PCOS-kysymys

• Viestiketjun aloittaja eräsmies
  • Ensimmäinen viesti
eräsmies
Itse olen mies mutta koska täällä on paljon naisten asioista perillä olevia naisia, niin toivoisin että joku osais vähän valistaa minua.

Ex-tyttöystävälläni on tämä munasarjojen rakkulatauti eli PCOS. Sitä on "hoidettu" e-pillereillä ja nyt hän haluaisi siihen parempaa hoitoa. Sitä ei hänen mukaansa saa, jos ei ole yrittämässä vauvaa. No hänhän oli lääkärille sanonut, että haluaa vauvan ja ilmoittanut, että aikoo yrittää sitä allekirjoittaneen kanssa. Kaikkein ensimmäiseksi pitäisi hänen mukaansa selvittää miehen lisääntymisterveys spermatutkimuksin ja lääkärintarkastuksin. Sitä ennen asia ei kuulemma etene. Hän siis pyysi minua näyttelemään miestään ja käymään näissä tutkimuksissa.

Eihän tuo sinällään ole kovin paljon pyydetty ja ihan mielelläni häntä periaatteessa auttaisin, mutta minusta tuntuu koko kuvio aika ihmeelliseltä. Miten voi olla, ettei kelvollista hoitoa sairauteen saa ilman raskaustoivetta? Ja miksi ihmeessä miehen pitäisi ensin osoittaa siitoskykynsä? Eikö lääkäri vain voisi uskoa tämän eksäni sanaan ja päästää häntä yrittämään sitä vauvansaantia?

vieras
Mä en itse tiedä, mitä hoitoa PCO:hon on tarjolla pillereiden lisäksi. Jos on ylipainoa, kannattaa laihduttaa. Muut tarjolla olevat hoidot nimenomaan liittyvät lapsettomuuteen, jota PCO(S)-naisilla usein on.

Ehkä siihen on sitten keksitty jokin uusi hoito?

gyn sh
En nyt ymmärrä ongelmaa?! Miksi hoitaa PCOta jos ei halua lapsia? Eihän PCO aiheuta normaalielämässä suuria ongelmia, vaan ongelmat liittyvät juuri lapsettomuuteen. Siksi PCOta ei hoideta muuten kuin lapsettomuuden yhteydessä...Eikä sellaista hoitoa ole, että PCO saataisiin pysyvästi korjattua. Laihduttaminen saattaa tosin korjata PCO:n ihan itsestään. Ideana annettavissa hoidoissa on se, että saadaan munasolut kypsymään ja irtoamaan normaalisti, jotta nainen voi tulla raskaaksi.

Pco-lainen
Siis haluaako ex oikeasti lapsen vai ei? Pco:ta kun ei muuten tarvitse "hoitaa". Toki sen tuomat muut oireet kuten liikakarvoitus ovat ikäviä, mutta en tiedä saako sitäkään millään pillereillä vähennettyä.

pco
No, pcos yleensä vaikeuttaa lastensaantia, jonka vuoksi monet siitä kärsivät tarvitsevat lapsettomuushoitoja eli hormoonihoitoja tullakseen raskaaksi. exäsi siis taitaa haluta vauvan, mutta se ei kylläkään ole varsinaista pcos:n hoitoa. Pillerit tietysti ehkäisevät, mutta jos ei halua hoidoksi ehkäisyvalmistetta voi käyttää myös terolut nimistä keltarauhashormoni valmistetta. Minä käytin sitä, koska en halunnut samalla ehkäistä,

ja kyllä exäsi on nyt värittänyt tarinaansa vauvan toiveessa sillä hoitoa toki sairauteen saa ilman raskauden yrittämistäkin. Silloin kun vauvaa ei kuulu tavan yrityksistä huolimatta kuuluu normikäytäntöön, että tutkitaan miehen siittiöt...koska hormonihoitoja ei kannata tehdä turhaan, mikäli vika sattuisikin olemaan miehessä.

aloittaja
Hänellä tuo pco on todettu jo kymmenisen vuotta sitten murrosiässä. Ja aiheuttaa harmillisia oireita, mm karvankasvua ja vaikuttaa kilpirauhaseen aiheuttaen mm lihomista ja väsymystä. olen ymmärtänyt, että se on hänellä tavallista vaikeampaa lajia. Niin on ainakin minulle kertonut ja omatkin havaintoni tukevat tätä. Ei ainakaan minun tietooni ole tuonut, että olisi oikeasti hankkiutumassa raskaaksi.

vieras
Komppaan edellisiä vastauksia. PCO:ta ei sinänsä "tarvitse" hoitaa ilman raskaustoiveita, ja mikäli raskautta toivotaan ja siihen tarvitaan lääkärin apua, myös mies tutkitaan automaattisesti. (ts. varmistetaan miehen "hedelmöityskyky" )

t. "PCO-lainen", lapsettomuushoidot läpikäynyt, nyt kahden lapsen äiti

pco
kyllä pco:hon hoitoa saa jos oireet ovat hankalat eli pitää vaan hakeutua asiantuntevan gynekologin pakeille. Se on huomattavasti helpompi ja halvempi vaihtoehto (vaikka sitten yksityinen gynekin) kuin alkaa noihin lapsettomuushoitoihin. Niistä hormooneistä mitä noissa lapsettomuushoidoissa käytetään voi saada vielä pahemmat oireet kuin mitä on nyt...

Pco-lainen
Ok. Jos ex haluaa siis saada vain helpotusta pco:n tuomiin oireisiin ja siihen löytyy ratkaisu lääketieteestä, niin kyllä lääkäri on velvollinen auttamaan. Sinun spermasi laatu ei siis pitäisi liittyä mitenkään koko asiaan. Ehdottaisin siis, että ex kävisi jollain toisella lääkärillä.

d
Mitään pitkäaikaista tai parantavaa hoitoa PCOhon ei ole olemassa. Pitkäaikaisin hoito on juuri e-pillereillä. Nuo lapsettomuuden hoitoon tarkoitetut hormonit ovat kuuriluontoisia ja tarkoituksena on nimen omaan raskaaksi tulemisen mahdollistaminen, ei PCOn hoitaminen itsessään. Kuurin loputtua PCO tilanne palaa ennalleen. Jos ystäväsi saisikin lääkärin huijattua muutaman kuukauden lääkitykseen, niin entäs sen jälkeen? Ei nuo lapsettomuuden aikaiset lääkkeet paranna PCOta, auta laihtumaan, saa häntä piristymään, korjaa hänen kilpirauhasarvojaan tai saa hänen karvankasvuaan vähäisemmäksi. Ystäväsi on nyt saanut jonkun päähänpiston Ihme-Lääkkeestä, jota ei ole olemassakaan. Hänen kohdallaan paras apu olisi varmasti laihduttamisesta...Mietin myös, että onko ystäväsi kenties masentunut?

pco
ai niin ja se piti vielä sanomani, että nykyisin hoitona voidaan käyttää diabeteslääkkeitä, sillä pcon liittyy usein ns metabolinen oireyhtymä eli on häikkää myös sokeriaineenvaihdunnassam ja sokereiden hoito hoitaa myös pcota.

aloittaja
Kiitokset asiantuntevilta vaikuttavista vastauksista. Ettei se perhana vaan yrittäisi minua vedättää? En kyllä ymmärrä mahdollisia motiiveja, paitsi jos se vain yrittää jollain kierolla tavalla varmistua meikäläisen siittämiskyvystä ja yrittää saada minut tekemään itselleen lapsen.

klj
Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Kiitokset asiantuntevilta vaikuttavista vastauksista. Ettei se perhana vaan yrittäisi minua vedättää? En kyllä ymmärrä mahdollisia motiiveja, paitsi jos se vain yrittää jollain kierolla tavalla varmistua meikäläisen siittämiskyvystä ja yrittää saada minut tekemään itselleen lapsen.
No tämä munkin mieleeni ensin tuli, sori vaan. Kerropa tälle ystävällesi, että jos haluaa sotkea sut mukaan hoitoonsa, niin tulet seuraavalla kerralla lääkäriin mukaan keskustelemaan hoitovaihtoehdoista :) Niin se menisi, jos te olisitte oikeasti pari ja lapsettomuuttaNNE hoidettaisiin...

aloittaja
Eli olenko nyt ymmärtänyt oikein? Jos pco:ta sairastava haluaa hoitaa pelkkiä oireita, niin e-pillerin pitäisi käydä siihen yhtä hyvin kuin muidenkin lääkkeiden? Ja nämä metformiinit sun muut hormonit ovat vain kuuriluonteisesti nautittavia lapsensaantia ja samalla oireita hillitseviä lääkkeitä?

Pitääpä vielä keskustella asiasta tarkemmin ja tosiaan vaikka ehdottaa, että mennäänpä yhdessä sinne lääkäriin keskustelemaan tästä MEIDÄN lapsettomuudesta:D

öö
Siis jos sä et halua tän naisen kanssa lasta, niin miksi ihmeessä sä lähtisit sen kanssa lekurille tai ylipäätään vaivaat päätäsi tällä asialla. Jotenkin tuntuu, että sillä naisella on nyt koira haudattuna tässä hommassa.

miten asia edistyi? alkoi kiinnostamaan :D

tosiaan pcos:äänhän ei valitettavasti mitään ihmelääkettä ole.. ja jos noita muita lääkityksiä aikoo alkaa vetämään niin ei ne oireet niillä parane, pahenee vaan.. itselläni on diane novat, aloitin ne juuri niin vielä en ihan tiedä miten toimii, mutta aika näyttää..

Yhteistyössä