Pekeleen palkanlaskija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipa

Aktiivinen jäsen
03.05.2007
3 987
0
36
Eikös niiden täydy osata laskea ja tuntea numerot :headwall: :headwall:
Näin mä olen ainakin käsittänyt.

Soitin tuossa tuonne verovirastoon kun uhkaavasti toi tuloraja häämöttää että joskos olisi varaa nostaa tuota tulorajaa tuolla samalla prosentilla niin kuulimpa sitten, että palkanlaskija on perinyt koko vuoden liian vähän veroa ja ettei edes tuo lisäprosentti pelasta tulevilta mätkyiltä.

Voi voi miksihän minun täytyy kärsiä toisen virheestä. Onhan ne inhimillisä on toki mutta minusta on väärin että ihan syyttömänä joudun kärsimään.

Siinä meni sitten se joulu ja joulurahat. :headwall: :headwall:

Mietin tässä vain, että koskahan nämä hemmetin vastoikäymiset loppuu ja edes vähän helpottaisi.

Että ärsyttää ja vatuttaa. Luulin että voi luottaa että perii ihan sen mikä verokortissa ja palkkanauhassa lukee, mutta ei miten mä sitä osaan tarkastaa kun on kaiken mailman vähennykset ynnä muut.

Taidampa lähettää ne mätkyt sitten sinne palkanlaskijalle maksettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Että ärsyttää ja vatuttaa. Luulin että voi luottaa että perii ihan sen mikä verokortissa ja palkkanauhassa lukee, mutta ei miten mä sitä osaan tarkastaa kun on kaiken mailman vähennykset ynnä muut.

no kyllähän ne sen perii mitä verokortissa lukee, mut niitä ei se kiinnosta pätkän vertaa, että riittääkö se % ettei mätkyjä tul

Mullekin on käynyt samalla tavalla. Toimitin verokortin, mutta tuli mätkyjä. Vai liekö vähän veroja kierretty kun ihem pulju :kieh:
Nuori ja tyhmä kun oli niin en älynnyt edes selvittää asiaa.

Jos sulla palkkanauhassa on oikea prosentti, niin kyllä se silloin sen mukaan pitäsi myös pidättää. Ohjelmahan laskee automaattisesti sen prosentin mikä sinne syötetään ja se sama prosentti tulostuu palkkanauhaan.

Jos tuntuu että verokortin prosentti on liian pieni, niin mikään ei estä sua itse sitä nostamasta. Minä teen joka vuosi niin, että nosta väh. 2% enemmän kuin verokortissa lukee.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:

no kyllähän ne sen perii mitä verokortissa lukee, mut niitä ei se kiinnosta pätkän vertaa, että riittääkö se % ettei mätkyjä tul

Mulla on verokortissa prosentit x% ja palkanlaskija on perinyt veroja Y%:n mukaan eli liian vähän. Ja tulevasta palkasta menee sitten lisäprosentilla koko palkka.

Hei haloo! Eihän se ole palkanlaskijan vika jos olet toimittanut työnantajalle verokortin, jossa liian pieni veroprosentti. Ei kai palkanlaskija voi alkaa kaikkien työntekijöiden prosentteja tarkastella ja tarvittaessa korjata. Eihän palkanlaskija edes saa mennä ominpäin muuttelemaan mitään, vaan noudattaa sitä mikä verokortissa on. Ihan oma vika, jos ei ymmärrä seurata vuoden aikana tulojaan ja tarkistaa AJÒISSA, et riittääkö prosentti koko vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:

Mulla on verokortissa prosentit x% ja palkanlaskija on perinyt veroja Y%:n mukaan eli liian vähän. Ja tulevasta palkasta menee sitten lisäprosentilla koko palkka.

Etkö ole tarkistanut tilinauhaasi? Siitähän sen näkee mitä prosenttia käytetään. Eikö joulukuuksi ehdi enää hankkia muutosverokorttia? Vai olisiko siinä vielä isompi prosentti kuin mitä sun lisäprosenttisi on? Jos näin on, niin suosittelen sitä muutosverokorttia silti, muuten tulee ens jouluna mätkyjä ja jäät taas ilman joulurahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Katse eteenpäin:
Jos tuntuu että verokortin prosentti on liian pieni, niin mikään ei estä sua itse sitä nostamasta. Minä teen joka vuosi niin, että nosta väh. 2% enemmän kuin verokortissa lukee.

Jos se perintä olisi mennyt sen ilmoitetun prosentin mukaan olisi ollut varaa nostaa sitä tulorajaa.

[/quote]

Mulla on verokortissa prosentit x% ja palkanlaskija on perinyt veroja Y%:n mukaan eli liian vähän. Ja tulevasta palkasta menee sitten lisäprosentilla koko palkka.[/quote]

Etkö ole tarkistanut tilinauhaasi? Siitähän sen näkee mitä prosenttia käytetään. Eikö joulukuuksi ehdi enää hankkia muutosverokorttia? Vai olisiko siinä vielä isompi prosentti kuin mitä sun lisäprosenttisi on? Jos näin on, niin suosittelen sitä muutosverokorttia silti, muuten tulee ens jouluna mätkyjä ja jäät taas ilman joulurahaa.

[/quote]

Tottakai tilinauha pitää tarkastaa itse, oletuksena on että kaikki on kunnossa mutta jos et edes kertaa tarkista niin HUH! :O

Tilinauhassa lukee se sama prosentti, kuin verokortissa eli mun olisi pitänyt laskea itse että se on oikein mutta kun luotin että perintä menee sen mukaan mitä tuossa kortissa lukee ei tullut mieleenkään epäillä että olisi joku virhe.

Tilinauhassa lukee se sama prosentti, kuin verokortissa eli mun olisi pitänyt laskea itse että se on oikein mutta kun luotin että perintä menee sen mukaan mitä tuossa kortissa lukee ei tullut mieleenkään epäillä että olisi joku virhe.

Millos ne kortit tuli tänä vuonna voimaan? Oliko helmikuun alusta? Mikä sulla on ollut pidätys tammikuussa? Silloin on pidätetty viime vuoden prosentilla ja jos se on ollut kovin alhainen, niin voi vaikuttaa siltä, et palkanlaskija olis pidättänyt koko vuoden liian vähän, vaikka olisikin pidättänyt sun prosenttisi mukaan? Kun soitit verotoimistoon, niin ilmoititko samat vähennykset mitkä oli alkuperäisessä kortissa huomioitu? Nekin vaikuttaa nimittäin ja aika paljon, jos ovat isoja. Esim asuntolainen korot vaikuttaa paljon. Mulla nousi 2 % kun teetin uuden verokortin ja korkoja oli huomioitu alkuvuodesta liikaa

Siis tilinauhassa oli sama kuin verokortissa mutta oli siitä huolimatta pidätetty eri prosentilla? Voithan kokeilla onko työnantaja halukas laittamaan omaan vastuuvakuutukseensa (epäilen kyllä) vai maksatko itse jälkiveroina.

Eikö oikeasti kukaan muu tarkista kesälomien jälkeen netissä miten loppuvuoden verot menee ja onko tarvetta korottaa?! Olenko oikeasti ainoa? :o Mä olen luullut että suurin osa tarkistaa... :/

Olen tarkastanut joka kuukausi tilinauhan, mutta en ole ruvennut laskimella laskemaan että pidätys on mennyt oikein, koska tilinauhassa lukee sama prosentti kuin verokortissakin, mutta todellinen pidätys on mennyt jollain ihan muulla prosentilla mitä verokortissa ja tilinauhassa lukee. Koska kuvittelin että noin isossa firmassa missä olen on ammatiosaavat palkanlaskijat. Pidin itsestään selvänä että on perinyt verot sen mukaan mitä tilinauhassa lukee mutta näin ei ole tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarkennus?:
Eikö oikeasti kukaan muu tarkista kesälomien jälkeen netissä miten loppuvuoden verot menee ja onko tarvetta korottaa?! Olenko oikeasti ainoa? :o Mä olen luullut että suurin osa tarkistaa... :/

Viime vuonna en tehnyt sitä, koska olin valinnut sen yhdellä prosenttimäärällä tiettyyn summaan-tavan. Oletin että joulukuussa menee sitten veroa yli puolet, koska tulot olivat enemmän kuin olin ennakoinut. Mutta ei toiminut, tänä vuonna sitten maksan mätkyjä melkein 6oo euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarkennus?:

Viime vuonna en tehnyt sitä, koska olin valinnut sen yhdellä prosenttimäärällä tiettyyn summaan-tavan. Oletin että joulukuussa menee sitten veroa yli puolet, koska tulot olivat enemmän kuin olin ennakoinut. Mutta ei toiminut, tänä vuonna sitten maksan mätkyjä melkein 6oo euroa.

Niin ei kannata tehdä. Edes lisäprosentti ei välttämättä riitä, jos pidätys on ollut koko vuoden pielessä.

Ap, mikset hanki nyt muutosverokorttia joulukuun palkkaa varten, niin säästyisit mätkyiltä ensi vuonna? En oikeen vieläkään tajua mitä tarkoitat, koska palkat lasketaan käsittääkseni jollain ohjelmilla. Jos sinne on syötetty oikea prosentti, joka näkyy myös sun tilinauhassa, niin kyllä on pakko olla niin, että sulla on ollut liian pieni prosentti koko vuoden, eikä palkanlaskija ole tehnyt mitään väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ei kannata tehdä. Edes lisäprosentti ei välttämättä riitä, jos pidätys on ollut koko vuoden pielessä.
Ei minulla mitään mielestäni ollut pielessä, vaan verotusta ei otettu niin kuin olin valinnut.Mutta onneksi ei nyt tuon enempää ehtinyt mennä yli =)

Älkää ihmiset olettako[b/] asioita, ottakaa selvää ja sen jälkeen voitte ihan itse tehdä verosuunnittelua[b/] eli tasan, maksuun tai palautuksia, tietäen sen jo etukäteen!

Alkuperäinen kirjoittaja voi äly ja väläys...:
Älkää ihmiset olettako[b/] asioita, ottakaa selvää ja sen jälkeen voitte ihan itse tehdä verosuunnittelua[b/] eli tasan, maksuun tai palautuksia, tietäen sen jo etukäteen!

Näin olen koittanut ainakin minä tehdä, mutta minkäs teet, että virheitä sattuu loppusuoralla. :)

Yhteistyössä