PEF-mittarin puhallusarvo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henkilaita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos puhaltaa PEF-mittariin max 125, onko lukema normaali vai liian pieni? Olen nainen, 160cm.
Terveellä ihmisellä arvot vaihtelevat vuorokaudessa 5–8 %. Esimerkiksi jos PEF-arvo on keskimäärin 450 l/min, arvot voivat terveellä vaihdella 415–485 rajoissa. Jos kotimittauksissa todetaan toistuvasti (ainakin kolme kertaa) vähintään 20 %:n vaihtelua, tulos viittaa astmaan.

Olen tehnyt puhalluksia noin viikon ajan. Seisaaltaan mittari vaakasuorassa. Keuhkot täyteen ilmaa ja voimakkaat, napakat puhallukset. Ei ole mitään lääkityksiä.

Olen tehnyt puhalluksia noin viikon ajan. Seisaaltaan mittari vaakasuorassa. Keuhkot täyteen ilmaa ja voimakkaat, napakat puhallukset. Ei ole mitään lääkityksiä.
Nyt siis vain tarkistetaan keuhkojesi toimintaa. Onko kyseessä astma vai jokin muu epäily miksi tuota seuraamista tehdään, COPD eli keuhkoahtaumatauti, syöpä.... Ihmettelen miksi et ole saanut inhalaattoria. Oletko keuhkopolin asiakkaita?

Itse aloin mittaamaan, kun tuollainen PEF-mittari sattui olemaan kotona. Siksipä en ole oikein ollut perillä millaisia lukemia tuo mittari näyttää ns, normaalissa tilanteessa.
On ollut parin viikon ajan hengenahdistusta, varsinkin kävellessä ulkona ja makuuasenossa.

Yhteistyössä