pco, mutta ei sittenkään pco, what??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tipuin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tipuin

Vieras
gynekologin mielestä mulla on pco-tyyppiset munasarjat... silti mulla ei oo minkäänlaisia pco:hon liittyviä oireita.. jäi vähän epäselväks nyt sitten että onko mulla pco vai ei? suositteli e-pillereitä ovat muka hyväksi.. mutta mitä hitto mä niillä pillereillä teen kun ei mulla oo oireita??

PCO voi olla myös melko oireeton tai lievä. PCO-tarkoittaa monirakkulaisia munasarjoja, tätä on n.20% naisista, suurin osa ei edes tiedä asiasta. Yleisin oire on epäsäännöllinen kuukautiskierto. Saattaa hankaloittaa raskautumista ja monesti naiset saa tietää monirakkulaisista munasarjoista vasta lapsettomuustutkimusten yhteydessä (kuten minä).

PCOS on sitten jo selvästi pahempi oireisempi ja voi tosissaan haitata elämää.

vähän yllärinä tää tuli... meinaa ikää on jo 27v ja kaks lasta saatu ilman mitään ongelmia... kävin alavatsa kipujen takia gynellä ja se sitten ultras ja löydös oli tämä... onneks ei sentään mitään vakavaa.. vaikka nuo alavatsa kivut ei kuulemma liity tuohon pco:hon mitenkään...

minullakin todettiin PCO, kun toista raskautta yritettiin yli vuosi. ensimmäinen tärppäsi heti, ja raskaus sujui hyvin. ajattelin että olen todella helposti raskautuvaa tyyppiä. toinen raskaus alkoi melkein heti kun ehkäisy jätettiin. se kuitenkin päättyi keskenmenoon. nyt olemme yrittäneen 2 vuotta, ja hoidoissa kohta vuosi. ikää 28.
oireita ei ole muita ollut kuin epäsäännöllonen kierto.

Ei se kaikilla vaikeuttakaan raskautumista. Itse asiassa PCO on yksi spontaanin monikkoraskauden todennäköisyyttä lisäävä tekijä, kun munasoluja kypsyy kuukaudessa enemmän kuin yksi.
PCO on myös jossain määrin periytyvä ominaisuus ja itse olen noita ulkoisia merkkejä bongannut äitini puolen suvusta, luulen että monikaan heistä ei tiedä PCOn mahdollisuudesta.

Harmillista ettei varsinaiseen vaivaasi löytynyt selitystä.

Yhteistyössä