Pelkään että lihon raskaana :(

  • Viestiketjun aloittaja "katti"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ei kukaan itsekseen liho. Et voi vähentää syömistäsi ellet sitten syö jotain 3000 kcal määriä päivässä. Muutat ruokailutottumuksiasi terveellisimmäksi ja säännölliseksi. Tottakai vatsasi kasvaa ja hormonit aiheuttavat pyöristymistä rintoihin ja ehkä lantiollekin, mutta ei sinun tarvitse saada kuin 8 kg raskauspainoa ja se kyllä häviää synnytyksen jälkeen itsekseen.
 
"vieras"
Ei raskaana olo itsessään lihota, vaikka painon toki kuuluu nousta odotuksen aikana. Jatkat syömistä ja liikkumista entiseen malliin, niin kiloja ei tule liikaa. Puhu asiasta terveydenhoitajalle. Seuratkaa yhdessä, että painonnoususi on sopivaa.
 
"vieras"
Jos et mässäile, niin paino ei nouse kuin sen verran mitä lapsi, lapsivesi ym. painaa ja lisäksi voi tulla nesteturvotusta. Ja nuo siis lähtee synnytyksen jälkeen itsestään. Ja vaikka sattuisikin tulemaan hieman ihan puhdasta rasvaa, niin imeys vies sen nopeasti kun imetys kuluttaa 500 ylimääräistä kaloria :)
 
"kissa"
[QUOTE="vieras";28254594]Jos et mässäile, niin paino ei nouse kuin sen verran mitä lapsi, lapsivesi ym. painaa ja lisäksi voi tulla nesteturvotusta. Ja nuo siis lähtee synnytyksen jälkeen itsestään. Ja vaikka sattuisikin tulemaan hieman ihan puhdasta rasvaa, niin imeys vies sen nopeasti kun imetys kuluttaa 500 ylimääräistä kaloria :)[/QUOTE]

voinko saada keskenmenon jos en syö ja liikun paljon?
 
Tiedän tunteen. Varsinkaan kun en voi juuri tehdä mitään fyysisesti ja raskausaika on ollut sairaslomailua hyperemesiksen tähden ja sitä ennen täyttä rasituskieltoa lääkärin puolelta ja nyt kuukauden verran varmaan supparit estäneet liikunnan niin tuntuu niin löysältä olo. Olen yrittänyt pienentää annoksia ja keventää ruokaa (siis tarkoittaen siirtymistä keittoihin, puuroihin, salaatteihin). Ei tunnu kivalta, mutta toisaalta vaa'assa painaa (pun intended) myös se vauvan hyvinvointi. Ei ole tarkoitus vetää napaa täyteen ja ahnehtia, mutta periaatteessa kai kuvittelin raskauden menevän ilman ainuttakaan lisäkiloa tai suurta mahaa ja tunnen itseni valtavaksi jo nyt, rv 22.

Toisaalta epäilen etten ehkä toisten silmissä ole niin suuri kuin itsestäni tuntuu. Kävin ostamassa uusia alusvaatteita ihan liivikaupasta ja koska settiin kuului myös pikkarit niin myyjä toi minulle koon 42 ja se oli jopa hieman väljä. Itse olisin napannut varmaan koon 50. Ennen raskautta pikkarit kokoa 34/36 tai lasten puolelta ne 152cm. Kunhan vaan saan palata normaaliin päivärutiiniin liikunnan suhteen niin kaipa ne kilot karisee ja paikat taas kiinteytyy?
 
"vieras"
[QUOTE="kissa";28254608]voinko saada keskenmenon jos en syö ja liikun paljon?[/QUOTE]

tän on pakko olla provo tai sit oot joku 16vuotias. Oikeesti ajattele sitä lapsesi hyvinvointia! et sä liho jos syöt ja liikut normaalisti. Painoa on hyvä tulla se 8-10kg jotka lähtevät kyllä synnytyksen myötä pois.
 
öppäåpöåpö
Kyllä ne kilot lähtee kun imettää! Itselleni tuli ensimmäisestä 15kg ja ennen toisen odottamista paino oli laskenut jo alle lähtöpainon :) Ja ikäeroa lapsilal 1v5kk. Turhaa huolit painosta nyt on tärkeintä että lapsi kasvaa ja sinä voit hyvin! Ja valas-olo on jokatapauksessa loppu raskaudessa :)
 
"sammakko"
En olisi huolissani raskauden aikana kertyvistä kiloista. Itselläni viikkoja 23 ja kiloja tullut jo 12. Edellisessä raskaudessa kiloja tuli 26 ja vajaa vuosi synnytyksestä kiloja oli lähtenyt 32. Jos vain raskauden jälkeen liikkuu ja syö normaalisti tulleet kilot kyllä katoavat nopeasti. Itse en missään tapauksessa vaarantaisi lapsen terveyttä olemalla syömättä raskauden aikana!
 
löpölp
Kyllähän ne hormoonitkin lihottvat. Olin itse tarkalla ruokavaliolla jotta sokerit pysyvät kurissa. Makeaa en syöntýt yhtään koska se oksetti minua. Paino nousi 25 kiloa.
 
"heips"
[QUOTE="vieras";28254594]Jos et mässäile, niin paino ei nouse kuin sen verran mitä lapsi, lapsivesi ym. painaa ja lisäksi voi tulla nesteturvotusta. Ja nuo siis lähtee synnytyksen jälkeen itsestään. Ja vaikka sattuisikin tulemaan hieman ihan puhdasta rasvaa, niin imeys vies sen nopeasti kun imetys kuluttaa 500 ylimääräistä kaloria :)[/QUOTE]

Esikoisesta mulle tuli raskauskiloja vain 6 ja kaikki lähti synnytyksessä. Mutta imeytys vei vielä 8 kg ja olinkin lopulta vähän liiankin hoikassa kunnossa. Eli olis ollu ihan hyvä jos raskauskiloja ois tullu vähän enemmän. Tokassa raskaudessa tuli 11 kg enkä vahtinut syömisiä mitenkään erityisesti ja synnytyksessä lähti 7, loput muutama viikko synnytyksen jälkeen. Ja nyt olen taas alle lähtöpainon, synnytyksestä kohta 3kk...
 
"katti"
Alkuperäinen kirjoittaja öppäåpöåpö;28254641:
Kyllä ne kilot lähtee kun imettää! Itselleni tuli ensimmäisestä 15kg ja ennen toisen odottamista paino oli laskenut jo alle lähtöpainon :) Ja ikäeroa lapsilal 1v5kk. Turhaa huolit painosta nyt on tärkeintä että lapsi kasvaa ja sinä voit hyvin! Ja valas-olo on jokatapauksessa loppu raskaudessa :)
en aio imettää.
 
"vieras"
[QUOTE="katti";28254902]en usko koska se on niin pieni ja kipeä. imetys tuskin onnistuu.[/QUOTE]

Kyllä pienistäkin rinnoista maitoa tulee :D
Miksi kipeä? Raskausaika saattaa kipeyttää rinnat, mutta ei sillä ole mitään tekemistä imetyksen onnistumisen kanssa.
 
"jada"
Niin minäkin pelkäsin ja olen myös lihonut, painoa on rv34 mennessä tullut yli 20 kiloa. Osa siitä on toki turvotusta ja osa ihan vaan raskauteen kuuluvaa (vauva, lapsivesi, istukka, kohtu, lisääntynyt verimäärä, jne.), mutta osa on varmasti myös pelkkää lihomista. Yritän kuitenkin olla stressaamatta painonnoususta liikaa juuri nyt ja pyrin siihen, että kunhan tirppa saadaan ulos tästä sinivalasmaiseksi paisuneesta ruhosta, on paljon helpompi keskittyä toisaalta liikkumiseen ja toisaalta ruokavaliomuutosten tekemiseen. Mitään suuren suurta muutosta ruokavalioni ei välttämättä edes tarvitse, mutta pieniäkin viilauksia on helpompi tehdä vasta sitten, kun ei enää tarvitse kanniskella vauvaa vatsassa.
 
"Maya"
Eikö täällä porukka osaa lukea vai ymmärsinkö minä väärin?? Aloittajahan myöntää olevansa syömishäiriöinen ja pelkää lihoamista. Täällä tuo dissaaminen ei auta yhtään. Mutta aloittajalle vastaukseksi, että kuten yllä mainitaan, raskausaikana paino kyllä nousee, muttet varsinaisesti lihoa. Jos painonnousu sinua hermostuttaa niin kannattaa puhua asiasta neuvolassa. Painon nousu on oleellinen osa lapsen ja sinun terveydelle. Liikuntaa kannattaa totta kai harrastaa, muttei mitään teholiikuntaa varsinkaan raskauden loppupuolella. Jos olet sairastat syömishäiriötä (anoreksia) niin suosittelen mennä saman tien puhumaan terveydenhoitajalle, mikäli aiot pitää lapsen. Painonnousu ja muutokset kropassa saattavat pahentaa syömishäiriötäsi.
 
Mulle autto ku puhuin neuvolassa siitä, että mulla on ollu anoreksia ja paino huolettaa erittäin paljon. Neuvolasta annettiin hyviä ohjeita, ja pidettiin huoli että sain tarpeeksi ravintoa sekä itselle että vauvalle. Ensiapuna minäkuvan itseinhoon heitin kotona vaa'an roskiin (ettei tule jatkuvasti ravattua punnaamassa itseään ja kauhistelemassa kun on TAAS tullut 100g lisää painoa etc typerää), ja kämpästä vietiin säilöön kokovartalopeili joiksikin kuukausiksi.

Ne helpotti oloa, oikeasti. Se että puhui, ja se että eristi ne pahimmat "möröt" painoon liittyen, eli peilin ja puntarin. Söin raskausaikana valtavasti hedelmiä ja panostin laadukkaaseen ruokaan. Raskauskiloja mulle tuli 6-7kg, tarkalleen en tiedä koska ennen synnytystä mua ei punnittu. Kilot jäi synnärille, ja muutama kilo lähti vielä ylimääräistäkin turvotuksen hävittyä.

Elä niistä kiloista murehi, tärkeintä on se että voit hyvin, ja lapsi voi hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"katti"
Mulle autto ku puhuin neuvolassa siitä, että mulla on ollu anoreksia ja paino huolettaa erittäin paljon. Neuvolasta annettiin hyviä ohjeita, ja pidettiin huoli että sain tarpeeksi ravintoa sekä itselle että vauvalle. Ensiapuna minäkuvan itseinhoon heitin kotona vaa'an roskiin (ettei tule jatkuvasti ravattua punnaamassa itseään ja kauhistelemassa kun on TAAS tullut 100g lisää painoa etc typerää), ja kämpästä vietiin säilöön kokovartalopeili joiksikin kuukausiksi.

Ne helpotti oloa, oikeasti. Se että puhui, ja se että eristi ne pahimmat "möröt" painoon liittyen, eli peilin ja puntarin. Söin raskausaikana valtavasti hedelmiä ja panostin laadukkaaseen ruokaan. Raskauskiloja mulle tuli 6-7kg, tarkalleen en tiedä koska ennen synnytystä mua ei punnittu. Kilot jäi synnärille, ja muutama kilo lähti vielä ylimääräistäkin turvotuksen hävittyä.

Elä niistä kiloista murehi, tärkeintä on se että voit hyvin, ja lapsi voi hyvin.
taidat tehdä abortin kun en jaksa syödä toisen ihmisen puolesta.
 

Yhteistyössä