pcos ja raskaushaaveet

• Viestiketjun aloittaja "lapseton"
  • Ensimmäinen viesti
"lapseton"
Masentavaa, mulla todettinn elokuun lopulla pcos. Hormoonitestien tuloksia odottellaan vielä viikon verran.
Olisi kiva tietää että kuinka moni on raskautunut vaikka sairastaa kyseistä oireyhtymää?
Tällä hetkellä syön terolutteja säännöllisesti ja painoa pitäisi pudottaa reilut 40kg.
En vaan jaksa uskoa että koskaan voisin tulla raskaaksi.
Mieheni ei jotenkin ymmärrä tätä tilanetta ja sitä että koen tämän todella raskaaksi,
mielentilat heittelee puolelta toiselle. Jotenkin vaan en haluaisi uskoa tätä todeksi.

Hei, pcos ei ole mikään lapsettomuustuomio. Mulle yksi erikoislääkäri polilla totesikin, että jos hänen pitäisi valita joku lapsettomuutta aiheuttava tekijä, se olisi kyseinen oireyhtymä. Riesaa on mahdollista hoitaa, mutta kuten itsekin olet varmasti jo ymmärtänyt, pitää sen eteen tehdä töitä. Raskautuminen saa harvemmin alkunsa spontaanisti.

Itse otin diagnoosin vastaan haasteena. Kohdallasi painonpudotus lienee avaintekijä. JA ajattele asiaa näinkin: jos otat itseäsi niskasta kiinni painon kanssa, keho korjaa itse itseään ja sen helpommalla selviät lääkkeiden kanssa. Niitä ei nimittäin ole herkku nauttia. Kannattaisi kysyä myös Metformen- lääkitystä painonpudotuksen avuksi. Monilla pcos:ää potevilla se on osoittautunut oivaksi tukilääkkeeksi.

Parasta mitä voit siis tehdä on hyväksyä tilanne, muttei jäädä rypemään siihen. Tässä vaivassa oma asenne ratkaisee. Tahto vaikuttaa niihin tekijöihin joihin voi (mm.paino). Käsittääkseni useimmat pcos:ää potevat raskautuvat ennemmin tai myöhemmin.

Itse olen raskauden viimeisellä kolmanneksella ja kaikki on mennyt hyvin alun vaikeuksien jälkeen. Olen siis yksi onnellinen esimerkki ja kun googlailet, huomaat, että on liuta muitakin.

Tsemppiä!

"lapseton"
Kiitos kannustavasti vastuksista :)
Perjantaina sain testien tulokset ja nyt ei auta kun laihdutus.
Eli nyt alkaa pysyvä elämäntapa muutos ja toivotaan että jossain vaiheessa raskautuisin.

Heippa!

Pakko uutena tänne lisätä oma tarinani..
Miehen kanssa yritetty n.11kk lasta, vauvakuume on kova..
Kaksi kiertoa syöty clomifenejä, seurantaultrassa todettu toimivaksi.
Eka kierto meni hyvin, yks foliikkeli kehittyi, muttei raskautta, toisessa kierrossa kävi niin, että ovulaation aikaan oltiin n.600km päässä toisistamme, niin tietty ne kuukautiset tänä aamuna alkoi :(
Tänään lääkärillä tutkittiin taas, otettii kokeita yms, ja lääkäri totesi, että minulla on PCO, määräsi siis nyt syöntiin clomit 2tabl. 3-7pv, lugesteroonin, ja diformin..Josko nyt :D
Kertokee hyvät immeiset omia kokemuksia vastaavanlaisesta tilaanteesta, jos muillakin siis on :)

hanipöö86, kannattaa mennä tuonne "Lapsettomuus"-kohdan "Clomittaret2012"-ketjua vilkuilemaan jos kaipaat vertaistukea. Itse kirjoittelin siellä aikanaan ja oli kyllä mukava paikka. Siellä monia, joilla kans PCO vaivana. Ja tutuilta lääkkeiltä kuulostaa nuo mitä syöt. ;) Tsemppiä!

miss_piggy
Mulla pco havaittu heinäkuussa, hoidoksi terolutit 6kk kuurina. Tällä viikolla aloitan kuurin nro 4.
Ylipainoa ei ole kuin pari kiloa, silti en ole onnistunut raskaaksi tulemaan. Ehkäisypillerit jätetty pois 02/12.

Serkku taas raskautui jo ekan terokuurin jälkeen vaikka kärsi myös pco:sta, tai tiedä mitä oli mutta lääkäri oli sanonut, että voi ottaa 5 vuottakin ennen kuin raskautuu.

jepulista
mulla kans kaks vuotta sitte todettu pco ja menkattomuutta sitä ennen monta vuotta. Menkat saatiin tulemaan glucophage lääkkeellä joka sisälsi tuota metformiinia, ja ostin ensimmäiset terolutit aivan turhaan :) vajaa pari vuotta meni tutkimuksissa ja hoidoissa ja söin sen puoli vuotta clomeja. Alkuun pienellä annostuksella ja sitten suuremmalla. Nyt syksyllä oli aikomus aloittaa sitten pistoshoidot mut ylläripylläri menkat oli kuukauden myöhässä ja plussasin nyt odotellaan kauhunsekaisina ekaa ultraa joka on vast lokakuussa. Pco:ssa inhottavinta on tää parrankasvu itselläni, olen käynyt vain ja ainoastaan kunnallisella lapsettomuushoidoissa.

Laihduttaminen helpottaa raskautumista, jo 5kg painonpudotus auttaa ja siitähän saa kipinän laihduttaa pikkuisen enemmän. :) Tsemppiä, äläkä tressaa asiaa. Tressi pahentaa....hyvä mun on sanoa joka tressaa kaikesta enkä saa painoa millään pudotettua...mutta yritys hyvä 10

Juu nyt sitten alkoikin se kuuluisa laihdutus, oon vaan ollut useinkin sellainen jojo-laihduttaja, mutta jos saisi jonnin verran pois, ei siitä itsellekkään haittaa ole ;)
Tää odottaminen on kyllä niin hanurista kun olla ja voi...Mutta josko nyt tällä kierrolla vaikka jo tärppäis, kun saanut oikeat lääkkeet oikeaan vaivaan :)

miss_piggy
Niin juu ja lisättäkööt vielä, että oon kärsinyt epäsäännöllisistä menkoista ja liiallisesta karvankasvusta jo 14-vuotiaasta saakka, mutta pco diagnosoitiin vasta nyt 31-vuotiaana...

"Riina"
Hei!

Täällä yksi erittäin kannustava omakohtainen kokemus!

Minulla todettiin monirakkulaiset munasarjat toukokuussa 2012. Kuukautisia ei ollut näkynyt yli sataan päivään, joten tehtiin ultraus gynellä. Hän määräsi 3kk Terolut kuurin. Tämän jälkeen jätettiin ehkäisy pois ja kas, olin raskaana heti ensimmäisestä yrityskierrosta :))
Ylipainoa ei ole, eikä muitakaan pco oireita.

"nainen87"
Olen 25 -vuotias. Jätin e-pillerit pois n. 7kk sitten, kuukautisia ei sen jälkeen kuulunut ja menin gynelle, joka huomasi että minulla on pco. Olen 172 pitkä ja painan 73kg. Verikokeita otettu, ne olivat normaalit, eli oisko lievästä pco:sta kyse? Gyne määräsi minulle Terolut -tabletit menkkojen alkamiseksi. Olen syönyt nyt 3 kiertoa niitä, kuukautiset ovat tulleet, mutta ovulaatiota ei ole tapahtunut, olen siis itse mittaillut ovulaatiotesteillä. Olen menossa parin viikon päästä uudelleen lääkäriin siis yksityiselle. Mietin vain että pitäisikö jo nyt vaatia lisää hoitoa esim. ne glomit? vai olisiko mahdollista raskautua ilman lääkitystä? kannattaako niitä vielä ottaa? en oikein vielä tiedä tästä sairaudesta, vaikka paljon olen googlettanut. Masentaa ajatus jos en koskaan saa omaa vauvaa.

"lapseton"
Sain tässä muutama viikko sitten testien tulokset ja nyt reilu viikko sitten uuden epigriisin tai mikä nyt onkaan postissa missä oli hormooni ja sokeri kokeiden tulokset. näissä ei ollut mitään poikkeavaa. jotenkin jäi epäselväksi että kumpi mulla nyt on sitten pco ja pcos.. laihdutuksesta oli vaan puhetta.
Mulle lääkäri ainakin sano että lapsettomuus hoitoja en saa ennen kun yritystä on takana reilu vuosi..
ja täytyy seurata ovulaatioita että ovuloinko vai en. hoitona oli 6kk terolutteja ja sit kokeilla ollla ilman ja tikuttaa ovulaatioita..

Nainen 87 Mulla oli sama tilanne kuin sulla eli normipaino, hormoniarvot samoin kuin sokeriarvot kunnossa. Pcos diagnoosiin riitti puuttuvat menkat ja monirakkulaisiksi todetut munasrjat. Teroilla en raskaaksi onnistunut tulemaan. Puoli vuotta metformiinia auttoi. Monilla gyneillä ei ole tarpeeksi osaamista hoitaa tätä. Yksikin sanoi mulle, ettei noilla sokeriarvoilla anna metformiinia. Onneksi löysin mun gynen, joka tietää paljon pcossista. Metu on halpa lääke ja sitä voi syödä ilman kotrolleja toisin kuin clomit.

Metformiineilla ei sokerit laske liian alas. Mullakin normaalit arvot ollut okereisa. Pcossissa insuliiniresistenssissa häikkää. Auttoi mulla kiertoja pelaamaan joten kuten. Pitkiä oli kierrot silti, mutta raskauduin kierrosta jolloin sain positiivisen ovistuloksen kierron 29. päivä. Lääkäri sanoi, että usein sitä vaan huoma olevansa raskaana ja niin kävi mulle. Söin samalla koko ajan foolihappoa. Sitä kannattaa syödä jo kun raskautta yrittää.
Lääkitys lopetettiin, kun raskaus todettiin.
Pcos vissiin lisää raskausdiabeteksen riskiä, joten voi olla, että joudun ne jossain kohtaa uudelleen aloittamaan.

Viimeksi muokattu:
"nainen87"
Olen kanssa syönyt nyt foolihappoa. Pitäisikö siis ennemmin pyytää gyneltä metformiineja kuin niitä glomeja? luulis että noi metformiinit olis terveellisempiä, ei juurikaan haittaa vaikka söisi?

Toivottavasti gynesi tietää pcossista ja kirjoittaa sulle metut. Clomeja ei saa käsittääkseni putkeen edes syödä kuin korkeintaan 6 kiertoa ja vaatii ultraseurantaa. Metuissa oli aloitellessa vatsa löysällä, mutta loppui pian. Otin ruuan yhteydessä alkuun. Niitä aloitettiin syömään vähitellen lisäten. Tosiaan halpa ja toimiva mulla. En ois uskonut, mutta kyllä näi onnellisesti vaan kävi :) Niin ja ehkäisyttä oltiin kolmisen vuotta ja puolen vuoden metukuuri toi avun.
Jos haluat tietää minua hoitaneen gynen nimen, niin voin sen yksityisviestillä antaa.

Viimeksi muokattu:
Mielelläni haluaisin kuulla, kuka olisi hyvä gyne. :) tuntuu että oma gynekologini ei tunnu tietävän riittävästi, tai sitten ei vain kerro minulle kaikkea.
Niin ja tosi hieno juttu, että teille oli niistä apua! Paljon onnea teille!!:)

Viimeksi muokattu:
itse sain pco dg:n syksyllä 09 gyneltä. Oireet oli tyypilliset ja antoi terot + metformiinin.
Pudotin ~ 10kg painoa ja rakkuloiden määrä (+muut oireet) oli vähentynyt.
(mitat tällöin 172/94)

Terolutit eivät tuoneet raskautta ja vuosi yrityksestä hakeuduttiin hoitoin ja sain clomit. Niillä vaste oli todella hyvä, mutta tuuri ei osunut kohdalle.
Nyt hoitona OI, mutta vielä ei insseihin asti ole syytä mennä. Ollaan siis julkipuolella hoidoissa.
Oon siis 3vuotta syönyt metforminia ja ylivuoden teroja ja puoli vuotta clomeja.
Mikä itelleni oli parhautta, niin clomit toimivat niin hyvin jo pienimmällä annostuksella, etten tarvinnut teroluteja lainkaan.
Oli aivan käsittämättömän ihanaa kun menkat alkoivat, sillä tiesi että ovulaatio on tapahtunut.
Ensimmäistä kertaa myös ikinä sain ovulaatioplussia clomien avulla.
Teroluteilla en koskaan saanut ovulaatiota "kiinni"; epäilenkin että luonnostaan mulla olisi ollut paljon pidempi kierto kuin tuo "normaali" on. Ja olen silloin jyrännyt ovulaation/kiinnittymismahdollisuudet teroja syömällä ja täten "pakottanu" vuodon alkamaan, jolloin kaikki hyvä on viety mahdollisesti mennessään :)

Mulle lääkärit naistenklinikalla ovat sanoneet että jos raskaudun, niin metformiinejä tulee syödä raskauden läpi. Ei ole siis haitallista.

Myös sitä jokainen gyne ja lääkäri on muistanut sanoa että jo pienikin painonpudotus voi tuoda avun.
Ei siis tarkoita sitä että jos painat 130kg niin sun pitää laihduttaa 60kg että voit tulla raskaaksi. Voi riitää se, että saat vaikka 5 kiloa pois :)

Mullekin lääkäri sanoi, että metuja syödään ekat 3 raskauskauukautta. Kun sitten puolen vuoden päästä kerroin raskautuneeni, niin lääkäri kertoi jutelleensa juuri pcos-asiantuntijan kanssa ja nykysuositus, että lopetetaan metut, kun raskaus alkaa.
Ihmeen kirjavaa käytäntöä näissä asioissa.Luulis, että yksi suositus taottisiin joka lääkärille, mutta taitaa olla eri koulukuntia näissä asioissa vai mistä lie johtuu.

samallailla lääkärit tuntuu jakelevan ohjeita metujen kanssa kun kaiken muunkin kanssa =) jotkut vaatii aukiolotutkimukset tehtäviksi ennen clomeja, toiset syötättää sen 6kiertoa ilman aukkaria..

Ja aivan varmasti nämäkin kaikki lääkärit ovat olleet oikeassa sillä jokainen meistä on oma yksilömme :)

Joo varmasti hoito yksilöllistä. Mulla vaan kävi niin, että saman firman kaksi eri gyneä olivat aivan eri linjoilla samoilla tiedoilla. Toinen sanoi, ettet normaalipainolla ja hyvällä paastosokerilla saa metuja. Toinen sanoi, että metut tapauksessani (pcos) hyvinkin kokeilemisen arvoiset.

"Nunnu"
Minulla todettiin yli vuosi sitten rakkulat..Outoa ettei lääkäri kirjottanut sitten mitän reseptejä kun kyseessä kuitenkin oli lapsettomuustutkimukset o_O
No jos loppukuussa saan lääkitykset kohdilleen rakkuloihin ja pregosteritason nostamiseen.

*tähtiäiti
Viiden vuoden yrittämisen jälkeen (clomit, terot ym. kokeiltu moneen kertaan) aloitin metformiinin ja tulin kuukaudessa raskaaksi. Pikkukakkonen lähtikin sitten vahingossa, siinäkin metformiini alla. Mulla sokerit koholla, joten syön jatkossa metformiinia ilman raskaustoiveitakin. Niillä olen saanut säännölliset menkat, joita ei koskaan 20 vuoden aikana ole ollut! =)

Yhteistyössä