Pelkään että vauvasta kasvaa liian iso...:/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Neuvolalääkärikäynnillä rv. 28+0 sikiön painoarvio oli 1330g. Pään ympärys mitta ja reisiluu vastasivat 27+ jotain viikkoa mutta masun ympärys jotain rv 30?? Lääkäri vaan totes painoarvioista et ihan sopii viikkoihin. Ei kuulemma voi päätellä vielä mitään syntymäpainosta.

Onkohan tuo kuitenkin merkki liian isosta vauvasta?
Edellinen lapsi syntyi rv 41+0 ja painoi 3900g, eli ihan reilun kokoinen muttei nyt mikään jätti kuitenkaan.

Paino on mulla noussut n. 7kg eli liikaa minun mielestä vaikka lähtöpaino olikin normaali (BMI 20) Herkut maistuu liian hyvin :(

Sokerirasitukseen en oo menossa, kun ei mitään aihetta siihen kuulemma ole, mutta mietin vaan silti että voinko ite vaikuttaa siihen ettei vauva paisuis ihan mahdottomasti...? :(

ei varmasti ole mitään hätää. Ja sinun syömisesi ei vaikuta kyllä vauvan kokoon. Itselleni herkut maistuivat esim. kuopuksen raskauden aikana mutta mulla ollut ongelmia raskauksissa. Kuopuksen kohdalla (nyt 3v) kävin 3krt viikossa äitipolilla pienen koon takia ja jouduinkin osastolle jo kk ennen laskettua aikaa. Päädytttiin kiireelliseen sektioon istukan blokin takia 37+0 ja tyttö painoi vain 2030g joten hyvä kun seurattiin. Ja normaalipainoinen sinun edellinen lapsikin ollut joten älä suotta piinaa itseäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
ei varmasti ole mitään hätää. Ja sinun syömisesi ei vaikuta kyllä vauvan kokoon. Itselleni herkut maistuivat esim. kuopuksen raskauden aikana mutta mulla ollut ongelmia raskauksissa. Kuopuksen kohdalla (nyt 3v) kävin 3krt viikossa äitipolilla pienen koon takia ja jouduinkin osastolle jo kk ennen laskettua aikaa. Päädytttiin kiireelliseen sektioon istukan blokin takia 37+0 ja tyttö painoi vain 2030g joten hyvä kun seurattiin. Ja normaalipainoinen sinun edellinen lapsikin ollut joten älä suotta piinaa itseäsi.

Kiitos kannustuksesta :) Ikävä kokemus sinulla :( Tuossa tilanteessa kyllä huoli vauvasta lienee suurempi kun tälleen päin että pelkää liian pulskaa vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Satu:

Kiitos kannustuksesta :) Ikävä kokemus sinulla :( Tuossa tilanteessa kyllä huoli vauvasta lienee suurempi kun tälleen päin että pelkää liian pulskaa vauvaa.

Synnytyksessä pään ja hartioiden syntymä on se ns. vaikea osuus...eli vaikka se masun ympärys olisikin viikkoja suurempi niin se kyllä ihan näppärästi luiskahtaa sieltä ulos. En ole koskaan kuullut vauvasta, joka olisi mahastaan jäänyt kiinni ulostullessaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Synnytyksessä pään ja hartioiden syntymä on se ns. vaikea osuus...eli vaikka se masun ympärys olisikin viikkoja suurempi niin se kyllä ihan näppärästi luiskahtaa sieltä ulos. En ole koskaan kuullut vauvasta, joka olisi mahastaan jäänyt kiinni ulostullessaan :D

No juu en minäkään :D mietin vaan jos tuo iso masun ympärys viittais siihen et vauva on punkero ja kasvattanu sitä rasvakerrosta just siihen vatsalle siksi...

Mullakin oli sf-mitta viikkoihin nähden "liian iso", mutta painoarvio oli viime viikolla 2,7 kg.
Nyt on tullut lisää painoa joku 15-18 kg ja herkut maistuu... Joskin luultavasti suurin osa on nestettä tai vastaavaa ja häviää synnytyksen jälkeen aika hätäseen...

Esikon aikaan tuli ylimääräistä noin 25 kg, joka hävisi ihan kivasti synnytyksen jälkeen. Esikon painoarvio oli 4,5 kg ja loppujen lopuksi sieltä tuli 3820g pikku äijä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Neuvolalääkärikäynnillä rv. 28+0 sikiön painoarvio oli 1330g. Pään ympärys mitta ja reisiluu vastasivat 27+ jotain viikkoa mutta masun ympärys jotain rv 30?? Lääkäri vaan totes painoarvioista et ihan sopii viikkoihin. Ei kuulemma voi päätellä vielä mitään syntymäpainosta.

Onkohan tuo kuitenkin merkki liian isosta vauvasta?
Edellinen lapsi syntyi rv 41+0 ja painoi 3900g, eli ihan reilun kokoinen muttei nyt mikään jätti kuitenkaan.

Paino on mulla noussut n. 7kg eli liikaa minun mielestä vaikka lähtöpaino olikin normaali (BMI 20) Herkut maistuu liian hyvin :(

Sokerirasitukseen en oo menossa, kun ei mitään aihetta siihen kuulemma ole, mutta mietin vaan silti että voinko ite vaikuttaa siihen ettei vauva paisuis ihan mahdottomasti...? :(

Tuon perusteella ei kannata tosiaankaan huolestua. Syntymäpainoa ei vielä tuosta voi kukaan tarkkaan arvioida, mutta normaalilta kuulostaa tähän mennessä.

Raskauden aikana painon olisi hyvä nousta kaikilla äideillä -täysin riippumatta lähtöpainosta- n. 10 kg. Se on hyvä muistisääntö. Eli toi sun painonnousu on normaalia eikä liity herkkuihin :)

Mä en ymmärrä ku olin huolissani isosta sf mitasta nii kaikki vaan paasas et luonto hoitaa että pienelle ihmiselle tulee pieniä vauvoja(oon158cm ja 55kg) jopa neuvolas ja sain 4,6kg vauvan ja oli todella vaikea synnytys eikä enää suositella alatiesynnytystä mulle. Kesti niin kauan toipua et jälkikäteen ajateltuna sektio olis ollu parempi. Mutta viimeisillä viikoilla sen arvion sit näkee ja kannattaa itse sit miettii et mikä vaihtoehto on paras ettei tarvi olla tälläi jälkiviisas niinku mä. Poika on nyt vuoden ikäinen ja on korvannu ilollansa kyllä kaiken tuskan mitä synnytyksessä koin, mutta ensi kerta vois olla vähemmän pelottavampi...

Yhteistyössä