Pehmeä lasku perhepäivähoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kirsikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kirsikka"

Vieras
1,5 v poikani aloittaa perhepäivähoidossa elokuun alussa ja olisin utelias kuulemaan miten muiden lapset ovat totutelleet hoitoon menoon. Pidän kahden viikon loman heti alkuun, niin että pystyn järjestämään pehmeän laskun pojalle. Hoitotäti sanoi että ensin voitaisiin aloittaa vaikka sillä, että poika menee ulkoilemaan sen porukan kanssa. Hän sanoi myös ettei muutaman tunnin päiviä kannata ihan mahdottoman monta pitää, ettei lapsi ala joka päivä odottamaan äitiä heti takaisin. Miten te muut olette hoitaneet tuon hoidon aloituksen ja miten lapsi on sopeutunut?

Minulla on kova eroahdistus jo nyt:( Poika on tosi reipas kun mennään käymään jossain uudessa paikassa, hän alkaa heti leikkiä leluilla eikä vierasta paikkoja. Silloin tällöin kyllä vilkaisee onko äiti tallella. Huutoa tulee kyllä varmasti hoidossa, kun näkee että minä vilkutan ja poistun ovesta.

Sun pitäs ainakin itselles selvittää, että lapsen kannalta ainakin on parasta, että äiti on reipas, eikä näytä omaa ”eroahdistustaan” - muuten lapsi kokee, että äidistä on paha jättää häntä hoitoon ja se voi vaikuttaa sitten lapsen hoitoonjäämiseen kielteisesti.

Eli itselle reipas mieli (tai ”reippaan mielen naamari” ainakin) ja tosiaan vaikka ekat pari päivää viet lapsen ulkoilun ajaksi, sitten vaikka aamupalasta ulkoilun loppuun pari päivää ja sit vaikka jo päikkäriajaksikin, että haet päikkäreiden (ja välipalan) jälkeen. Pari päivää ennen ”oikean” hoidon aloittamista kannattaa pitää jo ihan hoitopäivän pituus.

Ja sitten jos ja kun puhutte hoidosta kotona, niin älä kuulustele liikaa - anna lapsen kertoa itse omaan tahtiinsa.
Jos lapsi kokee, että äiti on kovasti huolissaan ja / tai peloissaan, niin se huoli ja pelko saattaa tarttua lapseenkin.

Ja se vielä tuli mieleen, että kun viet lapsen, niin sano lähtiessäsi heipat reippaasti ja mene - älä vilkuile ja palaa takaisin vielä halittamaan ja suukottamaan... näin eroahdistus vaan pitkittyy ja pahenee.

Hyvä siitä varmasti tulee - reipasta mieltä vaan eritoten äidille :)

Kiitos vastauksesta:) Minun on varmasti vaikea pitää naama peruslukemilla kun lähden pois, mutta jos alussa ollaan ulkona, niin ehkä lähtö on siellä pikkuisen helpompaa. Hoitotäti on onneksi mitä ihanimman tuntuinen ihminen ja otti kivasti kontaktia lapseen kummallakin kerralla joina olemme nähneet, joten se helpottaa hoitoon viemistä. Hylkäsin kunnan tarjoaman hoitajan, koska hän ei ottanut mitään kontaktia lapseen ja tuntui muutenkin sellaiselta, että lasten hoitaminen on hänelle vain rutiinityötä (hän mm. tiesi että hänelle on tulossa toinenkin saman ikäinen lapsi syksyllä, mutta ei muistanut onko kyseessä tyttö vai poika -vähän kummallista minusta...). Onneksi löysin tämän sydämellisen yksityisen perhepäivähoitajan kotimme läheltä.

Miten muuten noiden tavaroiden kanssa, välillä lapsilla näkee hoitoreppuja, mutta en tiedä kuljetellaanko sellaista mukana joka päivä. Hoitaja sanoi että hänen luokseen kannattaa viedä kokonainen vaippapaketti, yksi vaatekerta, ylimääräinen uniriepu ja tutti. Varsinkin tuon tutin ja rievun kanssa jäi epäselväksi, että vienkö silti joka päivä tutin ja rievun sinne ja nuo hoitajan luokse jätettävät ovat vain hätävarana. Tarvitaanko varaulkovaatteita, jos on periaatteessa vedenpitävät vaatteet? Näihin kysymyksiin saan tietysti vastauksen perhepäivähoitajalta, mutta mietin jo hoitorepun ostamista, että minkä kokoisen hankin...

[QUOTE="Kirsikka”;24067140]

Miten muuten noiden tavaroiden kanssa, välillä lapsilla näkee hoitoreppuja, mutta en tiedä kuljetellaanko sellaista mukana joka päivä. Hoitaja sanoi että hänen luokseen kannattaa viedä kokonainen vaippapaketti, yksi vaatekerta, ylimääräinen uniriepu ja tutti. Varsinkin tuon tutin ja rievun kanssa jäi epäselväksi, että vienkö silti joka päivä tutin ja rievun sinne ja nuo hoitajan luokse jätettävät ovat vain hätävarana. Tarvitaanko varaulkovaatteita, jos on periaatteessa vedenpitävät vaatteet? Näihin kysymyksiin saan tietysti vastauksen perhepäivähoitajalta, mutta mietin jo hoitorepun ostamista, että minkä kokoisen hankin...[/QUOTE]

Tuosta hoitorepusta kannattaa varmaan jutella hoitajan kanssa - se kun riippunee siitäkin, onko hoitajalla miten tilaa säilytellä siellä niitä tavaroita.
Toisissa paikoissa viedään yhdet ”varavermeet”, jotka on siellä hoidossa valmiina (siis varavaatekerta, mahdollinen tutti + uniriepu ja tietty ne vaipat ja mahd. sadevaatteet) ja sit repussa päivittäin kulkee tutti, riepu ja varavaatekerta.
Toiset taas tykkää, että kaikki kulkee repussa edes-takas päivittäin, siis vaipoista ja sade-asusta lähtien.

Mie en oikein usko, että varaulkovaatekertaa tarvitsee... paitsi jos on kuivaksiopetteluvaihe päällä ja ulos mennessä ei haluta laittaa vaippaa.

Meillä lapset aloittavat hoidon elokuussa perhepäivähoitajalla. Nuorin on silloin 1,5v ja sitten on vielä kaksi isoveljeä.

Mä olen ajatellut, että aloitetaan niin, että parina ekana päivänä lapset viedään n klo 9 ja haetaan kotiin päiväunille. Sitten ekan viikon lopussa haen heidät iltapäivällä päiväunien jälkeen. Toisella viikolla alkaa arki ja tavalliset hoitopäivät.

Meillä hoitajalla on tapana, että hoitokassi varavaatteineen viedään maanantaina ja otetaan mukaan kotiin perjantaina. Kassiin parit vaihtovaatteet, sadevaatteet, vaihtohanskoja. Pienimmälle vaippapussi, "hoitotutit" yms päivittäin tarvittavat. Hoitaja oli sitä mieltä, ettei vaatteita tarvitse nimikoida, ja että hän sanoo sitten, jos sille on tarvetta.

Mä jään seuraamaan, tuleeko hyviä vinkkejä :). Kyllä jänskättää, kun mun pikkuiset lähtevät "maailmalle".

Se auttaa varmaan paljon, jos on sisaruksia mukana. Onko sinulla nuo vanhemmat lapset kaksoset vai onko muuten ikäero pieni kaikilla lapsilla? Ainakaan täällä meillä päin kaikki perhepäivähoidossa olevat lapset tuntuvat olevan alle kolmevuotiaita.

Tuolla meidän hoitajalla on eteisessä hylly, jossa on nimikoitu laatikko jokaiselle lapselle. Sinne mahtuu aika paljon tavaraa, joten sen puolesta ei tarvitse kuljetella varavaatteita mukana. Ehkä hoitoreppu on tarpeen vain silloin kun säät muuttuvat, pojan vaatekoko muuttuu tms...

Yhteistyössä