V
vierailija
Vieras
MItä lisäaineita kannattaa välttää jos suolisto on kamalan kipeä/tulehtunut? Ainakin karrageeni, ksantaani-, gellaani- ja guarkumi saa mahan täysin sekaisin.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Gluteenittomalla olen ollut jo vuosia, maidotonta olen jo kokeillut eikä siitä ollut apua. Alkoholia en käytä. On ollut suolivaivoja vuosia, nyt pahentuneet. Haluaisin nyt tietää mitkä ruuan lisäaineet aiheuttaa ja ylläpitää suoliston tulehdustilaa kun muuten on tässä vuosien varrella kaikkea kokeiltu ja ruokavaliota muokattu suolistoystävällisesti. Mutta esim. gluteenittomasta makaronista bongasin E471 emulgointiaineen joka ilmeisesti voi aiheuttaa suoliston tulehtumista?Ruokapäiväkirja johonka merkinnät mikä pahentaa. Kuukausi gluteenittomalla ruokavaliolla. Kuukausi täysin maidottomalla. Gluteeniton kaurapuuro aamiainen joka aamu. Ei tippaakaan mitään alkoholia. Fenkolin siemeniä 10-15 ilmavaivoihin. Liikuntaa ja vettä janojuomaksi.
Valmisruuista juu tulee maha aina kamalan kipeäksi, ovat täynnä lisäaineita. Joskus niihin sorrun kiireessä ja väsyneenä.Itse vältän mahdollisimman paljon kaikenmaailman valmisruokia ja puolivalmisteita. Mutta tätä ainetta suosittelen, tästä on lähisuvussa erinomaisia kokemuksia, on ikivanha 100% puuhaa luonnonlääke.
Esa "Essi" Keskisen vatsavaivat loppuivat - Hymy
Vanha lausahdus siitä, ettei urheilija näe tervettä päivää, on pätenyt valitettavan hyvin vuoden 1995 jääkiekon MM-sankareihin kuuluvasta Esa …hymy.fi
Maitohappopillereitä kannatta myös käyttää.
Luomujuustoa - maista vaikkapa maasdamia ja 3 luomukananmunaa munakas joka aamu.Uskaltaako syödä raejuustoa? Siinähän on kermaa ja kermassa on usein karrageeniä? Mistä tiedän että raejuustossa ei ole "piilo" karrageenia sen kerman mukana?
Valmisruuista juu tulee maha aina kamalan kipeäksi, ovat täynnä lisäaineita. Joskus niihin sorrun kiireessä ja väsyneenä.
Ei kannata kun ostaa silläkin rahalla kunnollista ruokaa, esim luomulihaa.
Ei missään tapauksessa!Maitohappopillereitä kannatta myös käyttää.
ei se liha auta vaan ns hyvät bakteerit jos vatsa ei toimi
![]()
Tiesitkö tämän maitohappobakteereista? – 7 yllättävää tietoa
Syötkö maitohappobakteereja hyvin satunnaisesti? Probiootteja tutkitaan paljon, ja niistä saattaa olla apua yllättävissäkin tilanteissa. Tiesitkö esimerkiksi nämä?www.yliopistonapteekki.fi
elä yleistäEi missään tapauksessa!
Inuliinista tulee entistä kipeämmäksi!
Fodmap-ruokavaliolla olen ollut kolmisen vuotta. Joskus kun maha on paremmassa kunnossa siedän jotain fodmappeja vähän. Mutta joistain ruuista rupee peräpää vuotamaan verta. Mä olisin nyt kiinnostunut tietämään näistä ruuan lisäaineista, mitkä niistä sairastuttaa suolta, kun kaiken muun olen tehnyt suoliston hyvinvoinnin tueksi mutta siis lisäaineita aloin nyt tarkastelemaan kriittisemmin.Fodmapit pois, ensin kokonaan ja sitten pikkuhiljaa laajennetaan ja kokeillaan mitä oma maha kestää. Mulla epäspesifiä tulehdusta, nyt maha paremmassa tasapainossa. Ja kun maha on paremmassa kunnossa niin voi fodmappejakin syödä vähän, mutta ei todellakaan mitään palkokasveja. Myös jotkut esim. Kaalit ei käy ollenkaan vaikka sanotaan että on matala fodmap.
Alakautta ei ole tähystetty, yläkautta kyllä ja on refluksi ja ollut mahahaava myös. Noille suolisto-oireille diagnoosini ollut ärtynyt suoli mutta en enää tiedä pitääkö se paikkansa.Onko suolistoasi kuvannettu? Divertikkeleitä, suolistonukan katoa, paksusuolen tulehdusta, otettu näytepaloja? Sairastan reumaa ja suolistoni kunto vaikuttaa paljon siihen kuinka aktiivinen tai remissiossa sairaus on. Hyviä suolisto ja suolistosairauksia hoitavia lääkkeitä mm Salazopyriin ja Asacol. Tuo Asacol on nyt tuonut huikean avun enkä syö lääkettä edes päivittäin vain tarpeeseen.
Munkin kokemus on että ainakaan ibs potilaalle inuliini ei sovi koska se on fodmap.elä yleistä
olen syönyt 20 v ja massu toimii erinomaisesti
-
”Lac** Se*** sisältää seitsemää erilaista kylmäkuivattua, luonnollista maitohappobakteerikantaa. Elävät maitohappobakteerit, probiootit, ovat hyödyllisiä bakteereita, jotka ylläpitämällä suoliston normaalia bakteerikasvustoa, edistävät vatsan ja suoliston hyvinvointia ja vahvistavat elimistön luontaista vastustuskykyä kaikenikäisillä.
Maitohappobakteerien nauttiminen on hyväksi mm. antibioottien aikana, ruokavalio muutoksissa, etelän matkoilla tai jos laktoosi ei sovi. Lac** Se*** -maitohappobakteerit ovat proteiinipäällystettyjä, joten ne kestävät hyvin sekä maha- että sappihappoja. Näin ne säilyttävät aktiviteettinsa paksusuoleen saakka, jossa probiootit vaikuttavat.
Sen sisältämä inuliini on luonnon kasvikuitu. Inuliini toimii paksusuolessa hyödyllisten probioottien ravintona edistäen niiden lisääntymistä, toimintaa ja kiinnittymistä suolenseinämään.”
E300poisFodmap-ruokavaliolla olen ollut kolmisen vuotta. Joskus kun maha on paremmassa kunnossa siedän jotain fodmappeja vähän. Mutta joistain ruuista rupee peräpää vuotamaan verta. Mä olisin nyt kiinnostunut tietämään näistä ruuan lisäaineista, mitkä niistä sairastuttaa suolta, kun kaiken muun olen tehnyt suoliston hyvinvoinnin tueksi mutta siis lisäaineita aloin nyt tarkastelemaan kriittisemmin.
Ja kaikki mikä on tehty maissista & soijasta.E300pois
ooooFodmap-ruokavaliolla olen ollut kolmisen vuotta. Joskus kun maha on paremmassa kunnossa siedän jotain fodmappeja vähän. Mutta joistain ruuista rupee peräpää vuotamaan verta. Mä olisin nyt kiinnostunut tietämään näistä ruuan lisäaineista, mitkä niistä sairastuttaa suolta, kun kaiken muun olen tehnyt suoliston hyvinvoinnin tueksi mutta siis lisäaineita aloin nyt tarkastelemaan kriittisemmin.
Vatsanportin löystyminen tai palleatyräksikin kutsuttu on aika yleinen vaiva. Ongelma on refluksia estävät lääkkeet jotka toimivat hyvin mutta rasittavat suolistoa. Kärsitkö stressisuolistosta? Ihmisellä sanotaan olevan kahdet aivot ne mitkä nupissa ja ne mitkä suolistossa. Henkilökohtaisesti kärsin spastisesta suolistosta johonka lisäksi maitoproteiini allergia, keliakia ja reuma. Koko elämä on ollut sellaista trapetsilla taiteilua ja ymmärrän hyvin mitä suolistovaivat ovat.Alakautta ei ole tähystetty, yläkautta kyllä ja on refluksi ja ollut mahahaava myös. Noille suolisto-oireille diagnoosini ollut ärtynyt suoli mutta en enää tiedä pitääkö se paikkansa.