Pelottaa että mulla on nielupaise!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "APua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miehellä on ollut nielupaise. Kuume 39 astetta, ei voinut niellä mitään. Ääni kulki, mutta puhe oli puuroa. Päivystyksessä crp 300 ja pikainen avaus tehtiin. Osastolla oli 4 päivää suonensisäisillä antibiooteilla.

Saan kyllä suun isolle ja kietä liikutettua mielestäni normaalisti. Mutta kyllähän se nieleminen sattuu sikana ja toista puolta kurkkua särkee silloinkin kun ei niele..
En tiedä miten lääkärille pääsee kun ei päivystyksen kautta sunnuntaina ainakaan päässyt vaikka näytti olevan vaan kaks ihmistä odotustilassa..

Miehellä oli vuosia sitten. Puhe oli puuroa, pää ei tahtonut kääntyä, kauhea turvotus jne.
Hänellä puhkasivat, mutta ei pitäny jäädä yöksi vaan ajaa 4päivänä helsinkiin erikoislääkärin luo kun ei paikallisessa pikkusairaalassa ollut. Kamala tauti mut ei tuo sun kuvailu siltä kuulosta.

Itselläni ollut monta kertaa flunssassa toispuoleinen kurkkukipu ja äänikin lähtenyt, ihme tapa joillain panikoida ja googlettaa kaikki oireet. Hulluksi siinä tulee (ellei ole jo).

Tuskin se paise sinne ihan yhtäkkiä tulee, kurkkukiu voi olla toispuoleista angiinan tai jonkun muun nielutulehduksen hteydessä, tai imusolmuke voi olla toiselta puolelta enemmän turvoksissa.

Minulla oli paise kerran, kehittyi nielutulehduksen jälkitautina vahvasta antibiootista huolimatta. Kävin päivystyksessä, kun puhe meni puuroksi, hoitaja otti viljelyn ja kommentoi kurkkua, ettei näytä pahalta. Lääkäri kuitenkin löysi paiseen nielusta ja lähetti yliopistolliseen puhkaistavaksi. Kommenttina kuitekin, ettei se itse kurkkuun katselu tai ronkkiminen tee yhtään viisaammaksi.

Jos puhe puuroutuu tai oireet ei muuten lievenny viikossa, niin uusi lääkärireissu

Minä saan yleensä aina kurkkukivut niin, että vain toinen puoli (se puoli vaihtelee) on kipeänä. Koskaan en ole osannut edes mitään paiseita pelätä, eikä kukaan lääkärikään ole sellaisesta varoitellut niinä kertoina, kun olen lääkärissä saakka käynyt.

En näe edelleenkään poikkeavaa... Mulla vaan on niin isot moniosaiset risat että en tiedä jos paise olis jossain kolossa huomaamattomissa.. :/
Alan jo toivoa et olis angiina niin sais ainakin jotain lääkettä... Kauheeta kun ei särkylääkket auta kipuun :(

Onko siellä nielussa vaaleita länttejä, peitteitä?

Mä joudun pärjäämään kaikki kipuni pelkällä Panadolin voimalla, ja viimeksi angiinassa meni max annostuksella 1g Panadolia ja vaikutus kipuun oli lähes 0 vaikka yleensä multa kivut hyvin viekin, myös kurkkukivun.

[QUOTE="APua";30600421]Ja miks hemmetissä 400 ibumax ei vie tota kurkkukipua pois?[/QUOTE]

Ota nyt kunnolla sitä särkylääkettä! Ibumaxia saat vuorokaudessa ottaa 3200mg, elikkäs 4x800mg.
Ja sitten siihen lisäksi saat vuorokaudessa ottaa max 4g parasetamolia, esim. Panadol.

Kuulostaa nyt vahvasti angiinalta tai muulta nielutulehdukselta. Lisää kipulääkettä ihan reilusti (sallitun rajoissa), itse jouduin angiinassa syömään buranaa ja panadolia vuorotellen muutaman tunnin välein, jotta sain nukuttua. Vaikka antibiootitkin oli jo päällä.

Yksi syy nielun toispuoleiseen kipuun on myös nielurisojen proput, bakteerikerääntymät, jotka näkyy valkoisina pisteinä risojen pinnalla. Tekevät joskus tosikin kipeää muutaman päivän, mutta helpottuvat kun irtoavat.

Yhteistyössä