pelkästään koulussa hiihtämisen takia sukset???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En oo jättänyt ostamatta (vielä), mutta tänä vuonna eka kerran vähän myös murmutin asiasta... monot oli nimittäin käynyt pieneksi ja uusien hankinta siis edessä. Meilläkään lapsi ei hiihdä, kun nuo pakolliset koululiikuntatunnit, muuten kyllä harrastaa urheilua. Tuntuu hassulta satsata rahaa tähän hiihtoon, kun hiihtokertoja tulee ehkä n. 4 talvessa. No meillä kävi asiassa hyvin, kun monot, ihan uudenkarheat, löytyi kirpparilta alle 20 eurolla.

Meidän nuorimmaisen suksipaketti maksoi sen 100 euroa. Miettikääs, niille tulee 4 hiihtokertaa tälle talvelle (liikkatunti kerran viikossa, vuorottelevat luistelulla ja hiihdolla).

Aika suolainen hinta koulun liikuntatunnista, 25 euroa kerta! :o

Luistimet ei niinkään harmita, koska niitä käytetään muutenkin tosi paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Olen sitä mieltä että hiihto kuuluu suomalaisten yleissivistykseen, vai kansalaisvelvollisuuteen. Mut jos vanhemmat eivät tykkää hiihtämisestä, niin se on helppo markkinoida lapsille.

Voi taivas mitä jeesustelua! Siinä tapauksessa suomalaisten kansalaisvelvollisuuteen kuuluu myös perseet olalle joka viikonloppu, sauna kolme kertaa päivässä ja Jussi-paita.

Jos lapsi ei koulun ulkopuolella hiihdä, niin en mäkään ostaisi ainakaan uutena mitään suksipaketteja. Koulusta tosiaan saa lainaan. Ja mä en todellakaan pidä hiihtoa taikka luistelua minään yleissivistykseen liittyvänä asiana. Toiset tykkää talviurheilusta, toiset ei. Jos pitäisi joku yleissivistykseen sopiva liikuntalaji valita, niin musta se olis uinti. Suomi on tuhansien järvien maa, ja niihin ei kannata hukkua. Mutta enpä olis koskaan kuullut, että hyvä hiihtotaito olisi jonkun hengen pelastanut.

Itse olen kovin nuori ja lapsikin vasta alle vuoden, mutta kokemusta on omasta ala-aste ajasta sen verran että opettaja pakotti äitin ostamaan mulle sukset, vaikka koululla niitä olisi ollu antaa liikuntatunneille. Voi olla pienemmässä kaupungissa hankalampaa ostaa kirpputorilta sopivia suksia kun niitä ei välttämättä löydy. Uutena silloin ne ostettiin, koulussa käytettiin niitä tasan kerran ja pienenä vihasin hiihtoa. Kalliit kerran käytetyt sukset taitaa olla onneksi edelleen äitin kellarissa jos oma lpseni niitä joskus tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja lotta79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sukset oon ostanut, koska hiihdellään muutenkin. Mutta luistelukypärää en osta! Se on uusin vaatimus nyt, pyöräilykypärä ei kuulema käy, saa siis käyttää koulun kypäröitä. Kokoajan kasvaa noi vaatimukset, lapsi ei luistele kuin koulussa sen 10xtalvi.

No niin... Jofan kypärät maksaa 30 euroa ja menee useamman vuoden... Eikö sen verta kannattaisi satsata...

En satsaa. Viimevuonna kävi vielä pyöräilykypärä, nyt ei käy enää. Kohta vaaditaan polvisuojat, kyydär ja munasuojat ja ties mitä. Itse sitä on luisteltu ilman kypäröitä, että jos ei pyöräilykypärä käy, niin koulun kypärä saa luvan riittää.

Minä olen aikoinani hiihtänyt yläasteella koulun suksilla. Useimmat hiihtivät koulun suksilla, vaikka ne eivät olleet mitään huippusuksia. Omat sukset olisivat olleet monella, mutta hankalan kuljetuksen vuoksi koulun suksien käyttö oli helpompaa.

Jos koululla on suksia, niin miksi niitä ei voisi käyttää. Kyse on vain muutamasta kerrasta.

Koulu jossa työskentelen osti viime talvena useammat uudet sukset ja monot lisää entisten tilalle, ja just siks ettei kaikkien vanhempien tarttis alkaa hommailemaan välineitä.
Ja voin kertoa, ettei kukaan kuvittele, että ne jotka niitä lainaa olis köyhiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko kukaan muu jättänyt ostamatta lapselleen suksia vaikka koulu sellaisia vaatii liikunnan takia?
Ollaan etsitty nyt ainakin pari viikkoa edullista settiä, mut uutena saa maksaa ainakin 200e, ja käytettynä en meinaa löytää sopivan kokoisia :/

Koululta saa kyllä lainaan, mut tuntuu kyl tyhmälle.... sekä jättää ostamatta, että ostaa kalliit sukset koulun takia.

Me tullaan ostamaan sitten ku tarvii. Voihan ne myydä sitten eteenpäin tms. Mielestäni kannattaa panostaa, jos vain pystyy. Eipähän jää hiihtämiset lapsena hiihtämättä sen vuoksi, ettei ollut kunnon välineitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Näinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
eikös ne kullanmurut joutais hieman hiihtelemään koulun ulkopuolellakin, eikä aina vahdata töllöä tai tietsikkaa

Ja lisäksi kyllä niitä suksipaketteja saa sadallakin eurolla, nytkin on 99? paketti tarjouksessa, samoin oli viime vuonna. Taitaa olla asenneongelma!

Käyppä kurkkimassa liikkeissä, voit yllättyä, että ne myyvät ei oota.

Esim. itse ostin viime talvena 4-vuotiaalle päiväkotia varten sukset ja monot, sauvoja ei löytynyt mistään, ja kiersin monta liikettä. Nyt olen sitten metsästänyt niitä sauvoja uudestaan, huomenna olisi pojalla hiihtoa, 4 liikettä käytynä, eipä löydy lyhyitä sauvoja. Samalla olen myös nähnyt, ettei niitä isompiakaan suksia hirmuisesti kaupoissa ole, saatikka suksipaketteja.

Taalla on ollut viela hyvin jaljella. Tuplille ostin jo ennen joulua suksipaketit. Vanhemmille lapsille ostin viime viikolla nimenomaan Prismasta.

Tanaan itse annoin naapurustolle pieniksi jaaneita suksia seka luistimia. Muutama luistin jai ja ne vien huomenna koulun urheilukaappiin.

meillä on käytynä Prisma, Top Sport, Stockman ja Stadium, sauvojen pitäisi olla 80-85 senttiset. Saa vinkata, jos joku tuommoiset näkee Espoossa tai keskustassa, tai Länsi-Vantaalla. Huomenna saa ottaa veljensä 95 senttiset sauvat, kai niistäkin voi pitää varsista kiinni.

Alkaa tuntua epätoivoiselta touhulta.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Miten ne voi edes tykätä hiihdosta, jos ei anneta mahdollisuutta kokeilla.

No kokeiltu on kyllä, pitäiskö siihen nyt sit pakottaa vai?

Mä muuten inhosin koulussa lentopalloa. Tiedättehän sen kidustusurheilun, jossa vain sattuu käsiin.

Pitääkö tunnustaa, että nyt aikuisena harrastan sitä yksinomaan. Ihan kiva että edes ne perusteet opetettiin koulussa, sillä muuten on toooosi noloa mennä harrastusryhmään pelaamaan.

Meillä ei osteta luistimia koska lapsi inhoaa luistelua, eikä koskaan luistele koulun ulkopuolella. Tähän asti olen ostanut käytetyt kirppiksellä, mutta enää en osta ollenkaan.
Suksiakin mietin tarkkaan kun niitäkään ei paljoa käytetä koulun ulkopuolella. Ehkä ostan ehkä en.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Miten ne voi edes tykätä hiihdosta, jos ei anneta mahdollisuutta kokeilla.

No kokeiltu on kyllä, pitäiskö siihen nyt sit pakottaa vai?

siis ei tykkää olla suksien päällä ollenkaan? Itsekään en ole mikään innokas hiihtäjä ollut koskaan mutta lapsena oli aina sukset ja kovassa käytössä. Laskettiin nimittäin niillä mäkeä ja niillä oli helppo kulkea myös sinne mäkeen. Kaupungissa tietenkin asia voi olla vähän eri. Luulis ainakin poikia kiinnostavan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eivät ole kiinnostuneita hiihtämisestä. Käymme luistelemassa, uimassa, pulkkamäessä jne. mutta tuo hiihtäminen ei vaan ole ollut meidän perheen juttu.
Mutta kiitosta vaan v*ttuilusta.

eli lapset ei tykkää kun vanhemmat ei tykkää...näin se menee monessa asiassa

No näinhän se menee monessa muussakin asiassa, jopa ruokavaliossa...

Sukset oon ostanut, koska hiihdellään muutenkin. Mutta luistelukypärää en osta! Se on uusin vaatimus nyt, pyöräilykypärä ei kuulema käy, saa siis käyttää koulun kypäröitä. Kokoajan kasvaa noi vaatimukset, lapsi ei luistele kuin koulussa sen 10xtalvi.

No niin... Jofan kypärät maksaa 30 euroa ja menee useamman vuoden... Eikö sen verta kannattaisi satsata...

En satsaa. Viimevuonna kävi vielä pyöräilykypärä, nyt ei käy enää. Kohta vaaditaan polvisuojat, kyydär ja munasuojat ja ties mitä. Itse sitä on luisteltu ilman kypäröitä, että jos ei pyöräilykypärä käy, niin koulun kypärä saa luvan riittää.

No mäkin olen ihmetellyt miksi joka hemmetin urheilulajiin jossa tarvitaan kypärää vaaditaan ERILAINEN kypärä...

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

No mäkin olen ihmetellyt miksi joka hemmetin urheilulajiin jossa tarvitaan kypärää vaaditaan ERILAINEN kypärä...

No luistelussa jos käyttää pyöräilykypärää ja kaatuu, niin se on entinen se kypärä. Kai te nyt sen tiedätte. Mutta en tiedä syytä, miksi luistelukypärällä ei voisi ajaa pyörällä. Osta sellainen mielummin, jos yhdellä kypärällä haluat pärjätä.

Meidän lapsen liikuntaryhmä käy hiihtämässä Impivaaran urheilukeskuksessa, jossa on suksilainaamo. Lähes kaikki hiihtävät lainasuksilla, joita on tarjolla kaikille halukkaille. Loistava systeemi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

No luistelussa jos käyttää pyöräilykypärää ja kaatuu, niin se on entinen se kypärä. Kai te nyt sen tiedätte. Mutta en tiedä syytä, miksi luistelukypärällä ei voisi ajaa pyörällä. Osta sellainen mielummin, jos yhdellä kypärällä haluat pärjätä.

Joo ja sitten on vielä rullaluistelukypärä...lumilautailukypärä...olisko vielä?

Ja kiitos vain, kaikki tarvittavat kypärät löytyvät..so far.

Hiihtäkää vapaa-ajallakin... jos ei innosta ja sukset on liian kalliit niin kuka ne pakottaa ostamaan? Ei koulu ainakaan. Lapsesi tekee sitten jotain muuta ja liikuntanumero siitä saattaa kärsiä mutta se on teidän oma valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Hiihtäkää vapaa-ajallakin... jos ei innosta ja sukset on liian kalliit niin kuka ne pakottaa ostamaan? Ei koulu ainakaan. Lapsesi tekee sitten jotain muuta ja liikuntanumero siitä saattaa kärsiä mutta se on teidän oma valinta.

Sillä liikuntanumerolla ei muuten oo paskankaan väliä jatkossa, paitsi jos haluaa suuntautua liikunta-alalle.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:

Sillä liikuntanumerolla ei muuten oo paskankaan väliä jatkossa, paitsi jos haluaa suuntautua liikunta-alalle.

Nih, enkä mä nyt muutenkaan tiedä kannattaako sitä sitten loppupeleissä pelkästään numeron takia liikkua....jos lapset haluaa hiihtää niin sitten tehdään jotain asian eteen, mutta en mä näe ihan tarpeelliseksi opetella hiihtämään vaan senkään vuoksi, että 'niin pitää tehdä'.
Vai onko hiihtäminenkin jotenkin perinteisesti 'lähellä suomalaisten sydäntä'?

Alkuperäinen kirjoittaja Inkula:
tuo on kyllä kumma. Luulis että jos pyöräilykypärä suojaa pyörällä kaatuessa niin miksei jos kaatuu luistimilla

Niin suojaahan se, sen ensimmäisen kerran kun kunnolla kumahtaa, mutta mitenkä lie sen jälkeen? Luulisin että on entinen kypärä. Mutta jokainen tyylillään harkitsee miten lapsensa suojaa....

Yhteistyössä