Pepun punoituksesta

Moi! Meidän tytöllä(1v1kk) on ollu tänään tosi punoittava pepun seutu ja pimpsan ympärys. Koitin netistä ettiä mikä sen voisi aiheuttaa, esim. uusi ruoka-aine tms. Vaipasta ei pitäisi johtua kun ollaan käytetty samoja vaippoja koko ajan. Kananmuna mainittiin ja hän söi eilen keitettyä kananmunaa. Entäs voiskohan johtua jäätelöstä, oli saanut hoitopaikassa jäätelöä eikä olla kotona vielä annettu kuin maistaa vähän. En sitte kehdannu olla vihainenkaan mutta vois hoitaja kyllä kysyä etukäteen mun mielestä vanhemmilta et mitä voi antaa vai mikä on yleensä käytäntö!? No, mutta kuitenkin onko kellään mitään suositusta mikä rasva auttais ihottumaan? Tyttö aristeli kovasti peppua kun pestiin kakkaa pois että taitaa olla aika arkakin, voi raukkaa :ashamed: Täytyy mennä huomenna apteekkiin jospa osaisivat siellä neuvoa.
 
Meilläkin pojalla on tuota punoistusta nyt ollu, mut luulen että on johtunu ihan tästä helteestä (vaippa hautonut), koska ei ole syönyt mitään uusia ruokia tmv. Ilmakylvyt ainakin helpottaa oloa ja se punoituskin rauhoittui.. =)
 

Minä suosin ja käytän paljon bepanthenia kun lapsilla edes hiukkasen pylly punoittaa. Se on mielestäni paras. Toinen mitä joskus oikein ärhäkkään punoitukseen olen käyttänyt, on lansinoh eli se tissirasva (en oikein tiennyt minne sen rasvan lopun olisin muuten käyttänyt, kun jäi tuubiin imetysajoista). Tämä onkin sitten toosi tehokas.

Pyllyt punoittaa, ainakin meillä, herkästi mausteista tai uusista ruoista, ennenkuin lapsi niihin tottuu. lapsihan siirtyy 1-vuotiaana syömään perheen ruokaa ja silloin erityisesti hetken aikaa pyllyt punoittivat, mutta rauhoittui melko nopsaa...

 
Meille sanottiin apteekista, että parasta yleensä ovat tavalliset apteekista saatavat kosteusvoiteet, esim juuri Novalan tai ApoBase (pun). Sinkkivoidettakin olen käyttänyt, toimi ihan ok. Bepanthen on meillä vain pahentanut asiaa. Riippuu varmaan lapsen ihostakin. Mutta nuo kosteusvoiteet pitäisi olla aika neutraaleja.

Ja punotuksen uusimisen estoon meillä auttoi kaikkein parhaiten talkki. Tosin se oli vauvaiässä, isommalle en ole sitä enää käyttänyt..
 
Meillä tyttö (pian 1v 2kk) on nyt pari kk oireillut myös samoin eli alapää punaisena ja oikeen hurjan näkösenä välillä. Hän soi 1v asti itse tehtyjä ruokia, tein siis pakastimeen ja ei ollut juurikaan mitään iho-ongelmaa ei ainakaan noin rajusti. Nyt mökillä ollessamme, juhannukseksi valmistui, on saanut kaupan ruokia enemmän ja samaa kuin me...lisäksi pesu on tapahtunut järvivedellä, on syönyt kananmunaa ja varmaan vaippaki hautonut....näistä kaikista pyllyn oireilut on tulleet. Oon kans antanut olla ilman vaippaa ja käyttänyt sinkkivoidetta tai bepanthenia...
kotona on vaan bepanthenii, mökillä molempii...
 

Yhteistyössä