PCO = lapsettomuus?

  • Viestiketjun aloittaja Munatonko?
  • Ensimmäinen viesti
Munatonko?
Onko muita joilla todettu polykystiset munasarjat ja vaikeuksia tulla raskaaksi? Tai yleensäkin vaikeuksia tulla raskaaksi esikoisen jälkeen? Meillä on kaksivuotias poika ja toista ollaan yritetty esikoisen syntymästä saakka, nyt viimeiset puoli vuotta jo ihan tikuttamalla ovikset. Ei tärppää, ja kierto on suorastaan kellontarkka. En koe niinkään stressaavani erityisesti, mutta alkaahan tässä väkisinkin jo miettiä missä vika..

Onko teille ollut apua Teroluteista tai vastaavista hoidoista, vai vaikuttaako PCO hyvinkin vahvasti raskautumisvaikeuksiin? Mulla todettiin PCO jo 14-vuotiaana, ja 17-vuotiaana leikattiin muutama kysta poiskin. Nyt ikää 26v. Mulla on jonkin verran ylipainoa (tosin suunnilleen samoissa mitoissa nyt kuin esikoistakin plussatessa), ja jonkin verran sain syksyn aikana pudotettuakin mutta siltikään ei tärppää. Laihduttelen pikkuhiljaa tässä samalla kun kakkosta yritetään ettei kroppa ainakaan sen takia vedä lukkoon, joten "laihduta"-kommentit voi suoraan jättää pois. Oikeita kokemuksia, kiitos!
 
pco
Aikoinaan menin työterveyslekulle kun alkoi ilmenemään välivuotoja, laittoi lähetteen sairaalaan tutkimuksiin ja siellä tehtiin se hiiiiirrrveee juttu elikkäs puski sitä letkuu munasarjoihin, huh...
no, totes että mulla on tuo pco ja joko tulet raskaaksi tai sitten et, tuo oli minusta jotenkin niin hassusti ilmastu mut noin leku sanoi:)
Terolutit antoi kierrontasaamiseksi mt mä taisin raskutua heti eka kuurin jälkeen, pitiköhän niitä syödä 10 päivää, näin muistelen.
Toinen raskaus alkoi ilman mitään heti kun alettiin suunnittelemaan, kuukausi tai mennä
 
"örkki"
No mutta, onhan teillä tärpännyt jo yhden kerran! Eli raskaus on mahdollinen. Käsittääkseni pco vaikeuttaa raskautumista, mutta ei lie täydellinen tuomio. Tiesitkin toki tuon. Kunhan toistelen faktaa. Ymmärrän kyllä turhautumisesi.
 
Munatonko?
[QUOTE="örkki";22990003]No mutta, onhan teillä tärpännyt jo yhden kerran! Eli raskaus on mahdollinen. Käsittääkseni pco vaikeuttaa raskautumista, mutta ei lie täydellinen tuomio. Tiesitkin toki tuon. Kunhan toistelen faktaa. Ymmärrän kyllä turhautumisesi.[/QUOTE]

Nimenomaan. Sehän tässä eniten turhauttaakin, kun netti on pullollaan tietoa lapsettomuudesta, mutta ainakaan en ole löytänyt tietoa tästä tilanteesta kun ennestään on jo yksi lapsi, sama (tai melkein sama) aloituspaino, sama isä, sama kroppa... Mikä mättää.. *ymmällään*

Sisko yritti esikoisensa jälkeen toista 12 vuotta ilman ainuttakaan plussaa. Hänellä myös PCO ja lisäksi endometrioosi. Samoin hänellä PCO todettu jo teininä. Mikä meitä riivaa kun äiti on tullut aikanaan raskaaksi suunnilleen joka kerta miehen nähdessään.. :O
 
"Mari"
Minulla myös PCO. Ekaan raskauteen söin Terolutia ja sitten Clomifenia, joka auttaa munasolua irrottautumaan. Tulin heti Clomifen kuurin jälkeen raskaaksi... :) Toinen raskaus lähti itsestään, vaikka imetinkin vielä esikoista. Kolmaskin olisi tervetullut, mutta näyttää kovasti odotuttavan.. :( Kahden raskauden ja monen kotiäitivuoden jälkeen on kertynyt sen verran ylipainoa (jota PCO naisilla tavallista herkemmin tulee), että tärkeintä itselläni olisi nyt painon pudottaminen. Sitä yritänkin nyt kovasti.

Koska sinulla ei ole paljon ylipainoa, neuvoisin kysymään gynegologilta noista Clomifeneista! Itselläni on niistä niin hyvät kokemukset.
 
Mulla myös PCO ja käytiin läpi kaikki lapsettomuushoidot clomeista koeputkihommiin. Sit seuraavaa IVF:ää odotellessa pyysin Metforem-reseptin clomien lisäksi auttamaan painonpudotuksessa. Söin niitä kuukauden ja olin raskaana! :O Lapsi syntyi -09. Ehkäisyä ei käytetty esikon jälkeen ja syksyllä kävin ultras toteamas ettei ovista tapahdu luomusti ja PCO-rakkulat vaan lisääntyneet. Painoa enemmän kuin esikon aikana. Sain taas Metforem-reseptin, söin niitä kuukauden ja oon nyt rv 12 raskaana! Clomeja ei tällä kertaa tarvittu.
Että suosittelen tuota Metforemia lämpimästi :) Minulla ilmeisesti insuliiniresistenssiä joka haittaa raskautumista ja tuo lääke auttaa siihen. Toi insuliiniresistenssi haittaa munasolun irtoamisen lisäksi kiinnittymistä.

Lisäys vielä et Metut sai lopettaa plussatestiin :)
 
Viimeksi muokattu:
"örkki"
Elämä vaan on epäreilua, ei sille mtn mahda. Itselle on myös lapsi tullut pidemmän ajan ja vaikeuksien jälkeen. Luultavasti ei enempää tule. Otetaan onni irti siitä, mistä saadaan! Etenkin näistä lapsista, jotka ollaan saatu!
 
Sitä kutsutaan sekundääriseksi lapsettomuudeksi. Hormoonitilanne voi muuttua elämäntilanteen mukaan. Toiset taas ovat ensimmäisen kanssa ongelmissa, mutta kun putki saadaan auki niin jo helpottaa, ja toiset tulevat sitten suoraan perään.
Mutta siis oletan että olet ylipainoinen, sillä ylipaino on kai suurin PCO:n aiheuttaja. Kerron sulle että mä sairastin tota, ja laihdutin 10 kiloa, tulin raskaaksi, vaikka en sitä ennen ollut 6 vuoden yrityksen aikana ollut raskaana kuin kerran, ja senkin silloin joskus alkuvuosina.

Endo onkin sitten jo toinen juttu.
 
"pop"
PCO on noin 20% naisista, se on perinnöllinen ominaisuus eli ei aiheuta suoraan lapsettomuutta. Suurin osa naisista ei edes tiedä, että heillä on tämä ominaisuus. Lievissä muodoissa PCO voi lisätä kaksosuuden riskiä. PCOS taas on jo vakavampi juttu.

PCOssa lähtee kierron yhteydessä kypsymään useampi munarakkula. Normaalisti vain yksi alkaa kypsyä ja sinne muodostuu munasolu. Jos rakkuloita kypsyy kovin monta, voi olla ettei yhteenkään muodostu solua. Tai sitten voikin käydä niin, että muodostuu useampi. Minun suvussani on PCO:ta ja kaksosia ;)

Meillä syy lapsettomuuten on lähinnä miehessä. Toki minun PCOni hiukan vaikeuttaa, koska en ovuloi joka kuukausi (munasolu ei kypsy). Miehen tulosten perusteella kuitenkin hakeuduttiin hoitoihin.

hedelmallisyys.fi on hyvä sivusto, josta löytyy monipuolisesti tietoa.
 
"örkki"
Mulla myös PCO ja käytiin läpi kaikki lapsettomuushoidot clomeista koeputkihommiin. Sit seuraavaa IVF:ää odotellessa pyysin Metforem-reseptin clomien lisäksi auttamaan painonpudotuksessa. Söin niitä kuukauden ja olin raskaana! :O Lapsi syntyi -09. Ehkäisyä ei käytetty esikon jälkeen ja syksyllä kävin ultras toteamas ettei ovista tapahdu luomusti ja PCO-rakkulat vaan lisääntyneet. Painoa enemmän kuin esikon aikana. Sain taas Metforem-reseptin, söin niitä kuukauden ja oon nyt rv 12 raskaana! Clomeja ei tällä kertaa tarvittu.
Että suosittelen tuota Metforemia lämpimästi :) Minulla ilmeisesti insuliiniresistenssiä joka haittaa raskautumista ja tuo lääke auttaa siihen. Toi insuliiniresistenssi haittaa munasolun irtoamisen lisäksi kiinnittymistä.

Lisäys vielä et Metut sai lopettaa plussatestiin :)
Tässäpä oli minullekin uutta tietoa! Olen aikanani kaikenmaailman tiedot lapsettomuuteen ja etenkin toistuviin keskenmenoihin liittyen kahlannut läpi ja lääkäreillä rampannut, mutta aivan uutta tietoa on tuo insiliiniresistanssi. Minulla vaikutti ongelmana olevan juuri kiinnittymisen epäonnistuminen. Onneksi tuo yksi sitten kiinnittyi ja piti tarpeeksi tiukasi kiinni :)
 
Itsekin kuulin tästä vasta syksyllä julkisen gyneltä, joka kirjoitti Metu-reseptin. Pikkuisen pisti miettimään et ihan turhaa taidettiin rämpiä hoidoissa yli vuoden ku olis voinu tärpätä pelkästään Metujen avulla! Väestöliiton klinikallakaan ei edes ehdotettu tuota lääkettä vaan tehtiin inssit ja IVF/ICSI:t tuloksetta.
Eihän toi lääke välttämättä toki kaikille PCO-potilaille oo se apu, mutta meillä näin.
 
Munatonko?
Mutta siis oletan että olet ylipainoinen, sillä ylipaino on kai suurin PCO:n aiheuttaja. Kerron sulle että mä sairastin tota, ja laihdutin 10 kiloa, tulin raskaaksi, vaikka en sitä ennen ollut 6 vuoden yrityksen aikana ollut raskaana kuin kerran, ja senkin silloin joskus alkuvuosina.

Endo onkin sitten jo toinen juttu.
Olen ylipainoinen, ja kesä-syksy-talvikauden aikana olen saanut pudotettua 15 kiloa. Nyt paino samoissa kuin esikoista plussatessa, kuten jo tuossa aloituksessa kerroinkin. Endoa ei ainakaan toistaiseksi ole todettu, insuliiniressua kylläkin.
 
Munatonko?
Mulla myös PCO ja käytiin läpi kaikki lapsettomuushoidot clomeista koeputkihommiin. Sit seuraavaa IVF:ää odotellessa pyysin Metforem-reseptin clomien lisäksi auttamaan painonpudotuksessa. Söin niitä kuukauden ja olin raskaana! :O Lapsi syntyi -09. Ehkäisyä ei käytetty esikon jälkeen ja syksyllä kävin ultras toteamas ettei ovista tapahdu luomusti ja PCO-rakkulat vaan lisääntyneet. Painoa enemmän kuin esikon aikana. Sain taas Metforem-reseptin, söin niitä kuukauden ja oon nyt rv 12 raskaana! Clomeja ei tällä kertaa tarvittu.
Että suosittelen tuota Metforemia lämpimästi :) Minulla ilmeisesti insuliiniresistenssiä joka haittaa raskautumista ja tuo lääke auttaa siihen. Toi insuliiniresistenssi haittaa munasolun irtoamisen lisäksi kiinnittymistä.

Lisäys vielä et Metut sai lopettaa plussatestiin :)
Hyvä tietää, kiitos tästä! Kyselen täällä kokemuksia lähinnä siitä syystä että saan naistentautien polille puheenaiheita seuraavan munasarjaultrauksen yhteyteen. Ehdottomasti kyselen noista Metuista ja Clomeista. Olen jotenkin ollut siinä käsityksessä että tuuppaavat ensimmäisenä Terot käteen ja kehottavat palaamaan asiaan jos vuodessa ei ala lasta kuulua - kun pohjalla on jo yksi vuosi luomuna yrittämistä (näin lähipiirissä kolmella tutulla parin viime vuoden sisään).

Mitenkäs, kun tuohon munasarjojen ultraamiseenhan kannattaa mennä kierron puolivaiheilla jolloin limakalvot on paksuimmillaan ja munasolun tilannekin mahdollisesti nähtävissä, pitäisikö noita lääkityksiä ajatellen pyrkiä pääsemään lääkärille jo alkukierrosta? Ajankohtaista siinä mielessä, että odotan kuukautisia alkaviksi huomenna, joten alkukierrostakin ehtisi vielä yksityispuolelle.
 
Olen ylipainoinen, ja kesä-syksy-talvikauden aikana olen saanut pudotettua 15 kiloa. Nyt paino samoissa kuin esikoista plussatessa, kuten jo tuossa aloituksessa kerroinkin. Endoa ei ainakaan toistaiseksi ole todettu, insuliiniressua kylläkin.
Vau, jatka samaan malliin niin kohta sullakin on pulla uunissa ;)
Niin ja se insuliiniresistenssikin on kaiketi liittyväinen tuohon ylipainoon, joten ehkä sulla ei kohta ole sitäkään :) Tsemppiä!!
 
"miu"
en nyt tiedä onko tää mun vastaus "oikeanlainen", mutta vastaan silti. Mulla kun ei ole todellakaan lapsettomuus ongelmaa, vaikka lääkärin mukaan jonkunasteinen PCO onkin. On siis ultrassa todettu monirakkulainen, ja lähes tuplasti normaalia suurempi munasarja. Myös kiertohäiriöitä on ollut.
Tällä hetkellä odotan kuitenkin neljättä lastani ja ikää alle kolmekymmentä :)
 
Insuliiniresistenssiin vois olla apua metforemin lisäksi karppauksesta, berberiinistä ja ehkäpä d-vitamiinistakin. D-vitamiini on tärkeä pco:sta kärsiville. Sitä saa napsia isoaki annosta. Ja tietysti se paino on hyvä olla normaalipainossa ihan reilusti.

Mulla on pcos, ja 2 luomuraskautta on lähteny. Ekaan meni 2,5 vuotta ja se meni kesken.
Toiseen 1,5 vuotta ja nyt rv 27.

Clomit on kokeiltu, ei apua. Heikonlaisesti toi oviksen isolla annoksella. Luomustikin ovulaatio joskus tapahtui.
Ennen ekaa raskautta olin käyny vyöhyketerapiassa 3 kuukautta, ja sitä ennen olin pudottanu muutaman kilon, jotka kyllä tuli jo takaisin ennen ku raskaus alkoi.

Ennen toista raskautta olin syöny suht karpisti muuten mutta liikaa suklaata, kuitenki nii että päivittäiset hiilarimäärät jäi selvästi vähemmäksi kuin suositukset sanoo. Painoa putos joitakin kiloja. D-vitamiinia olin syöny isoa annosta (125µg ja välillä enemmänkin) jo pitkään. 3kk d-vitamiinin aloituksesta tuli pari kohtuullisen mittaista luomukiertoa, sit kierrot katos taas muutamaksi kuukaudeksi.
Berberiinikokeilu oli uus juttu jota sitten kokeilin. Viikko sen aloituksesta tuli ovis josta en vielä raskautunu, mut seuraavassa kierrossa raskauduin.
En tiedä oliko näistä apua, vai oliko apu kenties positiivisessa asenteessa ja lujassa uskossa että onnistutaan, niissä ajatuksissa ja sanoissa että pian olen raskaana.
 
Jos ajatuksilla ja asenteella saisi itsensä raskaaksi niin lapsettomuushoitoja ei tarvittaisi.
Ei siitä ainakaan haittaa ole. :) Yleensäkään positiivisuudesta. Päinvastoin, toipuvathan ihmiset sairauksistakin nopeammin/paremmin jos on asenne kohdallaan. :)
Ajatusten voimasta muuten voi olla montaa mieltä. ;) Mut joo, se menee taas eri aiheeseen sit eikä oo ihan yksinkertainen juttu.
 
Ei siitä ainakaan haittaa ole. :) Yleensäkään positiivisuudesta. Päinvastoin, toipuvathan ihmiset sairauksistakin nopeammin/paremmin jos on asenne kohdallaan. :)
Ajatusten voimasta muuten voi olla montaa mieltä. ;) Mut joo, se menee taas eri aiheeseen sit eikä oo ihan yksinkertainen juttu.
Kyllä ihmiset jaksavat kuntouttaa itseään ja muuta sellaista kun on positiivinen mieli. Sillon toipuminen on nopeampaa. Masentunut jää helposti kotiin makaamaan ja sillon fyysinen kunto rapistuu ja kaikki sen haitalliset seuraukset tulevat ilmi. Joten ehdottomasti positiivinen mieli on hyväksi. Ellei muuta niin onhan siinä itsellä mukavampi olo.

Asenne ja ajatus ei silti saa ketään raskaaksi. Samoin kun se ei paranna nivelrikkoista polvea tai poista melanoomaluomea tai taio siittiöitä miehelle jolla niitä ei ole. Vissi ero.
 
Munatonko?
Insuliiniresistenssiin vois olla apua metforemin lisäksi karppauksesta, berberiinistä ja ehkäpä d-vitamiinistakin. D-vitamiini on tärkeä pco:sta kärsiville. Sitä saa napsia isoaki annosta. Ja tietysti se paino on hyvä olla normaalipainossa ihan reilusti.
Karppaamalla mä nuo kilot oon tiputtanut, tosin nyt taas joulusta asti takapakkia kun jäin pyhinä koukkuun leivänpenteleeseen..

Kiitokset kaikille vastauksista, soittelen itselleni sitä gyneaikaa niin katsotaan mitä tuleman pitää.
 
"onnellinen"
Mulla todettiin pco, kun esikoista oli vuoden verran yritelty ja vuodotkin tulivat vain teroluteilla. Sain clomifenit ja raskauduin, mutta kesken meni. Jatkettiin clomeilla ja saatiin parin km.n jälkeen vauva. Esikon jälkeen kakkonen tuli melko pian, teroluttien avustuksella, olin laihtunut paljon tuossa välissä, mutta oli siinäkin yksi n. rv 5 keskenmeno.
Kolmosta kun alettiin haaveilla, oli taas pari rv 5 km.a takana. Olin hoikassa kunnossa, ja kas vauva sai alkunsa nopeasti. Sen jälkeen bmi on pysytellyt 21 tienoilla ja saatiinpa vielä yksi yllätysvauvakin :) Mulla siis lapset lähekkäin ja kuulemma jos ois esim. ollut viiden vuoden tauko, hormoonitoiminta ois saattanut palata ennalleen, eli huonoksi. En siis olisi 10 vuotta sitten uskonut, että saankin näin monta lasta, mutta jo silloin lääkäri oli toiveikas-eikä turhaan:) Luulen, että bmi.llä oli myös vaikutusta asiaan, esikkoa yrittäessä se oli n. 27-28.
 
Munatonko?
No niin.. Huomiseksi varattu aika yksityiselle. Kuukautisia ei kuulu, vaikka piti eilen alkaa, testi jälleen kerran karu nega. Hoitaja ajanvarauksessa oli tosi rohkaiseva, sanoi että todennäköisesti aloitetaan Clomit heti ja jos huomenna sattuu olemaan kiertopäivä 1 niin ajoitus on lähes täydellinen. Heti ensi kiertoon siis apua tulossa. Hyvä mieli, joskaan vieläkään ei uskalla toiveita nostaa.
 
"juh"
Sain tietää vasta esikon syntymän jälkeen pco-munasarjoistani. Esikoista aloin odottamaan pillereiden lopettamisen jälkeen kolmannesta kierrosta joten ei tarkoita automaattista lapsettomuutta! :)
 

Yhteistyössä