Pco ja raskauden jälkeinen elämä? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pco-beibe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pco-beibe

Vieras
Minulla on lievä pco ja olen nyt raskaana 22 viikolla (luojan kiitos <3).

Ennen raskautta minulla oli aika paha akne, olen normaalipainoinen (tosin kaikki mikä tulee, menee keskivartaloon) ja kuukautiskierto epäsäännöllinen. Myös karvankasvua on normaalia enemmän, mutta ei mitenkään todella pahana.

Onko muita kohtalotovereita? Miten teillä on käynyt raskauden jälkeen? Etenkin tuo akne jännittää, se kun oli ihan kamala ja nyt kun sitä ei ole vasta tajuan, miten paljon vaikuttaa oloon. Aknea oli siis vain muutaman vuoden verran, jotenkin vanhemmalla iällä puhkesi(olen nyt 31)

Kokemuksia?

Pco:sta kärsiville muuten vinkiksi, että kannattaa kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota. Femedan lääkäri Anne Ropponen kehotti minua kokeilemaan ja oireet helpotti, kuukautiskiertokin tuli suht säännölliseksi ym.

Minulla pco ja nyt clomeilla saadut kaksoset. Oireita alkoi ilmaantua pillerit lopettaessani, josta aloin epäilemäänkin pco:ta. Mm. epäsäännöllinen kierto(28-42, eli ei pahimmasta päästä kuitenkaan) ja karvankasu nopeutui ja karvat tummenivat esim. reisistä. Synnytyksen jälkeen siirryin, heti kun oli mahdollista, e-pillereille ettei oireita alakaisi taas ilmaantua. Itse en kärsi iho-ongelmista, mutta pillerit ovat ainakin auttaneet tuohon karvojen kasvuun/tuumuuteen.

Mulla kanssa samat asiat pyörivät mielessä.

Itse raskauduin PCOsta huolimatta nopeasti, mutta vielä alkuraskaudesta PCO oireet voimistuivat rajusti. Mullakin karvankasvu nopeutui ja tummeni - jopa useita sävyjä normaalia tummemmaksi (sain siis jopa läheisiltä neuvoja hiusrajan siivoamiseksi jne). Nyt keskiraskaudessa karvoitus on rauhoittunut, mutta akne vaivaa edelleen.

Itse olen leipäsyöppö, mutta monta kertaa olen todennut VHH:n olevan hyväksi tän sairauden kanssa. Kunhan vaan muistaisin ja jaksaisin noudattaa sitä!

Meillä on toiveissa toinen lapsi heti ensimmäisen perään (saa tulla vuoden ikäerolla) joten uskoakseni synnytyksen jälkeen vaan skarppaan atkinssille ja hoikistumaan jotta oma kierto lähtisi nopeasti uudelleen rullaamaan.

Mulla siis painoa on ihan relusti liikaa ilman raskauttakin.

Yhteistyössä