Pco:sta kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wenla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wenla

Vieras
Olen nyt selaillut netin eri sivuja joissa kerrotaan pco:sta, mutta yksi asia vielä on mielen päällä... Osaisiko joku valaista?

Pari vuotta sitten sektion jälkeen lääkäri totesi munasarjojen olleen kunnossa. Nyt sitten sain pco-diagnoosin rakkuloiden ilmaannuttua. Tarkoittaako tuo sitten sitä, että minulle pco on tullut nyt sitten sen sektion jälkeen, vai voiko pco "kyteä" ilman isompia merkkejä?

Alkuperäinen kirjoittaja g:
??

En ymmärrä mitä tarkoitat

Niin siis lapsi syntyi pari vuotta sitten sektiolla ja leikannut lääkäri totesi minulle, että munasarjat on ok. Ei siis ollut silloin mitään pco-diagnooseja. No nyt sitten minulla oli rakkulaiset munasarjat ja sain tuon pco-diagnoosin. Eli onko siis tuo tauti puhjennut tässä parin vuoden aikana vai onko se ollut minulla koko ajan? Voiko siis olla pco vaikka oireita ei sinällään ole? Eli siis tarkoitan, että oliko ennen tuota sektiotakin mahdollisesti minulla pco?

Menikö vieläkin sekavammaksi? :D

Hmm mietin sellata, että raskauden aikanahan ne munasarjat on ikäänkuin lepotilassa, kun eivät valimistaudu eivätkä pukkaa munasolua, niin oisko ne siksi näyttäny normaaleilta. Eipä sitä varmaan voi tietää, onko se pco ollu aina, vai puhjennu vasta synnytyksen jälkeen. Alkoiko raskaus helposti ensimmäisen lapsen kohdalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Duffy:
Hmm mietin sellata, että raskauden aikanahan ne munasarjat on ikäänkuin lepotilassa, kun eivät valimistaudu eivätkä pukkaa munasolua, niin oisko ne siksi näyttäny normaaleilta. Eipä sitä varmaan voi tietää, onko se pco ollu aina, vai puhjennu vasta synnytyksen jälkeen. Alkoiko raskaus helposti ensimmäisen lapsen kohdalla?

Ensimmäistä yritettiin noin vuoden verran, sitten tämä kuopus tärppäsi oikeastaan samantien, ehkäisy pois kesäkuussa, plussatesti heinäkuussa.

Tympii kun itse pitää sitä tietoa kaivaa esiin, lääkärit ei isommin ole koko pco:sta puhuneet... Ja sitten just nää kysymykset jää vaivaamaan kun ei niihin osaa oikein tietoa etsiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Duffy:

Ensimmäistä yritettiin noin vuoden verran, sitten tämä kuopus tärppäsi oikeastaan samantien, ehkäisy pois kesäkuussa, plussatesti heinäkuussa.

Tympii kun itse pitää sitä tietoa kaivaa esiin, lääkärit ei isommin ole koko pco:sta puhuneet... Ja sitten just nää kysymykset jää vaivaamaan kun ei niihin osaa oikein tietoa etsiä.

Ei mullekkaan hirveesti siitä selitelty, ite oon kaivanu netistä aika paljon tietoa. Jos tosiaan vuoden yrititte esikoista niin voihan se olla, että sulla on se pco ollu tai sitten sellaset pcomaiset munasarjat. Synnytyshän voi joskus myös hoitaa pcota, että just esim toinen lapsi saa helpommin alkunsa =) Seki on aika yksilöllistä miten ovuloi pcon kanssa. Mulla näyttäs tulevan joka toinen kuukausi ovulaatio.

Hirveesti vaihtelee miten tuo pco ilmenee, toisilla ei oo mitään ongelmia ja toisilla taas ei tuu kuukautiset ollenkaan ilman lääkkeitä.

Duffy: Mulla ainakin on näissä parissa ultrassa, mitä tässä on ehditty raskauden aikana tehdä, näkynyt selvästi monia rakkuloita toisessa munasarjassa. Toisessa onkin sitten keltarauhanen. Eli mulla ainakaan munasarjat eivät ole vielä menneet lepotilaan, tosin viikkojakin on vasta 8+2.

Ja ap:lle vastaukseksi. Mulla pco kyllä oireili epäsäännöllisillä ja pitkillä kierroilla, mutta juuri muita oireita ei ollut. Ennen ehkäisyä (joka kesti 7 vuotta) mulla oli täysin säännöllinen kierto ja ovuloinkin, sillä tunnistin jo teini-ikäisenä oviksen. Eli kyllä pco voi tulla vaivihkaa ja osalla olla oireetonkin. Toisilla kierron säännöllistämiseen riittää keltarauhashormonikuuri, toisilla tarvitaan clomifenia, ja toisilla täytyy käydä läpi kaikenlaisia hoitoja ennenkuin tärppää. Meillä tarvittiin pistoshoidot ja inseminaatio. Pco ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, etteikö voisi saada lapsia luomusti, etenkin kun sulla on jo kaksi.

Mulla kans riehaantu pillereiden lopettamisen jälkeen tää. reilu 4v sitten ultrattiin ja sanottiin, että pcomaiset, mutta rakkuloita ei oo hirveesti. Nyt viime lokakuussa munikset oli täynnä rakkuloita, mut nyt sitten viime ultrassa kaks isoa follia näky toisessa ja toisessa oli sit niitä pikku rakkuloita täynnä.

Duffy: Mulle lapsettomuuspolin lääkäri sanoi, että hormonaalinen ehkäisy voi jopa aiheuttaa rakkulaisuutta! :o Mutta mene ja tiedä, tästä on niin paljon erilaista tietoa liikkeellä, että vaikea tietää ketä uskoa. Hienoa, jos sulla tulee luomustikin ovulaatio edes joskus. Mulla ei tullut koskaan luomusti, vasta laihdutuksen jälkeen lääkkeetkin alkoivat tepsiä.

Ap:lle vielä, pcohan on kytköksissä sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin, joten laihdutus on usein yksi tapa vähentää rakkulaisuutta ja lisätä raskauden todennäköisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pantalaimon:
Duffy: Mulle lapsettomuuspolin lääkäri sanoi, että hormonaalinen ehkäisy voi jopa aiheuttaa rakkulaisuutta! :o Mutta mene ja tiedä, tästä on niin paljon erilaista tietoa liikkeellä, että vaikea tietää ketä uskoa. Hienoa, jos sulla tulee luomustikin ovulaatio edes joskus. Mulla ei tullut koskaan luomusti, vasta laihdutuksen jälkeen lääkkeetkin alkoivat tepsiä.

Ap:lle vielä, pcohan on kytköksissä sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin, joten laihdutus on usein yksi tapa vähentää rakkulaisuutta ja lisätä raskauden todennäköisyyttä.

No enpä yhtään ihmettelis vaikka aiheuttaiski. Mä oon taas kuullu, että olikohan Diane nova (en oo nyt sata varma merkistä) olis taas sellanen pilleri, että sitä monesti määrätään pcohon, syödään joku 6kk, sit lopetetaan ja heti sen lopetuksen jälkeen ois hyvä mahis tulla raskaaksi.

Duffy: Mulla oli ainoa säännöllinen kierto just pillereiden lopettamisen jälkeen. Sitten menikin homma ihan v*tuiks, näin kauniisti ilmaistuna. Jos oltais silloin tajuttu yrittää täysillä, niin... :headwall: No, jälkiviisaus on helppoa ja hyvin tässä nyt on loppujen lopuksi käynyt, vaikka aika pitkä taival olikin.

Yhteistyössä