PCO

Mitä eroa on PCO:lla ja PCOS:lla. Pitkän odottelun jälkeen kävin yksityisellä, ja g sanoi, että minulla on pco. Lueskeltuani netistä aiheesta enemmän, siellä puhutaan myös pcos.
Takana kohta vuosi yritystä, eikä gynekologilta tultua mieli ole kovin korkealla....jääkö "kakkonen" haaveeksi? :'(
 
Pcos on lyhenne sanoista polykystinenovariosyndrooma. Ihan sama siis kuin pco. Tuota pcos-lyhennettä tunnutaan käytettävän etenkin englannikielisissä teksteissä.

Elä sure, on monia, joilla on tärpännyt pco:sta huolimatta! :heart: Hieman apua saatatte tarvita, ei välttämättä kuitenkaan mitään ihmeellistä. Ovulaatiota voidaan auttaa esim. clomifen-kuurilla. Minullakin todettiin kuukausi sitten lievä pco ja olihan se shokki. Nyt kuitenkin olen positiivisella mielellä aloittelemassa ekaa clomi-kuuria. Kyllä se pikkukakkonen teillekin suodaan, usko pois! =)
 
Juu, kyllä se on aina iso shokki. Meillä yritystä takana nyt puoli vuotta, joten olen siitä onnellisessa asemassa, että ajoissa huomattiin. Mulla oli ennen pillereiden ja ehkäisyrenkaan aloitusta ihan säännölliset kuukautiset, joten vaikka nyt onkin kierrot olleet pitkiä, en osannut ollenkaan epäillä mitään vikaa!

Tämä on siitä kiva paikka, että vertaistukea löytyy! :hug: Iso plussapuhuri sulle tulevaan kiertoon! ++++ :whistle: :heart:
 
Pitkäksi kierroksi kai lasketaan yli 35 kiertopäivää venyvät kierrot... Korjatkaa toki jos olen väärässä! Mulla kierrot olleet 29, 74 ja 42 ja viimeisin kierto siis 33, mutta kuukautiset käynnistettin teroluteilla. Lisäksi en ilmeisesti ole ovuloinut ollenkaan, ainakaan gynen mukaan. Siksi sainkin nuo clomit. Tässä suora lainaus Perhesuunnittelun kotisivuilta:

"PCO:ssa tavallinen oire on vuotohäiriöt. Suurella osalla potilaista on myös hirsutismia. Tutkimuksiin nainen yleensä lähteekin juuri vuotohäiriöiden, hirsutismin tai lapsettomuuden takia. PCO-potilailla on usein liiallista karvankasvua, iho-ongelmia (akne) ja ylipainoisuutta. Lisäksi ylipainoisilla PCO-potilailla on lähes aina myös insuliinin liikaeritystä. Hoidoksi saattaa riittää pelkkä painon pudotus. Laihdutus voi korjata myös kuukautiskierron ja palauttaa hedelmällisyyden."

Mulla on lievää ylipainoa, mutten sitten tiedä johtuuko enemmänkin aiemmista huonoista elintavoista kuin pco:sta. Pitkien kiertojen lisäksi mulla ei ole muita oireita, mutta mulla onkin aika lievä pco. Tämä gyne oli sitä mieltä, että mulla on pco, vaikken olekaan ihan oppikirjaesimerkki (mulla vain 8-9 rakkulaa/munasarja, eivätkä ne ole "helminauhamaisesti" järjestäytyneitä ) .
 
Juu noit joitain oireit lueskelinkin tuolt pesun sivulta.. Ehk mul sit ei ole pco:ta.. pillereide jälkee kierrot ollu siis 36 ja 31 ja ny ehk tulee sit 34. Joskus vaa tuntuu et ois kiva jo tietää ny kaikist mahollisist vaikeuksist mitä täs lasta yritellessä mahollisesti ilmaantuu et just onko jotai pco:ta tai endoa tms..
 
Vielä sen verran, että PCO:n määritteleminen ei ole helppoa, koska monella PCO:sta kärsivällä ei ole lainkaan noita ulkoisia oireita (hirsutismia, aknea, tai ylipainoa), ja joillakin kiertokin voi olla säännöllinen, tosin yleensä pitkä.

Itselläni vuosia sitten tehdyn ultran perusteella mulle sanottiin, että kärsisin PCO:sta, mutta kun viimeksi kävin syksyllä kuukausi pillereiden lopettamisen jälkeen, väitti uusi gyne, ettei mulla mitää PCO:ta olekaan :eek:

PCO-diagnoosia ei kuulemma pitäisikään antaa pelkän ultran perusteella, vaan pitäisi ottaa myös verikokeita, joissa määritellään esim. testosteroniarvot, koska pco-diagnoosiin ei "riitä" pelkästään noi munarakkulat, vaan siinä pitäisi olla myös liikaa noita mieshormoneja, jotka by the way aiheuttaa just tuota hirsutismia, aknea ja kilojen kertymistä vyötärölle (ikään kuin miehille kuuluvia ominaisuuksia).

Itselläni on (mielestäni ja myös italialaisten gynegologien mielestä) hirsutismia ja aknea, joka tosin pysyy aika hyvin kurissa voiteilla. Suomalainen gyne taas väitti, että karvaisuuteni on ihan normaalia (ollaanko me suomalaiset naiset sitten vain niin karvaisia? Kyllä mä italialaisittain siis olen karvainen :LOL: ), eikä sen mielestä ihossa ollut mitään vikaa. No ei kai, kun laitan litroittain dermatologin määräämää voidetta :kieh: .

No, PCO-diagnooseja on kuulemma annettu joskus vasta 8 (!) ultran jälkeen, niin että aion itse käydä (jälleen) uudella gynellä, joka saa luvan ottaa selvää, että tarvitsenko lääkitystä oviksen aikaan saamiseksi vai en.

Ja tosiaan hyviä uutisiakin on, koska tunnen henk. koht. useita PCO:sta kärsiviä naisia, joilla on lapsia!

+++++++ :whistle:
 
miracle: Kyllä noi sun kierrot tuntuu ihan normaaleilta. Tiedän kyllä tunteen, että haluaisi tietää ajoissa, jos jotain vikaa on. :ashamed: Valitettavasti ei vaan kaikkea voi etukäteen tietää tai suunnitella, ei vaikka kävisi joka kuukausi gynellä. :D

Mä vielä roikun täällä palstoilla, kun miehellä on joku raportti, joka pitää ehdottomasti tehdä valmiiksi ennen kuin lähdetään leffaan. :headwall: Olen nyt kaksi tuntia ollut valmiina ja vaan odottanut, että koska herra suivaitsee olla valmis... :kieh:
 
Niin ja itse olen melkein aina ollut alipainon rajoilla, eli jos mulla se PCO on, niin ei tosiaan oikein voi laihduttamalla hoitaa :( . Gynet on kyllä sanoneet, että mun pitää paino pitääkin alhaalla, koska jos se nousee, niin PCO sitten pahenee :p
 
Heh, täällähän riittää tuttuja. :D

Tosiaan, mullakin saattaisi auttaa laihduttaminen, mutta ei sekään mikään takuuvarma keino ole. Yhdeksän kiloa olen saanut laihdutettua viime keväästä, joten siinä suhteessa on tullut parannusta. Vielä pitäisi saada ainakin viisi-seitsemän kiloa pois, niin olisin normaalipainossa.

Äh, voi vitja. Mikä sillä miehellä nyt kestää... :headwall: Aina kun kuulen jonkun miehen valittavan, että naisia saa odottaa, niin meinaa kiehua yli. Meillä saa aina tuota herra odottaa, oli kyse sitten ulkomaanmatkalle tai kauppareissulle lähdöstä. :kieh:
 
ruiskukka: täällä yksi joka pco:sta huolimatta tärppäsi eli älä menetä toivoasi. Kävin entisen miehen kanssa lapsettomuustutkimuksissa julkisella puolella ja silloin ainoa syy mitä annettiin oli minun liian alhainen paino ja että ehkä emme vaan sovi toisillemme. Yritimme 2,5 vuotta kunnes tilanne kävi niin rankaksi, että luovutimme myös parisuhteessa. Uuden miehen kanssa tärppi kävi 3:sta kierrosta, mutta raskaus meni kesken rv 9. Vuosi meni ilman onnistumista ja menimme yksityiselle tutkimuksiin. Minulla todettiin pco ja hoidoksi otettiin clomit+pregnyl+lugestronit. Lisäksi söin Metformia pco:n. Toisesta kierrosta tärppäsi ja nyt täällä masussa siis asustelee pieni, vilkas asukki. Eli ei kannata menettää toivoa pcon takia! Tsemppiä yritykseen, tiedän kokemuksesta, että voi olla aika rankkaa :hug:

malttamaton&prinsessa rv 33
 
Mulla on ilmeisesti lievä PCO (ei mitään ulkoisia oireita, mutta epäsäännöllinen kierto ja "rakkulaisuutta munasarjoissa" - ainoa diagnoosi, jonka olen saanut). Syön clomeja kierron 3.-7. päivä.

Haluaisin lohduttaa niitä, jotka ovat järkyttyneet diagnoosista: Jostain joku oli lukenut, että lähes kaikilla naisilla on elämänsä jossain vaiheessa PCO. Se voi hyvin olla ohimenevä tila! Joku oli saanut vaikean PCO:n kuriin hiilihydraatteja vähentämällä, ja yleensähän pelkkä painon pudotus auttaa, jos on ylipainoa.

Minulle tuo laiha ja vähän empien lausuttu diagnoosi oli enemmän helpotus kuin shokki: Vihdoinkin löytyi jokin syy vaikeuksiin, ja vielä sellainen, joka on yleinen ja helposti hoidettavaissa! Olen nyt pistänyt toivoni siihen, että 1,5-vuotias vauvaprojektimme on ollut näin pitkä vain tuosta syystä, ja vielä voisi meitäkin onnistaa.
 
Kiva huomata, että kohtalotovereita löytyy. G määräsi minulle myös glomit..aluksi 1 tabletti 4-8 päivinä..ja annostusta lisätään tarpeen mukaan. On mukava saada vähän myötätuntoa tätä kautta, kun en ole asioistani kavereille puhunut.
 

Yhteistyössä