Pelottaa ihan... lasten uimaanmenosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kävi iltapalapöydässä ilmi, että mies on mennyt sanomaan 8v ja 10v lapsille, että he saavat mennä ilman aikuista uimaan tonne rannalle. Ensinnäkään toi ainut ranta mikä täällä on niin ei ole ihanteellisin uimarantana muutenkaan. Jokiranta ja vaikka se sinänsä on ok käydä uimassa, kun muuta vaihtoehtoa ei ole niin onhan se aika äkkisyvä plus siinä on se virtaus keskemmälle mennessä.

Hermostuin totaalisesti ja sanoin lapsille, että on aivan sama mitä iskä on luvannut, mutta te ette ota askeltakaan kohti uimarantaa ilman aikuista. Ja selitin myös mitä tapahtuu, kun ihminen hukkuu ja mm. sen ettei hukkuva huuda ja kukaan ei välttämättä tajua mitään.

Ja vituttaa sekin, että tällä viikolla, kun oli viimeinen uimakoulukerta niin uimaopettajat toisti monta kertaa, että tuntemattomaan veteen EI hypätä ja ilman aikuista EI mennä uimaan. Se sanottiin monesti ja se oli kerrottu uimakoulun aikana ennenkin.

Ja nyt 8v tyttö asian tuntui uskovan, mutta tosta 10v pojasta en tiedä.

Ja tää pelottaa sen takia, että mies on kesälomalla niin etten itse ole ja mitäs jos se sanoo taas lapsille, että menkää juu vaan.

Mies ei ole itse edes mikään kokenut uimari. Itse olen ollut uimakoulussa töissäkin aikoinaan nuorempana.

Mitä helvettiä pitäis tolle miehelle sanoo?!

Sanot, että sinä et hyväksy ja toivot miehen vahtivan uimareita ja että jos jotain sattuu, eikä aikuista ole, syytät miestä loppuelämän, koska luotit, että hän valvoo lapsia.

Joki on joki. Asumme joen rannalla ja virta on paha ja yllättävä. Lapsi ei osaa sitä pelätä tai ymmärrä sen voimaa. Uimahalliin päästän tuon ikäiset keskenään, mutta joelle... En en ja en.

Sano miehelle, että sinä et halua vielä päästä lapsia ilman valvontaa rantaan, ja että jos mies ei halua lähteä heidän kanssaan niin ovat sitten menemättä. Ja sinä otat ne marinat sitten vastaan.

Minkätasoisia uimareita lapset ovat? Meinaan omat muistikuvani kyllä tuossa iässä on sellaiset että uimme päivät ihan keskenämme. Asuimme ihan joen rannassa, oli oma laituri ja vähän matkan päässä hiekkaranta. Ehkä tuon joen läheisyyden takia kaikki naapuriston lapset oppivat varhaisessa vaiheessa uimaan.

[QUOTE="Noh";28644622]Sano miehelle, että sinä et halua vielä päästä lapsia ilman valvontaa rantaan, ja että jos mies ei halua lähteä heidän kanssaan niin ovat sitten menemättä. Ja sinä otat ne marinat sitten vastaan.

Minkätasoisia uimareita lapset ovat? Meinaan omat muistikuvani kyllä tuossa iässä on sellaiset että uimme päivät ihan keskenämme. Asuimme ihan joen rannassa, oli oma laituri ja vähän matkan päässä hiekkaranta. Ehkä tuon joen läheisyyden takia kaikki naapuriston lapset oppivat varhaisessa vaiheessa uimaan.[/QUOTE]

Hyviä uimareita, etenkin toi 10v poika. Mutta jatkuvasti hukkuu ihan aikuisiakin hyviä uimareita. Ei se sitä katso.

Joo, kyllä vain lapsena oltiin tuossa iässä keskenään uimassa koko päiväkin, eikä mitään kännyköitä ollut. Äitien piti vain luottaa, että lapset säilyvät hengissä.

Muistan, että olen 5-6-vuotiaana pyöräillyt itsekseni leikkipuistoon noin kilometrin päähän. Nyt en päästä vielä 7-vuotiastakaan yksin ajelemaan. Asumme samankokoisessa kylässä kuin itse lapsena.

Samoin tuo uintijuttu. Ei tulisi kuuloonkaan...

[QUOTE="vieras";28644593]Kävi iltapalapöydässä ilmi, että mies on mennyt sanomaan 8v ja 10v lapsille, että he saavat mennä ilman aikuista uimaan tonne rannalle. Ensinnäkään toi ainut ranta mikä täällä on niin ei ole ihanteellisin uimarantana muutenkaan. Jokiranta ja vaikka se sinänsä on ok käydä uimassa, kun muuta vaihtoehtoa ei ole niin onhan se aika äkkisyvä plus siinä on se virtaus keskemmälle mennessä.

Hermostuin totaalisesti ja sanoin lapsille, että on aivan sama mitä iskä on luvannut, mutta te ette ota askeltakaan kohti uimarantaa ilman aikuista. Ja selitin myös mitä tapahtuu, kun ihminen hukkuu ja mm. sen ettei hukkuva huuda ja kukaan ei välttämättä tajua mitään.

Ja vituttaa sekin, että tällä viikolla, kun oli viimeinen uimakoulukerta niin uimaopettajat toisti monta kertaa, että tuntemattomaan veteen EI hypätä ja ilman aikuista EI mennä uimaan. Se sanottiin monesti ja se oli kerrottu uimakoulun aikana ennenkin.

Ja nyt 8v tyttö asian tuntui uskovan, mutta tosta 10v pojasta en tiedä.

Ja tää pelottaa sen takia, että mies on kesälomalla niin etten itse ole ja mitäs jos se sanoo taas lapsille, että menkää juu vaan.

Mies ei ole itse edes mikään kokenut uimari. Itse olen ollut uimakoulussa töissäkin aikoinaan nuorempana.

Mitä helvettiä pitäis tolle miehelle sanoo?![/QUOTE]

siis mitäh 8 ja 10v ei osaa uida, ovat uimakoulussa?:O
Sitten kyllä ymmärrän huolesi, ehdottomasti tolla uinti kokemuksella ei olisi meilläkään asiaa rantaan ilman aikuisen valvontaa?

#7, ap sanoo, että lapset ovat hyviä uimareita. Uimakoulussa opetetaan myös edistyneempiä! Lukekaa hyvät ihmiset ketju, johon vastaatte.

Muakin arveluttais päästää joelle. Pidä vain pintasi tässä asiassa! Meillä ei kysymys tosin ole vielä ajankohtainen, esikoinen 5 v.

[QUOTE="alkup";28644627]Hyviä uimareita, etenkin toi 10v poika. Mutta jatkuvasti hukkuu ihan aikuisiakin hyviä uimareita. Ei se sitä katso.[/QUOTE]

En tiedä kuinka jatkuvasti hyviä aikuisia uimareita hukkuu "noin vain" ilman sairauskohtausta, humalatilaa tai suonenvetoa. Joskus uutisoidaan sankareista joiden puhti on loppunut kesken joen ylityksen, mutta ei ihan jatkuvasti kuitenkaan.

Kyse on kuitenkin siitä, missä sinun mukavuusalueesi äitinä tässä asiassa on. Mulla ei ole vielä tuon ikäisiä lapset, enkä osaa sanoa mitä mieltä olen sitten muutamien vuosien kuluttua. Oman lapsuudenkokemukseeni pohjautuen antaisin tuon ikäisten uida keskenään, jos kerran ovat hyviä uimareita ja kunnioittavat sitä jokea ( eli eivät lähde yllytyksestäkään uimaan yli tms.). Mutta sinun ei tarvitse antaa lastesi uida ilman vahtia vaikka naapuri antaakin, jos se ei tunnu sinusta oikealta. Tietysti jossain vaiheessa voidaan kysyä, että kuinka vanhoiksi lapsia tulee siellä rannalla vahtia, mutta sen aika ei teillä vielä ole.

Yhteistyössä