PCO:laisia, joilla hoitona Metformiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miuku79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miuku79

Vieras
Hei!

Olisiko täällä joukossa PCO:laisia, joilla hoitona Metformiini. Mulla todettiin tänään yksityisellä gynellä PCO, johon olisi parin kuukauden päästä tarkoitus aloittaa Metformiini-lääke, nimeltään Glucophage. Gyne oli tämän lääkkeen kannalla, kun Clomit lisäävät monisikiöraskauden mahdollisuutta.

Ihmettelen vaan Metformiinin määräämistä, kun minulla ei ole ylipainoa (169/62) ja paastosokerini ovat olleet normaalit. Kai nyt kuitenkin on uskallettava lääke aloittaa, jos lapsia joskus haluaa saada:)

Hei Ines!

Onko sinulla mitattu paastosokerit tai muita sokeriarvoja ennen Metformiinin aloittamista? Mitä hormonikokeitsa sinulle on tehty? Minun pitää käydä otattamassa S-TSH (kilpirauhashormoni?)ja S-PRL (prolaktiini) kokeet. Muita kokeita ei määrätty vaan pelkän ultran perusteella tuo diagnoosi tehtiin ja metformiini määrättiin. Onkohan tällainen normaalia et ei muita tutkimuksia ja kuitenkin tuo lääkehän on alunperin 2-tyypin diabeteslääke. Mietin vaan et voikohan siitä olla haittaa jos sokeriarvot olis muuten kunnossa?

Minä syön metformiinia pco:n vaikka esiintyy todella lievänä. Olen normaalipainoinen eikä ole todettu sokereissa häikkää. Verikokeissa todettiin LH ja FSH hormonin väärä suhde toisiinsa ja sitten varmistettiin ultralla. Munasarjat eivät olleet vielä kauhean helminauhamaiset, mutta munasoluja oli kyllä useita ja joka ikinen kuukausi ovulaaatio on ultran ja testin mukaan tapahtunut normaalisti. On vain pitkä kierto eli 38 pv. Metformiinin on tarkoitus käsittääksi parantaa insuliinin aineenvaihduntaa kudoksissa ja sitä kautta tasapainottaa hormonitoimintaa. Olen syönyt sitä huhtikuun alusta, mutta vielä en ole huomannut vaikutusta kiertoon lyhentävästi. Ensi kierrossa aloitan clomit vaikka ovulaatio tapahtuu normaalisti, clomeilla munasolun kypsymistä nopeutetaan ja jää kiinnittymiseen enemmän aikaa, koska nyt luteaalivaihe on vain 11pv.
Lisäksi Pco suurentaa alkuraskauden keskenmenoriskiä ja lääkärin mukaan metformiini auttaa myös tähän ja siksi sitä syödään rv 8 asti. Minulla on takana nyt reilu vuosi yrittämistä takana, johon kuuluu keskenmeno rv9, joten ainakin toivon, että lääkitys auttaisi niin uudelleen raskaaksi tuloon ja vähentäisi km riskiä.
Ovulaatio oli viime viikon keskiviikkona, joten kiinnittymisen pitäisi tapahtua tänään jos on tapahtuakseen ja nyt jännäilen siis, että pääsenkö/joudunko aloittaa ne clomifeenit...
Tsemppiä metformiinin aloittamiseen ja kannattaa oikeasti aloittaa asteittain ja jakaa useampaan annokseen päivässä. Ainoa sivuvaikutus mulla on ollut, että vkot 6-7 aloittamisesta eli kun päästiin täyteen annostukseen, oli ihan kauheaa pahoinvointia koko ajan, mutta nyt on helpottanut, kun olen jakanut annostuksen pitkin päivää ja muistan syödä tarpeeksi usein.

Hei Malttamaton!

Minulla ei lääkäri tutkinut labratesteillä tuota LH:n ja FSH:n suhdetta, vaan suoraan ultran perusteella totesi oireyhtymän ja määräsi Metformiinin. Onkohan tuo hormonikoe välttämätön PCO:n diagnosoimiseksi ja onkohan kannaltani haitallista aloittaa Metformiini jos kohdallani LH:n ja FSH:n suhde onkin normaali? Pitäisikö pyytää vielä tuo testi vai luottaa lääkärin päätökseen?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:44 Miuku79 kirjoitti:
Hei Ines!

Onko sinulla mitattu paastosokerit tai muita sokeriarvoja ennen Metformiinin aloittamista? Mitä hormonikokeitsa sinulle on tehty? Minun pitää käydä otattamassa S-TSH (kilpirauhashormoni?)ja S-PRL (prolaktiini) kokeet. Muita kokeita ei määrätty vaan pelkän ultran perusteella tuo diagnoosi tehtiin ja metformiini määrättiin. Onkohan tällainen normaalia et ei muita tutkimuksia ja kuitenkin tuo lääkehän on alunperin 2-tyypin diabeteslääke. Mietin vaan et voikohan siitä olla haittaa jos sokeriarvot olis muuten kunnossa?

Gyne ultras ja totesi monirakkulaiset munasarjat.. joku verikoe sillon otettiin.. tai 2 toinen oli prolaktiini ja toinen joku muu.. eli taitaa olla ihan normaalia ettei muita tutkimuksia tehdä.

Joo siis lääkärihän nuo kaikki päätökset kokeista ym tekee eli heidän luulisi paremmin tietävän, mutta...tässä meidän tapauksessa taustalla on tälläinen, että entisen miehen kanssa yritimme lasta yli kaksi vuotta ja olimme hoidossa julkisella puolella nisten klinikan lapsettomuuspolilla. Ikinä mitään syytä ei löytynyt ja olivat siellä tosi nihkeitä tekemään mitään testejä. Lopulta todettiin selittämättömiksi ja osaksi siitä syystä erosimme. Toisaalta parempi näin, koska nyt minulla on maailman ihanin mies :)
Kun keskenmenon jälkeen ei alkanut tärpätä uudelleen, hakeuduin julkiselle, jossa sitten tuo perusverikoekin oli taas analysoitu päin v***ua, joten siksi en enää sinne puolelle mene hoitoon. Aion käydä neuvolapuolenkin osittain yksityisellä, kun sinne joskus pääsen. Siellä osaaminen on minun tapauksessani ollut aivan eri tasoa, mutta tämä vain minun tapauksessani eli kyllä sielläkin loistavia lääkäreitä, minulle on vain sattunut 10 kpl huonoa ja joka kerta eri. Ja uskon siihen, että yksityiseltä puolelta minä saan paremmat ohjeet ehkäisemään raskauden ajan diabeteksen mihin pco potilaalla on kohonnut riski...

Periaatteessa luottamus täytyy olla hoitavaan lääkäriin ja sehän onkin koko hoidon perusta!

Yhteistyössä