Tulehdus hampaanposton jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahlemestari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kahlemestari

Jäsen
02.02.2010
336
0
16
Maillaisia tuntemuksia teillä on ollut hampaan poiston jälkeen jos sellainen operaatio on tehty?

Multa poistettiin maanantaina hammas epäonnistuneen juurihoidon takia (kaksi vuotta hoidettiin eikä tulehdus vaan lähtenyt).
Eilen oli ihan hyvä tunen tossa kolossa, mutta tänään on ollut tosi arka, jomottaa, kirveltää ja mitään ei voi syödä kun alkaa heti aivan kamala särky. Nyt sitten myös yläikenen takaosa tosi kipeä ja kurkku arka ja siellä on jotain valkoisia näppyjä :x

Panadolista ei ole mitään hyötyä ja ei voi oikeen muutakaan ottaa kun olen 26 viikolla raskaana. Tai Panacodia saisi, mutta menee kuuppa niin sekaisin että jätän välistä :D

Voisikohan tuo olla tulehtunut... Ei tunnu kamalan normaalilta. Tai ainakaan mulle ei kerrottu mitään tälläisesta...

Huolestutta jo vauvan puolesta kun on kokoajan ollut joku tulehdus hampaassa ja nyt taitaa koko suu tulehtua.

Täytynee huomenna soittaa aamusta heti hampilekurille :headwall: (että kun voi turhauttaa. Kaksi vuotta särkyä ja ei lopeta hammas kiusaamista edes poiston jälkeen)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mul oli tuollaista inhottavaa kiputunnetta viisureiden poiston jälkeen about viikko. Mut suus ei ollut tulehdusta.

Toivottavasti mullakaan ei olisi. Ei yhtään tekisi mieli vetää lisää nappia naamaan kun vauva on jo saanut aika kivan annoksen puudutteita ja särkylääkkeitä tässä viikon sisällä :snotty:

Mikä lie kaksipäinen sieltä pian syntyy raukka kun äidin suu tekee kuolemaa.

Peitettiinkö sulla se poistoaukko? Vai jouduitko puremaan sideharsotaitosta et kuoppaan syntys limatulppa jonka tarkoituksena on estää ilman pääsy leukaluuhun ja nopeuttaa ikenen paranemista?

Peitettiinkö sulla se poistoaukko? Vai jouduitko puremaan sideharsotaitosta et kuoppaan syntys limatulppa jonka tarkoituksena on estää ilman pääsy leukaluuhun ja nopeuttaa ikenen paranemista?

Harsoa pureskelin.
Olen vähän joutunut ronkkimaan sitä tulppaa puhtaalla topspuikolla kun on ruokaa jäänyt siihen kiinni... En tiiä olisiko se pitänyt jättää tekemättä ehkä...

Tuo on inhottavaa.Mulla on ollut 2 kertaa tulehdus,yksi raskauden aikana.Sain heti lääkekuurin mutta 2 yötä nukuin keskellä jäisiä herne-maissi-paprikoita.
On meinaan minunkin vauva saanut osuutensa,voi hitto että meni paljon särkylääkettä.
Tosi vaikeaa tietää onko tulehdus vai ei.Jos on tulehdus,kipu voi olla hirvittävä :( Kun saa lääkekuurin,se vaikuttaa vasta parin päivän päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kahlemestari:

Harsoa pureskelin.
Olen vähän joutunut ronkkimaan sitä tulppaa puhtaalla topspuikolla kun on ruokaa jäänyt siihen kiinni... En tiiä olisiko se pitänyt jättää tekemättä ehkä...

Joo, siihen ei sais koskea. Saitko hammaslääkäriltä selltaista ohjelappua et ekoina päivinä kannattais syödä esim. keittoja ja et hampaita ei sais pestä vaan suu huudellaan esim. suuvedellä just sen limatulpan takia.

Sul on nyt varmaan käynyt niin et osa tulpasta on kadonnut ja ilmaa virtaa koko ajan siihen poistokohtaan mikä aiheuttaa kipua. Hammaslääkäris ne voi täyttää reiän uudelleen ja kipu helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kahlemestari:

Harsoa pureskelin.

Joo, siihen ei sais koskea. Saitko hammaslääkäriltä selltaista ohjelappua et ekoina päivinä kannattais syödä esim. keittoja ja et hampaita ei sais pestä vaan suu huudellaan esim. suuvedellä just sen limatulpan takia.

Sul on nyt varmaan käynyt niin et osa tulpasta on kadonnut ja ilmaa virtaa koko ajan siihen poistokohtaan mikä aiheuttaa kipua. Hammaslääkäris ne voi täyttää reiän uudelleen ja kipu helpottaa.

Kyl mie sen lapun sain. Toisin siinä ei kielletty hampaiden pesua ja oli vaan että ekana päivänä nestemäistä ruokaa... Olihan siinä että ei saa ronkkia, mutta kun se leivänpala sattui siihen niin kovasti että oli pakko ronkkia. Ja ehkä ronkin toisenkin kerran kun söin pastaa :xmas:

Okei taisin mokata.... Jospa soitan vaan nöyränä ja pyydän tota täyttöä... Aika tyhjältähän toi kuoppa näyttää |O

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Itse olen aina saanut ab-kuurin moisessa tilanteessa, siis hankalan hampaanpoiston jälkeen. Resepti kourassa lähtenyt lekurilta.

Mulle ei annettu mitään ja sinänsä ihmettelen kun toi on ollut niin sitkeä tulehdus kun on kaksi vuotta jo ollut. Kaipa ne siellä sitten tietää mitä tekee :snotty: (toivottavasti)

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Täyttö vie minuutin kaksi ja kipu loppuu heti :) Aine meistuu kauhealta, mutta ei se kauaa haittaa.

Kuulostaa aika pieneltä hinnalta jos sillä tämä kipu lähtee :)

Ja maksaa varmaan taas sen 40e :D Olen jo tosi ahkerasti viikon aikana rahoittanut hammaslääkärilä 148e... Jee

Hampaat saa pestä, mutta ei poistetun hampaan alueelta. Ei saa purskutella, ei imeskellä tai kaivella poistokuoppaa. Sideharsotaitosta purraan verenvuodon tyrehdyttämiseksi, sillä ei ole muuta merkitystä. Jos kuoppaam menee ruokaa, sitä ei saa alkaa kaivelemaan sieltä. Se tulee kyllä itsestään pois.

Poiston jälkeen hammaslääkäri "kaivelee" kuoppaa, jotta siihen syntyy verihyytymä. Jos kuoppaa alkaa itse kaivella, voi hyytymä lähteä pois, jolloin kuoppa kuivuu, paraneminen hidastuu ja sitä alkaa särkeä.

Varaa aika heti aamulla, luulen, että juuri näin sinulle on käynyt. Kuiva poistokuoppa on erittäin kivulias. Sinne laitetaan tod.näk. pienessä harsonpalassa lääkeainetta, joka vie nopeasti kivun. Paranemisia! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hammashoitaja:
Hampaat saa pestä, mutta ei poistetun hampaan alueelta. Ei saa purskutella, ei imeskellä tai kaivella poistokuoppaa. Sideharsotaitosta purraan verenvuodon tyrehdyttämiseksi, sillä ei ole muuta merkitystä. Jos kuoppaam menee ruokaa, sitä ei saa alkaa kaivelemaan sieltä. Se tulee kyllä itsestään pois.

Poiston jälkeen hammaslääkäri "kaivelee" kuoppaa, jotta siihen syntyy verihyytymä. Jos kuoppaa alkaa itse kaivella, voi hyytymä lähteä pois, jolloin kuoppa kuivuu, paraneminen hidastuu ja sitä alkaa särkeä.

Varaa aika heti aamulla, luulen, että juuri näin sinulle on käynyt. Kuiva poistokuoppa on erittäin kivulias. Sinne laitetaan tod.näk. pienessä harsonpalassa lääkeainetta, joka vie nopeasti kivun. Paranemisia! :)

Kiitos :flower:
Kuulostaa varsin todännöiköisesti siltä mitä olen tehnyt kun kyllä siinä leivän mukana vähän punaistakin tuli :ashamed:
No ensi kerralla viisaampi kun loppuvuodesta poistetaan viisurit. Koitan sitten hillitä mun neuroottista hampaiden puhdistelun tarvetta :D

Yhteistyössä