Pin...tuosta viimeisestä tuli mieleen...meillä on toisinpäin, esikoinen on aina ollut haastava (eri tavalla kun teillä) ja nuorempi todella helppo. Ennen toista olin pitänyt itseäni vaan vähän tunteettomana ja toinen tehtiin kun haluttiin sisarus. Tuttavat pelkäsivät, etteivät pysty rakastamaan toista niinkuin esikoista ja minä ihmettelin. En ollut kokenut sitä suurta äidinrakkautta.
Sain tuntea kunnon rakkautta vasta toisen synnyttyä. Se syntyi heti kun sain lapsen syliini eikä se tunne ole hävinnyt mihinkään 2 vuodessa. Sitä tunnetta ei voi sanoin kuvailla. Toisen avulla opin myös rakastamaan esikoista. Aloin katselemaan esikoisen kuvia, mietin aikaa silloin. Mietin miksen tuntenut samaa hänen kohdallaan. Tottakai rakastin, muttei se ollut ollenkaan samanlaista. Onko lapsi huomannut sen ja olenko pilannut lapsen. Onko lapsen käytös syytäni. Lapsi vietti ensimmäiset kuukautensa sairaalassa (syntyi liian aikaisin), sain tuntea olevani huono äiti jo hoitajilta ja jälkeenpäin ajateltuna olin masentunut. Lapsi on todennäköisesti neurologisesti poikkeava. Nyt keskityn lähinnä siihen, että oppisin hyväksymään hänet sellaisena kun on ja kiinnittämään huomion niihin hyviin puoliin.
En tiedä miltä olisi tuntunut, jos lapset olisivat syntyneet toisinpäin. Nyt en pysty mennä lasten kanssa esimerkiksi uimaan, koska esikoinen voi saada "kohtauksen". En uskalla antaa lasta hoitoon, koska vaikka päällepäin voisikin vaikuttaa tottelevaiselta ja hyväkäytöksiseltä, voi hetkessä mennä levottomaksi ja tehdä jotain vaarallista. Itse osaan ennakoida ja välttää niitä, mutta vieraampi ihminen ei. Ei edes isä. Joka päivä on psykologista kamppailua lapsen kanssa, ettei esim. Kaupassa lennä hedelmät hyllyiltä. Lapsi on 5.
Kumpaakaan en ikinä pois antaisi enkä kumpaakaan kadu.