Patti rinnassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sunnuntai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sunnuntai

Vieras
Kirjoitan tämän harmaana, sillä jos täällä on joku tuttu, en halua häntä huolestuttaa.

Huomasin vasemmassa rinnassa "kyhmyn" viikonloppuna (olin edellisenä maanantaina tutkinut rinnat huomaamatta mitään erikoista), joka lievästi aristaa. Tänään kävin työterveydessä sitä näyttämässä sitä. 2 x 3 cm patti, aristaa ja selkeärajainen ja liikkuva.

Huomenna mammagrafia ja ultraääni.

Mua pelottaa :(

Mulla just samanlainen löydös joku kuukausi sitten - tosin aristamaton. Kävin kaikki tutkimukset paksuneulanäytettä myöten ja hyvänlaatuinen kasvain oli tulos. Kaikki lääkärit, varmaan kolme eri lääkäriä, olivat käsikopelolla jo sitä mieltä, että ei huoleen.

Mulle tuli heti sellainen olo, että se lääkäri nimenomaan ei ollut sitä mieltä, että ei huoleen.
Mutta, sittenhän sen näkee kun on jotain kokeita otettu.

Meillä on vielä suvussa rintasyöpää.

Älä liikaa murehdi =) Itsellä on muutamaan eri otteeseen (siis eri vuosina) löytynyt juuri kuvailemasi tyyppisiä patteja. Juuri niinkuin kuvailit aristava, liikkuva ja selkeärajainen.
Omalla kohdallani kyse oli loppujen lopuksi nestekystista, jotka poistettiin neulalla punktoimalla. Tuo aristava on yleensä hyvä merkki. Useimmat kasvaimet rinnoissa ei arista. (Ennenkuin joku alkaa väittämään vastaan, niin toki poikkeuksia löytyy.)

Eli AP rohkeasti kohti huomista! Älä murehdi. Paljon eri vaihtoehtoja sen pahimman lisäksi on. :hug:

Ei kannata pelätä :) Itse olen pari kertaa löytänyt ihan samalaisia kyhmyjä rinnoista kuin sinä. Molemmilla kerroilla olin ihan itku kurkussa ja yöunet menivät. Lääkäri kertoi, että rinnat elävät kuukautiskierron mukaan ja nuo ovat normaaleja :) Lääkäri myös totesi, että yleensä kasvaimet eivät ole edes kipeitä.

Itellä samanlainen löydös tän vuoden alussa. Terkalta lääkärille, joka käsin tutki ja sanoi olevan hyvänlaatuinen. Sain kuitenkin lähetteen ultraan, jossa otettiin myös paksuneulanäyte. Noin viikon odottelin tulosta, joka oli sitten loppujen lopuksi hyvä, fibroadenooma. Radiologi sanoi, ettei huolta, eikä tarvitse poistaa.

Reilun puoli vuotta annoin patin olla, kunnes se rupesi kipuileen ja menin uudestaan lääkärille, ja vaadin sen poistoa. Nyt parin viikon päästä paikallispuudutuksessa poistetaan. Ei tarvitse sitäkään sen jälkeen murehtia.

Mutta jos oikein muistan, lääkärit ovat sanoneet, että kun on selkeärajainen, se viittaa yleensä hyvänlaatuiseen kasvaimeen.

Tsemppiä ja jaksamista sulle!

Kiitos.

Tuli vaan niin kammottava olo, kun olen kahden lapsen äiti ja plaah, kaikki piti olla pitkästä aikaa kunnossa :(

Mä olen yleensä ihan reipas, mutta nyt tekee mieli itkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja merituuli:
Mutta jos oikein muistan, lääkärit ovat sanoneet, että kun on selkeärajainen, se viittaa yleensä hyvänlaatuiseen kasvaimeen.

Älä viitsi peloitella ap:tä turhaan. Itsellänikin oli hyvin selkeärajainen eikä tod. ollut kasvain.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos.

Tuli vaan niin kammottava olo, kun olen kahden lapsen äiti ja plaah, kaikki piti olla pitkästä aikaa kunnossa :(

Mä olen yleensä ihan reipas, mutta nyt tekee mieli itkeä.

Itke ihmeessä, jos koet sen lohduttavan. Sinulla tuskin on mitään syytä huoleen silti :) Ja jos sieltä rinnasta jostain syystä löytyisi jotain, niin se saataisiin hoidettua pois :)

mulla löyty pari viikkoa sitten iso (puolikkaan grillimakkaran kokoinen) patti kaulalta.Veri-ja kilpirauhaskokeet otettuna vasta ja ne oli ok. Torstaina näytille taas lekuriin ja se tekee lähetteen ultraan. Välillä tulee pahojakin epäilyksiä asian suhteen. googlettaa ei ois kannattanu tosta asiata olleskaan :-(
AP:lle jaksuja ja toivotaan kaiken olevan ok.

Ja se mammografiakin.. multa ei ole koskaan otettu aikaisemmin. Mulla on niin pienet tissit, että miten sen pitäisi onnistua? Sattuuko se?

Ei se satu :) Hyvin se sujuu. En itsekkään ollut mikään povipommi, kun ekan kerran mammoon menin.

Alkuperäinen kirjoittaja patti:
mulla löyty pari viikkoa sitten iso (puolikkaan grillimakkaran kokoinen) patti kaulalta.Veri-ja kilpirauhaskokeet otettuna vasta ja ne oli ok. Torstaina näytille taas lekuriin ja se tekee lähetteen ultraan. Välillä tulee pahojakin epäilyksiä asian suhteen. googlettaa ei ois kannattanu tosta asiata olleskaan :-(
AP:lle jaksuja ja toivotaan kaiken olevan ok.

Kannattaa suosiolla jättää googlettelut väliin :) Menetät vain yöunesi. Tuskin sinullakaan mitään vakavaa on. Ja jos on, niin se kyllä saadaan hoidettua :)

Ja se mammografiakin.. multa ei ole koskaan otettu aikaisemmin. Mulla on niin pienet tissit, että miten sen pitäisi onnistua? Sattuuko se?

Älä sitä pelkää.. Itsellä myös suvussa ollut paljon rintasyöpää ja sen takia oloin käymään säännöllisesti mammografiassa jo 20vuotta täytettyäni. Ekalla kerralla jännitti älyttömästi. Se laita aavistuksen puristaa rintaa, jotta kuva saadaan otettua.

Voimia! Äläkä murehdi! :flower: :hug:

Se, että patti on tullut nopeasti ja on kuvailemasi oloinen (liikkuva, tarkkarajainen), viittaa kyllä eniten kystaan eli nestettä sisältävään "rakkulaan" rinnassa. Se voidaan tyhjentää tarvittaessa ihan UÄ:n yhteydessä. Toisten rintakudos on sen tyyppistä, että näitä hyvälaatuisia nestepatteja voi tulla paljonkin.
Ja jollekulle joka ylempänä kielsi pelottelemasta kasvaimilla: Kasvain on yleisnimike kaikelle "ylimääräiselle" kasvulle kudoksessa. Kasvain ei tarkoita samaa kuin syöpä. Kasvaimia on hyvän- ja pahanlaatuisia. Pahanlaatuiset kasvaimet tarkoittavat syöpää. Eli kystakin on "kasvain", tosin hyvänlaatuinen ja täynnä nestettä..

Yhteistyössä