ja on helppo siivota pois kun kuulemma aika usein vaikka tyhjennys olis tehty niin jotain tulee kuitenkin jolloin se onkin sitten jo sotkuisempaa siivottavaa. Mut tietysti ammattitaitoisina ovat tottuneet eikä musta oo mikään häpeily juttu siinä tilanteessa. Mä ainakin oon valmis toimiin niin kuin kätilö haluaa (Tän asian suhteen)
 
Multa kysyttiin koska olin viimeksi ulostanut ja suositeltiin peräruisketta. Valuttivat litran nestettä ja sen jälkeen vessaan ja suoli tyhjeni varmaan vatsalaukusta saakka :)
Kyllä se kannatti ottaa, koska sen jälkeen ei tarvinnut käydä pariin päivään kakalla ponnistelemassa kipeän takapuolen kanssa. Peräpukaman sain joka tapauksessa eli sitä se suolihuuhtelu ei estä.
 
kätilö
Sairaalakohtainen juttu. Mut se on ihan tosiasia, et täysi suoli voi olla hidaste synnytyksessä, ja onhan se muutenkin äidillekin kivempi juttu, et koko lasti ei tule siihen synnytyssängylle ponnistaessa. Aina sieltä kyllä vähän tulee, vaikka ois peräruiske laitettukin ;) Monesti synnytyksen käynnistyessä äideillä tyhjenee suoli spontaanisti, niin et ei paljo ruiskeita enää tarvi. Ja jos äiti ei peräruisketta missään nimessä halua, niin silloin sitä ei laiteta.
 

Yhteistyössä