PÄTKISKAKKU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pätkiskakku

5 dl vehnäjauhoja
3 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
1 rkl leivinjauhetta
4 rkl kaakaojauhetta (esim. van houten)
150 g sulatettua voita tai margariinia
2 dl maustamatonta jogurttia
4-7 patukkaa pätkistä
3 munaa

1. Sekoita kuivat aineet keskenään.
2. Lisää paloitellut pätkikset sulaneen rasvan joukkoon ja sekoita.
3. Lisää rasvan sekaan jogurtti ja munat.
4. Lisää vielä kuivat aineet.
5. Sekoita seos huolella, taikinaa ei kuitenkaan tarvitse vatkata koneella.
6. Laita taikina jauhotettuun kakkuvuokaan.
7. Paista n.45 minuuttia 175 asteessa.

Kuorrutus:
170 g suklaata
100 g voita

1. Sulata aineet varovasti liedellä.
2. Valuttele jäähtyneen kakun päälle.
3. Voit ripotella pinnalle vaikka suklaahippuja koristeeksi.

Mun täytyy kyllä sanoa että musta tuo 4rkl van houtenia on liikaa, siis tämä on vain minun mielipiteeni, mutta minusta vie liikaa pätkiksen makua pois, tulee mielestäni liian voimakkaan makuinen. Kun laitoin vain 2 rkl niin tuli mun mielestä parempi. Mutta ilman muuta jos pidät voimakkaasta kaakaon mausta niin kannattaa laittaa tuo 4 rkl van houtenia, muussa tapauksessa 2rkl riittää mainiosti.

Minä panin maustamattoman jogurtin tilalle 1,5 dl vaniljajogurttia ja puoli desiä maitoa, niin ei tullut niin paksua taikinaa. Vaniljasokerin jätin kokonaan pois. Jauhojakin vähensin vajaa desi.
Ja täytteen tein kuumentamalla puoli desiä kermaa ja siihen sulatin suklaan. Vähempikin kermamäärä olisi ehkä riittänyt. Tuo ohjeen 100 g voita täytteeseen on nimittäin melko hirveä määrä.
Ja hyvää tuli.

Kuulostaapa herkulliselta, vaikken liiemmälti suklaan ystävän olekaan.

Teettekö tämän siis tavalliseen rengasvuokaan vai sellaiseen pitkulaiseen "leipävuokaan"?? Hirveät leipomishimot :D mutta pieni kammo jäänyt, kun "edesmennyt" rengasvuoka otti kaikki kakut kiinni ja sai lopullisen tappotuomion loppukesästä. Sen jälkeen en ole uskaltanut ostaa uutta vuokaa saatika leipoa mitään :ashamed:

Silikonivuokaa pyörittelen käsissäni joka kerta kun käyn kaupassa, mutten tohdi ostaa, jos epäonnistun senkin kanssa \|O

Yhteistyössä