PCOS-kanssasisaria?

Sain viime syksynä kuulla "omistavani" monirakkulaiset munasarjat. Ei ihme ettei kuukautisia kuulunut puoleen vuoteen. Onko täällä ihmisiä, jotka ovat ottaneet hoitoja pcos:n takia vai onko muita keinoja yritetty? Olen yrittänyt pudottaa painoa ja keltarauhashormoneja söin 3kk. Yritän nyt pärjätä ilman lääkitystä, mutta näyttää siltä että joudun ne pillerit taas aloittamaan :( Kaksi vuotta olemme yrittäneet lasta ja en tiedä, aiommeko koskaan mennä hoitoihin asti. Olen koko ajan tosi herkkänä ja itken ihan pienimmistäkin asioista. Tämä on tosi raastavaa henkisesti :(

Tervehdys!

Minulla on ollut PCO monia, monia vuosia, jo normaalipainoisenakin.
Meillä on kaksi lasta, joista toinen on saanut alkunsa teroluteille = elikkä kierto tasaantui ja ovulaatiokin sitten tapahtui. Keltarauhashormonihan ei ovulaatiota tee, mutta tasaa kierron.
Toinen lapsi meillä tuli clomifen kuurin ovulla.

Useinhan PCO:hon kokeillaan alkuun clomifen hoitoa alkuun, kuten meillä.
Käy katsomassa ketju "clomittaret", siellä on useita, joilla on PCO :)

Tsemppiä!

Täällä pcos-lainen myöskin ja normaalipainolla. Hoitoja kokeillaan inseminaatiolla vielä tämä kiekka ja sitten odottamaan ivf:ää. Paljon ei itse voi vaikuttaa pco:siin mikäli laihdutus ei ole mahdollista. Mutta Ylipainoisillahan se on helpoin keino normalistaa kehon toimintaa :) Onnistumisia!

Täytyypä käydä tuo palsta tsekkaamassa :) Täytyy varmaan jatkaa teroluteilla, koska kuukautisia ei taaskaan kuulu ja aamulla teinkin testin (negt.). Täytyy varmaan alkaa varailla taas aikaa lääkärille ja katsella, miten tän kans nyt edetään :/

Heippa!

Mulla on kanssa PCOS. Sain diagnoosin (=tuomion) ennen kuin alettiin yrittämään lasta ja kieltämättä tuo diagnoosi vähän nopeutti meidän yrityksen aloittamista (koska lapsia ollaan aina tiedetty haluavamme).

PCOS on kyllä niin hirvittävä syndrooma, että en kyllä toivois sitä pahimmalle vihamiehellekään (ei sillä, että olis tapana toivoa pahaa ihmisille muutenkaan). Henkiset ongelmat on siis tuttuja täälläkin, fyysisten oireiden lisäksi. Mutta pakkohan sen kanssa on vaan elää.

Mä oon normaalipainoinen ja oikeastaan aika hoikkakin, mutta oireet on silti pahat. Jos en syö mitään hormonia, niin hiukset lähtee päästä. Akne mulla on koko ajan ja liikakarvoitustakin jonkin verran (ei onneks viiksiä). En tiedä oisko se sitten tuo vuosia kestänyt stressi tehnyt mulla nuo oireet niin pahaksi. Vaikka eipä ne ole helpottaneet stressin poistumisen myötäkään. Ja noiden muiden oireiden lisäksi on sitten jatkuvaa alamahan turvotusta ja kipuja. Niihin on kyllä auttanut akupunktio huomattavasti ja nyt kun oon käynyt pisteltävänä, niin ei ole tarvinnut kärsiä niistä. Niin ja kierrot on epäsäännölliset ja ilman mitään lääkkeitä häviää kokonaan.

Edesauttaakseni oloani harrastan liikuntaa ja olen jälleen kääntynyt vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Se kyllä sopii parhaiten. Pitää painon kurissa ja ei tarvitse kärsiä jatkuvasta nälästä. Se on ihan uskomatonta, miten voi olla koko ajan nälkä, jos vetää kunnolla sokeria.

Mä oon kyllä vähän muuttanut käsitystäni siitä, että mikä on lapsettomuushoitoa ja mikä ei. Tällä hetkellä mulla on Metformin + Clomifen + tarvittaessa Terolut. En oikeastaan nää sitä edes hedelmöityshoitona vaan "ihmisenäpitämishoitona". Suosittelen siis kyllä kokeilemaan lääkitystä, kun se nyt on kuitenkin aika kevyttä ja eihän sitä nyt oikein voi syödä e-pillereitäkään, jos raskaus olisi kuitenkin suotava. Ja mä en ainakaan voi olla ilman lääkkeitäkään. Tosin tuo lääkeyhdistelmä ei ehkä siksikään tunnu musta vielä hoidolta, sillä muuton vuoksi mulla ei ole valitettavasti mitään seurantaa ja mahdollisuutta ruiskuihin ym.

Niin ja koska PCOS lisää munasarjasyövän riskiä (lisää ihania puolia), niin olisi tosi tärkeää, että vuoto tulisi vähintään 3kk:n välein tai riski kasvaa entisestään. Oli se vuoto sitten luomu tai pillereillä aikaansaatu. Näin olen lukenut ja ymmärtänyt, alan erikoislääkäri en toki ole :) On muuten hassua, että Suomessa jotenkin hyssytellään tuota syöpäriskiä, mutta ulkomailla se mainitaan lähes heti kärkeen.

Niin ja tuon syöpäriskin takia kannattaa käydä hyvin usein gynekologilla. Olen miettinyt, että pitäisi päästä johonkin syöpäseulontaan vuosittain, äitin sisko kun kuoli munasarjasyöpään aika nuorena ja hänellä oli todennäköisesti PCOS.

Olipas siinä pirtsakka aihe, mihin lopettaa. Sori, en tiedä vastasinko mä nyt ollenkaan siihen mitä hait. Mutta jokatapauksessa oikein paljon tsemppiä ja samojen asioiden kanssa tässä taistellaan. Ja suosittelen tosiaan lääkehoitoa, järeämpiä hoitoja voi sitten miettiä erikseen, että jaksaako niitä henkisesti. Niin ja kannattaa etsiä käsiinsä gynekologisen endokrinologian erikoislääkäri eikä käydä millään perusgynekologilla.

Täällä kanssa yks pco:sta kärsivä! Ylipainoa ei ole mullakaan, lähes päinvastoin. E-pillereitä söin melkein 10v putkeen, ja PCO:n toteaminen tuli täytenä yllätyksenä. Ei sitä sillon 15-16-vuotiaana osannut ees epäillä, että pitkähköt kierrot olis jotenkin ihmeellisiä.

Teroluteilla on kiertoa pidetty aisoissa, ja sain tosi nopeasti clomitkin yrityksen avuksi. Gyne siitä puhelikin, että meille normaalipainoisille pco on todella viheliäinen, kun ei itse voi tehdä oikein mitään tilansa parantamiseksi.

PCO itsessään on ihan vihoviimeinen, mutta valitettavan yleinen vitsaus! Pienin murheista tuntuu välillä olevan se, ettei lasta kuulu. Itsellänikin on karvankasvu kiihtynyt pillereiden lopettamisen jälkeen, mutta suht aisoissa pysynyt vielä. Hiuksia lähtee järjetön määrä aiempaan verrattuna. Nämä "ulkoiseen olemukseen vaikuttavat oireet" vaikuttavat kyllä ainakin itselläni jo hieman elämänlaatuun ja itsetuntoon.

Paastosokerit on mulla koholla, mutta varsinaista insuliiniresistenssiä ei ole. Tästä syystä joudun syömään usein, muuten alkaa pökerryttää. Tällaistakaan oiretta ei ollut pillereiden aikana, vaikka sokerit jo tuolloin olivat hieman koholla.

Hiilareita välttelemällä täälläkin on ovuloitu satunnaisesti. toinen munasarja pystyy siihen silloin tällöin, toiselta puolen ei tunnu irtoovan koskaan. Nyt tosin clomeillakaan ei saatu ovista aikaiseksi, ainakaan lämpöjennousu ei tätä vahvista. Jo itsessään oviksen paikantaminen on salatiedettä. Oon itse esim. tässä kierrossa saanut 6 päivänä peräkkäin ovis+!! PCO aiheuttaa siis tämänkin.

Jos Nuksutin haluat keskusteluseuraa, meitä pco:sta kärsiviä on ainakin tuolla vauvakuume-puolen Esikoista yrittämään 2011 vol.3 -pinossa useitakin. Tervetuloa sinne vaan, jos huvittaa, vaikkei yritys olis viime vuonna alkanutkaan :)

Täällä kans yks, jolla on monirakkulaiset munasarjat. :wave: Diagnoosin sain 8 vuotta sitten 17-vuotiaana ja jo silloisen poikaystävän kanssa (sama mies siis edelleen) alettiin yrittää esikoista aika tarkalleen vuosi sitten. Luomuna en ovuloinut ollenkaan, joten 6kk yrityksen jälkeen saatiin Terolutit, Metforminit ja Clomifenit avuksi. Olen normaalipainoinen, tosin helposti lihova, mutta aloitin kuitenkin ennen hoitojen aloittamista karppaamisen eli vältin turhia hiilareita. Olin kuullut, että tästä voisi olla apua PCOlaisille. Meillä Clomifenit auttoivat tosi hyvin ja jo toisesta kierrosta sain plussan ja nyt olen jo raskausviikolla 25. :) En tiedä, oliko karppaamisesta mitään apua, mutta voihan se olla, että siitä jotain apua olikin. Todennäköisesti aloitan karppaamisen taas jos jossain vaiheessa alamme yrittää toista lasta.

Tällainen tarina meillä. Suosittelisin teitä hakeutumaan hoitoihin, koska olette jo noin kauan yrittänyt ilman tulosta. Hoidot eivät välttämättä tarkoita sitä, että joutuisi automaattisesti esim. koeputkihedelmöitykseen vaan yleensä ne aloitetaan "helpommilla" konsteilla, niin kun meillä ja monella muulla noilla Clomifeneillä. Tsemppiä yritykseen ja toivottavasti teillekin pian lapsi suotaisiin! :)

Näitä lukiessani oon päättänyt huomenna soitella sinne aikuisneuvolaan ja hakee terolut-kuurin. Muutettiin vuoden vaihteessa ja tietenkin menin hukkaan sen edellisen kuurin reseptin :( Muutenkin oon muuttanut tässä niin monta kertaa että ahdistaa aina varata aikaa uuden paikkakunnan lääkäreiltä. Karvankasvu on täälläkin vain kiihtynyt e-pillereiden lopettamisen jälkeen, on jo tullut tavaksi nyppiä pinseteillä reisistä niitä (pakko-oireita??). Viimeksi lääkärissä puhuin vain kierron tasaamisesta mutta nyt vauvakuume vaivaa meitä molempia joten pitäisi siihen miettiä ratkaisua.

Oli iso kynnys kysyä äidiltäni, onko suvussa esiintynyt tätä ja varmistin sen ensimmäisenä mummultani. Olen hänen kanssaan läheisimmissä väleissä kuin äitini. Kumpikaan ei tiennyt koko taudista ja ei tiennyt ketään. Tädilläni kyllä oli hankaluuksia raskautua ja heille on siunaantunut vain yksi lapsi. Kaikilla muilla sukulaisillani on lapsia enemmän tai vähemmän. Ei siis ole suvussani ketään kohtalontoveria ja vanhemmatkaan eivät ole tästä kiinnostuneita eivätkä tue asiassa koska sanovat, ettei meidän pitäisi hankkia lapsia. Teemme tätä siis heiltä salassa.

on meitä pcolaisia varmasti monta, ja moni kärsii siitä myös tietämättään!
hienoa lukee täältä että osa teistä on kuitenkin saanut raskauden aluille sairaudesta huolimatta! se luo lohtua meille jotka tärppiä vielä odottaa!

nuksutin varmasti on ollut rankkaa kysellä äidiltä ja mummulta asioista! sinänsä lohdullista kuitenkin että sait asioista lisätietoja, edes vähän!
ja hyvä jos soitat itsellesi ajan neuvolaan :) jospa teroista olisi tällä kertaa sinulle apua :)

lisättävä on että mekin kyllä siihen tulokseen mieheni kanssa tultiin että ei kerrota vielä kenellekään tästä yrityksestä. minun äitillä oli ollut aikanaan vaikeuksia raskautua, silti hän kerran sanoi ohimennen että turhia hormoneja pitäisi välttää! voi äiti mitä sanoisit jos tietäisit tyttäresi yrittävän perheenlisäyksen saamista erilaisilla hormoneilla!

Täällä kans yks:wave:
Mulla ei oma kierto toimi ollenkaan ilman teroluteja. Vuoto on tullu ehkä kolme kertaa elämäni aikakana ilman lääkkeitä tai e-pillereitä. Raskautumis yrityksissä clomeista ei hyötyä joten ainoa vaihtoehto oli rankemmat lääke hoidot. Joku puhuikin lääkehoidosta ja järeämmistä hoidoista. Lääkehoitojahan ne järeämmätkin on, lääkkeet vaan on järeämpiä ;) Meillä siis käyty yks järeämpi hoito :) siitä kyllä plussasin toisella kertaa mutta se päätty tuulimunaan. Parin viikon päästä uus yritys jos pikkuset selviää sulatuksesta.
En tiedä onko mulla väär käsitys mutta joskus joku mulle puhu, että on olemassa PCO ja PCOS ja näistä PCO on lievempi kun PCOS. PCO:ssa oma kierto toimii, eikä se muutenkaan oireile ja helpompi raskautua kun taas PCOS olis niin ettei oma kierto toimi, karvoja kasvaa enemmän ja vähemmän ja nekin väärissä paikoissa. Raskautuminen hankalampaa, no tottamaar n jos oma kierto ei toimi. No kuitenkin mullakaan ei tästä niin varmuutta oo, en oo jaksanu sen enempää asiaa tutkia. Voihan se olla vaan niinkin, että eri lääkräit käyttää 'eri nimitystä'.

olipahan sekava sepustus:LOL: jos jollai meni jotain ohi niin kysyy vaan niin koitan selventää :)

Joo mulla todettiin ihan toi pcos, eli kierrot on erittäin pitkiä, painoa on vaikea pitää kurissa, karvoitus on navan ja reisien iholla. Tänään on kyl ollu niin oudot fiilikset, alavatsas tuntunu polttavia kipuja, alaselkää vihlonu ja muutenki tuntunu outoja menkkakipuja.. Nyt kp35 ja ilman teroluteja siis mennään... ahdistaa tämä odottaminen ja nämä alkupolttelut :(

Minua ei enää ahdista se kun joutuu odottelemaan. Nykyään ahdistaa kun nuo lääkärit ei tajua kirjottaa kun 30 tablettia. Viimeks pyysin, että kirjottais enemmän mutta ei kun katellaan sit jos se oma kierto toimis.. Voi JU******A:mad: jos se ei oo kohta 40 vuoteen alkanu toimia miks se nyt yks kaks alkais. Se ihan eka lääkäri joka tuon mulla totes oli niiiiin ihana kun oli perehtyny asiaan enemmänkin ja kirjotti samantien vuodeks nappeja. Sano että voit joskus kokeilla jos toimis itsestään mutta jos ei niin alotat sit taas. Arvaa vaan ärsyttääkö kun muutin kyseiseltä paikkakunnalta aikoinaan pois :popcorn:

PCOS mullakin. En ovuloi ollenkaan ilman lääkkeitä. Inseminaatioita käydään nyt läpi, yksi jo tehty mutta ei tuottanut tulosta. Tän jälkeen mennään IVF:ään, jos tarve vaatii. Normikierto mulla 35-90 päivää.

Tuosta PCO:sta ja PCOS:sta. Kasittaakseni PCO on silloin, kun on ainoastaan rakkuloita tietty maara munasarjoissa, mutta ei ole muita oireita. PCOS-termia kaytetaan, kun riittavan moni oireista tasmaa. Ehka helpoin kasittaa ero, kun miettii, mista nuo termit tulevat. PCO on Polycystic Ovaries ja PCOS on Polycystic Ovary Syndrome eli jalkimmainen on monimutkaisempi.

Joillakin kun voi olla PCO-tyyppiset munasarjat ilman muita oireita.

Sellaista haluaisin kysya teilta, jotka syotte pelkkia Teroluteja, etta miten te syotte niita? Siis aloitetaanko ne jonain tiettyna kiertopaivana ja milloin ne sitten lopetetaan? Saattaa kuulostaa tyhmalta kysymykselta, mutta kun naita eri tapoja tuntuu olevan.

Se taytyy viela kertoa, etta mulla muuten pelkka Metformin lopetti kaljuuntumisen, jota rupes tulemaan pillerien lopettamisen jalkeen. Vaikka mulla ei sokerit ole ollenkaan koholla enka tieda olenko siis ihan oikeasti insuliiniresistentti. Aknea ei kylla sitten olekaan hillinnyt valitettavasti viela mikaan pilleri.

Voi kun paasis pian hoitoihin, nyt on jotenkin mennyt toivo naista annoksista.

Mulle määrättiin puoleksi vuodeksi teroluteja mut söin niitä vain 3kk kun halusin nähdä, alkaako kroppa jo itse pitään oikeaa kiertoa. Pitää tän vuodon jälkeen alkaa taas käyttään pillereitä koska kp:t venyy ja venyy. Mä aloitan 10 päivän kuurin 15.kiertopäivänä ja vuoto pitäisi tulla 25-30 päivän aikana. Gyne ei kyl puhunut mitään ovuloimisesta, pitäisi varmaaan siitäkin soitella... Eihän siinä vaikka kierto on normaali mutta jos se tärkein vaihe jää tulematta :/

Juu mulla on siis pcos sillä perusteella että testosteroni on koholla, insuliinivaste ei normaali,ylipainoa, hormoniaknea,ja tietty ne munasarjat. Myöskään LH ja FSH eivät erity normaalisti johtuen siitä että hormonit toimivat palautejärjestelmän avulla. PCO tarkoittaa vain niitä munasarjoja ja pcos on laajempi oireyhtymä joka yleensä tähän liittyy vrt. keskivartalolihavuus ja metabolinen oireyhtymä. Kun puhutaan PCOS:ta kyseessä ei siis ole sairaus vaan oireyhtymä ja hoitokin on oireenmukaista.

Hei :wave: Tässä kans yks samojen ongelmien kans painiva.
Mulla BMI tällä hetkellä normaalin rajoissa ja aika jännä huomata, että meitä on täällä näinkin paljon. Yritän kovasti edelleen tiputtaa muutamaa kiloa ja mietinkin, että onko muilla ollut sitä ongelmaa, ettei paino vain yksinkertaisesti tipu? Tuntuu, että on ihan sama mitä tekee tai syö, paino saattaa tippua sen pari kiloa ja tulla taas parissa päivässä takaisin. No, tietysti se on pieni ongelma, kun ei sitä ylipainoa sillä tavalla ole. Ehkä suurin ongelmani on ollut tuo teidänkin mainitsema hiustenlähtö ja uupumus.
Itseasiassa mä olen aikoinani hypännyt lääkärissä noiden takia ja otettu useat kilpirauhaskokeet, kun oireet niin ovat samankaltaisia kuin vajaatoiminnassa. Vasta lapsettomuushoitojen yhteydessä erikoistuneet lääkärit huomasivat mistä kyse.... harmittaa, että kamppailin oireiden kans vuosia, ennen kuin ongelma löytyi.
Mulle ei aikoinaan kauhean hyvin hormonaalinenehkäisy sopinut, enkä muutenkaan sitä halua, mutta nyt on alkanut mieli muuttumaan. Jos tässä oikeasti joku päivä lapsen saisi syliin, voisi kokeilla vaikka minipillereitä ja toivoa, että ne veisi ikävät oireet pois. Karvankasvu mulla on nopeaa, mut se on onneks pääasiassa paikoissa, joissa sen kuuluukin kasvaa..... samoin hiukset kasvaa nopeaa, mutta huonokuntoisena. Olenkin miettinyt, että samahan se varmaan on munasarjoissa... eli folleja kyllä kasvaa runsaasti, mutta laatu lienee surkea. Saa nähdä, onko yksikään meidän pakkasessa olevista soluista elinkelpoinen. Kierrot on vain silloin tällöin pitkiä, mutta selkeästi ongelmia on ovulaation kans... mun kroppa usein tuntuu huijaavan, että ovis olis tapahtunut, kun ultra sanoo sitten toista. Tämä "huijaus" tuntuu kuitenkin toimivan, koska silloin vuotokin yleensä tulee ajoissa.
Yks lohtu lienee sekin, että näiden oireiden pitäis helpottaa kun ikää tulee... mulla sitä jo on ihan kiitettävästi, mutta ei ainakaan vielä helpotusta näy. Ehkä sitten näin lasta toivoessa otan mieluummin nämä, kuin vaihdevuosioireet :stick:
Ajattelin, että ehkä niiltä mummoilta ja äideiltä on tietyllä tapaa turhakin kysellä tästä (ainakin meidän vanhempien), koska tää on tunnettu Suomessa niin vähän aikaa ja edellenki yleislääkäreiden tietämys asiasta on vähäistä. Olen kyllä minäkin kysellyt omalta äidiltäni, jolla aikoinaan oli ongelmia raskautumisen takia, mutta ei hänkään tiedä asiasta mitään. Jos pco ei ole nähtävissä munasarjoissa enää yli nelikymppisenä, niin äidin ollessa tarpeeksi nuori, tuskin on ollut tarpeeksi tietoa koko asiasta, joten se jää ikuiseksi arvoitukseksi, onko hänellä se ollut vai ei. Mummoltani on aikoinaan leikattu munasarjat kuopuksen syntymän jälkeen, koska siellä on ollu joku syövän esiaste(?), mutta se on arvoitus myös, onko aiheuttaja ollu pco... hänellä oli myös ongelmia insuliinin imeytymisen kans vielä vanhanakin, mutta ei diabeteslääkitystä.
Tää muuten nostaa myös kolesteroliarvoja, onko teillä ne millasia? Mulla ne on ollut koholla viimeiset kymmenen vuotta, eivät pahasti, mutta yli viitearvojen. Entäs maksa-arvot? Nekin kuulemma saattaa kohota, mutta itsellä ollut normaalit toistaiseksi.

Mulla ei hirveästi clomeilla ollut vaikutusta mihinkään, mutta metuista on ollut apua kynsien liuskoittumiseen ja jonkinverran myös hiustenlähtöön. Mulla on myös ongelmana loppukierron näläntunne, joka ei katoa, vaikka söisin parasta aikaa... siihenkin ehkä metut auttaneet jonkin verran. Iho on nykyään ok satunnaisia hormonipaiseita lukuunottamatta, mutta olen kyllä aikoinaan syönyt muutaman kuukauden roacuttan(?)kuurin. Nyt käydään siis läpi eka ivf-hoitoa ja kovasti toivotaan parasta. Toki on pelottavaa, kun on alkanut miettiin, että jos sen plussan saa testiin lopulta, niin kuinka käy pcos:n aiheuttaman kasvaneen keskenmenoriskin kans :ashamed: Mutta se ei pelaa joka pelkää! Toivottu lopputulos on tärkein ja sitä kohti määrätietoisesti mennään esteistä huolimatta!

Muoks. Tuohon Waninkan postaukseen liittyen, niin mulla myös testosteroni koholla ja sehän just näkyy huonona ihona ja kohonneena "seksuaaliviettinä" ;) Samoin lh on aina melkein koholla (paitsi ivf-kierrossa) ja lisäks mulla on maitorauhasen liikakasvua ollut (leikattu, koska voi muuttua pahalaatuiseksi), joka sekin on samoista hormoneista johtuvaa kuin pco. (keskivartalolihavuutta ei ole).

Tästä tulikin oikea romaani :D joten lopetan nyt vuodatukseni. Hirrrmusti tsemppiä teille, jotka asian kanssa joudutte tuskailemaan :hug:

Viimeksi muokattu:
joo hiustenlähtö on tullut kyllä itselle yllätyksenä vasta tässä viimeisien 3 kk aikana, siis aivan hurjaa! nyt kun nyppy mainitsit noista kynsien liuskottumisesta, niin voisin sanoa että niin on miullakin ollut aina huonot kynnet! siis semmoiset liuskottuvat ja heikot, näissäkin miusta muutos on ollut huonompaan viimeisten 3 kk aikana. miulla siis oli 3 kk terolut-kuuri tuossa marras-joulu-tammikuussa, niin jotenkin tuntuu että osa näistä oireista on vain pahentuneet tässä viimeisten kuukausien aikana. hmm, kylläpäs tässä aina huomaakin yht äkkiä kaikkia piirteitä jotka oireyhtymän laajasta oirekirjosta omalle kohdalle tuntuu osuvan! voi voi :/

nyppy
onnea matkaan ekaan ivf:iin! :heart:

nuksutin otettiinko siulta verikokeita viime gynekäynnillä? kun ajattelin että jos ne otti niin voisivat varmaan nähdä siis tapahtuuko ovista ollenkaan siinä kierrossa! kaikkea ne verikokeistan näkeekin :)

another just sellaset kynnet mullakin yleensä, metut niitä vähän on vahvistanut ja silloin, kun hetken saanu raskaana olla, olivat tosi vahvat. Samaten noi hiukset harmittaa, kun ennen olivat pitkät ja paksut :ashamed: Mullakin nää oireet pahentuneet huomattavasti viimeisen 1,5v aikana, enkä yhtää tiedä mistä johtuu... liekkö sitten että silloin ennen BMI oli jotai 22 ja nyt 24-25, ehkä sillä on sitten niin iso vaikutus.
Kiitos tsempistä, samaa toivon teille teidän matkalle :hug: En tiedä oletteko hoidoissa... jos ette, niin ei toivottavasti tarvi aloittakkaan! Mullahan oli eka ivf marraskuulla, mutta eiköhän tuo pco-pahalainen silloinki kummitellu ja hyperin takia ei tuoresiirtoon päästy ollenkaa... nyt toista PASsia odotellaan :)

Sellasta olen joskus pienessä päässäni pyöritellyt, että noinkohan luomumonikkoraskaudet olisi pcon tekosia, onko kukaa ajatellu samaa tai kuullu asiasta? Nimittäin mulla on kaks tuttavaa joilla kaksoset (ei identtisiä, ei hoitoja) ja molemmilla on selkeästi pcos:aan viittaavia oireita (hiukset, iho jne), mutta en ole kehdannut asiasta kysellä tarkemmin. Sitten jos siihen yhdistetään perinnöllisyys; kaksoset periytyy äidin puolelta, niin hemskutti... sittenhän pco olis perinnöllinen myös äidin puolelta :whistle: Tällä ei siis mitää tieteellistä pohjaa, kun itse olen vaan miettinyt :p Tosin jos mää maallikkona mietin tällasia, ihan varmasti joku lääkärikin on hokannut tutkia asiaa :D Toi mun teoria tietysti tarkoittais tapauksia, joissa on pco, mutta kypsyvät ja irtoavat munasolut... meitä kun on niin moneksi.

Aurinkoista sunnuntaita :wave:

Nuksutin87 toivottavasti sun kierrot tasaantuis, jos ei sitten muuten niin pienesti avustettuna. Ei ole helppoa elämä tän kans, mutta onneksi ajan kanssa se on helpompi hyväksyä. Lämmin:hug: ja valtavat peukutukset plussan puolesta! :)

Plussatuulia kaikille muillekkin ++++++:whistle:

Todella kiva lukea teidän viestejä. Vaikkakaan ei tietenkään ole kiva, että niin moni näistä kärsii, mutta ymmärrätte varmaan, että viittaan vain siihen, että on kiva kun on vertaistukea.

Niin kuin joku jo kommentoikin, niin yllättävän moni on normaalipainoinen. Kaikissa PCOS-kirjoituksissa kun yleensä sanotaan, että normaalipainoisuus on harvinaista. Ja kun olen lukenut ulkomaista foorumia, niin siellä mun mielestä (mutu-tuntuma) on enemmän ylipainon kanssa kamppailevia.

Mä oon keskustellut äitin kanssa paljonkin tästä PCOS:stä ja soitinkin äitille heti samana päivänä, kun sain diagnoosin. Äitillä ei PCOS:ää ole, muttakin prolaktoniinin erityshäiriö (samantyyppinen). Ja tajuttiin vasta jonkin aikaa sitten, että sillä äitin kuolleella siskolla oli todennäköisesti pcos. Muilla siskoilla ei varmaankaan. PCOS:hän ei välttämättä periydy. En ole vielä muita sukulaisia lähtenyt tenttaamaan enkä ehkä aiokaan.

Aluksi häpesin tätä oireyhtymää todella paljon. Kerroin kyllä heti lähimmille kavereilleni, mutta muuten halusin vaieta. Nyt mulle on tullut vähän sellainen fiilis, että ihan sama. Sama kun tuntuu, etten jaksa vaieta tosta lapsettomuudestakaan. En nyt sitä ole lähtenyt missään kuuluttamaankaan, mutta jos aihe tulee puheeksi, niin tuskin vaikenen.

Onhan tässä nuo oireet niin hirveät, ettei niitä mielellään myöntäisi. Ehkä tota (tulevaa) avoimuutta helpottaa myös se, että mä en aknesta, liikakarvaisuudesta, hiusongelmista ja pömpöttävästä mahasta huolimatta näytä mitenkään hirveältä (pinnallista, myönnän), vaan päinvastoin mun kauneutta kadehditaan. Itseasiassa se tuntuu vähän pahalta, että musta tuntuu, että mä saan tuon hyvän ulkonäköni takia todella paljon arvostelua osakseni ja sitten tosiasiassa taistelen näitä hirvitysoireita vastaan. Tietty asia muuttuis varmaan radikaalisti, jos lopettaisin meikkaamasta ja antaisin aknen kukkia näkyvästi. Mutta kukapa sellaista haluaisi... Tuntuu vaan väärältä, että joutuu kärsimään sekä näistä ulkonäköongelmista että hyvän ulkonäön aiheuttamista negatiivisista seurauksista. Niin no, toki siinä, että ihmiset pitää sua hyvännäköisenä, on kivatkin puolensa, en mä sitä kiellä.

No, menipäs nyt ulkonäkökeskeiseksi. Tässä oireyhtymässä on vaan niin monta näkökulmaa ja oiretta.

Joku mainitsi sen uupumuksen. Mä oon huomannut, että samaan aikaan kun muutkin oireet on pahentuneet, niin oon myös koko ajan väsynyt. En tiedä johtuuko PCOS:stä vai muista sairauksista, mutta olis kiva olla vähän pirteämpi.

Ootteko muuten löytäneet jotain hyviä blogeja, jotka käsittelis PCOS:ää? Seuraan yhtä, mutta lukisin mielelläni niitä enemmänkin.

Yhteistyössä