Pelottaa synnytys mutta pelottaa myös pyytää pelkosektiota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmph ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmph ap

Vieras
En siis pelkää kipua tms. on vaan huonoja kokemuksia synnytyksestä. Kolme kertaa alakautta synnyttänyt ja kaksi lasta joutunut synnytyksestä teholle(molemmilla mekonium aspiraatio). Kuopuksen kohdalla oli viittä vaille ettei tehty hätäsektiota sydänäänien laskun takia. Sairaalasta pääsyn jälkeen lääkäri kertoi, että oli 50-50 että vauva edes selvisi hengissä kun sai niin pahan infektion keuhkoihin.

Onko tuo sektio niin paha/kivulias että sitä pitää pelätä vai pitäisikö suosiolla synnyttää taas kerran riskillä alakautta? Raskaus aika alussa mutta silti jo pelottaa valmiiksi tuo synnytys.

Jos voisitte kokemuksia kertoa varsinkin ne, jotka synnyttäneet molemmilla tavoilla. :)

no mä sanoisin, että niin oman kokemuksen kuin tutkimusten valossa sektio on lapsen kannalta turvallisempi. Äidille tietysti leikkaus on aina riskialttiimpi, mutta nekin riskit on pienemmät jos tehdään suunniteltu sektio (eikä vaikkapa sitä hätäsektiota jossa niin äiti kuin lapsikin voivat olla jo huonossa kunnossa alunpitäenkin).

minulla ainakin toipuminen oli helpompaa sektiosta kuin alatiesynnytyksestä. Alatiesynnytyksen jälkeen ei voinut kunnolla istua pariin kuukauteen (repeämät jne) kun taas sektiossa pahin vaihe oli pari ensimmäistä sairaalapäivää ja sitten liikkuminen sujui jo aika mallikkaasti.

tietysti aina on mahdollisuus että sun seuraava synnytys sujuu helposti ja hyvin, mutta valitettavasti sitä ei kukaan voi taata etukäteen..

yhden lapsen alatiesynnytyksessä menettäneenä, kukaan ei edes uskaltanut ehdottaa toista alatiesynnytystä.. Siinä vaiheessa lääkäritkin tunnustivat, että he eivät voi taata toisenkaan lapsen selviämistä alatiesynnytyksestä..eivätkä myöskään halua ottaa sitä riskiä, että menetän toisenkin lapsen. Syy pelkkä vaikea synnytys aiheuttaen kuolemaan johtaneen hapenpuutteen lapselle.

Itelle tehtiin hätäsektio loppujen lopuksi, ja toivuin kyllä todella nopeasti siitä. Alatie synnytystä en oo kokenut joten sinänsä ei oo vertailupohjaa. Mutta suunniteltuhan sektio saadaan tehdä kaikessa rauhassa, mulle oli kiireellinen vauvan sydänäänten ja omien verenpaineiden takia( raskausmyrkytystila, ja yritettiin käynnistää synnytystä)

Samassa veneessä ollaan, ap. Kaksi alatiesynnytystä takana, eikä kumpikaan ole ollut ihan puhdas suoritus. Molemmissa napanuoraongelmat aiheuttaneet sikiön sydänpelästyksiä (sykkeet yli 200, tippuneet nollaan) ja vesien meno aiheutti kummallakin kerralla varhaisen mutta kovan ponnistustarpeen ennen aikojaan.

Suunniteltu sektio juuri takana! Loistava kokemus! Parantuminen super nopeaa, ei mitään kipuja ollenkaan! 3 ison lapsen synnytystä ennen tätä sektiota, kaikenlaisia ongelmia kaikissa, mm erbin pareesi. Omasta aloitteestani sektiota alettiin suunnitella jo ensimmäisestä neuvolasta lähtien. En halunnut ottaa enää mitään riskiä että tämäkin vauveli olisi toistaan suurempi ja kävisi jotain peruuttamatonta. Papereihin merkitty pelkosektio vaikka lääkärienkin mielestä sektio oli aiheellinen. Kaikki meni todella hyvin niin itseni kohdalla ja mikä tärkeintä, vauvan kohdalla myös. Jos vielä lapsia tekisin ja synnytystavan voisin vaan valita pelkkien halujeni ja kokemuksieni takian niin sektio olisi ehdottomasti valintani!

No mä en ikinä menisi uudestaan sektioon se on varma, ihan kamala kokemus.
Pelkoalatiesynnytykseen menisin, vaikka olisi vaikeakin synnytys. Iso leikkaus on silti ollut karmeampi kokemus.

no mä sanoisin, että niin oman kokemuksen kuin tutkimusten valossa sektio on lapsen kannalta turvallisempi. Äidille tietysti leikkaus on aina riskialttiimpi, mutta nekin riskit on pienemmät jos tehdään suunniteltu sektio (eikä vaikkapa sitä hätäsektiota jossa niin äiti kuin lapsikin voivat olla jo huonossa kunnossa alunpitäenkin).

minulla ainakin toipuminen oli helpompaa sektiosta kuin alatiesynnytyksestä. Alatiesynnytyksen jälkeen ei voinut kunnolla istua pariin kuukauteen (repeämät jne) kun taas sektiossa pahin vaihe oli pari ensimmäistä sairaalapäivää ja sitten liikkuminen sujui jo aika mallikkaasti.

tietysti aina on mahdollisuus että sun seuraava synnytys sujuu helposti ja hyvin, mutta valitettavasti sitä ei kukaan voi taata etukäteen..

Minkä tutkimuksen mukaan sektio on turvallisempi vaihtehto vauvalle?! Minä osaan kyllä olla hyvin eri mieltä lukuisia tutkimusksia lukeneena! :O
Sektio on kaikinpuolin huonompi vaihtoehto ja vain idiootti menee sen valitsemaan uhraten samalla oman, lapsen ainoan äidin turvallisuuden ja uhraten varmuudella ainakin osan lapsen terveydestä. (älykkyys alhaisempi ja allergioita enemmän)

Todella sankarillista juu.

Ymmärrän jos syy on lääketieteellinen, mutta kyllä minä ainakin seuraavat lapset kiitos alateitse synnytän vaikka mikä olisi, niin itsekkäästi en aio toimia, että menisin isoon leikkauksen koska huvittaa!

Suunniteltu sektio oli elämäni pahin ja rankin kokemus, samaa olen kuullu kaiklta ystäviltä jotka JOUTUIVAT siihen. Kaikki jotka itsekkyydestä menivät mukavuussektioon, ovat selitelleet helpoksi synnytystavaksi. Arvaattekin mistä siis johtuu näiden joidenkin "helppo synnytystapa", ei kehdata myöntää.

Joillain harvoilla sitten käykin tietysti niin hyvä tuuri, että sektio voi olla helpohko. Monilla ikävä kyllä se on paljon pahempi kuin alatiesynnytys, kyllähän siitä paraneminen hitaamminkin on paljon suurempi todennäköisyys, sen kyllä tyhmäkin tajuaa. Poikkeuksia tietenkin on, mutta poikkeus vahvistaa säännön. =)

Mulle on tehty suunniteltu sektio perätilan takia ja toivuin erittäin hyvin. 8 tuntia leikkauksesta kävelin itse kahvioon ostoksille ja tasan viikko leikkauksesta kävelin 2 km tikkien poistoon. Liikuin siis ihan normaalisti koko ajan, raskaampia nosteluita välttelin. Muutamana yönä otin buranaa, päivisin ei kipuja ollut ollenkaan.

Suunniteltu sektio oli elämäni pahin ja rankin kokemus, samaa olen kuullu kaiklta ystäviltä jotka JOUTUIVAT siihen. Kaikki jotka itsekkyydestä menivät mukavuussektioon, ovat selitelleet helpoksi synnytystavaksi. Arvaattekin mistä siis johtuu näiden joidenkin "helppo synnytystapa", ei kehdata myöntää.

Joillain harvoilla sitten käykin tietysti niin hyvä tuuri, että sektio voi olla helpohko. Monilla ikävä kyllä se on paljon pahempi kuin alatiesynnytys, kyllähän siitä paraneminen hitaamminkin on paljon suurempi todennäköisyys, sen kyllä tyhmäkin tajuaa. Poikkeuksia tietenkin on, mutta poikkeus vahvistaa säännön. =)

Itsekäskö siinä kohtaa olen jos en halua että tällä kertaa todellakin käy tuo pahin vaihtoehto joka viime synnytyksessä oli jo lähellä? Itsekäs kun haluan elävän lapsen?

Sektiota pelkään juurikin tuon pitkän paranemisajan takia enkä varmasti sitä haluaisi(enkä tiedä haluanko nytkään) jos muut synnytykset olisivat sujuneet hyvin. Sinänsä alatiesynnytys oli hieno kokemus mutta tuo onnistumisprosentti näyttää minulla aika huonolta jos 2 lasta kolmesta joutuu tehohoitoon synnytyskomplikaatioiden takia.

Itselläni on neljä todella positiivista, kivutonta sektiokokemusta (1x kiireellinen, 3x suunniteltu). Kotiuduttu 2-4vrk päästä (4vrk nuorimmasta, olisin ollut kotiutumiskunnossa jo 2vrk mutta halusin jäädä sairaalaan lepäilemään), vauvaa olen alusta asti pystynyt hoitamaan itse, esikoinen oli ainoa josta jouduin olemaan erossa sen 20min heräämössä jne. En kärsi sellaisesta synnytyspelosta jonka takia olisin pelkosektioa hakenut -noin ilman synnytyskokemusta- mutta jos valita saa niin aina olisin sektion valinnut.

Mutta juu, onhan tuo iso leikkaus missä on riskinsä ja täyteen toimintakuntoon pääseminen kestää viikkoja vaikkei kipuja olekaan ja oma olo loistava. Ja tosissaan joillekin se taas on tuskainen kokemus, näitä versioita kun löytyy about yhtä laidasta laitaan kuin alatiesynnytyksistäkin.