PCO ja Clomifemistä kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja "inkku"
  • Ensimmäinen viesti
"inkku"
Esikoinen sai alkunsa 5,5 vuotta sitten Teroluttien avulla, mutta nyt toista yritetty jo 1,5 vuotta tuloksetta. PCO kiistatta on, ei ylipainoa.

Yksityinen gynekologi antoi Clomifem-reseptin kouraan varulta jo puoli vuotta sitten ja ohjeet sain lääkkeen otosta ja seurantaultrastakin.

Silti jostain syystä mietityttää tuon lääkkeen aloitus. Onko haittavaikutukset olleet kamalia? Monisikiöriskiä ei ilmeisesti sitten ole kun seurantaultrassa käy.

Onko Clomifem jollakin oikeasti auttanutkin? Jos ekassa kierrossa käy seurantaultrassa, täytyykö käydä toisessakin?

Sen suurempiin hoitoihin meidän ei ole tarkoitus lähteä. Ajatuksena on, että jos Clomifemillä ei tärppää, niin ei sitten.

"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;27529434:
Mulla ei aikoinaan ollu mitään haittavaikutuksia ja seurantaultrat joka kierrossa jossa clomifen käytössä just tuon monisikiöraskauden riskin vuoksi, kun PCO taustalla.
Eli seurantaultrat olisi joka kierrossa? Mä ymmärsin mun gynekologin puheista että seurantaultra olisi vain ekassa kierrossa, mutta voihan olla että tilanne katsottaisiin vasta sitten.

Tärppäsikö teillä Clomifemillä?

"vieras"
Mulla Clomeilla tärppäs toisella kierroksella. Sama vaiva kun sullakin ja yritystä oli suunnilleen saman verran taustalla. Suosittelen. Tosin sivuvaukutukset oli mulla rankat ja lääkettä oltiin vaihtamassa toiseen seuraavalle kierrolle. Haitoista huolimatta vaste oli kuitenkin hyvä (tupla-annos) eikä tarvetta vaihtoon siis yllättäen ollutkaan.

Suosittelen myös lämpimästi käymään ultrissa. Jo pelkästään sen takia, että kaikille ei yksi tabletti/pvä riitä (kuten itselllä.

Mulla oli Clomit silloin käytössä Terolutien kanssa.. PCO (aika pahana) on mullakin.. Ekasta kierrosta tärppäs, kun söin kierron alussa 1 tbl/pv.. seurantaultrassa tosiaan kävin vain kerran ja tärppäämisen jälkeen halusivat ultrata uudestaan sikiön :)
Kävin ite ihan Tyksissä silloin kunnan lääkärillä..

Viimeksi muokattu:
"aloittaja"
Mulla oli Clomit silloin käytössä Terolutien kanssa.. PCO (aika pahana) on mullakin.. Ekasta kierrosta tärppäs, kun söin kierron alussa 1 tbl/pv.. seurantaultrassa tosiaan kävin vain kerran ja tärppäämisen jälkeen halusivat ultrata uudestaan sikiön :)
Kävin ite ihan Tyksissä silloin kunnan lääkärillä..
Kiva kuulla että sinulla tepsi nuo lääkkeet :)

Kypsyikö monta munarakkulaa Clomifemistä?

PCO tyyppinen
Hei,

minäkin kävin kunnallisella puolella. Varsinaista PCOta ei ole, mutta sen "tyyppiset" munasarjat, mikä sitten lienee ero.

Seuranta oli vain ekassa kierrossa, eli varmistettiin että yksi munasolu kypsyisi. Ei tärpännyt kolmessa kierrossa (syy saattaa tosin olla, että oli tarkoitus tehdä lisäksi inseminaatiohoito ja sitten ajoitus ei ollutkaan kohdallaan).

Seuraavaan kiertoon nostettiin 2 tbl annokseen ja seurantaultrassa todettiin kaksi munasolua. Tämän vuoksi ei mitään inseminaatioita ruvettu tekemään, mutta ei kielletty kotona yrittämästä :)

Tuloksena yksi poika.

[QUOTE="aloittaja";27530677]Kiva kuulla että sinulla tepsi nuo lääkkeet :)

Kypsyikö monta munarakkulaa Clomifemistä?[/QUOTE]

Mulle tepsi todella hyvin, eikä ollut mitään sivuoireita :)
Jos en nyt väärin muista (tästä aikaa 4 v.), niin taisi olla 2 hyvänkokoista rakkulaa ja muutama pienempi.. Jännättiin tosiaan ultraan asti onko kaksoset mahassa, kun suvussa on niitä ;) mutta ihan yks poitsu sieltä sitten syntyi :)

"aloittaja"
Meillä mies sanoi heti että jos rakkuloita on kaksikin, niin hän ei halua yrittää raskautta siitä kierrosta. Ei halua kaksosia... hädin tuskin sain suostuteltua sitä mihinkään jatkojuttuihin enää, on vähän sillä fiiliksellä että tulee jos on tullakseen.. nyt vaan näyttää että ei tule.

Esikoinen on tosiaankin 5v ja mies ei halunnut aiemmin sitä toista lähteä yrittämään edes... :(

Meillä vähän sama tilanne.. mies ei oikein ole halunnut toista lasta.. nyt sitten suostui toiseen lapseen ja tarkoitus olisi soittaa aika Tyksiin vielä tälle vuodelle :) En tiedä miten sitten menee, kun toista kertaa lähetään Clomeilla kokeileen haluavatko ultrata ja ylipäänsä tärppääkö yhtä helposti kuin ekalla kerralla.. ite oon päättänyt etten lähde rankempiin hoitoihin välttämättä.. jos ei Clomeilla tuu niin sitten varmaan saa olla tulematta toinen lapsi :(

Aika harvoin mun käsittääkseni tulee kaksoset vaikka olisikin kaksi hyvän kokoista rakkulaa kypsynyt... mutta kannattaa raahata se mieskin kuuntelemaan lääkäriä :)

"aloittaja"
Mulle tepsi todella hyvin, eikä ollut mitään sivuoireita :)
Jos en nyt väärin muista (tästä aikaa 4 v.), niin taisi olla 2 hyvänkokoista rakkulaa ja muutama pienempi.. Jännättiin tosiaan ultraan asti onko kaksoset mahassa, kun suvussa on niitä ;) mutta ihan yks poitsu sieltä sitten syntyi :)
Onko teillä useampia lapsia? Jos, niin ovatko ne saaneet alkunsa luomusti?

"aloittaja"
Meillä vähän sama tilanne.. mies ei oikein ole halunnut toista lasta.. nyt sitten suostui toiseen lapseen ja tarkoitus olisi soittaa aika Tyksiin vielä tälle vuodelle :) En tiedä miten sitten menee, kun toista kertaa lähetään Clomeilla kokeileen haluavatko ultrata ja ylipäänsä tärppääkö yhtä helposti kuin ekalla kerralla.. ite oon päättänyt etten lähde rankempiin hoitoihin välttämättä.. jos ei Clomeilla tuu niin sitten varmaan saa olla tulematta toinen lapsi :(

Aika harvoin mun käsittääkseni tulee kaksoset vaikka olisikin kaksi hyvän kokoista rakkulaa kypsynyt... mutta kannattaa raahata se mieskin kuuntelemaan lääkäriä :)
Sorgen, tässähän vastaus tulikin :)

"vieras"
Mulla välillä todettu PCO ja välillä ei. Lapsettomuutta 2v, jonka jälkeen primolut kuurilla lapsi. Tämän jälkeen sekundaarista lapsettomuutta 3v. Clomifenia söin 5kk, ilman seurantaa. Yhden kierron aikana kävin kuitenkin muuten gynellä ja samalla huomattiin yks munarakkula. Clomeilla ei siis tulosta, lisänä oli lugesteron, mutta ei sekään auttanut.

[QUOTE="aloittaja";27531173]Onko teillä useampia lapsia? Jos, niin ovatko ne saaneet alkunsa luomusti?[/QUOTE]

Tosiaan yksi lapsi 4 v. poika :)
En ole koskaan syönyt minkäänlaisia pillereitä tai käyttänyt ehkäisyä, joten kärsin lapsettomuudesta.. ei vaan tärppää.. kovasti sillon lääkäri sanoi, että mun vaiva on vaan se ettei munasolu irtoa ja siihen sain Clomit.. nyt vähän pelottaa lähteä uudestaan kokeileen, että jos ei sittenkään saa sitä toista lasta vaikka kuinka yrittää.. :/

"vieras"
Miunlla on vähän sama tilanne kuin AP:lla. tosin esikoinen on jo 6v.
ensin sain clomit 1/päivä, ilman ultrausta. tämä ei tuottanut tulosta. Sitten nostettiin 2/päivä, ultrassa 1 folli mutta en tullut raskaaksi. seuraavaksi taas 2/päivä, ei yhtään follia. Viimeinen kierto 3/päivä ja ultrassa 2 isoa follia + 1 paljon pienempi. inseminaatio piti tehdä tähän kiertoon, mutta ovistesti näytti plussaa lauantaina. kotona sitten seksiä, ja tuloksena plussa :) nyt odottelen alkuraskauden ultraa, saa nähdä onko mahassa 1 vai 2 pikkuista :)

• Tykkää
Reactions: teisu

Yhteistyössä