Patapum vai Ergo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Osaisiko joku kertoa mitä eroa noilla kahdella kantorepulla on muuta kuin hinta? Patapum on selvästi halvempi ja yleensä halvempi ei ole yhtä hyvä kuin kallis. Kertokaapa käyttökokemuksia näistä kahdesta! Onko vielä jotain muita merkkejä olemassa?

Emme aio hankkia tuplarattaita, kun pikkukakkonen syntyy, vaan ajattelin selvitä kantorepulla ja tavallisilla vaunuilla silloin kun joudun lähtemään yksin liikkeelle molempien lasten kanssa. Jos joudumme päivällä johonkin lähtemään, meillä ei ole autoa käytössä ja bussiin ei kuitenkaan tuplien kanssa mahdu. Täällä maalla kun ei ole mitään matalattiabusseja, joissa olisi vaunuilla ihan oma paikka. Mahtaako liikkuminen onnistua noilla varusteilla? Vai onko tuplat ainoa vaihtoehto, jos esikoinen ei vielä kävele pitkiä matkoja?

meillä on patapum ja tykkään kovasti. minulle merkitsi tuo halvempi hinta ja olen sillä kantanut 3-v. ja 1v. poikia. molemmat tykkää olla kyydissä. ergoa en ole nähny joten en osaa vertailla.

Meillä on Patapum ja ollaan oltu tyytyväisiä siihen. Ostettiin just talvella taaperomalli, niin poika mahtuu siihen paremmin, ikää on nyt 1v9kk.

Viime viikolla, kun käytin reppua, huomasin että nyt poikaa on jo vaikeampi kantaa edessä, kun pituutta on tullu lisää. Yksin en poikaa saa selkään, jos ei ole sohvaa yms. apuna johon pojan istuttaa repun päälle. Selässä isompaa lasta on helpompi kantaa kuin edessä, kun lapsen pää ei tule oman naaman eteen. Tämä kannattaa siis ottaa huomioon.

Patapumilla voi kantaa sekä edessä että takana vähän säätöjä muuttamalla ja uusissa malleissa on myös päälle irrotettava tukiverkko, jos lapsi nukahtaa matkan aikana. Patapumia on kahta eri kokoa, vauva-malli joka on n.5-6kk 1.5-2 vuoteen lapsen koosta riippuen ja sitten taaperomalli 1.5v. ylös päin.

Ergoa olen kerran kokeillu ja se tuntu vaikemmalta kuin Patapum, mutta se taisi johtua siitä, etteivät säädöt olleen valmiiksi sopivat. Ergolla voi tietääkseni kantaa myös lonkalla ja siinä on myös pääntuki mukana. Kokoja on yksi, joka menee kaikille. Toivottavasti Ergon tiedot tuli oikein, jostain olen ne vain lukassu.

Suosittelisin sulle ehkä sellaista vaihtoehtoa, että kokeilet vauvaa kantoliinaan ja isompi kulkee rattaissa, koska kantoliina on vauvalle parempi kuin isompi reppu. Taaperon kantaminen repussa pitkään voi ottaa voimille jos ei ole tottunut kantamaan esim. rinkkaa ja se selkään saaminen vaatii vähän apua, jos lapsi ei osaa itse pidellä kaulasta kiinni ja tehdä yhteistyötä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2006 klo 14:37 vieras kirjoitti:
Emme aio hankkia tuplarattaita, kun pikkukakkonen syntyy, vaan ajattelin selvitä kantorepulla ja tavallisilla vaunuilla silloin kun joudun lähtemään yksin liikkeelle molempien lasten kanssa. Jos joudumme päivällä johonkin lähtemään, meillä ei ole autoa käytössä ja bussiin ei kuitenkaan tuplien kanssa mahdu. Täällä maalla kun ei ole mitään matalattiabusseja, joissa olisi vaunuilla ihan oma paikka. Mahtaako liikkuminen onnistua noilla varusteilla? Vai onko tuplat ainoa vaihtoehto, jos esikoinen ei vielä kävele pitkiä matkoja?

Mun kokemuksella onnistuu hyvin! Mulla oli vauva liinassa ja isompi (2,5v) rattaissa esim. kaupungilla. Vauva viihtyi liinassa ja/tai sylissä 40 minuutin bussimatkankin, kun rattaita ei näihin maalaisbusseihin saa sisälle. Vauvan olessa n. puolivuotias kävimme jopa Visbyn risteilyllä niin, että vauva kulki liinassa ja rattaissa laukut ja tarvittaessa väsähtyänyt 3-vuotias =)

Meille on tulossa talvivauva ja siksi ajattelin, että vaunut olisivat paremmat. Pitkä liina kyllä löytyy, mutta en omista enkä aio hankkiakaan mitään kallista liinailutakkia talveksi, joten liinan käyttö ei kai kylmällä ilmalla sitten onnistu. Taidan harkita tuota Patapumia.

Yhteistyössä