Alkuperäinen kirjoittaja selma-rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Mitä tahtoisit tietää siitä? Mun miehen veljen lapsella on sellainen ollut nyt 9 vuotta......
Mitä ongelmia on ollut? Miten lapsi suhtautuu siihen itse? Miten nuorena laitettiin? Miten huolletaan? Miten helppoa sen käyttö on? Miten muut suhtautuu siihen? Miten vaikuttaa päiväkodissa/koulussa?
en tiedä miten lapsi suhtautuu siihen, en ole tavannut "tervettä" lasta jolla olisi sondi. Kehitysvammaisen, liikkumattoman tytön kanssa ollut ja nytkin meillä on töissä pahasti vammautunut jolle menee ruoka letkuun.
huolloksi riittää yleensä puhdistus sieltä alta aamuin illoin. Toiset tykkää laittaa sellasen pehmeän harsotaitoksen siihen alle, toiset ei pidä mitään. Pesusiitä alta puhtaalla vedellä/keittosuolalla.
sieltä kun putsaa, voi sitä nostaa vähän ylöspäin että saa pyyhkäistyä siitä alta ja sen napin alapuolen puhtaaksi, se ei tule ulos ihan kevyesti. Siellä on vedellä täytetty pallo siellä mahan puolella joka pitää sen paikallaan.
vähän tapauksesta riippuen, se koko härveli vaihdetaan jonkun kuukauden välein. Vanha otetaan pois ja pannaan heti uusi tilalle. Tuntuu varmaan vähäsen, en osaa sanoa tekeekö kipeää.
Mielestäni sen käyttö on ihan yksinkertaista. Toisissa napeissa on se letku josta ruoka menee valmiina, toisiin se laitetaan aina syöttöhetkellä kiinni. Ruoka annetaan pullosta valuttamalla, annostelijan kautta tai ruiskulla ruuttaamalla. Ylimääräisen ilman ruiskuttamista mahaan kannattaa välttää. Lopuksi huuhdellaan aina vedellä tukkeutumisriskin minimoimiseksi. Myös irroitettavat letkut huuhdellaan sitten aina käytön jälkeen, ruiskut myös jos niitä on käytössä.
Muut lapsethan ei sitä edes näe, ellei tyttö itse näytä tai joku satu olemaan samaan aikaan vaikka vaipanvaihdossa tai vaatteita vaihtamassa. Uskoisin että lapset kyllä suhtautuu hyvin kun heille selittää mikä se on ja miksi.
Aktiiviselle lapselle voisi olla varmaan hyvä sellainen malli josta sen letkun saa irti, ei jää kuin sellainen parin sentin nappi siihen mahan päälle näkyviin. Sen voi vaikka sitten vielä peittää harsotaitoksella tms. jos pelkää että takertuu vaatteisiin.
Ymmärtääkseni normaali elämä on sallittu, uimisesta en tiiä.