PCO:laiset pinoon ja mars!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MMharmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MMharmaana

Vieras
:D Kerätäänpä tähän pinoon kaikki PCO:sta ja sen myötä lapsettomuudesta "kärsivät". Kerrottaisiinko jokainen miten hoidettu/hoidetaan, miten aiheuttanut lapsettomuutta/millaisia "apuja" tarvittu lapsen saamiseksi... ja mitä mieleen tulee vaan =)

Itsellä PCO todettiin ekan IVF-hoidon jälkeen v. 2000. Miulle ei metformiinia kokeilla, koska verensokerit paastossa muutenkin alhaiset. Terolutia kokeiltiin muutama kuukausi annoksella 30mg/pv, mut eipä auttanu sekään. Kierrot ihan rempallaan aina, 28-55pv per kierto. On lievää ylipainoa, aknea ja kiihtynyttä karvankasvua (ei sentään partaa tartte ajaa...) Ja PCO aiheuttaa osaltaan sen, ettei IVF:ää miulle enää voida tehdä. 2 kertaa tehty ja molemmilla kerroilla miltei 40 munasolun saalis ja hyperstimulaatio (vaikka toinen hoitokerta tehtiin miniminimini-annoksilla). PAS:ja omilla alkioilla tehty varmaan 15 eikä yksikään onnistunu. Syykin sit löytyi: kerran otettiin loput jäljellä olevat alkiot viljelyyn tarkoituksena viljellä ne siis 8-soluvaiheeseen, mutta jokainen niistä tyssäsi 5-6-soluvaiheessa. Ja niitä alkioita oli molemmista kahdesta hoitokerrasta. Lääkäri epäilee että munasoluista puuttuu jokin aine ja siksi niistä ei päästä "puusta pidemmälle". Ja kuulun kuulemma niihin joille ei tartte hormoneja ku näyttää, ni munasoluja alkaa kehittyä hillittömästi. Eli tultiin pisteeseen, jossa valinta luovutettujen munasolujen tai adoption välillä. Päädyimme ensimmäiseen ja esikoinen syntyi 2005. Nyt pikkukakkosta yritetään :heart:

Pco todettu 90-luvun puolivälissä, oireillut jo 16v alkaen (nyt 28v ja risat päälle). Hoitona ollut kaikkea, kystien laserilla polttamisesta painonpudotukseen, nyt metformiinia 2000mg/pv. Oireita koko kirjo, ihan oppikirjakamaa. Lapsia 1, luomuna, 7,5v ehkäisyn lopettamisesta.

Jospa minäkin joskus johonkin pinoon..

PCO todettu jo teini-iässä. Yksi luomulapsi-05, sai alkunsa ihan vahingossa ;) kun uudelle miesystävälleni selitin etten voi tulla raskaaksi, ja kas, muutaman viikon päästä tapaamisestamme oli raskaana :D

Nyt yritämme pikkukakkosta. Toukokuusta asti olen käyttänyt metuja ja lugesteronia.Gynelle sanoin, että emme ole valmiita tämän rankempiin hoitoihin. Mutta mieli muuttuu. Nyt olen miettinyt jos clomeja sittenkin vielä kokeilisi..Jos se ei vaadi kuin seurantaultran gynellä.Meillä on rahallisesti tiukkaa joten kaikki "ylimääräinen" pitää karsia pois.

Kierto pysyy kyllä ihan säännöllisenä. Pari kiertoa olen tikutellut ovista ja viime kierrosta sain eka kerran yhtä vahvat viivat tikkuun! Lämmötkin laski ja nousi parin päivän sisällä mutta eivät jääneet koholle. Olen päätellyt, että munasolu ei irtoa..

Ylipainoa on rutkasti, melki 30kg. Ei ole metut siihen tuoneet helpotusta, eikä karvankasvuun :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 12:32 mm-72 kirjoitti:
Jospa minäkin joskus johonkin pinoon..

PCO todettu jo teini-iässä. Yksi luomulapsi-05, sai alkunsa ihan vahingossa ;) kun uudelle miesystävälleni selitin etten voi tulla raskaaksi, ja kas, muutaman viikon päästä tapaamisestamme oli raskaana :D

Nyt yritämme pikkukakkosta. Toukokuusta asti olen käyttänyt metuja ja lugesteronia.Gynelle sanoin, että emme ole valmiita tämän rankempiin hoitoihin. Mutta mieli muuttuu. Nyt olen miettinyt jos clomeja sittenkin vielä kokeilisi..Jos se ei vaadi kuin seurantaultran gynellä.Meillä on rahallisesti tiukkaa joten kaikki "ylimääräinen" pitää karsia pois.

Kierto pysyy kyllä ihan säännöllisenä. Pari kiertoa olen tikutellut ovista ja viime kierrosta sain eka kerran yhtä vahvat viivat tikkuun! Lämmötkin laski ja nousi parin päivän sisällä mutta eivät jääneet koholle. Olen päätellyt, että munasolu ei irtoa..

Ylipainoa on rutkasti, melki 30kg. Ei ole metut siihen tuoneet helpotusta, eikä karvankasvuun :(

Siehän puhuit kuin minun suulla, erona se että olin uudelle miehelle selitttänyt n 3v etten saa lapsia ja PAM olin raskaana :)

Hulda, voi kun meille sattusi taas "vahinko" :D

Olen palstaa paljon seuraillut(itse en ole niin aktiivi kirjoittelija) ja sinunkin kirjoituksia. Tuntuu, että meillä aikasten paljon yhteistä. Eikö sinunkin lapsi ole syntynyt 5/05? Ja muutenkin nää PCO-jutut..

Ilmottaudun joukkoon..
Ikää 24v. endometrioosi epäily -05, pco-diagnoosi 08/06 lisäksi sairastan keliakiaa. Yritys aloitettiin 05/06. E-pillereiden lopettamisen jälkeen menkkoja ei tullut ja yksityisellä gynellä ultrassa löytyi pco. Heti aloitettii terolutit sekä clomit. Elikkä olen aivan tuore tapaus. Nyt ensimmäiset clomit on syötynä ja odotellaan tapahtuuko mitään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 13:49 mm-72 kirjoitti:
Hulda, voi kun meille sattusi taas "vahinko" :D

Olen palstaa paljon seuraillut(itse en ole niin aktiivi kirjoittelija) ja sinunkin kirjoituksia. Tuntuu, että meillä aikasten paljon yhteistä. Eikö sinunkin lapsi ole syntynyt 5/05? Ja muutenkin nää PCO-jutut..

Juu, semmoinen vahinko olis enemmän kuin tervetullut :)

Oikeassa olet, tää meidän ihmelapsi on syntynyt äitienpäivänä -05, eli 8.5 :heart: Oletteko millä tavoin koittaneet pikkukakkosta? Mistä asti? Meillä tulee nyt vuosi täyteen syyskuun alussa :'(

Jep! Täällä edelleen yksi pco:sta kärsivä... Kuukautiset alkoivat 14-vuotiaana ja loppuivat hiipumalla vuoden aikana ja sen jälkeen ei mitään ole tapahtunut ilman lääkitystä. Menkat ei tule ilman teroluteja, ovulaatiota ei mitä ilmeisemmin tapahdu itsestään. Ylipainoa löytyy ja jonniin verran näppyjä... Kaksi kertaa Clomifenin avustuksella tullut ovis. Toisesta 04 syntynyt poika ja toinen tässä keväällä meni jostain syystä hukille, siis tikutin, mutta ei tärpännyt... En tiiä miksi. Olisiko ollut kiinnittymoisongelmaa vai mitä... Nyt odottelen pääsyä lääkäriin ensi kuussa jolloin aloitetaan pistoshoito. yhtään en osaa sanoa, että mitä lääkettä ja miten... Kierron 3-5 pv ja toinen lääkäriaika on sitten noin viikon päästä pistosten aloittamisesta. Saa nyt nähhä mitä tuleman pitää. Pikkuisen jo alkaa jännittää... :whistle:

Täälä kans yks PCO:lainen.PCO todettu 07/06,eli tuore asia minulle.Minulla menkat tulee millon lystää 30-50pvä kierto,selkä ja naama kukkii finneistä,karvainen olen lähes kuin apina ;) ei ehkä kuitenkaan niin paljon.Vauvaa ollaan yritetty 11/04,kohdunulkoinen 09/05jolloin söin terolutteja,toinen munajohdin poistettiin samalla.Tällä hetkellä ovuloin silloin tällöin ja sekin tapahtuu siltä puolelta josta johdin poistettu :( Puoli vuotta söin clomeja ilman seurantaa,eivät sopineet ollenkaan.

Nyt odottelen menkkoja :whistle: jotta päästään alottaan pistokset ja ensi kuussa näillä näkymin eka inssi (jollei satu viikonlopuksi) =)

Hei vain!

Täällä yksi pinolainen lisää. Minulla on todettu pco helmikuussa -06. Sillon määrättiin clomit käyttöön. Eka kierto meni yhdellä tabletilla, mutta verikokeen perusteella ei ovulaatiota tapahtunut. Tikuttamista en ole harrastanut missään vaiheessa, se ei vain jotenkin sovi mun luonteelle. No toka kierrosta lähtien olen syönyt 2 tablettia päivässä, mutta mitään ei ole ainakaan vielä tapahtunut. Ehdin vielä syödä kuudennenkin kuurin (eli viimeisen toistaiseksi) clomeja ennenkuin mulla on seuraava käynti gynelle.
Tällä hetkellä kp 29/30-35

Meillä on yksi luomulapsi, pian neljä täyttävä tyttönen. Mutta ennenkuin eka raskaus lähti aluilleen, oli yritystä takana vajaa 3 vuotta. Sen jälkeen ei siis mitään oo tapahtunut vaikka kuinka toivoo...

pco todettu -00, lasten yritys aloitettiin -02 kesällä, kokeiltiin raskautumista teroilla ja clomeilla mutta vasta toisesta inseminaatiosta -03 toukokuussa alkoi monikkoraskaus joka päätyi ennenaikaiseen synnytykseen rv23 :'(

toinen raskaus alkoi metformiinien ansiosta -04 lokakuussa ja maailman suloisin poika syntyi kesällä-05

nyt kolmatta raskautta yritetty "luomusti" tammikuusta ja nyt sain avuksi tän kuun alusta metformiinit.

mitään päällisin puolin nähtävää oireilua pcosta ei ole. olen normaali painoinen, ei liiallista karvankasvua eikä finni/akne ongelmia ollut koskaan. ainoa ongelma on epäsäännölliset menkat(ennen monikkoraskautta kiertoa ei luonnollisesti ollut ollenkaan, menkat "tehtiin" teroilla)mutta raskauksien jälkeen kierto on vaihdellut kp34-70 väliä. ovuloin joskus ja jouluna..

ovista täs ootan tulevaks mut vielä ei minkäänlaisia oireita siihen suuntaan kp20 menossa...

Ja täällä myös tuore pco-diagnoosin saanut. Kävin viime viikon maanantaina gynellä ja hän ultrasi ja puolen minuutin päästä homma oli selvä. Sanoi, että tyypillinen pco ja näytti minullekin ultran ruudulta, kuinka on rakkulat rivissä. Kirjoitti reseptin Metforemiin, jota söin nyt viikon 500mg/päivä, tänään piti lisätä annosta 1000mg/pv ja ensi viikolla 1500mg/pv.

Kierrot on mitä on. Joskus harvoin on muutama kuukausi, jolloin tulee kellontarkasti 31 päivän välein, mutta monesti kierto venyy ja venyy, kunnes käynnistetään Teroluteilla. Nyt pitäisi syyskuun loppuun odotella menkkoja (nyt kp 67) ja jos tulee itsekseen, niin pitää varata aika kp 12:ksi follikkelikontrolliin, jos ei tule, niin pitää käynnistää taas.

Gyne meinasi myös, että jos ei tuo metformiini auta, niin lisätään pieni annos Clomifenia.

[/quote]

Juu, semmoinen vahinko olis enemmän kuin tervetullut :)

Oikeassa olet, tää meidän ihmelapsi on syntynyt äitienpäivänä -05, eli 8.5 :heart: Oletteko millä tavoin koittaneet pikkukakkosta? Mistä asti? Meillä tulee nyt vuosi täyteen syyskuun alussa :'(
[/quote]

Yritystä on ollut siitä asti kun tuo eka syntyi..Kai näinkin voi sanoa, sillä ei kakkosen tuloa ole koskaan ehkäisty millään lailla. Toukokuusta lähtien ollut metut ja olen tarkemmin seurannut kiertoa ja ovulaatiota.
Nyt olen taas vähähiilarisella, että sais tuota painoa alas, mutta ei tuota sekään tulosta kun repsahtelen jatkuvasti :/

Clomien käyttäjille kysymys!
Missä vaiheessa seurantaultra ja pitääkö vielä käydä labrakokeissa?

Yritin kopioida tietoni tuolta toisesta pinoista mutten onnistunu... Täällä siis yksi lievästi näppyläinen 28v pienen pojan äippä ja kahden tytön äippäpuoli... Niin ja poika siis saatu hoidoilla :)

pco todettu 98. 6vuotias klomi poika annos 1tabu kp3.-7 ja 3v tyttö klomeilla annos 2tabua kp 4.-9
nyt kolmatta kuumeillaan painoa ylimääräistä n.30kiloa HUH ja metut 2500mg /vrk mukana klomien tukena klomit saan aloittaa taas kunhan menkat sallii luvan ilmestyä nyt terolutit huomenna loppuu jospa sit aloitettas klomit annos 1tbl kp 3.-7.
olen tässä välissä syönyt 4kkn annoksen klomeja ja nyt ollut tänne 4kk tauolla.että taas voin aloittaa............
tytöltä meni klomeilla todella monta kuuria . mutta poika tärppäs kolmannella kierrolla. sekavaa sekavaa mutta niin on mielikin kun tuntuu että toiset lisääntyy lähipiirissä kuin sienet sateella....=)

peukkuja jokaiselle yrittävälle. :hug:

Täällä kans kärsitään pco:sta.
Todettu 5/06 ja pillerit lopetettu 5/05 ja luomu menkkoja piti eka ootella vuosi. Metform. ja teroja syöty.Menkat tulee melko säännöllisesti 32-36kp mut vuoto niukkaa.
Ylipainoa on 5-10kg,epänormaalia karvan kasvua mutta ei pahempaa näppy-ongelmaa. Lääkäri kehotti pudottamaan painoa ja yritetty on.Itse toivon että luomusti tulisi raskaaksi, eikä tarvisi mennä uudelleen keväällä tutkimuksiin ja lääkkeitä käyttämään. Oviksia on varmaan ollut,koska lämmöt on noussut ja pysyneet korkealla menkkoihin asti.Mulla on vaan sellanen ikävä tuntemus ja pelko, et en tuu koskaan raskaaksi.

Pco-rakenteiset munasarjat todettu mullakin tänä vuonna. Mitään "ulkoisia" oireita ei ole ja ruumiinrakenteeltanikin olen hoikkis. Mutta niin vaan on munasarjat kuin "oppikirjatapaus" ja niistä ilmeisesti aiheutuu sekin että alavatsa kipuilee usein. Ja menkat on epäsäännölliset. Hoitona kokeillaan nyt clomeja ensi alkuun.

Mulla todettiin tuo pco -04 kun oltiin yritetty saada lasta yli vuosi onnistumatta. Määrättiin clomit silloin ja söin niitä sen puoli vuotta mutta ei vaikutusta. Tosin eipä kertaakaan varmistettu ultralla oliko niillä mitään vaikutusta. Mulla kierto ollu sillon epäsäännöllinen ja oon siitä saakka joutunu syömään primoluteja (lähinnä sen takia et ei vuotais koko ajan, monta kertaa saattoi vuoto kestää jopa kuukauden). Clomeissa oli taukoa tämän vuoden heinäkuulle saakka. Heinäkuussa taas 1tbl päivässä kp 3-7 ja kävi siinä sitten niin että raskaustesti näytti ensimmäisen kerran plussaa..ja kaiken piti olla kerrankin ok...kuten olikin(?) viikolle 8 saakka...kaavinta viime perjantaina. Henkisesti lopussa mutta nyt ainakin tiedän sen että voin tulla raskaaksi olipa pco tai ei...mutta kestääkö raskaus tarpeeksi pitkälle??

Voimia Satu.
:hug:
Noin pari viikkoa sitten miulla todettiin PCO ja nyt siitä paljon luettuani
oon yrittänyt henkisesti jo valmiiksi valmistautua siihen, että jos niin
hyvin käy että raskaaksi asti päästään, on meillä tosiaan paljon suurempi
keskenmenoriski kuin muilla odottajilla...mutta sille ei vaan voi mitään.
Liikunta kuulemma auttaa ja tieto siitä, että voi onnistua vaikka ei sitten
ensimmäisellä kerralla.

Yksi lisää joukon jatkoksi... Mulla on PCO todettu syksyllä -04, silloin oli puolisen vuotta esikoisen yritystä takana. Ei ollut tälläisestä jutusta hajuakaan ennen kuin ryhdyttiin lasta koittamaan, tosin kun sain enemmän tietoa niin löytyihän niitä oireita sieltä. Itse olen normaalipainoinen, ollut aina, oireina oli ja on näppyjä, jonkin verran ylimääräistä karvakasvua sekä melkoisen heittelevä kierto. Tutkimuksissa löytyi vikaa myös miehestä, joten meidän tie kävi inssiin helmikuussa -05. Itselläni oli käytössä yhdistelmä clomifen+pregnyl+lugesteron inssin jälkeen. Hämmästykseksemme tärppi kävi heti ensimmäisestä inssistä ja nyt meillä on ihana pojanpallero 10½kk. =) Että näinkin voi siis käydä! Nyt alkaa hiljalleen toiveissa olla toinen lapsi, saa nähdä onnistuuko luomuna vai onko suuntana hoidot. Raskauden jälkeen kierto on ollut suht säännöllinen, toisin kuin ennen sitä, joten näyttää siltä että raskaus olisi joiltain osin oireyhtymää helpottanut. Täytyisi varmaan tikutella tuleeko sitä ovista kuitenkaan vai ei...

Minäkin ilmottaudun tähän pinoon. PCO todettu 3.10.06 klo 9 eli "melko" tuore tapaus. :)
PCO:sta ei koskaan mitään muita oireita, paitsi että vuotoja ei tuu ilman Teroluttien apua...
Tosi ristiriitaiset tunteet diagnoosia kohtaan, ainakin tällä hetkellä. Pitää yrittää sulatella...

Yhteistyössä