Pelottava ajatus: indigo-lapsista ja adhd:sta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JONSERED Karhunkantaja

Vieras
Keskusteluohjelma Maria aikoo haastatella indigo-perhettä ( http://www.kolumbus.fi/lootuskirja/indigolapset.htm ) ja onnistuvat saamaan aiheen nivottua adhd-aihepiiriin.

Minusta asia on vähintäänkin häiritsevä! Helposti tulee median kautta kuva, että ainakin joka toinen adhd-lapsen vanhempi haluaa uskoa olevansa indigolapsen vanhempi ja sallia tälle vapauksia, jotka eivät lapsen elämään kuulu.

Sensaationhakuisuutta ja populismia! *pyh!*

Kuitenkin varmaan vielä ainakin mediakriittinen puoli ihmisistä uskoo, että indigolapsia kasvattavat ovat aika marginaalinen ryhmä, myös adhd-piireissä.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Kuitenkin varmaan vielä ainakin mediakriittinen puoli ihmisistä uskoo, että indigolapsia kasvattavat ovat aika marginaalinen ryhmä, myös adhd-piireissä.

Kun löytäisikin jonkun mediakriittisen ihmisen! Ja kasvattamallahan ei adhd- tai indigo-lapsia luoda.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:

Kun löytäisikin jonkun mediakriittisen ihmisen! Ja kasvattamallahan ei adhd- tai indigo-lapsia luoda.

Kyl mä luulen, et niitäkin löytyy. Valitettavasti suuri osa on juuri näitä "kylhän sen täytyy olla totta, kun telkkarissakin niin sanottiin!"... :headwall:

Mut jos uskoo indigolapsiin sun muuhun höpötykseen, ei varmaan sitä mediakriittisyyttä ole senkään vertaa..

Ei luoda kasvattamalla, mutta kasvatetaan eri tavalla. Tai no, toiset eivät halua käyttää koko kasvatus-sanaa ollenkaan, mutta tarkoitan sitä, että vanhemmat kohtelevat lasta eri tavalla jos ajattelevat hänen olevan indigolapsi tai jos ajattelevat hänen olevan muuten vaan esimerkiksi rauhaton ja erikoinen. Ja luulen, en tiedä, mutta luulen, että vanhemmilla saattaa olla toisinaan erilainen ote lapsen kasvattamiseen silloinkin, kun lapsi on saanut jonkun diagnoosin verrattuna siihen, että ei ole saanut diagnoosikseen muuta kuin "toi on vaan niin hemmetin raivostuttava koheltaja, joka ei jaksa keskittyä mihinkään milloinkaan".

Kasvatus= lapsen kohtelu ja opastaminen, minun sanakirjassani siis :)

... toiset eivät halua käyttää koko kasvatus-sanaa ollenkaan, mutta tarkoitan sitä, että vanhemmat kohtelevat lasta eri tavalla jos ajattelevat hänen olevan indigolapsi tai jos ajattelevat hänen olevan muuten vaan esimerkiksi rauhaton ja erikoinen. Ja luulen, en tiedä, mutta luulen, että vanhemmilla saattaa olla toisinaan erilainen ote lapsen kasvattamiseen silloinkin, kun lapsi on saanut jonkun diagnoosin verrattuna siihen, että ei ole saanut diagnoosikseen muuta kuin "toi on vaan niin hemmetin raivostuttava koheltaja, joka ei jaksa keskittyä mihinkään milloinkaan".

Tätä juuri tarkoitin...

Voisin arvella myös, että jos vanhempi ajattelee lapsensa olevan adhd-lapsi, niin "kasvattaa" tätä eri tavalla kuin silloin, jos ajattelee hänen olevan indigolapsi.

Toisaalta mä en usko, että kukaan ajattelee että adhd-ryhmässä olisi yleisesti tapana uskoa indigolapsiin, mutta onhan se tietysti niinkin että on paljon provosoivampaa yleistää niin, että kaikki adhd-perheet (=joissa on perheenjäsen tai -jäseniä, joilla on adhd) ajattelevat ja toimivat indigoaatteen mukaan, koska silloin voi niin helposti syyllistää että "noi ei edes kasvata lapsiaan, ja antaa niiden tehdä mitä vaan". Tai, mikä ehkä vielä suositumpaa, voi syyllistää että nuo luulevat lapsistaan ihan liikoja, vaikka ne ovat vaan tavallisia pulliaisia.

Tyhjät kattilat kolisevat eniten, joten sinällään riittää kourallinenkin ihmisiä, joilla ei ole halua tai taitoa mediakriittisyyteen.

(Myönnän, että taannoin näkemäni indigo-dokumentti sai surulliseksi, koska se loi kuvan jossa elettiin vain vanhempien, ei kuitenkaan niiden lasten ehdoilla)

Teoriahan se on siinä missä mikä tahansa muukin. Mä en oikeasti pidä ihmisiä niin tyhminä, että ne uskoo kaiken kuulemansa yhtään miettimättä omilla aivoillaan tai kyseenalaistamatta asioita. Eikö tämä ole joku talkshow eikä tieteellinen tutkimus?

Toisekseen mun mielipiteeni, ihan omilla aivoilla mietitty, on se, että koko New Age -höpötys on täyttä p-askaa. Indigolapsi? Aivan tavallisia lapsia ovat kaikki, indigolapset omaavat vanhemmat vaan antavat lastensa kasvaa kuin pellossa.

Alkuperäinen kirjoittaja VOI VOI:
Indigolapsi? Aivan tavallisia lapsia ovat kaikki, indigolapset omaavat vanhemmat vaan antavat lastensa kasvaa kuin pellossa.

Se dokkari jonka katsoin joskus (ei tietenkään anna koko kuvaa yleisesti indigo-ajatuksesta/perheistä/ihmisistä/lapsista tai edes dokumentissa esiintyineistä) oli minun mielestäni sellainen, että ne lapset eivät saaneet kasvaa kuin pellossa ja itse asiassa minun mielestäni henkisellä tasolla heidän vanhempansa olivat siinä minun mielestäni aika vaativia, liiankin vaativia.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Vähäsen arveluttaa minuakin indigolapsista ja adhd-lapsista puhuminen samassa ohjelmassa. Ihan tarpeeksi jo nykyään ihmiset luulee, että adhd lähtee lapsesta kasvattamalla.

Kyllä, melkoisen taitavasti pitäisi osata haastattelut ja ohjelma rakentaa ettei menisi ihan ufoiluksi. Eikös tämä Maria ole kuitenkin ihan viihde/hömppä- haastatteluohjelma?

Adhd on vielä niin "uusi" diagnoosi kuitenkin, ei kaikilla luokanopettajillakaan välttämättä ole tarpeeksi tietoa näistä lapsista. Tarkoitan siis sitä, että "oikeassa" adhd:ssahan kyse on todellakin aivojen toimintahäiriöstä eikä kotikasvatuksesta tms.

No, toivottavasti ei nyt menisi ihan metsään tuo ohjelma. Jättäisivät nyt ainakin tämän paljon puhutun Ritalinin tämän indigo-keskustelun ulkopuolelle...

IndigoRitalinia kehiin... :saint:

Täytyy muistaa katsoa, kun ohjelma tulee ulos. Toivottavasti olen väärässä pelätessäni, että koko homma kääntyy pelkäksi New Age-löpinäksi...

Aina on olemassa vaara, että juuri se henkilö, joka tulee vaikuttamaan adhd-ihmisen tullevaisuuteen luulee, että kyseessä on vain vanhempien hellimä ajatus oman jälkikasvunsa (ja sitä kautta itsensä ) erinomaisuudesta ja keino heittäytyä marttyyreiksi :"meitä ei ymmärretä, me olemme indigo-perhe/ adhd-perhe..."

Alkuperäinen kirjoittaja VOI VOI:
Teoriahan se on siinä missä mikä tahansa muukin. Mä en oikeasti pidä ihmisiä niin tyhminä, että ne uskoo kaiken kuulemansa yhtään miettimättä omilla aivoillaan tai kyseenalaistamatta asioita. Eikö tämä ole joku talkshow eikä tieteellinen tutkimus?

Toisekseen mun mielipiteeni, ihan omilla aivoilla mietitty, on se, että koko New Age -höpötys on täyttä p-askaa. Indigolapsi? Aivan tavallisia lapsia ovat kaikki, indigolapset omaavat vanhemmat vaan antavat lastensa kasvaa kuin pellossa.

Ei kuin pellossa vaan siten että saavat sanomansa perille.

Onko niin, että joidenkin erityislasten vanhemmat lohduttaa itseään tällä indigolapsi teorialla? Onko oman lapsen erityisyys helpompi kestää,jos hänessä on jotain ihmeellistä?

Alkuperäinen kirjoittaja Asiaan perehtynyt:

Indigo, adhd tai mikä tahansa, normaalit vanhemmat ohjaavat lapsiaan, eivätkä anna kasvaa itsekseen. Erilainen lapsi/persoona vaatii erilaisen tavan käsitellä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja RitiRalla:
Onko niin, että joidenkin erityislasten vanhemmat lohduttaa itseään tällä indigolapsi teorialla? Onko oman lapsen erityisyys helpompi kestää,jos hänessä on jotain ihmeellistä?

Lienee erittäin marginaalinen poppoo... Siksi en ymmärrä, miksi pitää ihan ohjelma aiheesta tehdä.

Ja jokainen lapsihan on ihmeellinen. =)

Indigo, adhd tai mikä tahansa, normaalit vanhemmat ohjaavat lapsiaan, eivätkä anna kasvaa itsekseen. Erilainen lapsi/persoona vaatii erilaisen tavan käsitellä. :)

Joo, kyllä kyllä. Lapsia ei voi kasvattaa laumassa koska kaikki ovat yksilöitä. Mutta tuo eräs tuntui olevan sitä mieltä että erolaisuus tarkoittaa pellossa elämistä.

Joo, kyllä kyllä. Lapsia ei voi kasvattaa laumassa koska kaikki ovat yksilöitä. Mutta tuo eräs tuntui olevan sitä mieltä että erolaisuus tarkoittaa pellossa elämistä.

Tuo juuri on se käsitys, jonka pelkään vielä entisestään leviävän...

Kattoikos joku Marian ensimmäisen osan, sehän tuli maanantaina? Millaisen vaikutelman saitte ohjelmasta? Onko siis todennäköisesti odotettavissa, että tästä aiheesta saadaan raflaava?

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Kattoikos joku Marian ensimmäisen osan, sehän tuli maanantaina? Millaisen vaikutelman saitte ohjelmasta? Onko siis todennäköisesti odotettavissa, että tästä aiheesta saadaan raflaava?

En pystynyt katsomaan... Tunsin fyysistä tuskaa ja myötähäpeää.

Yhteistyössä