peräruiske vai ei?

Ilmeisesti juuri missään ei enää laiteta peräsuisketta rutiinitoimenpiteenä, mutta miten te sen ottaneet olette kokeneet homman? Onko ollut hyötyä, millaista? Kuinka kamalan inhottavaa sen laittaminen on?
Kaksi synnytystä takana, eikä peräruiskeesta ollut SKS:ssa puhettakaan. Nyt olen menossa kolmatta synnyttämään eri sairaalaan (lohjalle), en tiedä kyseisen sairaalan tapaa. Mietinkin, että jos sitä ruisketta tarjotaan, niin kannattaako se ottaa vai jättää väliin?
Onhan tämäkin varmasti yksilöllinen juttu, mutta kiinnostaisi sen mahdollinen vaikutus synnytykseen.
 
Jaa-a, itse menin sektioon ja otin peräruiskeen. Itsekin täällä sitä silloin mietin, että otanko vai en, mutta tulin siihen tulokseen, että päätän sitten, kun menen sairaalaan. No, siellä päätin ottaa : ensin sektioo edeltävänä iltana ja varmuuden vuoksi toinen sektioaamuna. Minulle ei tarjottu sitä vesiperäruisketta, vaan annettiin sellanen pikkupurkki, minkä olisin itse saanut laittaa peräsuoleen, mutta ison mahani kanssa en siinä onnistunut, joten pyysin kätilön laittamaan. Ei sattunut, ja vessaan pääsin heti :) Itse olen todella sairaala- ja kipukammonen, ja voin sanoa, että se ei ollut kauheaa :)
 
Ekalla annettin peräruiske.Tokalla kertaa kaikki tapahtui niin nopeeta että itse unohdin pyytää ruisketta ja oli se vaan jotenkin noloa kun ponnistusvaiheen alkaessa ihmis sonta alkoi haiseen nenässä.Kolmosesta otin ruiseen ja ei tunnu missään...
 
Ensimmäistä synnyttäessä antoivat peräruiskeen. Toista synnyttäessäni pyysin peräruisketta ja sain. Ei tuntunut missään. Oli ihan kiva istua pöntölle, kun kakat valuivat sinne ja tuli vähän kevyempi olo. Vauva painoi alhaalla. En huomannut erityistä vaikutusta synnytykseeen. Pelotti kyllä etukäteen jos laittaminen sattuu. Äidilläni oli sattunut, kun 70-luvulla olvat pruutanneet vettä peräsuoleen niin paljon kuin meni. Väitti, että silloinen peräruiske oli kaikista kivuliain vaihe koko synnytyksessä, joka sujui muuten pelkän ilokaasun avulla. Nykyisin laitetaan vain 2dl jotain muuta ainetta. Itse pyysin, että pruuttaavat sen hitaasti jottei sattuisi. Ei kyllä sattunut yhtään. Makasin kyljellään vessan vieressä hoitopöydällä, kun laittoivat. Pidättelin vähän aikaa ja sitten kävelin pöntölle.
 
Peräruiskeen laittamisen ei normaalisti pitäisi sattua. En sitten tiedä, kokevatko synnyttämään menevät sen laiton erilailla kun vauvakin painaa alhaalla? Monta peräruisketta olen itse potilaille laittanut, sekä pieniä, että isoja, eikä kukaan ole kivusta huutanut:) En tosin ole kätilö, joten en hoida synnyttäviä naisia. Itsellenikin sellainen laitettiin ekassa synnytyksessä, eikä sattunut yhtään. Toivon, että ehdin saamaan sen tämän toisenkin synnytyksen alkaessa. Raskaana olevilla kun tuo suolentoiminta on yleensä aika laiskaa, niin olis kiva jos suoli olis synnytyksen aikana edes tyhjä:)
 
Kannattaa
Kannattaa ottaa, varsinkin jos on kärsinyt ummetuksesta. Kova kakka suolistossa voi nimittäin hidastaa synnytystä. jos ei halua/kehtaa synnärillä pyytää, voi ostaa kotiin apteekista ja ennen sairaalaan lähtöä laittaa itse. Tosin en tiedä onko apteekin ruiskeet yhtä hyviä kun sairaalassa ne laittaa vettä letkulla. Tosin sielläkin saatetaan antaa vain pelkkä ruiske.
Riippuu sairaalasta ja kätilöstä, että tarjoavatko vai ei. Itse olen synnyttänyt kahdessa sairaalassa ja toisessa kysyivät melkein heti että haluatko ruiskeen. Toisessa taas ei ollut mitään puhetta.
 
minulle on Kysissä molempien synnytyksien alettua tarjottu heti peräruisketta. en ekassa synnytyksessä olisi moista varmaan itse edes älynnyt pyytää, toisen synnytyksen alettua odotin jo ihan että sen saisi, oli jo niin tukala olla, ja kovasti se helpotti kun sai suolen tyhjäksi.
 
Ensimmäisessä synnytyksessä OYS:issä annettiin heti tulotarkastuksessa, mutta toisen kohdalla Kättärillä ei missään vaiheessa edes kysytty haluanko sen. En sitten itse enään siinä vaiheessa edes älynnyt kysyä, mutta itse koin ainakin todella inhottavaksi tilan kun hoksasin että ponnistaessa tulee muutakin kuin vauva... Tuli liikaa "murehdittua" toista tavaraa, vaikka aika yleistähän se kuulemma kuitenkin on. Mutta itse koin tilanteen aika nolona ;)
Ruiskeen laitto ei ainakaan muistaakseni sattunut... Jos vielä lapsukaisia on tullakseen, muistan aivan varmasti sen pyytää jos sitä ei erikseen tarjota =)
 
Haluan
Haluan ehdottomasti ruiskeen. Edellinen ponnistusvaihe oli niiiiin pitkä ja hankala että olisi ollut kamalaa jos suolisto ei olisi ollut tyhjä! Haluan synnytyksessä ponnistaa vain lasta en pa... Ja toiseksi synnytyksen jälkeen ensimmäiset wc-reissut eivät ole kovin nautittavia muutenkaan, saati että siinä vaiheessa olisi vielä jotain vanhaa kuonaa kropassa. Jotensakin minua huvittaa nämä "en kehtaa.." kommentit. Eiköhän synnytysosastolla ja -salissa työskentelevä henkilökunta ole jo niin paljon kokeneita ja nähneitä, että peräruiske sinne tänne ei ole yhtään mitään ja lienee heillekin mukavampi jos saavat vastaanottaa vain sen lapsen.
 
krisse-80
TAYSissa tämä tuntui olevan rutiini. Eihän se laitto tunnu miltään, eli sitä ei tarvi pelätä yhtään.

Mulla ei auttanut, kun laitettiin vastaanotossa jo aamuyöllä ja ponnistelemassa olinki käynnistetyn synnytyksen päätteksi iltapäivällä. Mutta kun ei ollut koko päivänä syönyt juuri mitään, niin eipä tuota kakkaa paljo tullut, eikä siinä tilanteessa asia jäänyt mua vaivaamaan. Luonnollista.
 
Ei keritty antamaan peräruisketta eikä paljon muitakaan esivalmisteluja. Ei ilmeisesti mitään tarvettakaan sille koska kun lapsivedet meni kotona niin saman tien tuli mieletön kakkahätä ja tuli kunnon tavarat pyttyyn. Sitten alkoikin supistelemaan. :)
 
Sain peräsuolen tyhjennyksen heti synnytysosatolle mennessä Kätilö totesi paikkoja tutkiessa että suoli on niin täynnä, että tekee tyhjennyksen. Toimenpide ei sattunut lainkaan. Ainoa ikävä homma oli, ettei suoli tyhjenyt kunnolla ja kakkahan se vielä synnytyspöydällä tuli!
 
Ehottomasti kannattaa, vaikka ensisynnyttäjänä vähän arkailikin. Peräpukamatkaan ei haittaa, ei satu. Ja helpottaa oloa kummasti, kun "taistelu tilasta" on äärimmäistä. Tästä huolimatta synnytyksen lopulla tavaraa tuli jonkin verran, kahteen otteeseen. Mutta taitavat kätilöt hoidella näitä jätöksiä niin usein, ettei niitä kannata koko loppuelämäänsä itsekään murehtia :LOL:
 
Ehottomasti kannattaa, vaikka ensisynnyttäjänä vähän arkailikin. Peräpukamatkaan ei haittaa, ei satu. Ja helpottaa oloa kummasti, kun "taistelu tilasta" on äärimmäistä. Tästä huolimatta synnytyksen lopulla tavaraa tuli jonkin verran, kahteen otteeseen. Mutta taitavat kätilöt hoidella näitä jätöksiä niin usein, ettei niitä kannata koko loppuelämäänsä itsekään murehtia :LOL:
 
Itse kysyin asiasta, kun synnyttämään menin. Kätilö sanoi, että parempi, ettei anneta. Jos on edellisenä päivänä (menin yöllä sairaalaan) käynyt isolla tarpeella, ei tavaraa luultavimmin edes tule, näin kätilö sanoi.

Ja jos sitä tulee, niin ilman peräruisketta tavara on kovempaa ja helppo siivota pois, mutta peräruiskeen jäljiltä se on sitten sellaista "ripulia".
 

Yhteistyössä