Pelottaako teitä ikinä millainen seuraavasta sukupolvesta kasvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras.

Vieras
Eli kun mietitään tätä nykyistä maailman menoa ja vaikka -90 luvulla syntyneitä, tämän hetken nuorisoa. Ja sitten siitä kun edetään 2000 luvulla syntyneisiin jne.

Nyt kun katsoo tuota -90 luvulla syntyneiden nuorten menoa niin on se välillä aika hullua ja hävytöntä... kyllä on ajat oikeesti paljon ilkeemmiks muuttuneet mitä miettii et millasta elämä vaikka sillon oli kun -60 luvulla syntyneet oli nuoria...

Ja kaikki vielä se musiikki mitä nykyisin kuulee nuorten keskuudessa. Etenkin rap - musiikki. Niissä on sellaset " vittu vittu paska vittu " - tyyliset sanotukset. Tai sitten lauletaan vaan dokaamisesta ja nussimisesta. Vedetään huumeita. Ja niin edelleen.

Onko sitten esimerkiksi kun -90 luvulla syntyneet rupeaa tekemään lapsia tai 2000-luvulla syntyneet rupeaa tekemään lapsia, niin miten turvallinen paikka tämä maailma on sitten heidän lapsilleen jos tämä meno on nyt jo näin hullua ja raakaa?

Miten paljon tulee olemaan kiusaamista, ilkkumista, väkivaltaa, päihteiden väärinkäyttöä jne. Mihin me ollaan oikein menossa??..

Haluaako oikeasti -90luvun nuoriso kasvattaa lapsistaan sellasia että kiusaaminen on esimerkiksi sallittua ja siihen ei enää kunnolla sitten jaksettakkaan puuttua niin kuin ennen kovalla kädellä puututtiin. Että ajatellaan vaan raa'asti ja erittäin kylmästi ja suorasukasesti että ne vahvat yksilöt pärjää ja heikommat ja herkemmät syrjäytetään elämänpelistä niin sanotusti vaan pois. :(

Vai onko tosiaan niin, että ikä kasvattaa ja vaikka nuoriso ajan olisikin elänyt tälläistä tosi hulvatonta ja rajatonta ja ehkä välillä liiankin päätöntä elämää.. niin osaa sitten kuitenkin aikuisena suhtautua ihan eritavalla asioihin ja opettaa lapsensa tosiaan esimerkiksi siihen että kiusaaminen on ehdottomasti väärin?

Mietin vaan että tuleeko esimerkiksi -90 luvulla syntyneet opettamaan kunnolla tälläisiä elämänarvoja lapsilleen vai unohtuuko ne... ja lapsista kasvaa hirveitä hirviöitä...

Nytkin kun kahtoo tuota lasten touhua esimerkiks se et kolmasluokkalaisilla pojilla on seksijutut ylhäällä ja tyttöjä saatetaan tosi rumasti huoritella. Tai se iltasanomissakin oleva video, et kaks nuorta poikaa kävi tönimässä mummon ojaan ja niin edelleen. Niin miten näistä lapsista tulee oikeesti tälläsiä??

Onko yhteiskunta, niinku media, musiikki, muoti mikä tähän ajaa... VAI, onko vanhemmista tullut ihme pullamössö kansaa eli lapsia ei oikeasti enää vaan kovan käden kautta kasvateta!? ET NE OPPIS KÄYTTÄYTYY JA KUNNIOITTAA TOISIA, EIKÄ AIHEUTTAIS TOISILLE PAHAA MIELTÄ.

Tästä seuraavasta kommentista tulen varmasti saamaan kritiikkiä ja toivottavasti se ei tuomitse tätä koko kirjoitusta huonoksi, mutta aion sanoa sen kuitenkin: mun mielestä välttämättä ei ole väärin se että välttää AINA tukkapöllyä, tai luunappia, tai läppäsyä ja niin pois päin. <---- koska tää oli ehkä se juttu mikä on kasvattanu meidän ukeista ja mummoista kunnollisia ihmisiä ja meidän aikasista vanhemmista, niin tämä kova kuri nimittäin.... sen takia ei olla niskuroitu vastaan. Tai tehty läheskään niin paljon typeryyksiä kun tiedetty että mitä siitä seuraa.

Riittääkö se ainanen kotiaresti tai tavaroiden takavarikointi rangaistukseksi? entä jos ne on liian lieviä? lapsi rupee vaan silleen et joo sen on taas viikko himassa, whateva, sit taas mennään ja homma jatkuu ihan samanlaisena toilailuna..

Ajatuksena on vaan herättää keskustelua siitä et mitä voitais tehdä tulevaisuuden varalle toisin et tästä maapallosta tulis parempi paikka elää!! ja saada ihmiset tajuamaan et miten vakavaa vaikka on kiusaaminen!!!!!

Miten tälläiseen maailmaan uskaltaa enää lapsia tehdä. :((

Mä olen kuitenkin nyt korteni kekoon omalta osalta kantanut ja pistänyt teitä ihmisiä miettimään näitä asioita. :(

Eiköhän seuraavaksi tule taas vähän ankaramman kasvatuksen kausi. Niinhän se on ennenkin mennyt. Tuskin tämä nykynuoriso haluaa että heidän lapsensa käyttäytyy samalla tavalla niin kuin itse juuri nyt. Varsinkin omia vanhempia kohtaan.

Ovat ajaneet tähän luisumiseen tämän sukupolven...

Ja "jjj" , noinko oikeasti luulet??

Ajatellaan nyt kanssa että on vaikka entistä enemmän noita teiniäitejä. Löytyy hirmuisen moni sellainen blogikin. Ihan liian moni. Miettikääpä minkalaisia näidenkin täkäläisistä kasvaa, vaikka varmaan AINAKIN OSA yrittää parhaansa mukaan kasvattaa...

Vauva nuorena (liian nuorena) on nyt joku muoti-ilmiö. Ihan päätöntä, ei se mikään nukke ole joka on tehty vaan heiteltäväks. Kyllä siitä pitäis ihan kunnollinen kansalainen KASVATTAAKIN!

No luulen ja luulen. Ainakin toivon. Sekin auttais paljon jos ihmiset uskaltais komentaa vieraita lapsia. Itse olen alkanut tätä tekemään kun ei näköjään muitakaan ole komentamassa.

[QUOTE="vieras";27216995]Ei pelota. Maailma on oikeasti kaikkien mittareiden mukaan turvallisempi paikka kuin koskaan ennen ja ihmisten elinolot ovat paremmat kuin koskaan ennen.[/QUOTE]

Joo, mut mennyt kehitys ei ole tae tulevaisudesta. Kyl se nyt vaan on silleen, et meidän
elintaso ei tästä enää korkeammaksi nouse, päinvastoin kuten on nähty Välimeren maiden osalta.

Ei oikeastaan...

Aika tyynesti ajattelen tulevaa, vaikka merkkejä on, ettei se tulevaisuus järin ruusuinen tule olemaan, eikä ihmisetkään kehity välttämättä ihan parhaimpaan suuntaan tätä menoa.

Mieleen tuli lehdessä ollut mielipidekirjoitus vuodelta 1934, jonka sattumalta näin. Siinä kirjoittaja morkkasi sen aikaista nykynuorisoa ja kyseli, mihin maailma on menossa, kun nuorisolla ei ole lainkaan tapoja ja heitä ei ole kasvatettu.

[QUOTE="vieras";27217110]Mieleen tuli lehdessä ollut mielipidekirjoitus vuodelta 1934, jonka sattumalta näin. Siinä kirjoittaja morkkasi sen aikaista nykynuorisoa ja kyseli, mihin maailma on menossa, kun nuorisolla ei ole lainkaan tapoja ja heitä ei ole kasvatettu.[/QUOTE]

Maailma meni toiseen maailmansotaan...

Uskon että kasvatus tulee vielä muotiin :xmas:. Mutta kyllä ärsyttää kun kaverinikin lapset on niiiin huonosti kasvatettuja, tai kasvattamatta jätettyjä että. Kymmenen vuotiaalla muka jo teini-ikäisen elkeitä. Paskat. Huonosta kasvatuksesta vaan johtuu, väitän :saint:.

Kyllä mua vähän huolettaa, kun kuuntelee mitä noi 10-13-vuotiaat nassikat tuolla kylillä huutelee ja kahtelee mitä ne tekee.
Mä ainakin toivon, tosiaan, että kasvatus tulee vielä muotiin. Enkä tarkota tätä lastentahtista - jauhantaa -"mun jessijannika saa tehdä mitä vain, koska hän on oma yksilönsä, en voi häntä määrätä" - .. Huoh. Tapansa kullakin, mutta ei tuo kasvattamista ole minulle. Rajatkin on rakkautta.

Ainoo mistä itse oon huolissani ollut on se, että nykyään aina vaan nuoremmat ja nuoremmat alkaa hillua kyllä ja kaupungeilla iltamyöhään. Eihän heillä mitään tekemistä siellä ole, kunhan hilluvat. Omia lapsiani en uskalla päästää hillumaan kyllä mihinkään vaikka pienellä paikkakunnalla asutaankin.

Mitä käytöstapoihin tulee, olen itse aika jämäkkä kasvattaja. Mä edellytän jo aika pieniltä lapsilta tiettyjä tapoja esim. tervehtimiset, kiitokset, pöytätavat jne. Enhän mä voi muutenkaan oikein muuta kuin huolehtia, että omat mussukat osaa käyttäytyä kun en mikään talosta taloon kiertävä supernanny ole. Tietenkin ojennan ulkona esim. muitakin lapsia jos ei heillä omia aivoja ole mukanaan.

Se missä nykyään elintaso on korkea kompensoituu mun mielestä sitten sillä, että muuten elämä on vaativampaa kuin ennen. Tästähän on paljon puhuttukin kuinka nykyään nuoret jo joutuvat enemmän ottamaan vastuuta itsestään ja teoistaan verrattuna aikaisempaan. Lisäksi kun mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja on huomattavasti enemmän kuin ennen on nuoren ajateltava pitemmälle kuin vain seuraavaan elonkerjuuseen omaa elämäänsä. Mun tuntemat nuoret on aika hyvin ja pitkälle suunnitelleet oman elämänsä lähtien opiskeluista. Ovat perehtyneet eri alojen työllistymiseen ja mahdollisuuksiin ja tekevät valintojaan sen mukaan.

Aina nuoriso on ollut hullua ja kamalaa edellisen sukupolven silmissä. Se on sitä kiertokulkua. Lisäksi edellinen sukupolvi kääriytyy aina siihen kultaiseen muistoon, kuinka ennen sentään kunnioitettiin vanhempia. Kasvattajina me ei voida tehdä muuta kuin niin hyvä työ omiemme kanssa kuin mahdollista ja lakata hokemasta nuorisolle, kuinka he ovat kuin toisen asteen kansalaisia, koska eivät käyttäydy kuten me silloin kulta-ajalla.

Ap kirjoitit ihan samoja ajatuksia mitä minullakin on.
Joskus tosiaan kauhistuttaa, on niin röyhkeää käytöstä nykynuorilla. Uskon myös ihan samoin, että tuo fyysisen kurituksen puute tulee vielä kostautumaan.

Maailman meno on muuttunut. Sen näkee etenkin työelämässä. Siksi ihmiset eivät voi enää olla samanlaisia kuin joskus 30 vuotta sitten. Eiköhän vastaavaa kehitystä ole ollut aina ja aina vanhemmat ihmiset ovat kauhistelleet nuorten menoa ja tyyliä.

Upataampa ketju ylös. :)

Mutta niin, totta on se, että itsekin ainakin olen yrittänyt tehdä parhaani lasten kasvatuksen suhteen ja kasvattaa heitä oikeaan. Olla satuttamatta toisia ihmisiä ja niin edelleen.

Ei kai siinä muuta voi kun oman kortensa kekoon antaa ja toivoa että paljon on myös samanlaisia ihmisiä kuin ite jotka tekevät sen saman. Ja että tulevaisuudenkin sukupolvessa olisi.

Kai se on niin paljon siitä lhmisen luonteesta, iästä ja niin pois päin. Kiinni.

Luin jostain tutkimuksesta, että nykyään ns. perinteiset arvot olisi nuorten/nuorten aikuisten keskuudessa nousussa. Perinteiset sukupuoliroolit, kotiäitiys jne. Ja kyllähän sellainen downshiftaaminen, kulutushysterian vältteleminen, ekologisuus, itse tekeminen jne. tuntuu olevan kovasti muodissa, eli pyritään pois siitä mihin elämä on viimeisten vuosikymmeninen aikana mennyt.

Uskon kyllä, että seuraava sukupolvi osaa katsoa tätä "meidän aikaamme" kriittisin silmin ja poimia ne hyvät asiat joita kannattaa jatkossakin vaalia, ja toivottavasti jotkin asiat lähtee menemään parempaan suuntaa :)

Min mieliala tulevaisuuden suhteen on aurinkoinen. Uskon, että nuorilla on mahdollisuus parempaan kuin meillä, enkä tarkoita aineellisesti, enkä kyllä ole abolitionisti (bioetiikan alalta) kuten mieheni.

Yhteistyössä