Vielä sen verran, että PCO:n määritteleminen ei ole helppoa, koska monella PCO:sta kärsivällä ei ole lainkaan noita ulkoisia oireita (hirsutismia, aknea, tai ylipainoa), ja joillakin kiertokin voi olla säännöllinen, tosin yleensä pitkä.
Itselläni vuosia sitten tehdyn ultran perusteella mulle sanottiin, että kärsisin PCO:sta, mutta kun viimeksi kävin syksyllä kuukausi pillereiden lopettamisen jälkeen, väitti uusi gyne, ettei mulla mitää PCO:ta olekaan
PCO-diagnoosia ei kuulemma pitäisikään antaa pelkän ultran perusteella, vaan pitäisi ottaa myös verikokeita, joissa määritellään esim. testosteroniarvot, koska pco-diagnoosiin ei "riitä" pelkästään noi munarakkulat, vaan siinä pitäisi olla myös liikaa noita mieshormoneja, jotka by the way aiheuttaa just tuota hirsutismia, aknea ja kilojen kertymistä vyötärölle (ikään kuin miehille kuuluvia ominaisuuksia).
Itselläni on (mielestäni ja myös italialaisten gynegologien mielestä) hirsutismia ja aknea, joka tosin pysyy aika hyvin kurissa voiteilla. Suomalainen gyne taas väitti, että karvaisuuteni on ihan normaalia (ollaanko me suomalaiset naiset sitten vain niin karvaisia? Kyllä mä italialaisittain siis olen karvainen
), eikä sen mielestä ihossa ollut mitään vikaa. No ei kai, kun laitan litroittain dermatologin määräämää voidetta :kieh: .
No, PCO-diagnooseja on kuulemma annettu joskus vasta 8 (!) ultran jälkeen, niin että aion itse käydä (jälleen) uudella gynellä, joka saa luvan ottaa selvää, että tarvitsenko lääkitystä oviksen aikaan saamiseksi vai en.
Ja tosiaan hyviä uutisiakin on, koska tunnen henk. koht. useita PCO:sta kärsiviä naisia, joilla on lapsia!
+++++++