"Penninvenyttäjät" ;) miten saatte kodinhoitotuki riittämään???

• Viestiketjun aloittaja Penninvenyttäjä
  • Ensimmäinen viesti
meillä 5 lasta ja omakotitalo lainoineen,mies töissä kausiluonteisesti ja ite oon kh tuella..tulot hävyttömän pienet mutta niin on menotkin..ei o autoa eikä harrastuksia tms..vaatteet myyn huudossa samoinpyrin ostamaan tai alesta ,ostan parasta ja se kestää seuraavillekkin..nyt hoidan siis 5ttä lasta kotona ja illat ja vkon loput teen nk paskahommia rekryfirman kautta niin paljon kuin tarjotaan..se on tietysti pois lasten kanssa olosta mutta raha stressi alkaa helpottamaan ja miehellekkin tekee pirun hyvää olla illat lasten kanssa ja huomata mistä on kysysmys;)

teen itse myös leiv'ät,pullat ym ruuan alusta loppuun,kiisselit ym hyvät jälkkärit:)kaiken ruuan poyrin hakemaan tarjouksesta.enkä koe että tässä nyt luovttaisiin jostain-tod näk tässä maailamssa jokaisen pitäisi katsoa kulutustottumuksiaan..**???????????
kestareita käytän osaksi ja osaksi kerttiksiä..meillä 500e ruokaan ym kuussa ja sillä on pärjättävä-ja on pärjätty!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ei me "ilman rahaa" eletä loppukuustakaan, mutta kyllä aina joutuu miettiä "ostanko tämä vai tämä" ja ainakin minä äitinä jätän "omat jutut" ostamatta.... lapsille ostan, ja miehelle työvaatteita yms. "pakko juttuja" mutta itelle harvoin yhtään mitään..... olis kiva kun joskus sais "ylimääräistä" että vois jotain kivaa ostaa... tai tehdä... ;)
Kyllä sitä sitten on ku pääset taas työelämään kiinni. Aikasa kutakin.
Siltikin voi tulot olla samaa luokkaa.Jos esim 2-3 lapsesta maksaa tarhamaksun tai maksaa koululaisen iltapäiväkerhomaksua tai molempia päällekäin ja tulot ei päätä huimaa.+ muut kulut päälle esim bensa/bussimatkat.
niin mutta eihän sitä tarvi tarhamaksua maksaa jos on kodinhoidontuella kotona itse.Miksi silloin pitää tarhaan viedä? Nyt en käsittäny...ja eikö jos on koulussa ja pienet tulos niin ole ilmainen hoito?
Mutta jos ei ole enää kotihoidontuella.Ja mun mielestä jossain poikkeuatapauksessa voidaan antaa ilmainen hoito koululaisella.Mutta kai aika harvoin.Täällä koululaisen iltapäivähoito 95e (aamu+iltapäivä) tai 60e 3 päivää viikko/3h päivä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Aikalailla samat tulot ja menot paitsi menot on vähän yli 1000e jos laskee miehen autolainankin mukaan.

Hyvin riittää rahat, eipä sitä yleensä tarvitse muuta ostaa kuin ruokaa ja jää vähän johonkin ylimääräiseenkin :)
Miten perheen menot voi olla vain 1000 ?/kk jos siihen summaan on laskettu asuntolaina ja autolaina ja ruokakin mukaan :O Eikö teillä ole auto-ja liikennevakuutuksia, muita vakuutuksia, televisiolupia, nettiä, puhelinta yms. Ehkä olet unohtanut laskemistasi jotakin tai sitten et edes laske niitä menoiksi kun et edes muista että nekin menee kun mies maksaa...

vieras myös
Aikalailla samat tulot ja menot paitsi menot on vähän yli 1000e jos laskee miehen autolainankin mukaan.

Hyvin riittää rahat, eipä sitä yleensä tarvitse muuta ostaa kuin ruokaa ja jää vähän johonkin ylimääräiseenkin :)
Miten perheen menot voi olla vain 1000 ?/kk jos siihen summaan on laskettu asuntolaina ja autolaina ja ruokakin mukaan :O Eikö teillä ole auto-ja liikennevakuutuksia, muita vakuutuksia, televisiolupia, nettiä, puhelinta yms. Ehkä olet unohtanut laskemistasi jotakin tai sitten et edes laske niitä menoiksi kun et edes muista että nekin menee kun mies maksaa...
Missä tuossa puhuttiin asuntolainasta?Vai onko Emilyn sen jossain muualla maininnut?Eihän tuossa ruoka ollut kun kirjoitti että eipä sitä tarvitse yleensä ostaa kuin ruokaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös:

Missä tuossa puhuttiin asuntolainasta?Vai onko Emilyn sen jossain muualla maininnut?Eihän tuossa ruoka ollut kun kirjoitti että eipä sitä tarvitse yleensä ostaa kuin ruokaa.
Ap puhui perheen yhteisistä tuloista ja menoista, niinpä ymmärsin että Emilynkin, mutta ehkä Emilyn puhuu vain omista menoistaan jotka maksaa omista palkoistaan? E. on aiemmin kertonut että miehellään on asuntolaina.

Tuli vain mieleen että aika säästäväinen saa olla, jos 1000 eurolla/kk saa maksettua koko 3-4henkisen perheen menot ( tai riippuu tietysti asuntolainan määrästä): asuntolaina+ yv, sähkö, autolaina, ruoka, auton ja kodin vakuutukset, tv-lupa, netti, puhelimet, bensat... ja tässä listassa ei ole mitään ylimääräistä.

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Penninvenyttäjä:
Kerro säästövinkkisi!

Miten paljon menee teillä laskujen, asuntolainan ja ruoka-ostosten maksuun???

Meillä tulot yhteensä noin 2200? ja lainat syö noin 1000?... kuiteskin loppukuusta saa venytellä eurot että riittää ennen kuin miehen tili ja kht. tulee... (ja menee taas)
vaikka kävin töissäkin ( 2 aik + 1 lapsi). Oma työnantajani tarjosi mahdollisuutta tehdä iltatöitä hoitovapaalla ollessani ja se sopi meille koska mies pääsi töistä jo klo 14-15. Minä lähdin sitten parina iltana viikossa samalla ovenavauksella töihini. Minulle jäi käteen töistä ( n. 10 h viikossa) ja kht+kuntalisä noin 1000 euroa. Meillä menee asumiseen noin 950 ?/kk ja siihen kaikki laskut ja ruuat päälle. Mies tienasi noin 1300 euroa käteen, joten sai kyllä vyötä kiristää. Käytännössä yritin säästää ruuissa ja juurikaan mitään en ostanut itselle ja kaikki kampaajalla kännit jne. olivat pannassa. Pärjäsihän sitä mutta juhlittu ei.

Siis juu eli tuo reilu 1000e tarkoitti tosiaan asuntolainaa ja autolainaa, niistä taitaa tulla yht. 1200e ja sitten siihen päälle ruoat, muut laskut jne.

Ja juu-u, mies tosiaan maksaa omaa asuntolainaansa ja minä edelleenkin sen yhtiövastikkeen. Samoin se maksaa myös autolainansa. Sen omaisuuttahan ne ovat ;)

Mä saan kotihoidontuen lisäosan kera(pienituloisten juttu), miehellä pieni palkka(käteen n.1100-1200). Lapsilisät.
Kaksi lasta, kaksi aikusta ja koira.

Vuokra 688e(90e:n asumistuen jälkeen vajaa 600e), opintolainoihin(kummankin) kuukaislyhennyksiin 150e/kk yht ja kaksi kertaa vuodessa kummankin korot, pojan vakuutus, kotivakuutus, sähkö, tv-lupa, mahd lääkkeet/lääkärit, puhelimet jne laskut. Monesti päällä aina jokin lyhennys kuukausittain esim astianpesukone tai muu(seuraava tietsikka koska tää vetää viimeisiä ) .
Ruokaan menee paljon sillä syömme paljon ja melko monipuolisesti(erityisiä kustannettavia gefilustuotteet ja kallis laktoositon maitojuoma) .
Ylimääräsiä:
mies käy leffassa tarjouspäivinä(nytkin pojan kaa katsomassa 5e:lla Hortonia ) , ja käydään välillä' ulkona tarjouskupongeilla syömässä. Minä olen käynyt aina silloin tällöin kahvilassa muksujen kaa katselemassa maailmaa ja ihmisiä ettei tuu mökkihöperöksi samalla kun käyään kirjastossa tai jossain.
Säästetään:
Mä ostat käytettynä lastenvaatteet paitsi joskus uutena(harvoin), meillä ei oo autoa(bussilla mennään ja kesät mies töihin pyörällä ) , ei polteta, ei ryypätä(pari saunaolusta mies juo perjantaisin), ei baareilla(tosi harvoin! ) , ei shoppailla huvikseen, ostetaan halvinta kaikessa, en käy kampaajalla, en värjää, leikkaan pojan tukan ite, ruoka pyritään tekeen aina ite(myös vauvan soseet) ettei tulis ostettua kalliita eineksiä jne....

vieras
Kun käyttää rahaa vain asumiseen ja ruokaan. muu on ylimääräistä (pakolliset laskut kuten vakuutukset ym. toki lisäksi)
ja kaikki edellä fang annin listassa on käytössä siis, kun rahaa käyttää vain ruokaan ja asumiseen sähköt ym. pakolliset laskut. Ei tietenkään kampaajia tai body pumpeja tai muuta turhaa.

kia
Meillä tulot;miehen palkka (brutto) 1400e/kk+mun kotihoidontuki 480e/kk ja lapsilisät 220e . Saan sen riittämään tarvittaessa visaa vinguttamalla ja osa-maksu kaupalla. palaan töihin syyskussa ja tiedän saavani säännöllistä palkkaa jolla sitten maksan nuo mitä on ollut pakko maksaa lainalla. ei muu auta.

Yhteistyössä