PCO

• Viestiketjun aloittaja apua?
  • Ensimmäinen viesti
apua?
Olen nyt lähes varma että syy moniin ongelmiini on PCO (yhtäkkinen parrankasvu leukaan, heittelehtivät menkat, kukikas naama) mutta haluaisinkin tietää onko tähän mitään hoitokeinoa? Olen myös lihonut huikeasti viimeisen parin vuoden aikana, painon tiputtaminen kuulemma osaltaan auttaisi hormoniongelmiin, mutta se on todella vaikeaa ja kilot ovat tiukassa, koska sokeriaineenvaihdunnassa on (kai) ongelmia. Onko mitään muita hoitokeinoja? Gyneaika kuukauden päästä, sieltä tietenkin saan lisää infoa mutta jos jollakulla muulla sama vaiva, kirjoitelkaa.

Olen vasta 23-vuotias, ja nyt oikeastaan vasta tänä keväänä huomasin kauhukseni että karvoitukseni on alkanut leviämään joka puolella, jopa leukaan muutamia mustia karvoja on alkanut tulemaan! Ennen tuli finnejä ennen menkkoja, nyt niitä on valtavasti kokoajan. Ja menkkoja ei ole kuulunut maaliskuun jälkeen, eilen tein raskaustestin eikä joshdu siis siitä että olisin raskaana. Pari kertaa on ollut tänä aikana menkkaoireita (mahakipua, rintojen aristusta) mutta menkat eivät sitten olekaan alkaneet. Nyt on taas sama homma. Pelottaa, onkohan tämä jotain vaarallista??

Amalia
Ole huoleti, ei se vaarallista ole. Monella naisella on monirakkulaiset munasarjat, minä mukaan lukien ja ikää on 27. Toisilla ne vain oireilee toisilla ei. Niinkuin sanoitkin olet lihonnut viime aikoina joten todennäköisesti se on laukaissut oireilut. Laihdutus yleensä on suositeltavaa varsinkin jos ylipainoa on runsaasti. Tosin täysin normaalipainoisillakin on monirakkulaisuutta, tää on vaan luonnonoikku:). Lapsia halutessa tarvitsee todennäköisesti apua, mutta missään tapauksessa ei suoraan ole kysymys lapsettomuudesta, voi vain olla vaikeampaa. Gyne todennäköisesti tarjoaa diane novaa koska siitä on meille pcolaisille yleensä apua. On toki muitakin valmisteita kuten esim. metformiini. Itse sain apua dianesta. Noin ylipäänsä pcolaisen kannattaa varoa lihoamista, pitää yllä terveellisiä elämäntapoja ja harrastaa liikuntaa, mutta ei missään tapauksessa vaipua epätoivoon!!! Tsemppiä!!

Diane Novaa syövä
Hei!

Olen vastottain aloittanut Diane Novan syönnin, koska munasarjoissani on todettu kystia. Onko Diane Novalla ollut sinulla mitään sivuvaikutuksia? Itsellä ehkä ainoa sivuvaikutus muutaman kilon painon nousu.. voi johtua kyllä ahkerasta grilliruokien syömisestä...

Myönteistä on taas ihon kunnon paraneminen ja PMS-vaivojen helpottuminen.

alkup.
No voi hitsi, Diane Novan syöminen sitten varmasti lihottaisi minua vaan lisää... sitä en kyllä kestäisi. Kovasti yritän laihduttaa mutta uskomattoman tiukassa on kilot. En tunnista itseäni edes peilistä enää, niin paljon olen lihonut parissa vuodessa. Aiheuttaako PCO lihomista, vai lihominen laukaisee PCO:n? Niin tai näin, eipä tunnu kivalta kilpailla karvaisuuden asteessa mieheni kanssa...alan kirimään siinä hyvää vauhtia.

Amalia
Pco aiheuttaa sen että helposti lihoaa ja kun lihoaa ja on monirakkulaiset munasarjat niin oireilee.... Ilmeisesti johtuu sokeritasapainon heittelystä. Itse kun syön dianaa niin olen laihtunut en lihonnut. Johtuu varmaankin siitä että pillerit pitävät munasarjat aisoissa. Tää on kimurantti juttu...netistä löytyy kyllä tietoa tosin englannin kielistä. Ja tuo karvaisuus on raivostuttavaa, diana on vähän ehkä hillinnyt sitä, mutta ei lopettanut. Kaikista ikävimmältä tämä tuntuu kun vasta vajaa vuoden verran kärsinyt näistä ongelmista sitä ennen karvan kasvu oli normaalia...pöh!

N75
Minulla todettiin ultrassa, että munasarjoissani on melkoisesti rakkulaisuutta, mutta suorilta käsin gynekologi ei sanonut, että kyse olisi monirakkulaisesta oireyhtymästä.

Ikää minulla on 30vuotta ja lasten teko / yrittäminen tulee ajankohtaiseksi noin vuoden päästä, kun menemme naimisiin.

Minulla on ollut aina teini-iästä lähtien finnejä. 15-vuotiaasta 29-vuotiaaksi söin Diane Novaa, nyt olen vaihtanut NuvaRingiin. Renkaaseen vaihtamisen jälkeen akne on pahentunut huomattavasti. Yritän nyt kovasti hoitaa sitä Aco-salisyyliliuoksella, mutta vielä en osaa sanoa, auttaako se.

Suvustani löytyy kaikki pco:n kanssa yhteydessä olevat sairaudet (aikuisiän diabetes, korkea verenpaine,keskivartalolihavuus), joten hiukan pelottaa..

Itse olin vartaloltani normaali siihen asti, kunnes kaksi vuotta sitten lopetin tupakanpolton. Sen jälkeen kiloja on kertynyt 10kg, joita nyt yritän epätoivoisesti saada pois ulkonäön JA sen vuoksi, että jo muutaman kilon painon pudotus voi vaikuttaa positiivisesti rakkulaisuuteen. Tällä hetkellä painoindeksini on tasan 25 (oli ennen 22).

Nyt yritän pitää painoni kurissa ja saada sen laskemaan. Sitten pitää vain toivoa, että lasten saanti onnistuu, kun tuo biologinen kellokin alkaa kohta tikittää.

Ai niin, mulle gynekologi sanoi, että voin jo melko pian lasten yrittämisen jälkeen (puoli vuotta) mennä gynekologin vastaanotolle, jos en onnistu tulemaan raskaaksi, koska ikää jo on ja rakkulaisuutta löytyy..

E
Olen 20 v. Olen kärsinyt 8-vuotiaasta asti aknesta johon mikään muu kuin Diane Nova ei auta. Lisäksi suvussani on aikuisiän diabetesta, korkeaa verenpainetta ja keskivartalolihavuutta. Itse olen hoikka.Yläasteikäisenä minulla oli menkat kaksi kertaa kuussa n. puolen vuoden ajan, mutta sitten tilanne palautui normaaliksi. Voiko tuo akne olla oireilua PCO:sta?

Yhteistyössä