PCO ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyynel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyynel

Vieras
Mulla todettiin tässä vastaikään PCO ja lääkäri ei maalannut kovin ruusuista kuvaa lastensaannin kannalta...:( Onko täällä palstalla mammoja joille olisi tehty sama diagnoosi ja silti kokenut lastensaanin onnen? Menikö teillä kauan yrittäessä? Jouduitteko hoitoihin?

Tämä asia vaivaa minua suunnattoman paljon; auttakaa arvon mammat!

diagnoosi, lievä PCO. Eka lapsi sai alkunsa clomit+terot hormoneilla. Toinen lapsi ihan luomusti :) Raskaus parantaa usein PCO:ta ;) Nyt on toisesta raskaudesta aikaa jo pian 2 vuotta ja gynen mukaan oireilu on alkanut joten jos halutaan luomusti kolmas lapsi, alkaa olla kiire :/

Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
diagnoosi, lievä PCO. Eka lapsi sai alkunsa clomit+terot hormoneilla. Toinen lapsi ihan luomusti :) Raskaus parantaa usein PCO:ta ;) Nyt on toisesta raskaudesta aikaa jo pian 2 vuotta ja gynen mukaan oireilu on alkanut joten jos halutaan luomusti kolmas lapsi, alkaa olla kiire :/

Nii jatkan, ekaa yritetiin 1½ vuotta ensin ilman hoitoja, hoitojen kanssa 4kk ennen kuin tärppäsi. Toista, joka alkoi luomusti, 3kk.

Nyt sulla onnas! Mä oon ollu pco potilas jo 16 vuotisesta asti. Sillon tehtiin supertutkimukset Naistenklinikalla ja sanottiin et lapset on sit vaikee juttu. Ok, olin
jotain 28 kun rupesin miettimään tätä.Jätimme ehkäisyn pois ja 4 vuotta meni odotellessa jotain. Menin Felicitas Klinikalle Helsingissä (erikoistunut lapsettomuusasioihin) ja sain pillereitä joilla ylläpidetään menkat mutta raskaus on mahdollinen.Söin niitä vuoden ja sitten tärppäsi vaikka isäntäkin oli välissä testattu ja diagnoosi oli että " ei näillä vehkeillä". Meille oli siis sanottu että IVF on ainoa keino ja sitä murehtiessa siis tulin yllättäen 6 vuoden odotuksen ja pettymysten jälkeen raskaaksi. Nyt tuo lääkärin mielestä "ihmelapsi" on 6.5 vuotias ja olen ollut 2 krt raskaana sen jälkeen. 1 oli kohdun ulkoinen ja kolmas on nyt 3 vuotias pieni mies. Eli summa summarum...helppoa ei sulla tule olemaan mutta toivoa et saa menettäää.Käy alansa erikoislääkärillä ja varmasti joskus olet onnellinen äiti!

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja mulla:

Nii jatkan, ekaa yritetiin 1½ vuotta ensin ilman hoitoja, hoitojen kanssa 4kk ennen kuin tärppäsi. Toista, joka alkoi luomusti, 3kk.

Eli siis toivoa on? Ihanaa, tämän halusinkin kuulla; lääkäri oli jotenkin niin tyly :8
Onko muilla kokemuksia?

Nyt vähän ihmetyttää miksi lääkäri antanut tuollaisen kuvan, että lapsen saanti olisi lähestulkoon mahdotonta? Onko sinulla ehkä PCO:n lisäksi jotain muuta tai selittikö lääkäri tarkemmin? Kyllähän nykyisin on paljon mitä voi tehdä!

Minulla on oikein tyypillinen PCO ja kun se todettiin vuosia sitten niin lääkäri vain totesi että voi olla että et tule raskaaksi helposti tai voi olla että tulet =) Minulla on siis rakkulaiset munasarjat, hirsitismi ja ylipainoa. Kuukautiset ei toimineet oikein eli heti kun aloimme lasta yrittämään niin menin lääkäriin hakemaan lääkkeitä. Terot ensin ja kun raskautta ei kuulunut, sain metformiinin ja clomifenin tilalle. Clomeja söin sen puoli vuotta enkä vieläkään tullut raskaaksi, mutta kun olin ne lopettanut (clomit jää elimistöön vielä vaikuttamaan) tulin raskaaksi. Kaiken kaikkiaan meni siis n. puolitoista vuotta.

Ja lisättäköön se vielä, että ne varsinaiset lapsettomuushoidot jäi vielä kokeilematta eli kyllähän sitä on paljon mitä voi tehdä raskaaksi tulon auttamiseksi! Älä vielä lannistu =)

Ensimmäinen lapsi sai alkunsa luomusti eli heti ekasta kerrasta. Yritettiin vuosi toista ja sit meikäläinen meni lääkäriin jossa todettiin pco. Alotin clomit ja terot ja meni 3kk ja olin raskaana. Nyt rv 27 menos ja olo on kuin valaalla mutta onnellinen.

20% :lla naisista on monirakkulaiset munasarjat eli PCO. Hyvin harva sitä silti tietää, eikä ole ollut ongelmia lasten saannissa :D

Minulla on lievä ja lisäksi muuta häikkää, miehessä myös hiukan vikaa. Nämä kaikki yhdessä tekee sen, että spontaani raskaus on meille epätodennäköinen. Hoidoilla meille kuitenkin syntyi poika ja nyt odotan toista. Pco ei kuitenkaan meillä yksinään ole se syy miksi luomu raskaus ei onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Ensimmäinen lapsi sai alkunsa luomusti eli heti ekasta kerrasta. Yritettiin vuosi toista ja sit meikäläinen meni lääkäriin jossa todettiin pco. Alotin clomit ja terot ja meni 3kk ja olin raskaana. Nyt rv 27 menos ja olo on kuin valaalla mutta onnellinen.

Tämä minulta unohtuikin sanoa, että näinkin voi käydä eli tulla raskaaksi ihan luomusti PCO:sta huolimatta =)

Hei!

Alkuperäiseltä kyselisin todettiinko sinulla monirakkulaiset munasarjat eli PCO vai PCOS johon kuuluu muitakin oireita? Minulla todettiin PCO eli monirakulaiset munasarjat 27 vuotiaana kun jätin pillerit pois ja aloimme yrittää lasta. Kävimme siis tutkimuksissa epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi. Ovuloin vain kerran luomusti yritysvuoden aikana. Pääsimme nopeasti julkiselle hoitoihin, eikä tarvinnut odottaa sitä vuotta mikä normaalisti, syynä tuo diagnoosi. Aloitimme Clomifenit ja 3.kierrosta tulin raskaaksi. Nyt tyttömme on 8kk. Meillä lapsen saaminen oli suht helppoa heti kun ovulaatio saatiin aikaan. Nyt odottelen taas menkkoja, että voitaisiin alkaa yrittämään toista lasta.

Minulla on PCOS ja ensinmäistä lasta yritimme kaksi vuotta ennenkuin tärppäsi ja toinen lähti ''heti'' kun aloimme yrittämään ja kolmas ja neljäs lähti kans tosi helposti viides raskaus kesti vähän kauemmin mutta ei niin kauan että hermot olisi menneet yrittämiseen, eli mulla on lähteny tosi helposti kaikki muut kuin ensinmäinen raskaus. Ja tosta PCOS.ta sain vasta nyt talvella tietoon ja siitä löyty syy miks ekaa sai yritellä niin kauan ja nyt olenkin pco naisille tarkoitetussa lääkekokeilussa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Hei!

Alkuperäiseltä kyselisin todettiinko sinulla monirakkulaiset munasarjat eli PCO vai PCOS johon kuuluu muitakin oireita? Minulla todettiin PCO eli monirakulaiset munasarjat 27 vuotiaana kun jätin pillerit pois ja aloimme yrittää lasta. Kävimme siis tutkimuksissa epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi. Ovuloin vain kerran luomusti yritysvuoden aikana. Pääsimme nopeasti julkiselle hoitoihin, eikä tarvinnut odottaa sitä vuotta mikä normaalisti, syynä tuo diagnoosi. Aloitimme Clomifenit ja 3.kierrosta tulin raskaaksi. Nyt tyttömme on 8kk. Meillä lapsen saaminen oli suht helppoa heti kun ovulaatio saatiin aikaan. Nyt odottelen taas menkkoja, että voitaisiin alkaa yrittämään toista lasta.

Tässä vaiheessa todettiin monirakkulaisuus, lisätutkimuksiin olen vielä menossa. Muita oireita (iho-oireet, karvaisuus) ei ole, sokerirasituskokeet on edessä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos mammat, olo on hieman levollisempi nyt! Lääkäri oli tosiaan melko tyly, mutta heilläkin on huonoja päiviä...Laitan sormet ja varpaat ristiin ja toivon parasta!

Saataahan se ottaa aikansa ennenkuin lähtee raskaaksi mutta ei kannata heittää toivoa hukkaan esimerkkinä on nuorin siskoni ekaa lasta kans yrittivät hyvän tovin ja pikku kakkoseen meni vielä pidempi tovi neljä vuotta.

Mulla todettiin PCO ja lääkärin sanojen mukaan "lasten saaminen on erittäin epätodennäköistä ellei jopa mahdotonta". No, hankin kuitenkin varalta pillerit kun mieheni tapasin. Pillerit eivät sopineetkaan, joten jätin ne pois. Tulin raskaaksi lähes heti. Ja toisen kerran heti perään. Ja kolmannenkin kerran vielä edellistäkin nopeammin. =)

Mulla myös todettu PCO ja erittäin epätodennäköistä oli lääkärin mielestä raskautuminen.

Esikon kohdalla tää pitikin paikkaansa eli kesti lähemmäs 5v ennenkuin tärppäsi luonnollisesti (ei siis haluttu hoitoja heti lähteä kokeilemaan ja se aika vaan kului) vajaan vuoden söin jossain välissä jotain hormooneja mutteivät auttaneet meillä.

esikoisen syntymästä vajaa vuosi niin olin uudelleen raskaana joka päättyi keskenmenoon.
Keskenmenosta noin puoli vuotta ja olin uudelleen raskaana tällä hetkellä menossa rv 33

ja ekassa ultrassa tästä lääkäri katsoi samalla munasarjat ja sanoi et on edelleen ns "pahat" eli mulla on paljon rakkuloita toisaalta mä olen melko varma et lapsiluku alkaa olla tässä.

Lähinnä vaan sitä et ei se nyt niin mahdotonta ole muttei helppoakaan ja painon kanssa saa kamppailla helvatisti jos on taipumusta lihoa niin ja meillä ei miehessä mitään vikaa sekin tutkittiin silloin jossain vaiheessa.

Tuli mieleen hassu juttu... Mulla todettiin monirakkulaiset munasarjat v. 1996 ja lääkäri sanoi mulle asiaa kysyessäni, että voin jopa raskautua helpommin kuin tavallisesti. Yrittikö varoitella nuorta opiskelija-tyttöä, että ehkäisyä ei kannata unohtaa, vai eikö silloin vain tiennyt koko PCO:sta mitään? En tiedä, mutta kovin helposti en raskaaksi kuitenkaan tullut. Clomit ei meillä auttanut, eikä inseminaatio, mutta ivf:llä onnistuttiin. Nyt poikamme on muutaman kuukauden ikäinen ja toista aletaan suunnitella. Luomusti saattaa siis olla hankalaa, tai ainakin siinä saattaa mennä kauan, mutta on näitä hoitojakin keksitty, jos ei periaatteesta niitä vastusta.

Pco diagnoosi. Oltiin just menty munatorvien aukiolotutkimukseen ja siellä sanottiin et näillä munasarjoilla ei ovuloi montaa kertaa vuodessa, mut nyt olis ovulaatio. Mentiin kotiin ja reilu kk päästä ilmoitettiin lääkärille, että olen raskaana. Nyt toiselle ollaan just annettu lupa tulla, jos on tullakseen. Raskaaksi tuleminen kesti ekan kanssa 11kk.

Monessa lähteessä mainitaan, että PCO usein vastaa hyvin hormoneihin lapsettomuushoidoissa, joten en kantaisi huolta asiasta. Minulla on PCO, ja tulin raskaaksi lapsettomuushoidoissa jo viidennestä hormoniavusteisesta kierrosta, joten aika helposti, vaikka luomuna en edes ovuloinut. Kannattaa mennä hoitoihin!

Mulla on todettu pco tyyppiset munasarjat. Menkat olleet aina epäsäännölliset ja ylipainoa. Eka raskaus alkoi luomusti ja helposti mutta toista saatiin odotella kauan. Pudotin reilusti painoa ja sain clomifen+terolutit kolmeen kiertoon. Raskaus alkoi seuraavasta luomukierrosta. Nyt rv34 :love: mulle lääkäri sanoi ettei pco estä raskaaksi tulemista vaan hidastaa.. Painon pudotus auttaa ja reilusti D-vitamiinia kannattaa syödä!

Yhteistyössä