Pelkopoli, millä rv:llä?


Eli millä raskausviikolla olette päässeet pelkopolille? Montako käyntiä ja millä aikataululla? Tästä on varmaan ollut keskusteluita, mutta jos jaksatte vielä vastata! :) :flower: (Oma neuvola"tätini" on haluton laittamaan lähetettä, seuraava neuvola rv28 ja alkaa paniikki tulemaan..)
 
Itse mietin hieman samaa. Mulla huomenna toinen neuvola rv 12+1 ja ajattelin kyllä pyytää jo lähetteen. Mä en ainakaan pysty odottamaan pitkälle, sillä tulen hulluksi.
Ekalla neuvola käynnillä rv 8 sanoivat, et vielä on liian aikaista.
 
Itse sain muistaakseni kutsun pelkopolille rv 34, tosin olin juuri siinä ennen muuttanut paikkakuntaa ja sairaanhoitopiiriä, ja infonnut sairaalaa siitä.

En usko, että ihan pelkopolille pääsee aivan alkuvaiheessa, koska keskenmenoriski on kuitenkin olemassa. SYnnytyksestä puhutaan muistaaksenio rv 22/24 jälkeen. Ja edes niin pieniä ei yleensä sektoida. Toki varmaan psykologille/mielenterveystoimistoon ohjataan, jos äidin mielenterveyss on todella vaarassa, ts. graavi tapaus.
 

Mä olen käyny tän raskaus ajan neuvolapsykologilla, ja se psykologikin jo sanoi että mun täytyy ottaa suoraan yhteys pelkopolille jos en pääse neuvolan kautta. Kysyin pelkopolilta sitä, niin siellä sanottiin että tarvitsee neuvolan terveydenhoitajan lähetteen.

Ollaan käsitelty mun pelkoja ja edellistä synnytystä psykologin kanssa, mutta me ei tiedetä faktoja, on vaan mun muistikuvat ja psykologin yleistietous. Haluaisin käydä sen synnytyksen läpi ammattilaisen kanssa, että onko peloille mitään todellisuuspohjaa, koska toiveena on alatiesynnytys. Näin en lähde yrittämään alateitse, jos en pääse keskustelemaan, on ainoa vaihtoehto sektio.

Neuvolatätini sanoi jo ensimmäisellä käyntikerralla että laittaa lähetteen sitten lähempänä rv20. Kun rv20 tuli täyteen, sanoi että rv24. Nyt viimeksi sanoi että katsotaan sitten ensi kerralla mitä tehdään.. Siksi kysyn teiltä raskausviikkoja, kun en tiedä mikä se käytäntö on, onko ihan yleistä että pääsee vasta lähempänä rv36? Seuraava vaihtoehto on vaihtaa yksityiselle neuvolaan.
 
Enpä osaa vastata varmasti. Kysy pelkopolilta, milloin sinne on päässyt. raskautesi on kuitenkin jo varmalla pohjalla, mutta luultavasti eivät sektiota kuitenkaan tekisi jos pian lähtee syntymään. Ja elektyiivinen on vasta rv 39 eteenpäin, tosin sinähän olit halukas myös alakautta synnyttämään, jos olet saanut asiat selvitettyä.

Eikö neuvolapsykologi voi laittaa lähetettä? MIksi ei neuvolatäti siihen suostu?

EI pelkopoli kyllä aina toimi niin kuin kuuluisi. Sekin on koettu...
 
Tänään kävin toisessa neuvolassa ja koin järkytyksen, kun sain tietää, että pelkopolilla pääsee vasta rv 30 jälkeen. Eivät kuulemma edes huoli lähetteitä sitä ennen.
Mä voin ihan suoraan sanoa, et mun pää ei kyllä kestä minnekään rv 30, jos pitää siihen asti olla koko ajan epävarmuudessa. Ja varsinkaan sitä en kestä et sitten loppumetreille joutuu jännittämään, et saako sektion vai eikö. Mä kyllä stressaan jo nyt niin paljon, et elämä tulee olemaan yhtä #&%?$!* ilmeisesti koko loppu raskauden ajan.

Mun lähete laitettiin kyllä tänään menemään pelopolille, mutta on sit ihan niistä kiinni, koska mut sinne kutsuvat ja kutsut tulee kuulemma vasta ihan lopussa. Mä en kestä.

Sain kyllä lähetteen neuvolapsykologillekin, mut siitähän ei ole mitään käytännön hyötyä tässä prosessissa. Tänään aloin kyllä pelkäämään ihan uudella tavalla, sillä nyt en tiedä kestänkö itse tätä aikaa ollenkaan.

Ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen olo hieman helpottui, sillä mulle vakuutettiin, et sektion saan kyllä, kun pelkään niin paljon. Nyt elämä ei näytä yhtään valoiselta.
 
KYSissä ainakin pääsee vklla 20, jos siis pelko on otettu puheeksi ennen sitä. Itse puhuin siitä heti ekalla neuvolakäynnillä (rv10) ja luvattiin lähete viikon 20 tietämiin, että samalla saadaan rakenneultra sitten siellä tehtyä. Siitä seuraava käynti oli kätilön kanssa keskustelu rv24, ja koska tuo keskustelu todettiin hyödyttömäksi, seuraava kerta oli sit synnytystapa-arvio 36, mut siis kätilön kanssa (sekä psykologin) olis saanu käydä keskusteleen vaikka kuin monesti. Eli KYSissä ainaki homma skulaa. Täytyy vain neuvolassa olla kovana ja pyytää lähete!
 
Heips!

Itse puhuin synnytyspelosta neuvolassa joskus aika alkuraskauden aikana (rv n. 10-15) ja sain terkalta heti lähetteen. Se aika kumminkin tuli vasta viikolle 28. Onneksi sitä jo lähestytään... :heart:

Terkka sanoi että eivät kovin aikaisilla raskausviikoilla ota pelkopolille ihan siitä syystä että äiti ei ehdi sitten koko raskausaikaa velloa päässään sitä synnytys-asiaa. tietysti jotkut miettii ihan yhtä lailla sitä ennen ja jälkeen pelkopoli-käyntien mutta kumminkin. Eli näin mulla Helsingissä (Naistenklinikan pelkopolille menossa)

Pidetään lippu korkealla ja koittakaahan jaksella :wave:
 
rv 25
itse kutsuttiin pelkopolille komplikoitunut eka synnytys rv 25+0 ja pelkopolikätilöaika 26+5(jos katson tarpeelliseksi).Ei voi kuitenkaan tehdä muuta kun odotella mitä synnytystapa-arvio tuo tullessaan.Ei kuitenkaan kyseessä sektiotoive vaan katotaan onnistuuko alateitse sit myöh.Tämä siis pk-seutu.
 
Minä pääsin ensimmäisen raskauden aikaan synnärille keskustelemaan kätilön kanssa ns.pelkokeskustelun, (en tosin muista millä viikolla ja neuvolan lähetteellä) ja nyt olen ottanut puheeksi äitiyspoliklinikalla pelko/jännittämis-asian. Sieltä neuvottiin ottamaan yhteyttä suoraan synnytyssaliin, näin siis meillä Kajaanissa.

Juttelin synnytyssalin kätilön kanssa puhelimitse ja kysyi, et onko kuinka hätä? Sanoin että pärjään ja jos nyt jotain tapahtuu ennen sinne pääsyä, synnytettävähän se on kuitenkin. Minä en ole haluamassa sektiota, mutta haluan käydä läpi edellisen rankan synnytyksen ja hieman suunnitella tätä tulevaa...

Tuo yhteydenotto tapahtui siinä ennen 20 viikkoa ja nyt viikolla 26 menen käymään synnärillä. Varataan aika ja saan esitietolomakkeen yms.
Joten, olen sitä mieltä. että kannattaa itse toimia ja kysyä apua ja jopa vaatia sitä, jos tarve vaatii. Luulen ja uskon, että jos asiat pääsee puimaan ajoissa, loppuraskaus on paljon mukavampaa, ilman kaameita pelkoja, tapahtuupa synnytys sitten millä tavalla hyvänsä!
 
Ruu harmaana
itsellä on nyt viikkoja 15+3 ja mulla on pelkopolille aika 12 päivä joulukuuta, et paljon siitä nyt kerkee viikkoja kertymäänkään...mä otin heti ekassa neuvolassa puheeksi että kärsin synnytyspelosta ja neuvolatäti otti asian heti hoitoonsa ja teki lähetteen. oli tosi ymmärtäväinen kyllä, mulla on sama neuvolatäti mikä oli ekassa raskaudessakin ja hän muisti kuinka olin synnytyksen jälkeen puhunut kuinka kamalaa se oli ollut ja oli ihan kirjannut sen ylös joten olisi aikonut jokatapauksessa ehdottaa käyntiä pelkopolilla jotta saisin puhutuksi ja selvitää ajatuksia tulevasta synnytyksestä.

 
En usko että yleisesti ottavat kovin varhaisessa vaiheessa pelkopolille, onhan keskenmenon vaara kuitenkin pitkälle ja toisaalta, synnytyksestä puhutaan vasta muistaakseni rv 22 jälkeen. Ja jos sitten sattuu syntymään varhaisilla viikoilla, eivät kyllä tietääkseni leikkaa ellei ole sitten muuta syytä, kuten jokin hätätilanne. On ymmärrettävää, koska jos mahdollista, normaali synnytys alakautta valmistaa keskosta paremmin elämään kuin sektio. Itse ainakin "suostuin" ilman "taivutteluita" synnyttämään, jos ennen rv 36 olisi tullut, alakautta. Ja ei olisi ehtinyt edes jännittää samalla tavalla kuin l.a. lähestymistä.

Mutta toki kaikilla eri syyt pelkosektiotoiveeseen, eli varmasti myös sillä syyllä vaikutusta. Mutta tietääkseni pääsääntöisesti em. tavalla.

Koeta kestää. Keskustele myös muiden kanssa jos siitä apua. Itse juttelin synnytyksestä kaikkien mahdollisten henkilöiden kanssa...

 
Itse sain lähetteen neuvoalääkäriltä jo ennen raskautta. Takana on yksi kaamea synnytys. Lisäksi juttelin lääkärin kanssa asiasta, kun olin niskapussiultrassa eli viikolla 16. En ole käynyt sen jälkeen, koska leikkauslupa tuli jo ennen raskautta.
 
itse otin puheeksi pelkoni neuvolassa heti alussa...ja lähetekin lähetettiin hyvissä ajoin,mutta kutsu tuli tosiaan vasta lähemmäs 30 viikkoa!!!pelkopoli oli todella iso pettymys...tai itseasiassa se lääkäri.olisin halunnut,että pelkoani olisi käsitelty paremmin...jäi todella "paha maku suuhun"!minulle ei myönnetty sektiota ja pelko oli ihan hirveää synnytyksessä(joka käynnistettiin),eikä todellakaan synnytyksen jälkeen pelot hävinneet...et saapahan nähdä uskaltaakohan sitä ikinä enää tehdä sitä toista toivottua lasta... :'(
 

Yhteistyössä