PCO

• Viestiketjun aloittaja Mä vaan
  • Ensimmäinen viesti
Mä vaan
Itellä on toi kiva kumppani...Haluisin kysyy muilta et mitä oireita teillä on?Itellä on ne kaikki:menkkakierto sekasin,aknetyyppinen iho,paino ennemmin nousee kuin laskee ja sit tää hirvee(ja nolo) karvaongelma. Clomifenillä poika syntyny joulukuussa 04...Kaipaan vertaistukea...

Moi Mä vaan!

Tässä sulle kohtalotoveri: oireina lähinnä se karvoitus ja :eek: ja toistaiseksi tarve IVF-hoitoihin.

Nyt, kun ikää on jo 38, alkaa leuka rehevöityä kiihtyvään tahtiin. Eli vihjaisin jo kumppanilleni, josko saisin partakoneen joululahjaksi, mutta hän suositteli vielä jatkamaan nyppimistä =) , kun ajallessa karvat alkaa vain paksuuntua ja tummua (entisestään)!

Itse olen pyrkinyt suhtautumaan ongelmaan huumorilla, ja tietysti auttaa, kun on ymmärtäväinen kumppani. Mitäs noista karvoista, on sitä ihmisellä vakavampaakin huolehdittavaa. Tosin uimahalliin ja -rannalle meno ei suju suit sait tuosta vaan ilman tehokasta karvanpoistaoa sääristä, alavatsasta sekä nivusista puoleen reiteen. Tosin kyllä niihinkin iän myötä tottuu, ja ehkä en kohta jaksa enää nähdä vaivaa, koska muitten takiahan sitä tekee, ei itsensä...

Jaksamista, ja ihania hetkiä lapsesi kanssa. :flower: Me vielä odottelemme sitä ihmettä saapuvaksi... =)

Mä vaan
Kiva kuulla et on kohtalotovereita...ite oon 22 v ja mulla on tosi ymmärtäväinen kumppani tai siis ei se niistä karvoista välitä!Kyl välil rupee huvittaa tää karvatouhu,mut silti välillä tuskailen!Onnee yritykselle :hug:

Täällä kanssa PCO löytyy. Mulla oireina kaikki muu paitsi tuo karvan kasvu. Poika saatiin aikaseksi 5 kk clomifen-kuurilla (2tbl/pv) ja hän syntyi 7/04. Nyt toista toivotaan ja taas on clomikuuri päällä... painoa on tullut imetyksen lopettamisesta roimasti, eikä meinaa millään laskea. Yritän kyllä nyt laihduttaa, jos sekin vaikka auttaisi...Tärppiä odotellessa... :whistle:

Minulla oli aiemmin pitkiäkin aikoja kuukautiset poissa. Kuukautisten poissa olon aikana huomasin myös karvan kasvun, joka nyt ei onneksi kuitenkaan mitenkään hirveätä ole. Hieman tuuheampaa karvaa ylähuulella, kasvojen sivuilla muutenkin hieman untuvaista karvaa ollut aina. Kaikista ikävin on kun, nännien ympärille kasvaa tummia haituvia, jotka sitkeästi nypin pois. Blääh...
Viimeksi söin (en nyt muista nimeä tarkkaan) cyrpetyl nimisiä e-pillereitä n. 6kk. Sitte alettiinkin vauva puuhiin. Oletin ettei kuukautisia varmaankaan kuulu, mutta ekat tuli kp 50, tokat kp29, kolmannet kp 35 ja nyt on sitte kp31 menossa. Kovasti ollaan yritetty vauvaa, mutta ainakaan vielä ei tulosta ole syntynyt. Mitenköhän pian sitä tämmönen luultavasti pco:ta sairastava voi mennä apua pyytämään?
Niin lievää akneakin on...

ma-mi harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 10:20 Anelma kirjoitti:
Minulla oli aiemmin pitkiäkin aikoja kuukautiset poissa. Kuukautisten poissa olon aikana huomasin myös karvan kasvun, joka nyt ei onneksi kuitenkaan mitenkään hirveätä ole. Hieman tuuheampaa karvaa ylähuulella, kasvojen sivuilla muutenkin hieman untuvaista karvaa ollut aina. Kaikista ikävin on kun, nännien ympärille kasvaa tummia haituvia, jotka sitkeästi nypin pois. Blääh...
Viimeksi söin (en nyt muista nimeä tarkkaan) cyrpetyl nimisiä e-pillereitä n. 6kk. Sitte alettiinkin vauva puuhiin. Oletin ettei kuukautisia varmaankaan kuulu, mutta ekat tuli kp 50, tokat kp29, kolmannet kp 35 ja nyt on sitte kp31 menossa. Kovasti ollaan yritetty vauvaa, mutta ainakaan vielä ei tulosta ole syntynyt. Mitenköhän pian sitä tämmönen luultavasti pco:ta sairastava voi mennä apua pyytämään?
Niin lievää akneakin on...
Me lähdettiin hakemaan apua yksityiseltä heti kun vauvahaaveet alkoivat. Turhaan yrittää ja yrittää kun tietää ettei luomuna tärppää.

Mulla nuorempana (nyt 29v) akne, ikuinen karvaongelma (onneksi en ole ainoa), ylipainoa edelleen vähän, vaikka 17 kiloa olen pudottanut ja piiiiiitkä kierto.

Mites te joilla on jo lapsi, helpottiko pco yhtään raskauden ja synnytyksen myötä? Mulle gyne sanoi, ettei enää ole ollenkaan tyypilliset pco:n näköiset munasarjat. Meilla 10/2005 syntynyt enkelipoika :'(

Mä vaan
Lähdin heti hakemaan apua...pillereitä aloin syömään 17 veenä ja kolme vuotta tuli niitä popsittua ja sit jätin pois ja menkkoja ei kuulunu vähään aikaan eli joku pari kk ja sit sain yhdeltä yleislääkäriltä(hoitanu mua kilpirauhasen vajaatoiminnan takia jo vuosia) erään "lapsettomuuslääkärin" nimen ja siitä homma lähti käyntiin...Hän heti arveli PCOta kun kyseli oireista ja teki sitten ultran ja siellä ne iloiset rakkulat lymyilivät!Muistaakseni söin kolme klomifen-kuuria(ja jokaista kuuria ennen tietty keltarauhashormonikuuri),viimisellä kaks tablettia kerralla ja kelt.rauhashormonina oli terolut(ekaks kokeiltiin primolutia).En kyllä jääny yhtään miettimään kun kerran lasta haluttiin!

Sitten siitä että helpottiko oireet,niin ei ainakaan mulla.Tuntuu et karvat vaan lisääntyy ja iho tekee sellasta aaltoliikettä et välillä paremmassa kunnossa ja välillä kukkii.Imetin 8kk ja kun lopetin niin meni noin 2 kk ennen ku tuli menkat ja sitä verta tuli sitten ämpäritolkulla ja sen jälkeen ei oo kuulunu eli noin kahteen kuukauteen.

Tällänen tarina mulla...kuulisin muiltakin lisää mielelläni!

Mulla on kans pitkä kierto ja karvaongelma. Oon 24v. Ylipainoo ei oo muuten kun vatsanseudulla "hyytelöä", paino kuiteski ihan normaali. Eikä aknea. Yksi lapsi, hoidoilla saatu -02.
Ärsyttää noi karvat kyllä. Mulla niitä reisissä ja säärissä eniten, muuten suht vähän. Oon koittanu kaikkee millä sais pois ees vähän pidemmäks aikaa. Epilaattori on ollu paras, mutta sekin rasittavan hidasta ja kivuliasta puuhaa! Onko kukaan käyny laserilla poistattaa, onko kuinka tyyristä puuhaa ja kestääks karvat pois?

Moi vaan kohtalotoverit! Täällä vielä yksi pcolainen ilmoittautuu. Mulla pco on todettu alkuvuodesta -04 ja kahden clomifen -kierron jälkeen sai alkunsa raskaus. Poika syntyi toukokuussa -05.
Minulla oireina on pitkä kierto, ovuloimattomuus, akneen taipuvainen iho ja se ikävä runsas karvoitus.
En ole huomannut, että onko raskaus millään tavalla vaikuttanut oireisiin. Ainakin karvoitus reisissä ja säärissä on ennallaan.. =)
Toisinaan tuo runsas karvoitus ottaa suunnattomasti päähän, kun taas toisinaan siihen jaksaa suhtautua huumorilla. Ymmärtäväinen aviomies on suuri tuki tässäkin asiassa.
Paljon plussasäteitä pienokaista toivoville, itsekin haaveilein jo pikkukakkosesta.. ;)

Moi, täällä myös yksi PCO:sta kärsivä. Itselläni on tyypillisiä PCO:n oireita; pitkä kierto, karvojen kasvu, iho- ja paino-ongelmat. Elämä on jatkuvaa laihdutusta ja karvojen poistoa. Heh.

Vakavasti puhuen. Minulla on pian 9-vuotiaat luomu kaksoset. Lähtivät tulemaan vuoden yrittämisen jälkeen. Nyt yritetty lasta kohta kaksi vuotta. Joulukuussa -04 oli keskenmeno vko 9+4, jonka jälkeen ei sitten ole mitään tapahtunutkaan. Toukokuussa -05 aloitettiin Primolut Nor lääkitys ½ tablettia kierron 14-26 päivinä. Lopputulos ei raskautta, pahoinvointia ja päänsärkyä ja ne niin rasittavat tiputteluvuodot.

Kävin tällä viikolla gynellä ja hän sanoi, että nyt lopetetaan Primolutit, kun ei vastaavaa hyötyä ole ollut. Lääkäri laittaa lähetteen tarkempia lapsettomuus-tutkimuksia varten. Siis vaikka minusta on vika jo löytynyt. Nyt sitten odotellaan sairaalaan pääsyä ja uutta lääkitystä. Lääkäri sanoi, että tod.näk. aloitetaan sitten Clomi-kuuri. Mutta jotta voin saada clomit minun pitää olla jatkuvassa lääkärin tarkkailussa eli seuranta-ultrissa. Gyne sanoi, että koska minulla on jo yksi monisikiöraskaus takana pyritään siihen, ettei se toistuisi. Ed. kaksosraskaus oli todella vaikea ja lapset olivat tulossa pois vkosta 27 lähtien. Joten itsekään en niin hingu montaa lasta kerralla tulevaksi.

Koska meillä on jo kaksi lasta ja minulla ikää pian 37-vuotta me emme pääse kunnallisella puolella koeputkihedelmöitykseen. Näin sanoi lääkäri. Eli pelkillä lääkkeillä pitää kunnallisen puolella yrittää.

Tulevaisuus näyttää miten meidän käy. Toivottavasti meillekin vielä pikkuinen nyytti annetaan.

Yhteistyössä