Patti kaulalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 343
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

343

Vieras
Pidemmän aikaa ollut suurehko patti kaulalla. Ajoittain kipuilee ja sellaista ns paineen tuntua. Turvonnu imusolmuke se ei ole. Muilla kokemuksia vastaavista tai tietoa?

Juu, kilpirauhasen vajaaatoiminnas ennen kuin sitä ruvettiin hoitamaan lääkityksellä niin mul oli patti kaulalla (eli suurentunut kilpirauhanen), oli nielemisvaikeuksia, kipua.. Patti näkyi parhaiten silloin kun nielaisin tai kallistin päätä taaksepäin. Nyt se on lähteny poies.

itse kävin juuri näyttämässä kaulassa ollutta pattia saikulla ja radiologi ultrasi sen. mulla ei ollu kyllä kipeä mut sellanen mollukka.
Se voi olla lihasjumi, suurentunut imusolmuke (mistä tiedät ettei ole?) tai ikävämmässä tapauksessa tietysti kasvain. Miten kauan se on sinua vaivannut?
onko se liikkuva vai ns. kiinteä patti?

Kannattaa ehdottomasti kysyä neuvoa palstaämmiltä eikä mennä lääkäriin! Täällä työttömät, yksinhuoltajat, yh-äidit, siwan kassatädit yms. tollot googlettavat ja arvailevat sinulle luotettavimmat diagnoosit kädenkäänteessä!

[QUOTE="vieras";23176017]Kannattaa ehdottomasti kysyä neuvoa palstaämmiltä eikä mennä lääkäriin! Täällä työttömät, yksinhuoltajat, yh-äidit, siwan kassatädit yms. tollot googlettavat ja arvailevat sinulle luotettavimmat diagnoosit kädenkäänteessä![/QUOTE]

Mun mielestä taas aina voi kysyä, jos jollain on kokemusta. Harvaan lääkäriin tähän aikaan yöstä pääsee ja toiseksi, kestää aikansa päästä esim. verikokeisiin ja etenkin sinne ultraan.

[QUOTE="elli";23176013]itse kävin juuri näyttämässä kaulassa ollutta pattia saikulla ja radiologi ultrasi sen. mulla ei ollu kyllä kipeä mut sellanen mollukka.
Se voi olla lihasjumi, suurentunut imusolmuke (mistä tiedät ettei ole?) tai ikävämmässä tapauksessa tietysti kasvain. Miten kauan se on sinua vaivannut?
onko se liikkuva vai ns. kiinteä patti?[/QUOTE]

Lihasjumi? No ei se ainakaan imosolmukkeelta vaikuta, se on iso, kova, eikä liiku. Voinhan tietysti olla väärässäkin. Patin huomasin reilu vuosi sitten, mutta nyt se alkanu enemmän vaivaa. Saman puolen niskakin tosin monesti kipeä ja siitä johtuvaa niskapääsärkyä. Voisiko näillä olla jotain tekemistä asian kanssa?

[QUOTE="vieras";23176017]Kannattaa ehdottomasti kysyä neuvoa palstaämmiltä eikä mennä lääkäriin! Täällä työttömät, yksinhuoltajat, yh-äidit, siwan kassatädit yms. tollot googlettavat ja arvailevat sinulle luotettavimmat diagnoosit kädenkäänteessä![/QUOTE]

samaa mieltä, että lääkäriin ennen kuin täältä kysellä mutta aika rankasti yleistit palstan kävijät. itse ainakin olen ihan työssä käyvä ihminen, ammatin hankkinut, naimissa oleva ja sitä rataa :)

Lihasjumi? No ei se ainakaan imosolmukkeelta vaikuta, se on iso, kova, eikä liiku. Voinhan tietysti olla väärässäkin. Patin huomasin reilu vuosi sitten, mutta nyt se alkanu enemmän vaivaa. Saman puolen niskakin tosin monesti kipeä ja siitä johtuvaa niskapääsärkyä. Voisiko näillä olla jotain tekemistä asian kanssa?

mulla todettiin, että on kovettunut kohta lihaksessa ja patti johtuu siitä.
en minä ainkaan osannut etukäteen tietää onko imusolmuke vai ei, sen näki vain ultralla. Mulla näkyi se kanssa kun käänsin päätä. terv. keskus lääkäri sanoi, että "vaarattomat patit" ovat liikkuvaisia ja irtonaisia kun taas kasvaimet kasvattavat itselleen juuren ja ovat siksi kiinteitä. tuntuuko siinä selkeitä reunoja?
miten olet uskaltanut odottaa sen kanssa noin kauan? mulla oli se patti noin kaksi viikkoa, kun menin jo lääkäriin. eikö sunkin kannattaisi mennä?
mullakin on hartiat jumissa mutta ei se aina siitä johdu. kasvaimiin tosin liittyy muitakin yleisoireita, kuten kuumeilu,laihtuminen yms.

No ei kyl pidä säihkähtää jos patti on kiinteä ja liikkumaton, meinaan turvonneet kilpirauhasenpuolikkaat ja niissä olevat kystat on kyl ihan kiinteitä. Ja jos niistä painaa tulee melkein oksu, tai ainakin itellä tuli mul kun ne painoi henki- ja ruokatorvea.

[QUOTE="vieras";23176092]No ei kyl pidä säihkähtää jos patti on kiinteä ja liikkumaton, meinaan turvonneet kilpirauhasenpuolikkaat ja niissä olevat kystat on kyl ihan kiinteitä. Ja jos niistä painaa tulee melkein oksu, tai ainakin itellä tuli mul kun ne painoi henki- ja ruokatorvea.[/QUOTE]

juu en tarkoittanutkaan, että aina on syöpää- mutta mulle vastattiin yleisohjeena näin, kun puhelimessa kysyin, että mikä patti voisi olla. ei se onneksi aina ole pahin mahdollinen vaihtoehto :)

Kilpirauhanen (lat. glandula thyroidea) on umpirauhasiin kuuluva rauhanen.[1] Se sijaitsee ihmisellä heti aataminomenan alapuolella, kilpiruston lähellä henkitorven etupuolella. Iho- ja lihaskerrokset peittävät sitä.

[QUOTE="elli";23176129]juu en tarkoittanutkaan, että aina on syöpää- mutta mulle vastattiin yleisohjeena näin, kun puhelimessa kysyin, että mikä patti voisi olla. ei se onneksi aina ole pahin mahdollinen vaihtoehto :)[/QUOTE]

Mulle ei onneksi ole sanottu mitään tuollaista, mul on paljon imusolmukkeitakin jotka on kiinni. Niin et iho muljuu päällä mut patit ei liiku. Ja niit on leuan alla, korvan alla sekä niskassa. Kaikki on vaarattomia ja n. 1cm tai alle kokoluokkaa.

[QUOTE="vieras";23176152]Mulle ei onneksi ole sanottu mitään tuollaista, mul on paljon imusolmukkeitakin jotka on kiinni. Niin et iho muljuu päällä mut patit ei liiku. Ja niit on leuan alla, korvan alla sekä niskassa. Kaikki on vaarattomia ja n. 1cm tai alle kokoluokkaa.[/QUOTE]

juu ihmisellähän on paljon imusolmukkeita ja ne voi suurentua monesta syystä. ensimmäinen asia minkä lääkäri kokeilee on kuitenkin se, että liikkuuko patti vai ei. se kertoo jo paljon.

Yksi keino (ei tosin täysin luotettava) arvioida onko joku kipu lihasperäistä, on hieroa tai painella kohtaa hetki. Lihasjumissa painelu sattuu, mutta kipu hellittää hetkeksi, kun hieromisen lopettaa. Lämpö saattaa myös poistaa kivun.

Kerro ap missä kohtaa patti on, kaulan sivullako? Mitä tapahtuu, jos venytät kaulaa vastakkaiselle sivulle, tuntuuko että kyse voisi olla lihaskireydestä?

Ai niin, kerroit että patti on leuan alapuolella... Se olisi aika erikoinen paikka lihasjumille, ellet sitten tee vaikka hirveää määrää vatsalihaksia väärällä tavalla viikoittain tai muuten nostele päätäsi.

[QUOTE="elli";23176158]juu ihmisellähän on paljon imusolmukkeita ja ne voi suurentua monesta syystä. ensimmäinen asia minkä lääkäri kokeilee on kuitenkin se, että liikkuuko patti vai ei. se kertoo jo paljon.[/QUOTE]

Ei se kerro juuri mitään. Se jo kertoo, et kasvaako ne vai kutistuuko. Ja kyllä ne voi jäädä pysyvästikkin suuriksi, kuten mulla.

Ai niin, kerroit että patti on leuan alapuolella... Se olisi aika erikoinen paikka lihasjumille, ellet sitten tee vaikka hirveää määrää vatsalihaksia väärällä tavalla viikoittain tai muuten nostele päätäsi.

En ole tosiaan vatsoja tehnyt. Se patti on muodoltaan pitkälti kuin luumu, liikkumaton ja kookas. Itse patti ei ole kipeä. Varaan kyllä ajan lääkäriin, mutta ajattelin kanssa jos täällä olisi tietoa / neuvoa. Tupakkaa olen polttanut n. 10 vuotta askin päivässä.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä