Pensasleikkuria

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puutarha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puutarha

Vieras
Onko kellään kokemusta paksun orapihlaja-aidan leikkaamisesta pensasleikkurilla? Katselin, että tuollaiset polttomoottorikäyttöiset pensasleikkurit vaikuttaisivat melko tehokkailta. Meneekö sellaisella läpi sellainen 1-1.5m lyhennys orapihlaja-aidan päältä? (noin 3-4 senttistä oksaa näyttäisi paksuimmat olevan)
 
Alkuperäinen kirjoittaja puutarha:
Onko kellään kokemusta paksun orapihlaja-aidan leikkaamisesta pensasleikkurilla? Katselin, että tuollaiset polttomoottorikäyttöiset pensasleikkurit vaikuttaisivat melko tehokkailta. Meneekö sellaisella läpi sellainen 1-1.5m lyhennys orapihlaja-aidan päältä? (noin 3-4 senttistä oksaa näyttäisi paksuimmat olevan)

Ei mene.

Orapihlaja-aidan annetaan kasvaa muutama sentti joka leikkausen välissä. Sitten kun on tarvis se katkaistaan alhaalta.

Jos olet katkaisemassa reilummin, niin moottorisahalla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja puutarha:
Onko kellään kokemusta paksun orapihlaja-aidan leikkaamisesta pensasleikkurilla? Katselin, että tuollaiset polttomoottorikäyttöiset pensasleikkurit vaikuttaisivat melko tehokkailta. Meneekö sellaisella läpi sellainen 1-1.5m lyhennys orapihlaja-aidan päältä? (noin 3-4 senttistä oksaa näyttäisi paksuimmat olevan)

Ei mene.

Orapihlaja-aidan annetaan kasvaa muutama sentti joka leikkausen välissä. Sitten kun on tarvis se katkaistaan alhaalta.

Jos olet katkaisemassa reilummin, niin moottorisahalla...

Jooh, tämä on tiedossa, että perse edellä on puuhun menty, kun edellinen omistaja siitä on noin 3.5 metrisen kasvattanut. Vaihtoehto katkaise alhaalta ei lasten iän ja teiden läheisyyden vuoksi toimi. Ajattelin kokeilla tekohengittää tuota aitaa sen aikaa, että noille kasvaa järki päähän (5v) tuota niin, että vedän kylmästi sen 2 metriin: vaikka siitä pelkät piikit ja rungot jäisivät jäljelle niin kyllä sillä ainakin lapset paremmin pihalla pysyvät..

Muitakin ideoita otetaan vastaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja puutarha:
Onko kellään kokemusta paksun orapihlaja-aidan leikkaamisesta pensasleikkurilla? Katselin, että tuollaiset polttomoottorikäyttöiset pensasleikkurit vaikuttaisivat melko tehokkailta. Meneekö sellaisella läpi sellainen 1-1.5m lyhennys orapihlaja-aidan päältä? (noin 3-4 senttistä oksaa näyttäisi paksuimmat olevan)

Ei mene.

Orapihlaja-aidan annetaan kasvaa muutama sentti joka leikkausen välissä. Sitten kun on tarvis se katkaistaan alhaalta.

Jos olet katkaisemassa reilummin, niin moottorisahalla...

Jooh, tämä on tiedossa, että perse edellä on puuhun menty, kun edellinen omistaja siitä on noin 3.5 metrisen kasvattanut. Vaihtoehto katkaise alhaalta ei lasten iän ja teiden läheisyyden vuoksi toimi. Ajattelin kokeilla tekohengittää tuota aitaa sen aikaa, että noille kasvaa järki päähän (5v) tuota niin, että vedän kylmästi sen 2 metriin: vaikka siitä pelkät piikit ja rungot jäisivät jäljelle niin kyllä sillä ainakin lapset paremmin pihalla pysyvät..

Muitakin ideoita otetaan vastaan :)

Saatko siitä kuvaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja puutarha:
Onko kellään kokemusta paksun orapihlaja-aidan leikkaamisesta pensasleikkurilla? Katselin, että tuollaiset polttomoottorikäyttöiset pensasleikkurit vaikuttaisivat melko tehokkailta. Meneekö sellaisella läpi sellainen 1-1.5m lyhennys orapihlaja-aidan päältä? (noin 3-4 senttistä oksaa näyttäisi paksuimmat olevan)

Ei mene.

Orapihlaja-aidan annetaan kasvaa muutama sentti joka leikkausen välissä. Sitten kun on tarvis se katkaistaan alhaalta.

Jos olet katkaisemassa reilummin, niin moottorisahalla...

Jooh, tämä on tiedossa, että perse edellä on puuhun menty, kun edellinen omistaja siitä on noin 3.5 metrisen kasvattanut. Vaihtoehto katkaise alhaalta ei lasten iän ja teiden läheisyyden vuoksi toimi. Ajattelin kokeilla tekohengittää tuota aitaa sen aikaa, että noille kasvaa järki päähän (5v) tuota niin, että vedän kylmästi sen 2 metriin: vaikka siitä pelkät piikit ja rungot jäisivät jäljelle niin kyllä sillä ainakin lapset paremmin pihalla pysyvät..

Muitakin ideoita otetaan vastaan :)

Saatko siitä kuvaa?

Ei ole sopivaa vehjettä käsillä ja olen töissä, eli en kovin näppärästi :)
Mutta sanallinen kuvaus: noin 3,5 metriä korkea, väärinpäin leikattu (leviää ylöspäin), tuossa 2 metrin kohdalla olisi sellaista noin 3-4cm paksuimmat oksat. Kasvattaa kuitenin vielä(?) alaosassa vihreää ja maasta tulee uusia versojakin.


 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ole sopivaa vehjettä käsillä ja olen töissä, eli en kovin näppärästi :)
Mutta sanallinen kuvaus: noin 3,5 metriä korkea, väärinpäin leikattu (leviää ylöspäin), tuossa 2 metrin kohdalla olisi sellaista noin 3-4cm paksuimmat oksat. Kasvattaa kuitenin vielä(?) alaosassa vihreää ja maasta tulee uusia versojakin.

Ylöspäin leviäminen on sen luontainen tapa kasvaa. Siksi sitä pitää kaventaa.

Ei ne varret mene poikki millään pensasaitaleikkurilla. Jos sen pitää toimia edelleen aitana ja haluat siitä kaksimetrisen, niin pyyhi se suht. kapeaksi pensasaitaleikkurilla maasta siihen parinmetrin korkeuteen. Sitten sinulla on tilaa vetää ne varret poikki moottorisahalla.

Jos haluat siitä aidasta parimetrisen, niin leikkaa toki nyt jonkin verran matalammaksi. Sen olisi hyvä antaa kasvaa sellaiset 7 cm kesässä. Ja ainoastaan uuden kasvuston leikkaaminen on leppoisaa. Mieti vielä, haluatko heilua moottorisahan kanssa siellä telineillä? Joku 160 olisi inhimillinen leikata sahalla ja se olisi seuraavan kesän noin 2 metrinen (kunnes taas leikataan syksymmällä 167 senttiin)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ole sopivaa vehjettä käsillä ja olen töissä, eli en kovin näppärästi :)
Mutta sanallinen kuvaus: noin 3,5 metriä korkea, väärinpäin leikattu (leviää ylöspäin), tuossa 2 metrin kohdalla olisi sellaista noin 3-4cm paksuimmat oksat. Kasvattaa kuitenin vielä(?) alaosassa vihreää ja maasta tulee uusia versojakin.

Ylöspäin leviäminen on sen luontainen tapa kasvaa. Siksi sitä pitää kaventaa.

Ei ne varret mene poikki millään pensasaitaleikkurilla. Jos sen pitää toimia edelleen aitana ja haluat siitä kaksimetrisen, niin pyyhi se suht. kapeaksi pensasaitaleikkurilla maasta siihen parinmetrin korkeuteen. Sitten sinulla on tilaa vetää ne varret poikki moottorisahalla.

Jos haluat siitä aidasta parimetrisen, niin leikkaa toki nyt jonkin verran matalammaksi. Sen olisi hyvä antaa kasvaa sellaiset 7 cm kesässä. Ja ainoastaan uuden kasvuston leikkaaminen on leppoisaa. Mieti vielä, haluatko heilua moottorisahan kanssa siellä telineillä? Joku 160 olisi inhimillinen leikata sahalla ja se olisi seuraavan kesän noin 2 metrinen (kunnes taas leikataan syksymmällä 167 senttiin)

Hei, kiitos tosi paljon. Lähinnä tosiaan mietin, että onnistuuko tuollaisella "järeällä ammattilaispensasleikkurilla (vuokraamosta)" vai tarvitseeko siellä alkaa heilua moottorisahan kanssa. Mutta tosiaan toi 160 senttiä voi hyvinkin olla järkevä korkeus.
 

Yhteistyössä