patapum-kantoreppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jo 3kk?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jo 3kk?

Vieras
Onko kukaan pitänyt alle 5kk lasta Patapum-kantorepussa? Tiedän että repun ohjeissa sanotaan alarajaksi tuo 5kk jos vauvaa osaa istua ja kannatella päätä, mutta kun meidän poika on jo alle 1kk iästä lähtien kannatellut päätään eli siitä olen varma ettei pää enää retkahtele, mutta ei vielä osaa istua. Mietin vaan, että miksi tuo istuminen on käytön kannalta oleellista, kun repussa ollaan vatsaa vasten tuettuna? Ja esim babybjörn-kantoreppua voi käyttää paljon nuoremmilla vaikka kantoasento on paljon huonompi kuin patapumissa..? Näissä ei siis istumistaitoa vaadita.

Mietin, että kumman mallin ostaisin, mutta repulle olisi käyttöä jo ennen 5kk ikää kun vauva viihtyy niin tiiviisti sylissä ettei äidin käsivoimat kohta riitä, eikä pysty tekemään yhtään mitään kun kanniskelee vauvaa kaiket päivät sylissä..

Ergoon saa kai niskatuen, tai pienelle vauvalle semmoisen tuen sinne sisään. Vaikka vauva kannattelee päätään jo ennen 5 kk ikää, ei se tarkoita sitä että niska on riittävän vahva jotta lapsi jaksaa pidellä päätään pystyssä pitkiä aikoja.
Kantoliina olisi kyllä hyvä vaihtoehto noin pienelle. Meillä pidettiin ihan lyhyitä aikoja Baby Björnissä, ja nyt isompana Ergossa, kun tuo 5 kk on tullut täyteen.

Ergon käytössä olennaista on, että vauvan jalat yltävät kunnolla ulos repusta. Repun on siis oltava vähintään polvitaipeiden kohdalla, jotta vauvan istuma-asento on mukava ja ergonominen (polvitaipeissa noin 90 asteen kulma). Aika harva vauva on ennen 5kk:n ikää riittävän pitkäjalkainen Ergoon. Meidän poika alkoi sopia Ergoon vasta yli puolivuotiaana, vaikka onkin tavanomaista isompi vauva.

Patapumin suhteen tuo jalkajuttu on varmaan samansuuntainen eli sitten on sopiva, kun vauvan jalat asettuu hyvään asentoon.

Tungen kysymyksineni mukaan ketjuun. Yamon käyttäjä: kerro kokemuksiasi repusta. Mikä hyvää/huonoa? Meillä myös tarvetta repulle kun lapsi on 3kk vanha. Yamoa tai Patapumia olen harkinnut. Myös sellainen mietityttää, että viihtyykö vauvat hyvin, kun pitää olla kasvot kantajaan päin. Rintarepussahan voi kantaa kasvot menosuuntaan (tiedän, ei pidetä ergonomisena vauvalle). Harmittaa vaan, jos kallis reppu jää käyttämättä, jos lapsi ei siinä viihdy. Onko jollakin kokemusta moisesta?
Mihin reppuun ap olet päätymässä?

Olen ollut todella tyytyväinen Yamoon. Mietin itsekin muita reppuja,mutta lopulta kuosit,lapsen laittaminen reppuun ja kuinka pitkään reppu menee,vaikuttivat ostopäätökseeni ja Yamosta löytyi kaikki.
Olen joskus omistanut Ergon (vanhimmalla lapsellani) ja siinä taisi olla enemmän kaikenlaisia kiinityksiä.Yamossa ei tartte kuin niskalenkki(joka selässä kantaessa tulee eteen)laittaa kiinni,pystyt lapsen laittamaan etupuolelle tai selkään jo olkahihnat valmiiksi kiinnitettyinä. Samoin kaikkien hihnojen säätäminen on helpompaa kuin muissa. Yamossa myös se pussiosa on leveämpi kuin muissa ja lapsi pysyy siinä tukevammin. Mitään huonoa en repusta ole löytänyt,kuten muista löytyi jotain pieniä ikäviä juttuja.Päätuki on repussa myös kangasta.
Meillä poika (4kk,n.8kg) viihtyy repussa hyvin kasvot kantajaan päin. Nukkuu jopa repussa. 3kk alkaen repussa saa lasta pitää jo selkäpuolella,mutta itse koen lapsen viihtyvän paremmpin vielä etupuolella.

Yhteistyössä