PCO ja hirsutismi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan nyt

Vieras
Kuinka monella on alkanut karvat kasvaa runsaammin ja ei todellakaan niin toivotuissa paikoissa, kun PCO on todettu??

Minulla erittäin inhottavana vaivana tämä... :/
viikset alkaa jo näkyä ikävästi, mutten tahtoisi niitä ajella - pahenee vaan vielä entisestään :ashamed:

Olisiko kellään mitään poppaskonsteja tai hyväksi todettuja hoitokeinoja kyseistä "tautia" vastaan?!?! Tämä on jo niin nöyryyttävää.... :snotty:

Älä ole pahoillasi - et todellakaan ole yksin. Mulla todettiin pco 18-vuotiaana, ja jo silloin huomasin, että säärissä ja myös reisissä karvoitus on tavallista runsaampaa. No, tähän 38-vuoden ikään mennessä karvoitus ei todellakaan ole vähentynyt, mutta kutakuinkin sinuiksi sen kanssa olen kasvanut. Sain tuolloin nuorena "lääkkeeksi" Diane Nova -pillerit, ja lääkäri sanoi, että pitemmän päälle ne vähentäisivät karvoitusta. Mutta eipä niin käynyt, joten lopetin niiden käytön.

Mulla kasvaa tätä nykyä viiksien lisäksi myös partaa (hih, näyttää välillä teinipojan ensimmäisiltä haituloilta). Kasvoissa karvat ovat onneksi aika vaaleita, mutta selkeästi tummenemaan päin. Toistaiseksi olen vain nyppinyt pisimpiä ja tummimpia pois ja jättänyt vaaleat - ja todellakin selkeästi havaittavat - viiksikarvat kasvamaan. Yleensä olen muuten saanut niistä vain positiivista kommenttia :D Sääriäni ajelen ja reisistä (siis nivusista alaspäin...) poistan karvoja vahaliuskoilla, koska partaterät ym. leikkurit jätttää vain ikävän ja ärtyvän sängen. Pysyvät näin myös vähän kauemmin näkymättömissä.

Poppaskonsteja en tiedä, tuskin niitä onkaan. Eli vaikka se saattaa kuulostaa juuri nyt vaikealta ja tuskalliselta, niin ainoaksi toimivaksi keinoksi olen todennut hyväksymisen. Kun vain pystyy hyväksymään sen, että karvoja on itsellä enemmän kuin keskimäärin muilla, niin elämästä tulee helpompaa. Tosin siihen voi kyllä mennä aikaa. Sitäpaitsi onhan meissä monia muitakin erityispiirteitä, joiden perusteella erotumme muista. Ei se meistä sen huonompia ihmisiä tee =)

Tsemppiä sinulle!

en halua millään uskoa ettei tähän tyhmään tautiin ole edes mitään hoitokeinoa - en vaan kai halua hyväksyä sitä että joskus vielä saa ajella viiksiä... :ashamed:

Eikös tämä kuitenkin johdu testosteronitason noususta, eli mieshormonin? Voihan sitä sitten kai syödä naishormoneita enemmän niin tilanne rauhoittuu?? Onko kellään kokemuksia??

Olisi kiva kuulla muitakin sivuoireita, mitä PCO on teille aiheuttanut. Muutakin kuin lapsettomuus. :(

Ikävä kyllä lääkärini sanoi minulle vuosi sitten, että juuri tuohon karvoitukseen ei ole (ainakaan vielä) olemassa mitään tehokasta lääkettä. Ne Diane Novat ovat juuri hormonilääkkeitä (itse asiassa e-pillereitä), joilla kuukautiskiertoni saatiin silloin säännölliseksi, mutta karvoitukseen niistä ei huomatakseni ollut mitään apua.

Älä huoli, vieras! Monesti omiaan karvojaan katselee paljon lähempää kuin muut, ja silloinhan ne näkeekin paljon selvemmin. Ja onhan meitä tosiaan muitakin, et ole tämän ongelman kanssa yksin =)

Yhteistyössä