PCO, Terolut+Clomifem

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ertsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ertsi

Jäsen
05.01.2008
391
0
16
Eli löytyykö Clomifenien käyttäjiä. Kävin tänään gynellä ja sain jälleen kuulla että pahasti on rakkulaiset munasarjat. Nyt käytössä Terolut ja verikokeeseen meno jonka jälkeen mahdollisesti clomifem hoito... millainen ko lääke on? oletteko raskaaksi tulleet kuinka pian?

Meillä siis esikoinen 9kk ja spontaanista odotus alkoi. Tätä lääkäri pitikin melkoisen suurena tuurina että näin käynyt. Olen äärettömän onnellinen tuosta pikku tytöstämme, mutta silti lääkärin sanat vetivät hiljaiseksi. Isosta perheestä kun tai ainakin sisaruksesta tytölle ollaan haaveiltu.. pelottaa saammeko kokea odotuksen ihanuutta enää uudelleen...

Esikoinen tärppäsi ekasta clomikierrosta. Toinen saanu tulla kohta 2 vuoden ajan. Oon vetässy 4kk satsin clomeja, ei tulosta.
Pienenä ihmeenä pidän tuota esikoista. Olin just soittanut Tyksiin että enää ei tulla. Siitä kuukauden päästä olinkin raskaana. Vedin yhden kierron clomeja ja puuhailtiin vaan kotona ja siitä tärppi. Poika 2½v. :heart:

me toivotaan esikoista ja ollaan oltu ilman ehkäisyä 1,5vuotta ja ekan kerran kävin lääkärillä viime joulukuussa ja sillon todettiin PCO ja verikoe vahvisti asian... sain terolutit ylläpitämään kiertoa ja clomit sitten tekemään niitä munasoluja. kävin lääkärillä 13.3 ja sieltä löytyi 20mm follikkeli(erottaako lääkärit follikkelin ja kystan?) ja kohdun limakalvo oli hyvä... se loi toivoa. hoito on siis tehonnut hyvin. ovulaatio todella tuntu, jos se oli sitä itseään, ovistikut näytti plussaa ja sittenhän sitä pupuiltiin kunnolla...
oon vaan pahemman luokan jännittäjä en tiiä miten sitä mahtaa raskautua jos asiaa miettii koko ajan? yritän olla miettimättä, mutta onpahan ainakin äärimmäisen hankalaa..
miten ylipäätään asiaa ei voi olla miettimättä, kun syöt jos jonkin näkösiä tabletteja parantamaan vauvan saantia, kokoajan pitää miettiä mikä kierron päivä on menossa, millon otat minkäkin pillerin, millon on ovulaatio, milloin harrastat seksiä, millon tikuttelet ja lopuks millon teet raskaustestin ja sit se p....le näyttää vaan yhtä viivaa :/ =)
onkohan muilla tällasia tuntemuksia??

Hei kaikki. Me olemme liikenteessä ensimmäistä kertaa myöhäisherännäisinä ja siis ikää pian 30v. Lopetin pillerit 11/07 ja sen jälkeen ei ole kertaakaan tullut luomumenkkoja. Kävin nyt lääkärillä, joka ultrasi heti ja lähetti kokeisiin. Ultrassa näkyi paljon rakkuloita, mutta ne eivät olleet helminauhamaisesti. Olen myös hoikka eikä muitakaan PCO-oireita ole. Aloitin Terolutit (10pv.) 4 päivää sitten ja nyt odotellaan. Malttamattomana (ja huolestuneena) odottelen jo, että mitä tapahtuu kuurin jälkeen. Ei olisi pitänyt odotella "vauvakuumeita" ja sitä, että kaikki on "valmista" vauvalle. Nyt sitten tyhmä pää kärsii, kun kaikki ei olekaan niin helppoa kuin naivisti kuvitteli. Seurailen täältä teidän edistymista, joten laittakaa viestiä!

Heips!

Ajattelin laittaa tänne toivoa antavan viestin. Me aloitimme vauvan yrittämisen joulukuussa -06 ja PCO diagnoosin sain 05/07 ja ovulaatiota ei minulla siis tapahtunut luonnostaan ollenkaan (1. keran oli ovulaatio yritysvuoden luomukiertojen aikana). Samaan aikaan miehelläni todettiin Teratozoospermia eli vain 10% siittiöistä normaalimuotoisia. Syksyllä -07 pääsimme julkiselle hoitoihin ja aloitin suoraan Clomifenit. Ovulaatio saatiin aikaiseksi annostuksella 1tbl kpl 3-7. 3.Clomikierrosta tulin raskaaksi ja nyt rv 13 menossa :)

Usko on vahva Clomeihin ja varmaan samoja lääkkeitä sitten kakkosta yritettäessä ellei oma kroppa seuraavan kerran yllätä.

Oikein paljon tsemppiä kaikille hoitoihin!!

Heippa kaikille!

Lisäänpä oman tarinani tähän. Eli mulla PCO todettu loppuvuodesta -04, silloin oli vauva ollut työn alla 01/04 alkaen. Ultrassa löytyi selvät helminauhamaiset munasarjat, oireena erittäin pitkä/olematon kierto ja ovuloimattomuus-itsekin olen ollut aina normaalipainoinen. Kierron tasaamiseksi aloitettiin ensin terolut ja kun kierto oli kohdallaan, aloitettiin clomifen annoksella 1tbl kp 3-7 ja 02/05 tehtiin julkisella puolella ensimmäinen inseminaatio, josta tärppäsi ja lopputuloksena syntyi nyt reilu 2v poika.
Toinen lapsi laitettiin tilaukseen kun esikoinen 10kk ja uusiin hoitoihin hakeuduttiin viime keväänä. Silloinkin käytössä oli clomit samalla annoksella kuin ensimmäistä yritettäessä-kaksi inseminaatiota tehtiin tuloksetta ja vielä olisi ollut tarkoituksena tehdä kolmas. Ennen kolmatta inssiä lääkäri ei ultrassa löytänyt yhtään riittävän kokoista follikkelia ja totesi ettei inssiä kannata tehdä koska tässä kierrossa ei tapahdu mitään ja ihmetteli kovasti miten clomit eivät tehonneet vaikka aiemmissa kierrossa vaste ollut todella hyvä. Itselläni oli kuitenkin sellainen olo että jotain kropassa meneillään koska oireet ihan samat kuin edellisissä kierroissa joissa ovis oli todistetusti tapahtunut. Miehen kanssa ajateltiin että kokeillaan kuitenkin ihan perinteisellä menetelmällä ja kokeilun lopputuloksena syntyi nyt helmikuussa tyttö!

Meillä siis clomit ovat kaksi kertaa tuoneet toivotun lopputuloksen-tsemppiä kaikille!

En olisi ikinä uskonut itsestäni, että kirjoittelen tällaisilla keskustelupalstoilla, mutta sinä "Ihmeissään" sait minut kirjoittamaan. Olet melkein samanlaisessa tilanteessa kuin minä. Olen odottanut "vauvakuumetta" koko elämäni, ja samalla mieheni on jo vonkunut lasta viimeiset 4 vuotta. Vihdoin 11/07 lopetin sitten pillerit (10 vuotta tuli syötyä putkeen), ja ensimmäiset kuukautiset tulivat jouluna 07. Sen jälkeen niitä ei sitten ole kuulunutkaan! Siispä lääkärille, joka totesi PCO-oireyhtymän ja määräsi suoraan Clomifenit. Niillä sain sitten kuukautiset alkamaan, mutten nähnyt ovultaatiota, vaikka miten ekan kuurin jälkeen tikutin. Nyt menossa toinen kuuri Clomifenejä! Ja ihmeissään olen minäkin; en edes ajatellut vauvoja sillä mielellä, mutta nyt kun tästä tuli heti ongelma, niin olisinkin valmis samantien äidiksi. Kaikki sanoo samaa "älä mieti koko asiaa", mutta miten tässä nyt voi olla miettimättä kun koko ajan saa laskea kierron päivää, tikuttaa ovistestiä, ehkä välillä raskaustestiä, syö lääkkeitä ja yrittää ajoittaa seksiäkin jonnekin väliin! Alunperin en edes mennyt lääkäriin lapsettomuuden vuoksi, vaan kuukautisten puuttumisen takia, saamaan peruspelin kuntoon. Nyt siis ihmettelen ja odottelen mitä tulevaisuus tullessaan! Tsemppiä kaikille...

Velvet Kissin kanssa ollaan kyllä aivan samassa tilanteessa! =) Sain juuri tänään tietää labrakokeiden tulokset ja kilpirauhas- ja prolaktiiniarvot ovat normaalit. Huomenna viimeinen Terolut pilleri ja sitten vaan odotellaan, josko menkat alkaisivat. Mulle ei annettu vielä ainakaan Clomeja, joten ei ole hajuakaan tuleeko mulle edes ovulaatiota. Olen aina elellyt onnellisen tietämättömänä mahdollisesta lapsensaantiongelmasta, joten enpä ole ovistikkuihin edes tutustunut. Nyt kyllä ajattelin tutustua, jos menkat päättävät ilmaantua.

Mäkään en ole ikinä edes lukenut mitään foorumeita, saati sitten itse kirjoittanut niille ja kun isosisko aikanaan odotti esikoistaan ja kertoi lukevansa kaksplus-foorumeita niin pyörittelin päätäni, että "ei voisi vähempää kiinnostaa". Kummasti ajatukset muuttuvat ja nyt olen kyllä kaiken tilanteeseeni liittyvän opiskellut näiltä foorumeilta. Taas sitä oppii, että aina oppii uutta, kun on avomielinen erilaisille ihmisille ja elämäntilanteille. Kerrothan Velvet Rose ja muutkin miten tilanteenne etenee!

... että mitä vaaditaan tähän PCO:n diagnoosiin? Jos siis labra-arvot ovat ok eikä rakkulat ole helminauhassa vaan sikin sokin niin voiko silloin olla tätä PCO:ta?

Ihmeissään: PCO-diagnoosiin ei vaadita muuta kuin monirakkulaiset munasarjat, jota nimikin tarkoittaa. Itsellänikään rakkulat eivät olleet oppikirjamaisesti helminauhoina vaan ympäriinsä. Munasarja näytti siis "reikäjuustolta" :) Kuitenkin rakkuloita pitää muistaakseni olla yli 12/munasarja, että on tuo PCO.

PCOS-diagnoosiin vaaditaan sitten muutakin kuin nuo monirakkulaiset munasarjat. En nyt jaksa kaivaa tietoa mitä kaikkea siihen vaaditaan. PCOS:sään voi sitten liittyä jo muitakin oheissairauksia tai niiden riski.

Mulla Pco:n ainoat näkyvä oire on ylipaino. Mulla ei ole aknea, liika karvoitusta, miesmäistä ääntä, rakkuloitakin juuri vaadittu määrä, toinen munasarja normaalin kokoinen, toinenkin vain hieman suurentunut, menkat tulee miten tulee jos tulee. Synnytyksen jälkeen 7kk päästä alkoi menkat luomusti. Tänä päivänä menkat tulee jotenkin. Ovulaatiota ei ilman clomeja.
En kans ois tajunnu mennä lääkärille ajoissa ellei menkat ois jääny vallan tulematta.

Tuo S Pco: perässähän tarkoittaa Syndromea. Lääkärin puheista ja googlen jutuista oon ymmärtänyt että ovat sama asia.
Pco on ehkä vasta epäily vaiheessa tai naisella on pco tyyppiset munasarjat.
Pcos on jo todettu että naisella tuo on. Eli munasarjat on rakkulaiset, verikokeet ja muut oireet todettuja.
Joissain tapauksissa voi olla myös psod, jolloinhan tuo d tarkoittaa diagnoosia eli tauti on todettu =)

Nuo eri lyhenteet voi todella sekoittaa ja hämmentää. Mut kyl täs vuosien aikana kaikki selviää. :)

Otinpa selvää asiasta eli PCO ja PCOS eivät tarkoita samaa asiaa: PCO tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että potilaan munasarjoissa on rakkula/rakkuloita. Jos muut oireet puuttuvat, ei ole PCOS. PCOS puolestaan on endokriininen sairaus, jota tavataan 5-10 %:lla naisista. Tavallisimpana hormonihäiriönä hedelmällisessä iässä olevilla naisilla se on myös pääsyy näiden hedelmättömyyteen. Oireyhtymän oireet ja vaikeusaste vaihtelee hyvinkin paljon naisesta toiseen. Vaikka ei tiedetä sairauden varsinaisia syitä, näyttää siltä, että insuliiniresistenssi ja PCOS ovat yhteydessä toisiinsa.

Se, että munasarjoissa on kystoja tai -rakkuloita ei tarkoita sitä, että naisella olisi PCOS, eikä jo diagnosoiduilla naisilla ole välttämättä monirakkulaisia munasarjoja. Vaikka lantionalueen ultraäänitutkimus on tärkeä diagnostinen keino, se ei ole suinkaan ainut. PCOS:n määrittäminen voi olla vaikeaa, sillä potilailla voi olla hyvinkin erilaisia oireita, jotka esiintyvät eri tavoin. Tästä syystä tätä sairautta pidetään nimenomaan oireyhtymänä eikä tautina, vaikka usein näkee nimitystä "polykystinen munasarjatauti".

Itselläni siis on PCO, löydöksenä monirakkulaiset munasarjat, joissa rakkulat eivät ole helminauhamaisesti, mutta niitä on yli 12/munasarja. Painoindeksini on 20 eli olen hoikka. Verikokeissa FSH:n ja LH:n suhde viittaa PCO:hon, samoin testosteroni hieman koholla, munasarjat eivät ole suurentuneet. Ovulaatio tapahtuu luonnostaan vain harvoin (1 kerran oli vuoden aikana). Sokerirasituskokeessa ei ollut mitään poikkeavaa.

Yhteistyössä