pelvimetria ja sittenkin alatie

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Heippa! Onko kenelläkään arveltu olevan ahdas lantio ja tehty lantioröntgen eli pelvimetria ja sitten todettu, että vauva mahtuukin alateitse syntymään? Haluaisin kovasti synnyttää alateitse, mutta joudun nyt kuitenkin röntgeniin, koska käsikopelolla arvioitiin lantio ahtaaksi. Kuinka usein tää tehdään varmuuden vuoksi? Lääkäri oli kyllä nuori. Stressaannuin tästä tosi paljon, vaikka osasin sitä vähän jo pelätäkin pituuteni ja sirojen luideni takia. Kokemuksia? Hitsi, sektio tuntuisi niin epäonnistumiselta! Hullua..

Vastoin yleistä käsitystä, ahdaslantioisia EIVÄT yleensä ole sirot ja pitkät vaan ns. romuluiset naiset. Varmuuden vuoksi pelvimetria juuri tehdäänkin, siinä ei lie mitään ihmeellistä. Sektion kokeminen epäonnistumisena todellakin ON hullua...

Mulla varmistettiin röngtenillä että mahtuuko vauva tulemaan. Piti mahtua, mutta kummatkin synnytykset päätyneet sektioon. Toisessa synnytyksessä vauva oli tulossa käsi edellä ja ei sitten mahtunut. En koe sektiota epäonnistumisena enää. Aluksi kyllä.

No jaa, mutta kun lääkäri siis kopelolla totesi, että lantio vaikuttaa ahtaalta. Mutta siis ilmeisesti tehdään myös varmuuden vuoksi! Ja eihän sitä silti tosiaan tiedä, miten käy. Onko täällä ketään sellaista, joka olisi määrätty röntgeniin, mutta tulokset hyviä kuitenkin?

No mulla oli esikoista odottaessa sama juttu. Lantio tuntui ahtaalta ja laitettiin varmuuden vuoksi röntgeniin. Mitat olivat normaalit ja kaksi lasta olen alakautta synnyttänyt. Ole iloinen että pääset tutkimukseen ja saat tietää ne mitat..

Minä kävin röntgenissä ja todettiin ahtaaksi, mutta lapsi ei ollut kovin iso joten ei luvattu sektiota. Vesien mentyä sairaalaan jossa lääkäri totesi ettei luut anna yhtään periksi ja ei kun leikkaukseen. Olen enemmän kuin tyytyväinen siihen että lapsi syntyi terveenä ja itse toivuin hienosti. Arpi oli ihan minimaalinen.

Mulla eka jäi kiinni -> imukupilla ulos. Toista odottaessa lääkäri käsikopelolla kokeili et hyvin mahtuu. Mutta niin vain jäi toinenkin kiinni ja imukupilla taas ulos. Kätilö sanoi, että on ahdas lantio. Molemmat vauvat olivat ihan elottomia ulostullessaan ja vietiin heti elvytettäviksi. Ihme, ettei tullut vaurioita. Sellainen pelko kuitenkin minuun jäi etten uskalla enempää lapsia yrittää :(

Yhteistyössä