Hei :wave: Tässä kans yks samojen ongelmien kans painiva.
Mulla BMI tällä hetkellä normaalin rajoissa ja aika jännä huomata, että meitä on täällä näinkin paljon. Yritän kovasti edelleen tiputtaa muutamaa kiloa ja mietinkin, että onko muilla ollut sitä ongelmaa, ettei paino vain yksinkertaisesti tipu? Tuntuu, että on ihan sama mitä tekee tai syö, paino saattaa tippua sen pari kiloa ja tulla taas parissa päivässä takaisin. No, tietysti se on pieni ongelma, kun ei sitä ylipainoa sillä tavalla ole. Ehkä suurin ongelmani on ollut tuo teidänkin mainitsema hiustenlähtö ja uupumus.
Itseasiassa mä olen aikoinani hypännyt lääkärissä noiden takia ja otettu useat kilpirauhaskokeet, kun oireet niin ovat samankaltaisia kuin vajaatoiminnassa. Vasta lapsettomuushoitojen yhteydessä erikoistuneet lääkärit huomasivat mistä kyse.... harmittaa, että kamppailin oireiden kans vuosia, ennen kuin ongelma löytyi.
Mulle ei aikoinaan kauhean hyvin hormonaalinenehkäisy sopinut, enkä muutenkaan sitä halua, mutta nyt on alkanut mieli muuttumaan. Jos tässä oikeasti joku päivä lapsen saisi syliin, voisi kokeilla vaikka minipillereitä ja toivoa, että ne veisi ikävät oireet pois. Karvankasvu mulla on nopeaa, mut se on onneks pääasiassa paikoissa, joissa sen kuuluukin kasvaa..... samoin hiukset kasvaa nopeaa, mutta huonokuntoisena. Olenkin miettinyt, että samahan se varmaan on munasarjoissa... eli folleja kyllä kasvaa runsaasti, mutta laatu lienee surkea. Saa nähdä, onko yksikään meidän pakkasessa olevista soluista elinkelpoinen. Kierrot on vain silloin tällöin pitkiä, mutta selkeästi ongelmia on ovulaation kans... mun kroppa usein tuntuu huijaavan, että ovis olis tapahtunut, kun ultra sanoo sitten toista. Tämä "huijaus" tuntuu kuitenkin toimivan, koska silloin vuotokin yleensä tulee ajoissa.
Yks lohtu lienee sekin, että näiden oireiden pitäis helpottaa kun ikää tulee... mulla sitä jo on ihan kiitettävästi, mutta ei ainakaan vielä helpotusta näy. Ehkä sitten näin lasta toivoessa otan mieluummin nämä, kuin vaihdevuosioireet :stick:
Ajattelin, että ehkä niiltä mummoilta ja äideiltä on tietyllä tapaa turhakin kysellä tästä (ainakin meidän vanhempien), koska tää on tunnettu Suomessa niin vähän aikaa ja edellenki yleislääkäreiden tietämys asiasta on vähäistä. Olen kyllä minäkin kysellyt omalta äidiltäni, jolla aikoinaan oli ongelmia raskautumisen takia, mutta ei hänkään tiedä asiasta mitään. Jos pco ei ole nähtävissä munasarjoissa enää yli nelikymppisenä, niin äidin ollessa tarpeeksi nuori, tuskin on ollut tarpeeksi tietoa koko asiasta, joten se jää ikuiseksi arvoitukseksi, onko hänellä se ollut vai ei. Mummoltani on aikoinaan leikattu munasarjat kuopuksen syntymän jälkeen, koska siellä on ollu joku syövän esiaste(?), mutta se on arvoitus myös, onko aiheuttaja ollu pco... hänellä oli myös ongelmia insuliinin imeytymisen kans vielä vanhanakin, mutta ei diabeteslääkitystä.
Tää muuten nostaa myös kolesteroliarvoja, onko teillä ne millasia? Mulla ne on ollut koholla viimeiset kymmenen vuotta, eivät pahasti, mutta yli viitearvojen. Entäs maksa-arvot? Nekin kuulemma saattaa kohota, mutta itsellä ollut normaalit toistaiseksi.
Mulla ei hirveästi clomeilla ollut vaikutusta mihinkään, mutta metuista on ollut apua kynsien liuskoittumiseen ja jonkinverran myös hiustenlähtöön. Mulla on myös ongelmana loppukierron näläntunne, joka ei katoa, vaikka söisin parasta aikaa... siihenkin ehkä metut auttaneet jonkin verran. Iho on nykyään ok satunnaisia hormonipaiseita lukuunottamatta, mutta olen kyllä aikoinaan syönyt muutaman kuukauden roacuttan(?)kuurin. Nyt käydään siis läpi eka ivf-hoitoa ja kovasti toivotaan parasta. Toki on pelottavaa, kun on alkanut miettiin, että jos sen plussan saa testiin lopulta, niin kuinka käy pcos:n aiheuttaman kasvaneen keskenmenoriskin kans :ashamed: Mutta se ei pelaa joka pelkää! Toivottu lopputulos on tärkein ja sitä kohti määrätietoisesti mennään esteistä huolimatta!
Muoks. Tuohon Waninkan postaukseen liittyen, niin mulla myös testosteroni koholla ja sehän just näkyy huonona ihona ja kohonneena "seksuaaliviettinä"
Samoin lh on aina melkein koholla (paitsi ivf-kierrossa) ja lisäks mulla on maitorauhasen liikakasvua ollut (leikattu, koska voi muuttua pahalaatuiseksi), joka sekin on samoista hormoneista johtuvaa kuin pco. (keskivartalolihavuutta ei ole).
Tästä tulikin oikea romaani
joten lopetan nyt vuodatukseni. Hirrrmusti tsemppiä teille, jotka asian kanssa joudutte tuskailemaan :hug: